Permalänk

1:31 vs 1,31 minuter

Är det någon skillnad på att skriva minuter i 1:50 eller 1,50?

Är 1:50 1 min 50 sek och 1,5 1 min och 30 sek?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@ShippEn32: 1,5 min = 90 sek.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Om personen som skriver det inte är helt bakom flötet så är 1:50 = 110 sek och 1,50 = 90 sek.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Beror väl på sammanhanget. Decimaler borde undvikas förutom i rent matematiska sammanhang.

Om man läser 1,1 min nånstans får man verkligen ta sig en funderare.

Läser man 1,12 får man också vara aktsam.

Men skulle man välja att tolka det som tio resp. hundradelar så kan ingen hävda att man gjort fel i alla fall.

1'30, 1:30, 1½ går inte att tolka fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ShippEn32:

Är det någon skillnad på att skriva minuter i 1:50 eller 1,50?

Är 1:50 1 min 50 sek och 1,5 1 min och 30 sek?

Tacksam för svar.

Vet inte om det finns någon vedertagen standard men så hade jag definitivt tolkat det. Samma sak om man skulle prata om timmar.

Permalänk
Inaktiv

1:50 min är väl ingen vedertagen standard och man får tänka till vad som menas. Nu tänker många på klockan och hade man skrivet 00:01:50, så hade fler känna igen sig bättre och och kunnat räkna ut hur många sekunder det har gått sedan midnatt?

På samma sätt som om någon skriver:
3:4 miles, hur många kilometer är det? Man får fundera lite på vad som menas.

1,5 min är dock helt accepterat. Vill man omvandla det till sekunder så får man följa enheternas värden. 1 min = 1* 60 sek => 1,5 min = 1,5 *60 sek =90 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShippEn32:

Är det någon skillnad på att skriva minuter i 1:50 eller 1,50?

Är 1:50 1 min 50 sek och 1,5 1 min och 30 sek?

Tacksam för svar.

Det är skillnad.

1:50 Är 'En minut och 50 sekunder'

1,5 Minut är 'En och en halv minut' dvs 1:30

Permalänk
Medlem

Från språkrådet:

Citat:

Kolon skiljer siffrorna åt. Vilket skiljetecken ska man sätta mellan timme och minut då man skriver klockslag?

Sigge

Man har brukat använda punkt för att skilja tim-, minut- och sekundsiffror åt: ”Han kom först kl. 11.45” eller ”Segrartiden var 1.15.37”. Numera blir det allt vanligare med det internationella skrivsättet med kolon: ”Han kom först kl. 11:45” och ”Segrartiden var 1:15:37”. Båda skrivsätten är helt korrekta.

Framför delar av sekunder sätts decimalkomma, oavsett vilket tecken man väljer mellan- tim-, minut- och sekundsiffror: ”4.07,2” eller ”4:07,2”.

Så vill man skriva 1:50 min fast utan kolon, så skriver man 1.50 min, 1,50 min är 1:30 min eller 1.30 min.

Edit: Att tillägga, eftersom basen för minuter är 60, så blir det problem att använda sig av kommatecken, 1:23 min blir? 1,38333333... min.

Sen kan man också använda sig av primtecknet (′) och dubbelprimtecket (″) för att ange tid, dvs 1′30″, men det är inte rekommenderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

1:50 min är väl ingen vedertagen standard och man får tänka till vad som menas. Nu tänker många på klockan och hade man skrivet 00:01:50, så hade fler känna igen sig bättre och och kunnat räkna ut hur många sekunder det har gått sedan midnatt?

På samma sätt som om någon skriver:
3:4 miles, hur många kilometer är det? Man får fundera lite på vad som menas.

1,5 min är dock helt accepterat. Vill man omvandla det till sekunder så får man följa enheternas värden. 1 min = 1* 60 sek => 1,5 min = 1,5 *60 sek =90 sek.

Jag skulle nog hävda att 1:50 är en väldigt vedertagen och använd standard. Det är bara att kika på en matchklocka i valfri sport (hockey, fotboll, motorsport, etc.). När det är 1 minut och 50 sekunder kvar av perioden/halvleken så står det 1:50 på klockan.

Allt beror ju på vilken kontext det handlar om. 1:50 kan tolkas både som tid, men även som skala/förhållande (säkert något ytterligare). Jag är dock skeptiskt till att man skulle kunna använda det för att beskriva en andel, som ditt exempel med 3:4 miles. Det torde skrivas som 3/4 miles (three quarter miles), om du menar 1200 meter.

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats så använder man inte kommatecken för att särskilja annat än sekunddelar. Det är alltså i varenda fall felaktigt att skriva "1,50 minuter". I talspråk säger man "1½ minut" vilket man också kan skriva, så länge man inte blandar in något decimaltecken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

I många tidsrapporteringssystem pratar man om perioder, 100 perioder är en (1) timme. 150 perioder är 1 timme och 30 minuter eller 1,5 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Som redan påpekats så använder man inte kommatecken för att särskilja annat än sekunddelar. Det är alltså i varenda fall felaktigt att skriva "1,50 minuter". I talspråk säger man "1½ minut" vilket man också kan skriva, så länge man inte blandar in något decimaltecken.

Enligt vem/vad är det felaktigt?

Edit: Ah, säkert apropå språkrådets rekommendationer. Jag kan gå med på att det ej är i linje med praxis. För en som trixar med siffror mest hela dagarna så är det dock väldigt intuitivt att läsa 1,5 minuter som 1,5 * 1 minut.

Permalänk
Medlem

Hela klockan känns som ett märkligt system, konstig fördelning..
allt hade vart så mycket enklare baserat på 10 istället

Permalänk
Medlem

Dom flesta av er kör väl Windows så det e bara te å titta på klockan längst ner till höger
För övrigt så går det bra att skriva t.ex kl.21,57

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara gå till en "ren" 10 bas på tid också? Varför envisas med 60 60 24 7 12 365,14.
Tokigheter I tell you! Tokigheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Kan vi inte bara gå till en "ren" 10 bas på tid också? Varför envisas med 60 60 24 7 12 365,14.
Tokigheter I tell you! Tokigheter!

Det har provats, har för mig det var tyskarna som gjorde det, eller om det var fransmännen kanske. Det gick i alla fall åt helvete ganska fort, och dom gick tillbaka till det "vanliga" systemet igen. Googla det så ska du se

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@ShippEn32:
Känns som den generella skillnaden ligger i om man skriver:

  • 1:50 min

  • eller

  • 1.50 min

respektive

  • 1:5 min

  • eller

  • 1.5 min

Permalänk
Medlem

@morxy49: Du syftar på Swatch internet time? Den har 1000 ticks/beats per dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Enligt vem/vad är det felaktigt?

Edit: Ah, säkert apropå språkrådets rekommendationer. Jag kan gå med på att det ej är i linje med praxis. För en som trixar med siffror mest hela dagarna så är det dock väldigt intuitivt att läsa 1,5 minuter som 1,5 * 1 minut.

Utöver språkrådet har vi även ISO 8601:1988. Inom ett slutet system där det inte kan feltolkas (som i en tidrapport) går det naturligtvis att använda formen hh,[bråkdel_av_timme] men rent spontant låter det snarast som fall av Excelsjuka (ja, jag hittade just på det ordet för att beskriva ett system där man tvingas använda ett felaktigt skiljetecken för att undvika oönskad formatering) än om ett välgenomtänkt val. Eftersom vi delar upp dygn i timmar, timmar i minuter, minuter i sekunder etc. istället för en uppdelning i bråktal blir det snabbt orimligt att använda bråktal för tidangivelser. "En halv" är väldigt vanligt och därför är ½ accepterat, skriver man istället "0,5" uppstår lätt missförstånd om vad som avses, och skriver man "värm kattungen som längst i 1,31 minuter" kommer man med säkerhet få arga brev från kattägare som micrat sina missar lite för länge.

I en tidrapport som använder formen hh,[bråkdel_av_timme] torde alla tider avrundas (uppåt) till närmaste kvart, alltså är enbart hh hh,25 hh,50 hh,75 godtagbara och även där skulle "1,31" orsaka förbistring. Bättre då att hålla sig till de etablerade formaten som hh:mm eller hh.mm

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@morxy49: Du syftar på Swatch internet time? Den har 1000 ticks/beats per dag

Nej, efter en snabb Googling är det Decimal time jag tänkte på. Ganska intressant ämne faktiskt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uslingen:

För övrigt så går det bra att skriva t.ex kl.21,57

Att skriva så är ju bara att bädda för förvirring. Sämsta möjliga sättet att skriva ut tid på.

Skickades från m.sweclockers.com