Intel Core i7-8650U med fyra kärnor för ultratunna datorer hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-8650U med fyra kärnor för ultratunna datorer hittar ut på webben

Till hösten släpps ännu en processorfamilj på Intels långlivade 14-nanometersteknik. Nu hittar en första modell med fyra kärnor för Ultabook-datorer ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att generationerna kommer snabbare och snabbare?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Oerhört najs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är det bara jag som tycker att generationerna kommer snabbare och snabbare?

De har ju AMD hack i häl!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

De har ju AMD hack i häl!

Äh, den värsta konkurrenten för Intel är Intel själv och kanske i förlängningen ARM. Tex. så sitter jag med en U4100 i min laptop som faktiskt fungerar och surfa och se på Youtube med. U4100 är alltså en Core 2 baserad dual core processor på 1300MHz utan turbo från 2009!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är det bara jag som tycker att generationerna kommer snabbare och snabbare?

Vet inte om generation är 14nm/14nm+/14nm++
4c4t är inte helt fel, men jag ogillar reklamen i sin helhet.
Framförallt skryt texten snabbast utan att ge nåt värde mer än 2014 +26% perf -26% power

Skrivet av Azodan:

Äh, den värsta konkurrenten för Intel är Intel själv och kanske i förlängningen ARM. Tex. så sitter jag med en U4100 i min laptop som faktiskt fungerar och surfa och se på Youtube med. U4100 är alltså en Core 2 baserad dual core processor på 1300MHz utan turbo från 2009!

^^ själv på 980x 1Q2010

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Äh, den värsta konkurrenten för Intel är Intel själv och kanske i förlängningen ARM. Tex. så sitter jag med en U4100 i min laptop som faktiskt fungerar och surfa och se på Youtube med. U4100 är alltså en Core 2 baserad dual core processor på 1300MHz utan turbo från 2009!

Oja, har själv någon Core2Duo laptop från 2009 som fungerar bra för även lättare spel idag! Men jag tror att APU:er för laptops med Ryzen och Vega kommer bli onekligen intressant, åtminstone för de lite tjockare, ej ultra-book-men-lätta laptops. Kan slå ett hårt slag mot Intel!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Ultratunna har lite speciella användningsområden och 4 core +ht, javisst om det är den bättre cpun, då det faktisk finns folk som arbetar på ultraportabla också. Den större skaran kör främst ordbehandling,lite web etc och då räcker en 2 core.

För min del har jag ej råd med någon ultratunn, jag skulle gärna vilja ha en. Egentligen ska man fjärrstyra sin dator mer än vad man gör idag och då kan man ju köra på vad som helst.
*edit*
det kan ju vara coolt att visa upp lösningar

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!!!!
Sandy bridge hade 45W quads och 35W dual. Ivy bridge hade full hastighets 35W quads (3612qm och 3632qm) samtidigt som 35W dual. Med haswell kom 15W u serie på dualcore (istället för de 35W som tidigare) men inget hände med quads. Quads borde ha haft 25W TDP på skylake (senast) men inget har hänt. VÄRDELÖST.
Min gamla 2630qm smiskar skiten ur dualcores fortfarande. Dualcores har blivit dubbelt så snabba och hälften så varma och strömslukande medans quads "bara" blivit dubbelt så snabba och drar mindre ström men fortfarande lika varma.
Kan detta ha något att göra med att ryzen troligen har quads till laptops med starka igpuer som då är starkare på alla plan än dessa dualcores?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Slutade köra laptop på jobbet då de HP maskinerna som var med i7 endast hade två kärnor. Trodde jag skulle smälla av första gången jag såg det. 2017 och man släpper en processor som man kallar i7 och ger den två kärnor. Jag sänkte den rätt hårt med lite VM och debugga mjukvara med två öppna IDE'n på en gång. Ville slänga ut den genom fönstret

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av inquam:

Slutade köra laptop på jobbet då de HP maskinerna som var med i7 endast hade två kärnor. Trodde jag skulle smälla av första gången jag såg det. 2017 och man släpper en processor som man kallar i7 och ger den två kärnor. Jag sänkte den rätt hårt med lite VM och debugga mjukvara med två öppna IDE'n på en gång. Ville slänga ut den genom fönstret

Fel val av hårdvara helt enkelt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fel val av hårdvara helt enkelt

Ja, men så går det när man har en IT avdelning som sköter sådant och ebjuder smått kryptiska

"Laptop i3"
"Laptop i7"
"Desktop i3"
"Desktop i7"

Hade man fått pengar att spendera hade man ju fått ihop 2-4ggr prestandan för samma pengar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Slutade köra laptop på jobbet då de HP maskinerna som var med i7 endast hade två kärnor. Trodde jag skulle smälla av första gången jag såg det. 2017 och man släpper en processor som man kallar i7 och ger den två kärnor. Jag sänkte den rätt hårt med lite VM och debugga mjukvara med två öppna IDE'n på en gång. Ville slänga ut den genom fönstret

Det är därför de har satt en ej spola ner datorn i toalettsymbol på dem:
https://st2.depositphotos.com/1732591/9786/v/950/depositphoto...

Jag tycker namngivningen på cpuer hos intel är knepig, men den senaste 7 generationen såg jag ingen icke U processor eller liknande som hade enbart 2 kärnor. U processorerna är sedan en typ för sig själv, där snabba 2 core kan vara det bästa för vissa. orsaken till detta är att energiförbrukningen är så viktig.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att Intel släpper en lovande processor.
Tyvärr kommer datortillverkarna ändå bara släppa ointressanta produkter.

Dom kommer släppa bärbara med en tum dödyta runt skärmen. Utan USB Type-C. Med proprietär laddare. Med 0.3 megapixel kamera. Med VGA-port och mekanisk hårddisk.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av inquam:

Ja, men så går det när man har en IT avdelning som sköter sådant och ebjuder smått kryptiska

"Laptop i3"
"Laptop i7"
"Desktop i3"
"Desktop i7"

Hade man fått pengar att spendera hade man ju fått ihop 2-4ggr prestandan för samma pengar.

Du borde fått en HP G3 i7.
Tur att jag är IT där jag jobbar och vi ger folk det dom behöver.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Gött faktiskt. Diggar storleken på exempelvis rMBP 13" men att den bara har två kärnor känns lite tråkigt, spec då det alltid blir så att jag använder min laptop för after effects och videorendering mer ofta än mina bättre desktops..

Har de fått ordning på batterikonsumptionen under låg last så tar jag gärna en fyrakärnig.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Då får man hålla tummarna att Apple tar sig i kragen och trycker in en i7-8650U i nästa generation av Apple Macbook Pro 13".

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Det var på tiden. Då får man hålla tummarna att Apple tar sig i kragen och trycker in en i7-8650U i nästa generation av Apple Macbook Pro 13".

Precis min tanke, och vi kommer med all säkerhet se denna generation i Apples bärbara i höst. Medan dagens 2-kärniga fungerar för de flesta, skulle den formfaktorn verkligen behöva ett mer högpresterande alternativ. Förutom att AMD klart har skyndat på Intel, så är nog Apple den största anledningen till varför det nu ser ut att gå lite fortare än tidigare planerat. Jämfört med PCs sitter de redan sen lansering med en generation 'för gammal' teknik i deras mest prestigefyllda enheter, då Intel helt enkelt inte klarade av att leverera (två- och) fyrkärniga processorer i tid. Mycket kan nog också tillskrivas en mognad i processen, men Intel är nog mer pressade av att behålla Apple som kund än att ha ett bekvämt avstånd till AMD (som oavsett strategi eller prat kommer bli svårare att behålla).

Spännande med framsteg, hursomhelst. Ser fram emot mer nyheter om desktopvarianterna!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Fel val av hårdvara helt enkelt

Möjligvis fel val men man kallar inte en dual core för i7, en fet blåsning av sina kunder från Intel sida helt enkelt.

De gjorde det bara för att de kunde, Intels roadmap är:

IF no competition THEN f**k your customers out of as much money as possible with deception and re-branding of old silicon.

IF competition THEN panic release "new" tech, call it "a big leap for man kind" and hide the fact that you been sitting on the tech for years.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en thinkpad t470 med i7 7500 processor och så får man se detta... kanske blir en returoch avakta ändå eller vad tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoli:

Har precis köpt en thinkpad t470 med i7 7500 processor och så får man se detta... kanske blir en returoch avakta ändå eller vad tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

T480 kommer förmodligen köra med en av dessa CPU:er. Frågan är ju om du kan vänta tills dess eller om du behöver din laptop nu? Behöver du mer än 2c 4t för det du gör med din laptop?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Möjligvis fel val men man kallar inte en dual core för i7, en fet blåsning av sina kunder från Intel sida helt enkelt.

Tyvärr så gör Intel det...
*sneglar på sin laptop med "i7 5500u" a.k.a. 2c4t *

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Äh, den värsta konkurrenten för Intel är Intel själv och kanske i förlängningen ARM. Tex. så sitter jag med en U4100 i min laptop som faktiskt fungerar och surfa och se på Youtube med. U4100 är alltså en Core 2 baserad dual core processor på 1300MHz utan turbo från 2009!

Själv sitter jag med en Intel Celeron T1500 och jag skulle vilja påstå att den knappt går att surfa med och Youtube i 720p är vanskligt. :/ Den släpptes förvisso 2008 om jag inte är ute och cyklar.

Turligt nog för mig har jag tillgång till arbetsdator och lånedator så jag tror att jag överlever sommaren. Jag vill se vad AMD har att erbjuda till hösten när deras APU:er kommer.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

De borde kallat den för i3-8130 istället då den inte ens håller standarden för antal kärnor på en i5.

"U" är bullshit och missvisande.

Hade Intel gjort motorer hade de kallat sina turbomatade 4 cylindermotorer för N/A V8or

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

T480 kommer förmodligen köra med en av dessa CPU:er. Frågan är ju om du kan vänta tills dess eller om du behöver din laptop nu? Behöver du mer än 2c 4t för det du gör med din laptop?

Kan helt klart vänta om det är värt det har egentligen ingen brådska med att köpa dator. tanken är att jag ska använda den för att lära mig programera samt allt annat inge spel dock då jag inte har det intresset.
Vet ej om det behövs mer än 2c men kanske mer framtisäker? Vill gärna att datorn ska hålla 5+ år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoli:

Kan helt klart vänta om det är värt det har egentligen ingen brådska med att köpa dator. tanken är att jag ska använda den för att lära mig programera samt allt annat inge spel dock då jag inte har det intresset.
Vet ej om det behövs mer än 2c men kanske mer framtisäker? Vill gärna att datorn ska hålla 5+ år

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft min Lenovo X220 med i5-2520M (2c 4t) sedan 2012 och den har fungerat utmärkt för all skolarbete (inkl. programmering i C++, Python m.m.), vardagliga saker så som YouTube och surf men även för VM VirtualBox där jag körde Ubuntu 14.04 ovanpå Windows 7. Aldrig har datorn klagat eller givit mig problem fastän den endast har 2c 4t. Fler kärnor med minst 8 trådar hade varit bra vid mycket tyngre saker, så som videoredigering, spel + streaming eller annat men det är inget sådant jag håller på med min laptop. Om du ska göra de saker jag gör/gjort med min dator så bör 2c 4t räcka bra.

5 år gammal är min ThinkPad, och jag skulle tro att den kommer överleva flera år (5+) till, speciellt om jag köper ett nytt batteri (får ca 1-4h av användning beroende på vad jag gör av mitt 6c batteri). Samma sak bör gälla din ThinkPad, oavsett om den har 2c 4t eller 4c 8t.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Kul. Dock väntar jag fortfarande på AMD, de talade om bra APU laptops.
Skulle vara kul med en laptop med 6C12T samt att den klarar det mesta utan bli för varm, dvs över 65C i CPU/GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag har haft min Lenovo X220 med i5-2520M (2c 4t) sedan 2012 och den har fungerat utmärkt för all skolarbete (inkl. programmering i C++, Python m.m.), vardagliga saker så som YouTube och surf men även för VM VirtualBox där jag körde Ubuntu 14.04 ovanpå Windows 7. Aldrig har datorn klagat eller givit mig problem fastän den endast har 2c 4t. Fler kärnor med minst 8 trådar hade varit bra vid mycket tyngre saker, så som videoredigering, spel + streaming eller annat men det är inget sådant jag håller på med min laptop. Om du ska göra de saker jag gör/gjort med min dator så bör 2c 4t räcka bra.

5 år gammal är min ThinkPad, och jag skulle tro att den kommer överleva flera år (5+) till, speciellt om jag köper ett nytt batteri (får ca 1-4h av användning beroende på vad jag gör av mitt 6c batteri). Samma sak bör gälla din ThinkPad, oavsett om den har 2c 4t eller 4c 8t.

Tack för utförligt svar! Uppskattas! slutar nog med att jag behåller den då! En sak gjorde mig lite osåker dock du skrev att om man sysslar med streaming så är det bra med 4c. Vill gärna streama filmer och sånt blir det sämre med 2c? Eller menar du endast streama när man spelar? Linux är något jag vill köra tillsammans med Windows även VM. Tack! Känns tryggare med mitt val nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoli:

Tack för utförligt svar! Uppskattas! slutar nog med att jag behåller den då! En sak gjorde mig lite osåker dock du skrev att om man sysslar med streaming så är det bra med 4c. Vill gärna streama filmer och sånt blir det sämre med 2c? Eller menar du endast streama när man spelar? Linux är något jag vill köra tillsammans med Windows även VM. Tack! Känns tryggare med mitt val nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, streaming av ditt spel så som de gör på t.ex. Twitch. Detta kräver oftast någon tråd eller två vilket gör att prestandan i spel som använder fler trådar försämras. Streaming av filmer är inga problem alls, kollar ofta på Netflix på datorn och det fungerar hur bra som helst!
ThinkPads har f.ö. väldigt bra support i flertal Linux distributioner!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja precis, streaming av ditt spel så som de gör på t.ex. Twitch. Detta kräver oftast någon tråd eller två vilket gör att prestandan i spel som använder fler trådar försämras. Streaming av filmer är inga problem alls, kollar ofta på Netflix på datorn och det fungerar hur bra som helst!
ThinkPads har f.ö. väldigt bra support i flertal Linux distributioner!

Kanon! tror nog det blir bra aldrig kört linux förut men fick tips om fedora till min t470 hoppsan börjar visst bli lite off topic nu.. Men tusen tack återigen!

Skickades från m.sweclockers.com