Vart kan jag hitta en 1280x1024 skärm? (eller annan "fyrkantig")

Permalänk
Medlem

Vart kan jag hitta en 1280x1024 skärm? (eller annan "fyrkantig")

Jag har sedan en stund tillbaka en 1280x1024 skärm som min sekundära och den mer fyrkantiga formen passar mitt skrivbord perfekt. Nu har den börjar strula och jag behöver få tag på en ny och frågan är vart hittar man en fyrkantig skärm? - Jag har tittat runt lite utan att hittta nåt så alla tips och förslag är välkomna.

Edit: Det ska nämnas att jag hittat en enda skärm som passar mitt önskemål hittils, nämligen denna http://www.pricerunner.se/pl/25-218085/Bildskaermar/Viewsonic...
450kr är ett bra pris och skiten behöver inga direkta prestanda eftersom den bara kommer spela upp youtube klipp och ha diverse hemsidor etc igång. Frågan är dock, finns det bara en enda sån här skärm att få tag på? 4:3 skärmar borde ju vara mer poplärt som andra skärm tycker man?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Brukar finnas en hel del på Tradera

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Det var som fan, mäktig lista! Tackar!

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: Bra tips, kollade Tradera, fanns dock bara en för 1769 där just nu. Lite väl mycket för en "extra skärm" typ. Tittar vidare.

Permalänk
Medlem

Många företag som gör sig av med sådana skärmar fortfarande. Skulle prata med vänner och bekanta som jobbar på kontor. Det gjordes även 1600x1200-skärmar kring 20", dessa är riktigt fina.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Lägga ut en annons i http://www.sweclockers.com/marknad är väl det uppenbara svaret. Lär säkert finnas en och annan som har något till salu.

Skrivet av sniglom:

Många företag som gör sig av med sådana skärmar fortfarande. Skulle prata med vänner och bekanta som jobbar på kontor. Det gjordes även 1600x1200-skärmar kring 20", dessa är riktigt fina.

Riktigt fina ihop med 30" 2560x1600 vill jag minnas. Min dröm-setup för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den men 1280x1024 är 5:4 inte 4:3

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocorn:

Jag har sedan en stund tillbaka en 1280x1024 skärm som min sekundära och den mer fyrkantiga formen passar mitt skrivbord perfekt. Nu har den börjar strula och jag behöver få tag på en ny och frågan är vart hittar man en fyrkantig skärm? - Jag har tittat runt lite utan att hittta nåt så alla tips och förslag är välkomna.

Edit: Det ska nämnas att jag hittat en enda skärm som passar mitt önskemål hittils, nämligen denna http://www.pricerunner.se/pl/25-218085/Bildskaermar/Viewsonic...
450kr är ett bra pris och skiten behöver inga direkta prestanda eftersom den bara kommer spela upp youtube klipp och ha diverse hemsidor etc igång. Frågan är dock, finns det bara en enda sån här skärm att få tag på? 4:3 skärmar borde ju vara mer poplärt som andra skärm tycker man?

blocket / tradera, brukar finnas på tradera hela tiden för struntpengar

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@sniglom: Kollade lite snabbt på detta formatet och jäklar va priset drog iväg på dessa skärmar. Lockande format men sedlarna flaxar fort iväg såg jag.

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Du har nog rätt, jag är lite trött.

Permalänk
Medlem

Inte övervägt att reparera skärmen? Det är ofta bara nån enstaka konding som behöver bytas i nätdelen, kostar isåfall bara några enstaka kronor och det är endast två lödpunkter.
Kan vara bra att lära sig om inte annat, förr eller senare kommer 4:3 / 5:4-skärmar bli riktigt svåra att få tag i då de (mej veterligen) inte tillverkas längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocorn:

Jag har sedan en stund tillbaka en 1280x1024 skärm som min sekundära och den mer fyrkantiga formen passar mitt skrivbord perfekt. Nu har den börjar strula och jag behöver få tag på en ny och frågan är vart hittar man en fyrkantig skärm? - Jag har tittat runt lite utan att hittta nåt så alla tips och förslag är välkomna.

Edit: Det ska nämnas att jag hittat en enda skärm som passar mitt önskemål hittils, nämligen denna http://www.pricerunner.se/pl/25-218085/Bildskaermar/Viewsonic...
450kr är ett bra pris och skiten behöver inga direkta prestanda eftersom den bara kommer spela upp youtube klipp och ha diverse hemsidor etc igång. Frågan är dock, finns det bara en enda sån här skärm att få tag på? 4:3 skärmar borde ju vara mer poplärt som andra skärm tycker man?

Du lär vara ganska ensammen som vill ha en sån skärm på skrivbordet. Andra har plats på bredden eller kör i t.ex porträttläge. Skulle ta typ samma på bredden men fler pixlar på höjden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Återbruket som ligger ihop med soptippen i Västervik hade en hel drös mer såna där skärmar som kostade mellan 75kr - 100kr styck, men det var väl vanliga kontors skärmar. Nu är alla skärmarna borta tyvärr

Jag har kvar min Samsung 204B med upplösningen 1600x1200, men den säljer jag inte då den är inkopplad till min andre dator. Har funkat skitbra efter det att jag bytte till Panasonic kondensatorer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@BergEr: Ja, det kanske är lite unikt att vilja ha en mindre skärm på sidan. Jag fick denna då den skulle slängas från ett företag vi arbetar med och när jag satte upp den hemma så blev jag positivt förvånad över hur bra den passade in http://i.imgur.com/whFSgSS.jpg

Jag har helt enkelt inte plats för en vanlig widescreen där den står och känner att storleken är helt perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: En 1600x1200 ! - ja den lär du sitta på

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Detta lät lite intressant faktiskt. Jag har dock inte särskild koll på hur man skulle börja nysta för att kunna lösa nåt sånt. Problemet nu är att den håller sig bra en stund och sen plötsligt blir den "dålig" en stund. Detta växlar med jämna mellanrum. När den är dålig så är det att alla färger blöder ungefär en cm åt höger på detta vis http://i.imgur.com/e0IFIvb.jpg

Ser det där ut som något man skulle kunna fixa tror du?

Permalänk

@Mocorn: valfri 1680*1050, 1920*1200 ? de är rätt fyrkantiga

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Mocorn: valfri 1680*1050, 1920*1200 ? de är rätt fyrkantiga

Jodå 16:10 är det bästa bland wide men 1280x1024-skärmarna är det mest fyrkantiga som gjorts med sin 5:4-ratio. De är alltså mer fyrkantiga än 4:3-skärmar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@Mocorn Tror jag har ett par på jobbet, kan kolla om dom finns kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@truedesire: Mätte precis, 22" = 55,88 cm vilket gör att ca 3-4cm sticker ut utanför skrivbordet.. tack för tipsen ändå, får kolla lite mer på det där.

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Spännande, tack för att du kollar. Skulle du hitta nåt så knyter vi ihop en deal sen!

Permalänk

@Mocorn: hade en gammal samsung 20" 1680x1050, var toknöjd med den! ( tills jag köpte min första 22" 1080p skärm )

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

@truedesire: Brukar vara så, man är nöjd tills man uppgraderar Efter att jag fått igång min första sekundära skärm så tog det bara några timmar tills det slog mig "hur fan har jag klarat mig med bara en skärm i alla dessa år??". Finns alltid nåt nytt att lära sig. När jag byter upp till min första 144hz så blir det säkert samma reaktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocorn:

@truedesire: Mätte precis, 22" = 55,88 cm vilket gör att ca 3-4cm sticker ut utanför skrivbordet.. tack för tipsen ändå, får kolla lite mer på det där.

Du har inte alls funderat på porträttläge?

Källa

Slipper du försöka hitta gamla 5:4 skärmar som oftast har sketen bild =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jodå 16:10 är det bästa bland wide men 1280x1024-skärmarna är det mest fyrkantiga som gjorts med sin 5:4-ratio. De är alltså mer fyrkantiga än 4:3-skärmar.

Alla är lika fyrkantiga 😀😉

Permalänk
Medlem

1280x1024 5:4 måste ju finans för skit och inget överallt?

Själv har jag 2st kvar och har nog haft 4st till men sålt eller get bort flera.
Även polarna har eller har haft och har skänkt bort sådana rätt nyligen som samlat damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocorn:

@s0sdaf: Detta lät lite intressant faktiskt. Jag har dock inte särskild koll på hur man skulle börja nysta för att kunna lösa nåt sånt. Problemet nu är att den håller sig bra en stund och sen plötsligt blir den "dålig" en stund. Detta växlar med jämna mellanrum. När den är dålig så är det att alla färger blöder ungefär en cm åt höger på detta vis http://i.imgur.com/e0IFIvb.jpg

Ser det där ut som något man skulle kunna fixa tror du?

Döende kondensatorer ger ofta symptom som visar sig periodvis, så det kan vara det.

Vad kör du för kabel till skärmen? DVI eller VGA antar jag? Om det är VGA så skulle det kunna vara ett problem med kabeln/anslutningen. Prova att vicka lite på kabeln medans du tittar på bilden och se om det har någon effekt.

Skrivet av sniglom:

Jodå 16:10 är det bästa bland wide men 1280x1024-skärmarna är det mest fyrkantiga som gjorts med sin 5:4-ratio. De är alltså mer fyrkantiga än 4:3-skärmar.

Nja... den är mer kvadratisk än 4:3, fyrkant betyder rektangel lika mycket som det betyder kvadrat. Bara en geometrisk form med fyra kanter.

Widescreen är rektanglar/fyrkanter de me

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocorn:

@truedesire: Mätte precis, 22" = 55,88 cm vilket gör att ca 3-4cm sticker ut utanför skrivbordet.. tack för tipsen ändå, får kolla lite mer på det där.

Vad mätte du? Diagonalen är inte intressant i sig utan skärmens mått som kommer vara några centimeter mindre än diagonalen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Du har inte alls funderat på porträttläge?
http://i.imgur.com/2JwdX6u.jpg
Källa

Slipper du försöka hitta gamla 5:4 skärmar som oftast har sketen bild =D

Detta håller jag med om, kör så även jag. Inte optimalt för mittenskärmen men sidoskärmarna brukar pendla mellan porträtt och landskapsläge beroende på behov och så. Många program fungerar utmärkt i smalt utförande och det går att klämma in väldigt mycket på en smal men hög yta.

Annars bör det gå att hitta 5:4 skärmar billigt. Har man tur får man de gratis, ett tag var det lite som när CRT-TV'n ersattes och alla slogs om att slänga ut sin gamla trotjänare fortast möjligt.