Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Dannemaen:

Var väl ngn som påpekat det redan, men sådana här skärmdumpar är helt oväsentliga enligt min HÖGST personliga åsikt.

Det är klart att du tycker det, speciellt när du får bevisat att 7700k överklockar rätt bra.
Och tittar man på overclock.net på ett urval av 40st 7700k så ser det ut så här:

Sample Size 40
Average OC 5.06 Median OC 5.10
Average Vcore 1.37 Median Vcore 1.37

Men det står fortfarande Intel 7700k på cpun och inte Ryzen så det är troligen helt oväsentligt att de flesta 7700k når 5ghz iaf ?
Men "spelar" man bara cinebench hela dagarna så är Ryzen ett jättebra val!

* http://www.overclock.net/t/1621347/kaby-lake-overclocking-gui...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

En aspekt som kanske int lyfts fram i den här diskussionen kan vara hur länge du ska ha den. Min dator är snart 3 år och jag känner att den börjar bli gammal

Ska du ha en CPU i bara 3 år skulle jag köpa 7700K men ska du ha den längre skulle jag köpa Ryzen

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esseboy:

I cinebench i en tråd ja...men med alla trådar är 1500x endast 10% långsammare...

Nu är ju 1500X 43% billigare, har fast lött IHSn, sitter på en AM4 plattform som troligen kommer att förbli kompatible med nyare CPUer en bra tid frammåt! Då kan du spara dom där 1600kr så kan du uppgradera i framtiden Tror inte Coffee lake kommer tll 1151.

Som sagt: Ryzen presterar lysande när alla trådar kan jobba och det handlar om flyttal, men det var spel som diskuterades i denna tråd. Spel skalar till inte perfekt med CPU-kärnor och framförallt jobbar spel främst med heltal, inte flyttal (flyttalstugget i spel hanteras av GPU).

Ditt påstående var att i7-7700K som bäst presterar 14 % bättre än en överklockad R5 1500X, det är inte i närhet korrekt. Tester där man flyttat flaskhalsen bort från GPUn (så det faktiskt blir en mätning av CPU-prestanda) pekar på att i7-7700K har långt större fördel än 14 % mot överklockad R5 1700X. SweC visar en genomsnittlig fördel på 30%, svårt att veta hur mycket GPUn ändå är flaskhals.

I de "workstation" applikation som TH testade som också jobbar med heltal och där GPU helt borde vara ute ur ekvationen pekar på en fördel på upp mot 50 %, det mot i5 7600K som är lägre klockad och har färre trådar jämfört med i7-7700K. Så sett till rå CPU-kraft är det klasskillnad mellan R5 1500X och i7-7700K i applikationer som främst jobbar med heltal, skillnaden är så pass stor att en tillräckligt stark GPU (eller tillräckligt låga inställningar) faktisk ger i7-7700K lika eller till ock med bättre pris/spelprestanda.

Ryzen 5 1500X är inte heller vettig när den ställs mot R5 1600 (precis som jag anser att i5-7600K är inte vettig vare sig mot R5 1600 eller i7-7700K).

Är prio#1 ren spelprestanda går det inte att komma ifrån att i7-7700K är toppvalet idag. Hur det ser ut i framtiden kan man bara sia om, men en förändring mot att nyttja flera kärnor (som ändå inte gynnar R5 1500X över i7-7700K) är relativt svår och kommer med största sannolikhet ta väldigt lång tid. Framförallt när dagens spelkonsoler har 6-7 CPU-trådar tillgängliga för spel. Att tro på någon relevant förändring spelprestanda med 8-kärnor inom 5 år är nog extremt överoptimistiskt, 10 år är rimligt

(Jämför med SSE, tekniken lanserades 1999 och kan ge massiv prestandaförbättring i många lägen men var först 2011 som man lyckades lura ut ett vettigt sätt att utveckla program för SIMD som inte innefattar handoptimerad assembler, tog ett par år till innan den tekniken blev användbar...).

Finns absolut fall där 6- och 8-kärniga Ryzen är ett bättre val än i7-7700K, spel är inte ett av dessa och det är vad TS frågar om.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Som sagt: Ryzen presterar lysande när alla trådar kan jobba och det handlar om flyttal, men det var spel som diskuterades i denna tråd. Spel skalar till inte perfekt med CPU-kärnor och framförallt jobbar spel främst med heltal, inte flyttal (flyttalstugget i spel hanteras av GPU).

Ditt påstående var att i7-7700K som bäst presterar 14 % bättre än en överklockad R5 1500X, det är inte i närhet korrekt. Tester där man flyttat flaskhalsen bort från GPUn (så det faktiskt blir en mätning av CPU-prestanda) pekar på att i7-7700K har långt större fördel än 14 % mot överklockad R5 1700X. SweC visar en genomsnittlig fördel på 30%, svårt att veta hur mycket GPUn ändå är flaskhals.

I de "workstation" applikation som TH testade som också jobbar med heltal och där GPU helt borde vara ute ur ekvationen pekar på en fördel på upp mot 50 %, det mot i5 7600K som är lägre klockad och har färre trådar jämfört med i7-7700K. Så sett till rå CPU-kraft är det klasskillnad mellan R5 1500X och i7-7700K i applikationer som främst jobbar med heltal, skillnaden är så pass stor att en tillräckligt stark GPU (eller tillräckligt låga inställningar) faktisk ger i7-7700K lika eller till ock med bättre pris/spelprestanda.

Ryzen 5 1500X är inte heller vettig när den ställs mot R5 1600 (precis som jag anser att i5-7600K är inte vettig vare sig mot R5 1600 eller i7-7700K).

Är prio#1 ren spelprestanda går det inte att komma ifrån att i7-7700K är toppvalet idag. Hur det ser ut i framtiden kan man bara sia om, men en förändring mot att nyttja flera kärnor (som ändå inte gynnar R5 1500X över i7-7700K) är relativt svår och kommer med största sannolikhet ta väldigt lång tid. Framförallt när dagens spelkonsoler har 6-7 CPU-trådar tillgängliga för spel. Att tro på någon relevant förändring spelprestanda med 8-kärnor inom 5 år är nog extremt överoptimistiskt, 10 år är rimligt

(Jämför med SSE, tekniken lanserades 1999 och kan ge massiv prestandaförbättring i många lägen men var först 2011 som man lyckades lura ut ett vettigt sätt att utveckla program för SIMD som inte innefattar handoptimerad assembler, tog ett par år till innan den tekniken blev användbar...).

Finns absolut fall där 6- och 8-kärniga Ryzen är ett bättre val än i7-7700K, spel är inte ett av dessa och det är vad TS frågar om.

Jag känner att 7700K hade räckt gott och väl för mig och mina behov. Hade dock velat lite mer om skylake-x och om det eventuellt är värt att köra 2066 istället då. Och som andra nämnt så vill jag inte att en cpu ska flaska när jag kör med ett 1080Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

här kan du se vad en Ryzen klarar idag, en mycket bra jämförelse.

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

titta gärna på hela videon.

Min objektiva syn på saken är att Ryzen kan bara bli bättre och bättre med tiden, Intel är väldigt bra men dom har haft samma teknik länge nu och deras "Core" teknik är fulländad idag. Jag tror att det inte finns mer att hämta där.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Ehm, nej det är den inte.

Ryzen (framför allt 1600 och 1700) är fantastiskt prisvärda, men är man bara ute efter ren spelprestanda och har budgeten till det (vilket TS tydligen har) så är 7700k bättre.

Men att betala för en 7700k för bara gaming är bara värt det, om man kan kasta iväg 25000kr utan att bry sig, prestanda boosten för en 7700k över en 6700k är inte värt när man tittar på prestandaskillnaden man kan nå genom att lägga prisskillnaden på extra grafikprocessorkraft.

Jo fast, folk som tror att de bara är ute efter ren spelprestanda vet oftast inte vad de pratar om, samma personer spenderar tid med ventrilo, skype, twitch, 5-12GB Google chrome, facebook, twitter, mail, discord och kan sitta med Hearthstone uppe på andra skärmen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av p_stman:

här kan du se vad en Ryzen klarar idag, en mycket bra jämförelse.

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

titta gärna på hela videon.

Min objektiva syn på saken är att Ryzen kan bara bli bättre och bättre med tiden, Intel är väldigt bra men dom har haft samma teknik länge nu och deras "Core" teknik är fulländad idag. Jag tror att det inte finns mer att hämta där.

Intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men att betala för en 7700k för bara gaming är bara värt det, om man kan kasta iväg 25000kr utan att bry sig, prestanda boosten för en 7700k över en 6700k är inte värt när man tittar på prestandaskillnaden man kan nå genom att lägga prisskillnaden på extra grafikprocessorkraft.

Jo fast, folk som tror att de bara är ute efter ren spelprestanda vet oftast inte vad de pratar om, samma personer spenderar tid med ventrilo, skype, twitch, 5-12GB Google chrome, facebook, twitter, mail, discord och kan sitta med Hearthstone uppe på andra skärmen.

Vilket märkligt inlägg. Eller missar jag din sarkasm?

Kostar 7700k 25000 kr? Var kom den summan ifrån och hur är den relevant?

Varför drar du upp 6700k? På vilket sätt är 6700k relevant i denna diskussionen? Vem har sagt att man borde köpa en 7700k om man redan har en 6700k? Eller menar du att man borde köpa en 6700k istället för 7700k? Inte mycket extra grafikprocessorkraft man får för den (hela) hundralappen som det skiljer processorerna åt kan jag ju tycka.

Återigen så dök "man har minsann andra program uppe"-argumentet upp.
Javisst har man oftast det, men sen när blev en i7:a dålig på att hantera lite bakgrundsprocesser? Argumentet är helt befängt.
Tror även du underskattar kunskapen hos folk som är ute efter spelprestanda, iallafall på det här forumet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Så många som började skriva svar utan att ha samlat in minsta information. Den absolut grundläggande frågan om någon frågar om hårdvara att köpa måste ju vara "hur ser ditt tänkta användningsområde ut!". Om man filtrerar bort den ytterst viktiga variablen ifrån ekvationen och ändå får ut ett svar så kan man bara anta att svaret är väldigt färgat av personligt tycke.

Är det spel som är ditt huvudsakliga fokus och det är spel som är släppta idag eller i närmaste framtiden du fokuserar på och 140fps istället för 110fps på riktigt är så viktigt för dig att du gladeligen slänger mer pengar på det så är en 7700K förmodligen "bäst" val för dig.

Om du inser att du är en person som multitaskar en hel del, kör en massa saker i bakgrunden även när du spelar etc. så är nog en CPU med fler trådar att föredra. Här är AMD's erbjudande med Ryzen svårt att slå. Man kan självklart invända mot spelprestandan med en Ryzen. Men sanningen är ju att man får prestanda som det i allra högsta grad går utmärkt att spela med. Klarar folk av en 30fps konsol utan att huvudet exploderar så är nog 80fps något man överlever.
Men största för/emot Ryzen för mig när jag snart skall köpa nytt är "hur länge tänker jag behålla den setupen". För egen del handlar det säkert om att processor, moderkort och minnen kommer vara med i ett par år. Kanske även gå i arv till barnen.
Och i det fallet så är Ryzen helt plötsligt väldigt intressant. Fler och fler spelutvecklare och utveckalre av spelmotorer fokuserar nämligen på att optimera flertrådad prestanda. Sammtidigt multitaskar vi hela tiden mer och mer. Och där har processorer med flera kärnor mycket rum att växa i.

Det som där gör Ryzen mest intressant är självklart priset kopplat till all den kraften.
"Problemet" med spel idag är ju att de trådar förhållandevis lite och ofta på sätt som inte är optimerat för många kärnor. Det gör att en processor med många kärnor kanske utnyttjar till 20% medans en med färra kärnor ligger nämare 90% men tack vare högre klockfrekvens får lite fler fps.
Men den processor ligger nära vad den kommer klara av att erbjuda. Medans processorn med fler kärnor har ytterliggare 80% prestanda attt kräma ur.

Det gör den typen av processor till ett mycket mera framtidssäkert val för mig.

Sedan har jag hört folk som försökt säga att det är så svårt att koda flertrådat och dra nytta av dem osv. Men det är inte alls sant. Man behöver bara vet vad man håller på med. För att förenkla så har man tidigare delat upp motorn i vissa delar som lätt kan ligga på olika trådar och sedan varit nöjd. Men man kan mycket väl köra vissa beräkningar parallellt som idak kör sekvensielt då de ligger i samma "del" av motorn. Moderna tillägg till C++ gör detta mycket enklare än vad det kanske historiskt har varit och vi kommer få se bättre och bättre utnyttjande av flera kärnor.
När detta sker så kommer det nog snabbt bli tydligt vad som håller i längden.

Rent historiskt har vi redan gått igenom detta. Vi hade processorer med en kärna, de klockade högt och allt var bra. Sedan kom processorer med två kärnor och väldigt snabbt så blev skillnaden på ett system som körde en kärna och de som körde två väldigt tydligt. För utvecklare annamade den nytillgängliga kraften. Sedan kom processorer med fyra kärnor och skillnaden mot de som hade två blev snabbt tydlig.

Så om jag blickar kanske 3-4 år fram i tiden (som jag tänker mig ha kvar mitt nya bygge minst förutom att byta ut GPU) så känner jag mig övertygad om att skillnaden mellan processorer som har 4 och de som har 8 kärnor kommer vara tydlig. Så det, plus det faktum att prestandan även i "dåligt optimerade" spel är fullt tillräcklig, gör att jag anser Ryzen som ett mer framtidssäkert val än en 7700K. Så för första gången på en massa år (sedan typ X2 var en nyhet) kommer jag ha ett AMD system i huset

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@Jompa79:
Och självklart är det ju bara att utvecklarna automagiskt slänger in en patch som tar 10 minuter att fixa så kan alla kärnor användas 100% och Ryzen slår Intel! Vilket var argumenten när Bulldozer lanserades, när DX12 lanserades, när Vulkan lanserades. Varje gång AMD lanserar något.

Vi lever nu, det som är bäst nu är bäst fram tills hårdvara kommer som presterar bättre. Alla tester där Ryzen presterar likvärdigt med i7 7700K använder äldre grafikkort eller säger inte vilka grafikkort de använder (som youtube klippet som länkades här), finns ett där de testar med ett GTX970 för då minsann spöar Ryzen i7 7700K och visar intel var skåpet ska stå! Pekar man ut att GTX970 är en stor flaskhals? Ja då vet man inte vad man pratar minsann.

Nej Ryzen slår inte Intel i spel, och kommer aldrig att göra det i samtliga existerande spel och spel som kommer de närmaste 3-4 åren minst.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av drakelito:

Jag känner att 7700K hade räckt gott och väl för mig och mina behov. Hade dock velat lite mer om skylake-x och om det eventuellt är värt att köra 2066 istället då. Och som andra nämnt så vill jag inte att en cpu ska flaska när jag kör med ett 1080Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Då SKL-X lanseras i slutet av denna månad är det i ditt fall bäst att vänta några veckor till. Min gissning är att SKL-X inte petar ner i7-7700K från spel-tronen, men allt hänger ju på hur högt SKL-X modellerna blir klockade. Finns inte ens läckor kring vilken frekvens som kan väntas, utöver att toppmodellen kommer ha 12 kärnor är väldigt lite känt. Är ju möjligt att SKL-X faktiskt använder 14nm+ och därmed får samma klockningspotential som Kaby Lake har.

Sannolikt blir i7-7700K nerpetad av kommande 6C/12T Coffee Lake, det ligger efter sommaren så lite segare väntan. Även här hänger det på hur högt klockad Coffee Lake blir, finns ändå lite saker som talar för att det är enklare att klocka "svensson" serien lite högre än SKL-X, den senare är trots allt ett nedskalat serverchip som innehåller en del saker som egentligen är onödigt på skrivbordet och som kan påverka maximal klockfrekvens något negativt.

Idag är i7-7700K den CPU-modell, BDW-E inräknad (och har helt ignorerat prislappen), som är minst sannolik att flaska ett 1080Ti. Beror lite på om är ute efter hög FPS (t.ex. 144 Hz skärm), i det läget är absolut i7-7700K toppvalet då det är svårare att skala över CPU-kärnor ju högre FPS man siktar på (är ett fenomen som beskrivs av Gustafsons lag). Siktar du i stället på att använda 1080Ti för riktig hög upplösning blir ju CPU-valet mindre viktigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Då SKL-X lanseras i slutet av denna månad är det i ditt fall bäst att vänta några veckor till. Min gissning är att SKL-X inte petar ner i7-7700K från spel-tronen, men allt hänger ju på hur högt SKL-X modellerna blir klockade. Finns inte ens läckor kring vilken frekvens som kan väntas, utöver att toppmodellen kommer ha 12 kärnor är väldigt lite känt. Är ju möjligt att SKL-X faktiskt använder 14nm+ och därmed får samma klockningspotential som Kaby Lake har.

Sannolikt blir i7-7700K nerpetad av kommande 6C/12T Coffee Lake, det ligger efter sommaren så lite segare väntan. Även här hänger det på hur högt klockad Coffee Lake blir, finns ändå lite saker som talar för att det är enklare att klocka "svensson" serien lite högre än SKL-X, den senare är trots allt ett nedskalat serverchip som innehåller en del saker som egentligen är onödigt på skrivbordet och som kan påverka maximal klockfrekvens något negativt.

Idag är i7-7700K den CPU-modell, BDW-E inräknad (och har helt ignorerat prislappen), som är minst sannolik att flaska ett 1080Ti. Beror lite på om är ute efter hög FPS (t.ex. 144 Hz skärm), i det läget är absolut i7-7700K toppvalet då det är svårare att skala över CPU-kärnor ju högre FPS man siktar på (är ett fenomen som beskrivs av Gustafsons lag). Siktar du i stället på att använda 1080Ti för riktig hög upplösning blir ju CPU-valet mindre viktigt.

Jag tror det blir att vänta några veckor ja, tills jag vet lite mer exakt vad de kommande prollarna har att erbjuda.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Det är klart att du tycker det, speciellt när du får bevisat att 7700k överklockar rätt bra.
Och tittar man på overclock.net på ett urval av 40st 7700k så ser det ut så här:

Sample Size 40
Average OC 5.06 Median OC 5.10
Average Vcore 1.37 Median Vcore 1.37

Men det står fortfarande Intel 7700k på cpun och inte Ryzen så det är troligen helt oväsentligt att de flesta 7700k når 5ghz iaf ?
Men "spelar" man bara cinebench hela dagarna så är Ryzen ett jättebra val!

* http://www.overclock.net/t/1621347/kaby-lake-overclocking-gui...

Du, var har jag skrivit att den inte överklockar bra? Var.... Vissa bör läsa vad som skrivits 2 ggr innan man väljer att svara före man bara slänger ur sig något.

Den klockar riktigt bra precis som många av Intels CPU:er OCH?

Jag vidhåller ändå det jag de fakto skrivit, att dessa skärmdumpar är oväsentliga. Om jag nu måste förklara vad jag menar med det?
Så följande: Visst den aktuella CPU:n på just denna skärmdump av alla som finns (oräkneligt antal) kanske fungerar alldeles utmärkt. Dock finns det många CPU:er som ej gör det även om det ser så ut på en skärmdump, och det framgår inte av en skärmdump hur den aktuella setupen verkligen presterar irl.

SÅ en skärmdump i detta fallet är rätt ointressant, that`s all. Konstruktiv konversation är bra, påhopp på sådant som inte ens nämnts helt meningslöst. Hävdar återigen att Ryzen är bra, vissa tycker ej detta, fine... Men sund konkurrens är bra, det gynnar dig det gynnar mig, vill du fortsätta med Intel och tycker att de alltid är outstanding no matter what, så är det ändå en bra grej för dig/er, ni kan köpa Intel även i fortsättningen och med bättre prestanda än nuvarande MEN till säkerligen bättre priser, och med 2 bra konkurrenter kommer produkterna troligen bli än bättre, men det är väl också dåligt dåligt dåligt, får bara finnas Intel, kosta vad det kosta vill jag betalar gärna överpris. Well inte jag, Intel har kanonfina CPU:er inget snack om saken.. Men nu när "underdogen" kommer med en så pass vass CPU som det ändå är, så föredrar jag att gå över till den, OK.
Jag håller ALLTID på en underdog... Sån är jag

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Eller så kör användaren på fler än 4 kärnor, ex. 6 8 eller 10, så behövs inget "Game Mode" ÖHT.

Att köpa 4 kärnor med HT 2017 känns väldigt passé och bör endast vara ett val lämnat åt oinformerade Svenssons som köper sin dator färdig på SIBA, det är utdaterat i år eller nästa år när Intel kliver över till 6 kärnor för mainstream.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Vilket märkligt inlägg. Eller missar jag din sarkasm?

Kostar 7700k 25000 kr? Var kom den summan ifrån och hur är den relevant?

Varför drar du upp 6700k? På vilket sätt är 6700k relevant i denna diskussionen? Vem har sagt att man borde köpa en 7700k om man redan har en 6700k? Eller menar du att man borde köpa en 6700k istället för 7700k? Inte mycket extra grafikprocessorkraft man får för den (hela) hundralappen som det skiljer processorerna åt kan jag ju tycka.

Återigen så dök "man har minsann andra program uppe"-argumentet upp.
Javisst har man oftast det, men sen när blev en i7:a dålig på att hantera lite bakgrundsprocesser? Argumentet är helt befängt.
Tror även du underskattar kunskapen hos folk som är ute efter spelprestanda, iallafall på det här forumet.

För att 7700k är för dyr för att ha i en speldator. Om du bara vill spela kan du få tag på P67/Z68 + 2600k/2700k. För 3000kr billigare, de 3000kr är mer värt att lägga på GPU om man vill maxa prestanda. GTX 1080ti + 2700k presterar bättre i spel än 7700k + GTX 1080. Så länge man inte har 25000kr+ att kasta iväg på typ bästa GPUn, så är det ett dåligt processorval. Folk som köper 2000kr moderkort + 7700k sen ett GTX 1070 har en otroligt obalanserad speldator, och att säga att man valde 7700k pga spelprestanda är bullshit, för man har redan gjort val och kompromisser som leder till en sämre spelupplevelse än vad man hade kunnat fått för pengen. 7700k är inte dålig, men den är bara värd, om man har tillräckligt mycket pengar att kasta iväg så att budget inte är ett bekymmer. Förstår du?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

För 3000kr billigare, de 3000kr är mer värt att lägga på GPU om man vill maxa prestanda. GTX 1080ti + 2700k presterar bättre i spel än 7700k + GTX 1080.

OK, argumentet är i sig giltigt. Och jag håller med om att det förmodligen är dumt att på 1070 i kombination med 7700k. Men nu till en annan sida av detta mynt:

2700K är ingen flaskhals i många spel där du kör 60Hz, men hur ser det ut i 144Hz? Jag tror att average FPS blir bra med 2700k, men är mer skeptisk till att du får bra stabilitet (alltså man får sämre 99th percentile fps).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

7700k är inte dålig, men den är bara värd, om man har tillräckligt mycket pengar att kasta iväg så att budget inte är ett bekymmer. Förstår du?

Fast nu gäller ju denna tråden ju just 7700k, och inte "vilken processor är mest bang for the buck" (R5 1600).

Att sen säga 7700k är "för dyr för att ha i en speldator" är ungefär som att säga "GTX 1080 Ti är för dyr för att ha i en speldator" - det är väl en högst subjektiv åsikt och beror på vad man är ute efter? Har man råd så har man, sitter man på en specifik budget så kanske man inte har råd och får anpassa sig efter den istället.

Jag håller med att det är dumt att köpa en 7700k och ett GTX 1070 när man kan få ett R5 1600 och ett GTX 1080 för samma pengar, men är detta inte en halmdocka? Har jag eller någon i denna tråden hävdat annorlunda? Har du fler öppna dörrar du vill sparka in så sätt igång...

Sen skulle jag våga påstå att en 2700k flaskhalsar ett GTX 1080 Ti i rätt många scenarion, framför allt om du är ute efter hög fps till en 144 Hz skärm. Spelar själv en handfull spel som inte är särskilt bra på att nyttja många CPU-kärnor, och där är min 3930k en riktigt stor flaskhals för mitt GTX 980 Ti - i det scenariot hade jag verkligen velat ha en 7700k (eller 7600k, men den skulle jag aldrig köpa pga. R5 1600.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@drakelito: Detta gick inte så bra haha

Starta en omröstning!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av GoldenFan:

@drakelito: Detta gick inte så bra haha

Starta en omröstning!

Ne haha.

Går inte att göra såhär efteråt i tråden va?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

gör en klassiker köp o va nöjd

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Sjukt mycket svar tråden fick, va roligt

Helt ärligt så blir det en ren speldator jag ska bygga, med en 1440p skärm med 144hz, vill alltså få ut så mycket fps det bara är möjligt i spel.

Och då finns det ingen diskussion i Ryzen vs Intel. Har man budget och vill få ut så mycket som möjligt i spel, då är det bara och endast Intel som gäller.

Beroende på situationen du befinner dig i nu så hade jag sagt vänta. Sitter man på en prolle som orkar köra på för det mesta så kan man gott vänta för att se hur hela Skylake-X/Kabylake-X/Gud-vet-vad-X spelar ut sig i slutet av sommaren (du ska väl ändå inte sitta inne framför datorn under sommarn )

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@drakelito: Ingen aning du

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

@Yoshman: Eller så kör användaren på fler än 4 kärnor, ex. 6 8 eller 10, så behövs inget "Game Mode" ÖHT.

Att köpa 4 kärnor med HT 2017 känns väldigt passé och bör endast vara ett val lämnat åt oinformerade Svenssons som köper sin dator färdig på SIBA, det är utdaterat i år eller nästa år när Intel kliver över till 6 kärnor för mainstream.

MVH

Jag köpte min senaste dator på El-giganten (toppmodellen av Surface Pro 4), så antar att det förklarar det hela

Seriöst då. TS vill tydligt köra med GTX1080Ti, som ett brev på posten (i alla fall innan Post Nord...) har ArsTechnica precis testat de flesta Ryzen-modeller samt i5-7600K, i7-7700K samt även i7-7700K och R5-1500X @ 3,5 GHz.

Alla siffror jag presenterar nedan är tagna från 1920x1080 resultaten då dessa lägger störst stress på CPU-delen.

Några intressanta datapunkter från detta:
i7-7700K @ 3,5 GHz har över de testade spelen 29 % bättre lägsta FPS och 28 % bättre genomsnittlig FPS jämfört med R5-1500X @ 3,5 GHz. Nu finns det några titlar där det är hyfsat liten skillnad mellan i7-7700K @ 3,5 GHz och stock, så dessa är nog ändå till viss del GPU-begränsade.

Det är 31 % fördel i lägsta FPS och 32 % fördel i genomsnittlig FPS för i7-7700K mot R5-1600X,
29 % / 28 % mellan i7-7700K och R7-1800X
38 % / 36 % mellan i7-7700K och R7-1700

Till och med i5-7600K står sig väl mot Ryzen 1800X (som presterar bäst följd av R5-1600X som i de flesta fall ligger riktigt nära, R5-1500X blir ganska ordentligt avhängd så spel verkar redan idag skala bra till 6-kärnig Ryzen).
Det är 11 % fördel i lägsta FPS och 19 % fördel i genomsnittlig FPS för i5-7600K mot R7-1800X.

i5-7600K tappar alltså relativt sett mer i lägsta FPS, men den är ändå bättre än Ryzen där.
Det är 17 % fördel i lägsta FPS och 10 % fördel i genomsnittlig FPS för i7-7700K mot i5-7600K.
Det är helt jämt i lägsta FPS och 4 % fördel i genomsnittlig FPS för i5-7600K mot i7-7700K @ 3,5 GHz.

Jämför man DX11 vs DX12 så är det faktiskt så att i7-7700K ökar sin dominans något.
För Ryzen spretar det en del, R7-1800X får störst boost i AotS och RoTR. I TW:Warhammer och Hitman är det R5-1500X där DX12/DX11 kvoten är högst.

Den testande konfiguration som i genomsnitt klarar sig bäst i DX12 kontra DX11 är i7-7700K @ 3,5 GHz. D.v.s. DX12 verkar mer sänka CPU-overhead rent generellt mer än den hjälper skalning över CPU-kärnor (vissa titlar skalar faktiskt sämre över kärnor med DX12).

Vad detta test ger en vink om är i7-7700K är den CPU-modell som med marginal har mest kraft att hantera dagens spel med den snabbaste GPUn som finns. Delta mellan i7-7700K och Ryzen 1800X är så stort att det krävs en smärre revolution i hur spelmotorer är designade samt vilken typ av beräkningar som görs för det ska finnas en teoretisk chans att Ryzen 1800X ska komma ikapp i spelprestanda. R5-1600X kan inte ens teoretisk komma ikapp, i alla fall inte så länge spel främst jobbar med heltal (IPC för heltal och frekvensövertaget är för stort i i7-7700K).

Så trots att i7-7700K "bara" har 4 kärnor med SMT är det ändå med råge det bästa valet för spel. Ju kraftigare GPU man stoppar i ju större blir övertaget upp till någonstans ~40-50 % mot R5-1500X och i alla fall ~30 % mot R7-1800X. Man kan utan problem köra Spotify, Skype och liknande och vare sig game-mode på på eller ej kommer i7-7700K har bättre 99 % precentil och bättre genomsnittlig FPS jämfört med alla dagens Ryzen-modeller.

Eller låt mig gissa svaret: ArsTechnica är också en i raden av den växande grupp av teknikwebbplatser som är "köpta" så allt ovan är självklart totalt irrelevant?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

7700K är en grym spelprocessor, dock lastas den nästan 100% i alla nyare spel vilket visar att den nått sin kapacitet till fullo. Jag instämmer med en del andra att en Ryzen kan vara värt att kika på. Dubbelt så många kärnor och trådar, och få upp minnesfrekvensen och en lätt klockning så har man sett en 1700 matcha eller utprestera 7700K i 5GHz flertalet gånger. Spelen går mot fler och fler trådar också och kommande stora spelmotorer designas med Ryzen i åtanke. Man har också observerat att det är betydligt mer stuttering (spikar/korta fryshack) på 7700K då den som sagt lastas 100% av sin kapacitet. Dom flesta av testerna på Ryzen som ligger ute ger verkligen ingen bra realitetsuppfattning då dom flesta redaktioner ofta testar samma spel som erkänt har en del problem på Ryzen (Tombraider och en del DX12 titlar som Hitman som har problem med grafikkortsdrivrutinerna att tråda renderingen). Jag kör min 1700 i 4.1GHz med ett 1080TI och DDR3200. Finns nog inget spel som inte får över 100fps+ och processorn används knappt, så kapacitet finns. I bakgrunden kan jag kasta på vad som helst utan att det märkt i spelen. Oavsett vad, bägge aktörerna är grymma i spel under rätt förutsättningar för vice versa.

Wut? Min 4770k utnyttjas inte till fullo ännu. Når bara 100% i stress test. Battlefield 1 når kanske 70-80% och det är de ända som kommer nära.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Jag köpte min senaste dator på El-giganten (toppmodellen av Surface Pro 4), så antar att det förklarar det hela

Seriöst då. TS vill tydligt köra med GTX1080Ti, som ett brev på posten (i alla fall innan Post Nord...) har ArsTechnica precis testat de flesta Ryzen-modeller samt i5-7600K, i7-7700K samt även i7-7700K och R5-1500X @ 3,5 GHz.

Alla siffror jag presenterar nedan är tagna från 1920x1080 resultaten då dessa lägger störst stress på CPU-delen.

Några intressanta datapunkter från detta:
i7-7700K @ 3,5 GHz har över de testade spelen 29 % bättre lägsta FPS och 28 % bättre genomsnittlig FPS jämfört med R5-1500X @ 3,5 GHz. Nu finns det några titlar där det är hyfsat liten skillnad mellan i7-7700K @ 3,5 GHz och stock, så dessa är nog ändå till viss del GPU-begränsade.

Det är 31 % fördel i lägsta FPS och 32 % fördel i genomsnittlig FPS för i7-7700K mot R5-1600X,
29 % / 28 % mellan i7-7700K och R7-1800X
38 % / 36 % mellan i7-7700K och R7-1700

Till och med i5-7600K står sig väl mot Ryzen 1800X (som presterar bäst följd av R5-1600X som i de flesta fall ligger riktigt nära, R5-1500X blir ganska ordentligt avhängd så spel verkar redan idag skala bra till 6-kärnig Ryzen).
Det är 11 % fördel i lägsta FPS och 19 % fördel i genomsnittlig FPS för i5-7600K mot R7-1800X.

i5-7600K tappar alltså relativt sett mer i lägsta FPS, men den är ändå bättre än Ryzen där.
Det är 17 % fördel i lägsta FPS och 10 % fördel i genomsnittlig FPS för i7-7700K mot i5-7600K.
Det är helt jämt i lägsta FPS och 4 % fördel i genomsnittlig FPS för i5-7600K mot i7-7700K @ 3,5 GHz.

Jämför man DX11 vs DX12 så är det faktiskt så att i7-7700K ökar sin dominans något.
För Ryzen spretar det en del, R7-1800X får störst boost i AotS och RoTR. I TW:Warhammer och Hitman är det R5-1500X där DX12/DX11 kvoten är högst.

Den testande konfiguration som i genomsnitt klarar sig bäst i DX12 kontra DX11 är i7-7700K @ 3,5 GHz. D.v.s. DX12 verkar mer sänka CPU-overhead rent generellt mer än den hjälper skalning över CPU-kärnor (vissa titlar skalar faktiskt sämre över kärnor med DX12).

Vad detta test ger en vink om är i7-7700K är den CPU-modell som med marginal har mest kraft att hantera dagens spel med den snabbaste GPUn som finns. Delta mellan i7-7700K och Ryzen 1800X är så stort att det krävs en smärre revolution i hur spelmotorer är designade samt vilken typ av beräkningar som görs för det ska finnas en teoretisk chans att Ryzen 1800X ska komma ikapp i spelprestanda. R5-1600X kan inte ens teoretisk komma ikapp, i alla fall inte så länge spel främst jobbar med heltal (IPC för heltal och frekvensövertaget är för stort i i7-7700K).

Så trots att i7-7700K "bara" har 4 kärnor med SMT är det ändå med råge det bästa valet för spel. Ju kraftigare GPU man stoppar i ju större blir övertaget upp till någonstans ~40-50 % mot R5-1500X och i alla fall ~30 % mot R7-1800X. Man kan utan problem köra Spotify, Skype och liknande och vare sig game-mode på på eller ej kommer i7-7700K har bättre 99 % precentil och bättre genomsnittlig FPS jämfört med alla dagens Ryzen-modeller.

Eller låt mig gissa svaret: ArsTechnica är också en i raden av den växande grupp av teknikwebbplatser som är "köpta" så allt ovan är självklart totalt irrelevant?

Argumentet var att 7700k var "bäst för gaming", allt jag säger är att det bara stämmer om man bara kan gå mer spelprestanda från CPUn och inte GPUn, så att så länge det inte är en high end GPU, Är inte 7700k ett bra köp för spelprestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

TL;DR Köp varken av CPUer a. Om du skall spela så lägg pengarna på GPUn för att prestandan för en 7700k mot en begagnad 4770k är inte värt när prisskillnaden kan ge dig ett bättre GPU som ger mer prestanda vad en bättre processo skulle

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Kan personligen säga som så att jag hade köpt en R5 1600 över en 7700K alla dagar i veckan om det inte vore för det faktum att jag var efterbliven och köpte sistnämnda så fort dom släpptes. Offrar gladeligen, vad, 15% (?) 1080p+ spelprestanda i utbyte mot en lägre kostnad och bra mycket mer allmänprestanda. Dessutom hade jag fått en processor som kan utföra sitt jobb utan att börja glöda trots grundinställningar. Måste få tummen ur och delidda skiten snart.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

TL;DR Köp varken av CPUer a. Om du skall spela så lägg pengarna på GPUn för att prestandan för en 7700k mot en begagnad 4770k är inte värt när prisskillnaden kan ge dig ett bättre GPU som ger mer prestanda vad en bättre processo skulle

Räcker inte 1080 Ti nu? :/

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

För att 7700k är för dyr för att ha i en speldator. Om du bara vill spela kan du få tag på P67/Z68 + 2600k/2700k. För 3000kr billigare, de 3000kr är mer värt att lägga på GPU om man vill maxa prestanda. GTX 1080ti + 2700k presterar bättre i spel än 7700k + GTX 1080. Så länge man inte har 25000kr+ att kasta iväg på typ bästa GPUn, så är det ett dåligt processorval. Folk som köper 2000kr moderkort + 7700k sen ett GTX 1070 har en otroligt obalanserad speldator, och att säga att man valde 7700k pga spelprestanda är bullshit, för man har redan gjort val och kompromisser som leder till en sämre spelupplevelse än vad man hade kunnat fått för pengen. 7700k är inte dålig, men den är bara värd, om man har tillräckligt mycket pengar att kasta iväg så att budget inte är ett bekymmer. Förstår du?

Problemet som jag ser det med att köpa en 2600/2700k + moderkort är att moderkorten har ett par år på nacken, så frågan är hur länge dom kommer hålla. Man kan ha tur och man kan ha otur.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag valt 7700k utan att tveka om man väljer mellan amd och intel. Men det är för mina behov och inte för andras.

Men ska man mestadels spela så kan det vara värt att söka lite fakta om de spel man spelar eller kommer spela, spelar man mycket onlinespel med andra spelare , tex wow och d3 , wot osv så använder dessa spel Cpu enormt mycket.

Ta tex wow, kör 25 man raid så kan man se att 1 kärna används till 100% och de andra idla,r mest, mao där kommer intel 7700k vara ett bättre val än amd oavsett modell.

Spelar man däremot spel som man vet helt säkert att de drar nytta av 6 eller fler kärnor så är kanske Amd ett bättre val, sett till pris/enhet.

Jag tycker det är bra att amd har kommit med en ny Cpu som sätter press på intel men förstår dock inte hur alla kan rekomendera Amd i nuläget när man ser att Intel fortfarande är snabbare och att dom flesta spel idag inte nyttjar mer än 4 kärnor / 8 Ht. För inte snacka om dess Minnes problem amd har just nu, vist kommer uppdateringar hela tiden men jag hade blivit tokig om jag skulle vara amd ägare och sen agera beta testare åt deras räkning utav en produkt som Sk, är lanserad som en komplett och färdig vara!

Av de Cpu jag har ägt efter jag testade 2-3st AMD "som jag inte var nöjd med" är bla:920 i7 ,3570k,3770k,4930k,6600k,6700k och jag har aldrig haft problem med intels prestanda oavsett om jag har musik igång samtidigt, x antal surf flikar osv. Det jag däremot kan märka och mäta mig fram är att högre MHZ klock på cpu desto snabbare dator/spel får jag , därför är hög IPC att föredra.

Min erfarenhet utav det hela , har byggt datorer "Pc" sen jag var 18-19 år , är 40 nu

Mvh Mogwaii

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb