Är Battlefield 1 lämpligt för en 11-åring?

Permalänk
Medlem

Spelet har ju 18+ Märkning så egentligen ska ju inte barn spela det alls om man ska vara petig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Nja, beror också på barnet.

Men jag själv skulle nog vara väldigt restriktiv med tanke på att det finns alla möjliga människor som kan skriva massor av vilka dumheter som helst samt att man kan sitta och säga saker i MIC i spelet.

Jag tycker att man nog bör vara försiktig och att man har en öppen kommunikation med barnet och att man skall kunna ta sig en titt då och då... och att man vet att barnet berättar om det händer saker.

Jag vet inte men elva år känns smått tveksamt. Om det finns servrar som är mer bevakade och att man kunde ha lite kontakt med dom som driver servern så att man vet att dom är aktiva och kickar olämpliga spelare då skulle jag känna mig betydligt tryggare.

Jag ställer mig tveksam och ett litet kanske...När någon trotts allt är elva år. Det finns nog många spel en som är elva år kan hålla på med som är mycket lämpligare...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

När jag var liten spelade jag Carmageddon, Grand Theft Auto och Mafia. Men se på fan, så här i vuxen ålder inser jag att jag har varken stulit bilar, skjutit någon eller kört vårdslöst i trafiken.

Låt grabben få spela BF1 om han vill. Det är du som förälder som lär ditt barn moral och värderingar inte spelet.

Permalänk
Medlem

Precis som en del innan mig har sagt, spelet i sig och det grafiska våldet tror jag inte att du ska oroa dig över. Det som jag personligen kommer att tänka på är vad som sägs i chatten/via voip av alla testosteronstinna 14-åringar och underutvecklade 20-åringar som säger rätt så sjuka saker i var och varannan mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Precis som en del innan mig har sagt, spelet i sig och det grafiska våldet tror jag inte att du ska oroa dig över. Det som jag personligen kommer att tänka på är vad som sägs i chatten/via voip av alla testosteronstinna 14-åringar och underutvecklade 20-åringar som säger rätt så sjuka saker i var och varannan mening.

chatt och voip går att stänga av så det är inget större problem. Ibland blir man mörkrädd av vilka grejer folk får för sig att skriva till andra. När man tänker på att typ 99 av 100 inte hade sagt ett knyst i verkliga livet blir det ännu mer sorgligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

jag och min kompis brukade ta min systers dockor och "leka rått" med, kasta dom så dom fick så ont som möjligt osv... vi spela även postal, men vi blev mjukisar

Permalänk
Medlem

Har spelat våldsamma spel i hela mitt liv, har inte alls påverkad mig något alls, är lugn och skötsam, men visst kan det variera mellan barn, men det beror nog lite på hur föräldrarna till barnen snackar med dem också, lär barnen att spel är spel, och verklighet är verklighet och vad som är rätt och fel så är nog inga större problem.

Men visst ska man uppfostra barnen till bli kriminella, och lär dem göra samma sak som de gör i spelen så är det ju problem med föräldrarna.

Permalänk
Medlem

Jag satt och körde över oskyldiga människor i GTA som 8-9 åring, blev människa av mig trots det.
Tror inte Battlefield 1 ska vara något problem.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tar en mer praktiskt infallsvinkel som nämnt innan. Skulle ni vilja spela multiplayer med 9 och 11 åringar i en kompetitiv miljö som BF1? Jag lirar en del world of tanks och jag kan säga att det inte är roligt att ha småttingar i sitt eget lag eller i fiendelaget eftersom de helt enkelt inte är mogna nog att förstå vad som händer. Det bästa vore att spela med barnen så du kan lära dem hur man ska tänka och reagera på allt skit som nämns i chatten. Typ som en mentor. En bra balans är att vara mentor skulle jag säga.

väldigt egoistiskt perspektiv på det inlägget må jag tillägga.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Spelet har ju 18+ Märkning så egentligen ska ju inte barn spela det alls om man ska vara petig

fast det är ju rekommendationer, precis som till filmer.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

fast det är ju rekommendationer, precis som till filmer.

Finns där av en anledning kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Jag skulle aldrig låta något av mina barn spela realistiska våldsspel. Man gör såklart det man tror är bäst och som andra säger är väl risken att man blir yxmördare för att man spelat våldsspel obefintlig. Oavsett, ser ingen anledning att utsätta barn för våldsskildringar, särskilt inte realistiska sådana.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

@fermia: Fast om vi ska vara ärliga, har ni följt dem? Jag minns att jag spelade 18+ närj ag var 7-8 år. samt på det så var det bara gå in i butik och köpa det spel man ville ha, min mor tyckte aldrig om spelen men det var för att hon störde sig på polissirener när man körde hot pursuit, gta och liknande. Jag fick också låna gta 3 av min svåger samt min bror när jag ville spela det, filmväg så såg man ju mycket 15+ filmer när man också var 7-10 år gammal.
Ibland är dem överdrivna, skulle dock tycka att GTA5 fick en 25+ stämpel (Just pga torterings uppdraget)

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Spelet har ju 18+ Märkning så egentligen ska ju inte barn spela det alls om man ska vara petig

Det är en rekommendation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

@fermia: Fast om vi ska vara ärliga, har ni följt dem? Jag minns att jag spelade 18+ närj ag var 7-8 år. samt på det så var det bara gå in i butik och köpa det spel man ville ha, min mor tyckte aldrig om spelen men det var för att hon störde sig på polissirener när man körde hot pursuit, gta och liknande. Jag fick också låna gta 3 av min svåger samt min bror när jag ville spela det, filmväg så såg man ju mycket 15+ filmer när man också var 7-10 år gammal.
Ibland är dem överdrivna, skulle dock tycka att GTA5 fick en 25+ stämpel (Just pga torterings uppdraget)

När jag var under 18 år så var datorer något ovanligt hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia: Jag kan tänka mig det, när jag var liten så var det relativt normalt med en pc i hemmet, däremot hann jag uppleva både dialup modem och liknande lösning, bredband på 256 kb var populärt när jag var liten innan man fick 0,5 Mbit bredbandet

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

"färga blodet" .. haha, så svenskt.

Jag tycker gott han kan spela BF1. Jag låter min 5-åring spela vad han vill och han har aldrig visat några våldsamma tendenser. Tror aldrig det leder till något positivt om man är överbeskyddande med underhållning, alkohol osv. Han brukar kunna avgöra själv när någonting är läskigt istället för att jag säger åt honom vad han tar illa vid sig av.

ahahhahha min 5 åring har inte visat några våldsamma tendenser ? du får ge det lite tid där, en 5 åring som suger upp allt som en svamp lär få annan bild av saker o ting när han väl blir äldre. varför inte visa några isis videos till han också, han är ju trots allt psykiskt mogen 5 åring

Permalänk
Inaktiv

Tveksamt. Såg att du bestämt dig, men känslan i BF1 är riktigt obehaglig med eldkastare och spikklubbor som krossar skallar osv och det ser verkligt ut. Mer verkligt än när sånt sker i 80-talsrullar.

Sen om det påverkar barn på ett positivt eller negativt sätt tror jag att det inte finns några slutsatser kring. Men om du inte hade tyckt att det var okej att ditt barn såg på filmer där folk avrättades borde det inte vara okej med spel heller, eftersom det är så oerhört verkligt numera.

Du får nog inget bra svar i den här tråden eftersom ingen här har gjort någon omfattande undersökning, utom att "nä, jag har minsann aldrig huggit någon så då är det lugnt", eller att "skrämmande med vapen i spel, sånt ska vara olagligt, punkt slut".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Jag tycker gott han kan spela BF1. Jag låter min 5-åring spela vad han vill och han har aldrig visat några våldsamma tendenser. Tror aldrig det leder till något positivt om man är överbeskyddande med underhållning, alkohol osv.

Borde verkligen 5-åringar dricka alkohol?

Permalänk
Medlem

@som99: Aaaaahhh vilket klassiskt spel

Permalänk
Permalänk
Medlem

Utan att ha läst tråden, eller ha egna barn tycker jag ändå att det är en smula underhållande med om spelet är olämpligt eller inte. Det här är ungefär samma sak som med videovåldsdebatten som vållade i början på 80-talet. Vilken sund person som helst inser att så vida man inte lider av någon psykisk störning så har man inga problem med att skilja på fiktion och verklighet. Dessutom blir ju inte ett dator- eller tvspel lika verkligt som en spelfilm.

Vidare verkar han spela andra FPS-spel där man skjuter ihjäl andra utan att verka lida av det. Om flera av hans kompisar redan spelar BF1 och grabben själv verkar vara extremt förtjust i det så är ju saken biff. Skulle man "förbjuda" honom att spela det kommer han att vara hos kompisar som spelar det istället för att konsumera det där.

Är du orolig skulle jag prata med honom och försäkra sig om att han förstår skillnaden mellan våld i ett datorspel och våld i verkligheten och vad som är ok och inte, något jag tror han redan har rätt bra koll på. Dessutom har ju alla tillgång till internet på ett eller annat sätt, det han konsumerar där, vad han letar fram själv eller som andra delar med sig av via olika typer av sociala medier är nog mer allvarligt isf.

TL;DR
Om grabben i annat är normal och det inte råder någon annan form av moralpanik så tror jag inte du behöver vara orolig. Förbud leder sällan till önskad effekt, däremot kanske man inte behöver uppmuntra till att konsumera våld eller annat mer vuxenrelaterat till barn. Ser man däremot till att prata om det så har jag svårt att se att man har något att oroa sig för som förälder. Kommunikation är A och O i alla förhållanden, vare sig det är din partner, dina barn eller kollegor på jobbet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av twit:

Är det något positivt?

Well, man dödar ju faktiskt inte någon, och då är det väl fullt normalt att heller inte tänka att man dödar någon när man inte gör det?

Att det flyger blod och karaktären faller ihop må försöka efterlikna någon som dör, men alla som spelar spel och har förståndet i behåll är ändå fullt medvetna om att det inte är mer än en lek, hur hemskt det än ser ut.

Är killen inte förmögen att förstå det, oavsett om det är blodigt eller inte, hade jag inte låtit honom spela något alls utan att först ta ett ordentligt snack med honom.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

ahahhahha min 5 åring har inte visat några våldsamma tendenser ? du får ge det lite tid där, en 5 åring som suger upp allt som en svamp lär få annan bild av saker o ting när han väl blir äldre. varför inte visa några isis videos till han också, han är ju trots allt psykiskt mogen 5 åring

Va bra att du känner mitt barn så väl. Naturligtvis måste du dra det till sin spets med lite ISIS-referenser .. du kunde ju trots allt inte förstå vad jag menade.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Va bra att du känner mitt barn så väl. Naturligtvis måste du dra det till sin spets med lite ISIS-referenser .. du kunde ju trots allt inte förstå vad jag menade.

Det var ju du som skrev att din femåriga son kan avgöra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det var ju du som skrev att din femåriga son kan avgöra själv.

Betyder det att han måste se det värsta som internet har att erbjuda? Allt behöver inte vara så svart och vitt.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ett barn på 11 år som har fått lära sig hur man ska vara mot andra människor, känner empati etc osv och har föräldrar som följer samma kodex kommer inte bli arg och våldsam av att spela våldsamma datorspel, vid den åldern borde man kunna skilja på verklighet och fiktion. Däremot får man kanske räkna med att barnen lär sig en del fula ord som säkert hoppar ur mun när snöbollskriget eskalerat.

Även om jag inte tror att barn blir massmördare av BF1 eller våldtäktsmän av GTA förstår väl alla att krigsfälten i första världskriget (eller vad det nu är) inte är direkt lämpligt för ett barn, inte vuxna heller för den delen..

Jag skulle nog försöka styra mina små mot vänligare shooters som Overwatch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Betyder det att han måste se det värsta som internet har att erbjuda? Allt behöver inte vara så svart och vitt.

Fråga inte mig, det var ju femåringen som skulle avgöra vad som är bäst för honom. Låter det orimligt?

Permalänk

Ja, varför inte!

När jag var i den åldern spelade jag battlefield och andra skjutspel. Jag har alltid sett skjutspel att vara mer om poäng och inte så fokuserat på själva dödandet. Det är mer om precision och att få snabbare reflexer osv. Man dras till den tävlingsinriktade delen och inte delen där man dödar folk och det sprutar blod.

Ta det inte så seriöst och prata med ditt barn så att dem förstår att det är ett spel osv, men det borde dem redan veta

Permalänk
Medlem

självklart ska inte ett barn spela sådana spel av självklara anledningar, spelar ju ingen roll hur Mogen ungen är, min 5 åring kan köra bil om han har klossar på fötterna är det då okej att köra bil?
nu tänker många men daaah är du dum det e olagligt att köra innan 16/18!! men vadå olagligt? det är olagligt att stjäla det gör folk ändå. eller kör bil.

Det jag försöker förklara för er yngre utan barn är att man kan inte ta sig själv som exempel då man inte har nått annat att jämföra med.

Jag har 2 barn en 5åring och en 8 åring visst den store klarar spela skjutarspel till viss del.... och som tur e håller han sig till scrap mecanik och minecraft MEN den lille klarar inte skjutarspel... typ garden warfair 1/2 funkar men spelar han tillex bf3/4 marker jag direkt beteende förändring. och som 5 åring har du inte en chans I hälvetet att själv avgöra att du e okej eller ej!!!

Visa signatur