Alternativ till Teamviewer

Permalänk

Alternativ till Teamviewer

Hej
Upptäkte just att teamviewer kostar pengar om man har windows server 2012
Finns det ett gratis alternativ ?
5999kr är lite väl dyrt

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda remote desktop?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

splashtop

Permalänk
Medlem

Vet ej vad kraven är, men jag kör Google remote desktop med släktingarna

Ville bara säga det, ha en trevlig kväll allihopa, eller ja, morgondag

Permalänk

@Leyer:

Hmm att jag inte tänkte på det 😂

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på VNC?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör Google Remote desktop utifrån, för att styra vissa datorer hemma. Internt hemma kör jag Windows egna Remote Desktop.
Det var många år sen jag övergav TeamViewer. De tidigare nämnda fyller mina behov till fullo.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Hej
Upptäkte just att teamviewer kostar pengar om man har windows server 2012
Finns det ett gratis alternativ ?
5999kr är lite väl dyrt

Det beror på vad du gör? Varför du specifikt vill ha teamviewers funktioner s.a.s.
Men alternativ finns ju: http://alternativeto.net/software/teamviewer/

Jag kör med VNC och RDP internt, har använt Hyena för att trycka ut VNC i dom näten där jag varit administratör (mest för att det har varit ett kanonverktyg i övrigt), och Teamviewer nu när jag ska hjälpa vanligt folk som inte är med i min domän.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Hej
Upptäkte just att teamviewer kostar pengar om man har windows server 2012
Finns det ett gratis alternativ ?
5999kr är lite väl dyrt

Jag kör både Server 2012 R2 och Server 2016 och TV kostar inga pengar här... vad exakt är det som kostar pengar? För privat licens så är det ju gratis såvida du inte skall ha extrafunktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag kör både Server 2012 R2 och Server 2016 och TV kostar inga pengar här... vad exakt är det som kostar pengar? För privat licens så är det ju gratis såvida du inte skall ha extrafunktionerna.

Förr (något år sedan) så började min tv att fråga mig om jag verkligen höll på med privat/enstaka bruk och föreslog just att jag skulle köpa en enkel licens (den TS skriver om). Den reagerar om man från klienten ansluter till mer än (vad jag tror) 3st. I mer professionellt bruk med flera användare och fler än tre burkar så kostar det närmare 10500kr och för corporate versionen 22000kr.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör Usoris på 2012 sedan några år. Funkar ok. Gratis upp till 10 klienter har jag för mig, även för företag.

Edit: Heter tydligen https://www.remoteutilities.com/ numera. Inte uppdaterat klienten på ett tag. Ryskt och bra. Putin skickar en låda vodka som tack. (och ja, Malwarebytes varnar om IP, men jag har inte hittat något fuffens)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

ultraviewer och anydesk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Hej
Upptäkte just att teamviewer kostar pengar om man har windows server 2012
Finns det ett gratis alternativ ?
5999kr är lite väl dyrt

RealVNC är gratis för vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Förr (något år sedan) så började min tv att fråga mig om jag verkligen höll på med privat/enstaka bruk och föreslog just att jag skulle köpa en enkel licens (den TS skriver om). Den reagerar om man från klienten ansluter till mer än (vad jag tror) 3st. I mer professionellt bruk med flera användare och fler än tre burkar så kostar det närmare 10500kr och för corporate versionen 22000kr.

Märkligt. Jag har mitt TV-konto kopplat mot 8 datorer och ansluter till 50-60 olika datorer per dag (använder samma konto på jobbet när jag jobbar mot supportkunder) utan problem. Själv hemma så ansluter jag mot ca 12 datorer dagligen (privata lokala servrar och datorer samt ett par servrar jag hostar på nätet), och mitt TV har aldrig klagat någonsin. Tror det finns en gräns på hur många datorer du kan koppla mot ditt konto, men inget när det gäller antalet datorer du kan ansluta mot, inget jag märkt iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrpijey:

Märkligt. Jag har mitt TV-konto kopplat mot 8 datorer och ansluter till 50-60 olika datorer per dag (använder samma konto på jobbet när jag jobbar mot supportkunder) utan problem. Själv hemma så ansluter jag mot ca 12 datorer dagligen (privata lokala servrar och datorer samt ett par servrar jag hostar på nätet), och mitt TV har aldrig klagat någonsin. Tror det finns en gräns på hur många datorer du kan koppla mot ditt konto, men inget när det gäller antalet datorer du kan ansluta mot, inget jag märkt iaf.

Jag kan bara använda Teamviewer sparsamt eftersom den börjar varna direkt vid mer än ~10 klienter som används mer än någon dag i veckan. Därför jag kompletterade med annat program.

När jag gick ner under 8 (tror jag) så slutade den tjata.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

RDP är svårslaget...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sebbeh nämner så är ju RDP väldigt skönt och bra. Snabb prestanda (till skillnad från *VNC som är döslött). Om du sedan vill ha nåt att samla alla RDP-sessioner med (och även ha smidigt stöd för SSH osv för linuxroutern ) så kan du använda mRemoteNG som också är öppen sås för de som är paranoida...

https://mremoteng.org/

Problemet bara med RDP är att du får mickla med portar osv på varje dator och nät som du skall ha access till. Se också till att du byter standardporten för RDP för att undvika de vanligaste sniffers som rullar runt på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Som sebbeh nämner så är ju RDP väldigt skönt och bra. Snabb prestanda (till skillnad från *VNC som är döslött). Om du sedan vill ha nåt att samla alla RDP-sessioner med (och även ha smidigt stöd för SSH osv för linuxroutern ) så kan du använda mRemoteNG som också är öppen sås för de som är paranoida...

https://mremoteng.org/

Problemet bara med RDP är att du får mickla med portar osv på varje dator och nät som du skall ha access till. Se också till att du byter standardporten för RDP för att undvika de vanligaste sniffers som rullar runt på nätet.

Klassikern är annars VPN in för att slippa ha gammeldags RDP-protokoll ute på nätet. Jag gillade RoyalTS för RDP management

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ser väldigt trevligt ut, dock bara max 10 anslutningar och 10 sessioner för gratisvarianten. Dock så är det ju bra med en engångskostnad för att få full funktionalitet. Mycket bra pris också. Tack för tipset!

Permalänk

@mrpijey:
Jag ska åka och titta på serven
Kanske jag som missuppfattat
Återkommer i kväll

Permalänk
Medlem

Bekvämast är att använda MMC snap-in modul för RDP om du ska handskas med flera klienter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Bekvämast är att använda MMC snap-in modul för RDP om du ska handskas med flera klienter

Denna snapin:en?
https://blogs.technet.microsoft.com/exchange/2010/06/11/intro...
Helt okej för att vara från Microsoft.

Ta en titt på denna för lite mer utvecklade och smidiga verktyg:
https://www.royalapplications.com/ts/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: yep den, royal ts dock verkar vara mer intressant. Billig också!

Permalänk

Intressant
Vilken är enklast att installera?
Tv va så enkelt
Varför ja inte kan ha konsument på den vet jag inte?
Kanske fyllde i något fel

Jag har inte servern på mitt privata nätverk utan hos min mor som har bättre lina

Permalänk
Medlem

@mrpijey:
Skulle rekommendera vpn istället.

Visa signatur

.

Permalänk

Löste problemet med att ladda ner Teamviewer 9 😁