Kalibrera tv för att se mer ut som iPad?

Permalänk
Medlem

Kalibrera tv för att se mer ut som iPad?

Hej! Kanske en dum fråga men har googlat en massa utan resultat. Jag har länge tyckt att filmer etc ser så mycket bättre ut på min iPad tack vare hur den är kalibrerad. Färgerna, kontrasten etc ser bättre ut. Tänkte höra med er om det finns något enkelt sätt att få tv:n att se likadan ut? Eller är det bara att gå till samma plats i en film och sedan justera med ögat? Är det fler än mig som har liknande upplevelse?

Permalänk
Medlem

Du får nog göra som du säger, spela upp samma scen och sedan försöka efterlikna din iPad.

Vad har du för tv förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Du får nog göra som du säger, spela upp samma scen och sedan försöka efterlikna din iPad.

Vad har du för tv förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en Samsung UE55JS8005TXXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Har en Samsung UE55JS8005TXXE

rtings.com brukar ha kalibrerade inställningar för apparater de testat.
Detta är kalibrerat för naturtrogen bild, så om det är intensiva färger utöver normalt så kanske det inte är rätt väg att gå.

Edit igen: verkar som om 8500 är snarlik ändå (böjd), kanske något att utgå från
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/js8500/settings

Permalänk
Bildexpert 📺

Rtings instruktioner börjar utmärkt. Sedan visar de individuella RGB-justeringar, vilket är ett big no-no eftersom det handlar om just det exemplaret. Särskilt 10-stegsreglage. Rtings har garanterat gjort det där exemplaret sämre, introducerat felaktig färgavkodning och posterisering till bilden. Men de får snygga mätningar...

De må vara bland de bästa testarna på nätet - definitivt de mest noggranna - men de har likt många andra en omognad kring mätningar av färg och hur det hänger ihop med bildkvalitet.

Så gott som alla Samsung någonsin i modern tid:

Film-läge (den enskilt viktigaste ändringen)
Backlight: Efter rummets ljusnivå
Skärpa: Sällan över 10.
Stäng av alla former av brusfilter och så gott som allt annat som kan ställas på off.
Låt övriga reglage stå som de är från början
Vitbalans/Färgtemp: Varm1. Varm2 oftast mer korrekt mot D65 men Samsung tenderar att sätta det för varmgult eller grönt. Varm1 är mer blått och det är ett fel som är lättare att acceptera.
Gamma: Varierat en del, men ofta -1 eller 0 för motsvarande 2.2-tonkurva.
Color space: Auto
Smart LED-funktioner styr den aktiva bakgrundsbelysningen. Kan användas om man accepterar nackdelarna.

Mer precision än så kräver mätutrustning, dvs en kalibrering.

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Lite OT bara, vet du någon relativt billig kalibrerare för skärmar osv?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@andra94: Menar du mätutrustningen eller yrkesrollen?

En bra mätare är X-rite i1 Display Pro där du får med programvara för att skapa färgprofiler, ICC-profler, som kan hjälpa. Men för att kalibrera skärmen och andra displayer som en TV behöver man manuella mätningar. Där finns fritt tillgänglig program som exempelvis HCFR. Men då måste man också lägga ned en hel del timmar på att förstå vad och varför man mäter. Det senare är ett livslångt projekt.

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Äh man har ju bara ett liv så varför inte lära sig att kalibrera xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andra94:

@Laxpudding: Äh man har ju bara ett liv så varför inte lära sig att kalibrera xD

Exakt! Det finns liksom ingen ände på detta ämne. Plus hela kopplingen till discipliner som matematik och kvantfysik, såväl som detta med standarder och varför det ser ut som det gör med teknik- och vetenskapshistorien.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Laxpudding:

@andra94: Menar du mätutrustningen eller yrkesrollen?

En bra mätare är X-rite i1 Display Pro där du får med programvara för att skapa färgprofiler, ICC-profler, som kan hjälpa. Men för att kalibrera skärmen och andra displayer som en TV behöver man manuella mätningar. Där finns fritt tillgänglig program som exempelvis HCFR. Men då måste man också lägga ned en hel del timmar på att förstå vad och varför man mäter. Det senare är ett livslångt projekt.

Lite offtopic nu, men hoppas det är OK.

Har du testat HCFR med X-Rite i1Display 2 på sistone? Eller Pro för den delen?
Vill minnas att jag fick extrema problem med att få det att fungera senast jag testade för drygt ett år sen. Det fungerade felfritt för 3-4 år sedan.

Och vet du om det är sant att X-Rite i1Display 2 kalibrerar fel mot LED bakgrundsbelysta LCD-skärmar? Alla utom en av mina skärmar idag har ju just LED som bakgrundsbelysning istället för CCFL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

rtings.com brukar ha kalibrerade inställningar för apparater de testat.
Detta är kalibrerat för naturtrogen bild, så om det är intensiva färger utöver normalt så kanske det inte är rätt väg att gå.

Edit igen: verkar som om 8500 är snarlik ändå (böjd), kanske något att utgå från
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/js8500/settings

Provade att ändra på inställningar själv. Var inte så lätt som man hade kanske kunnat tro hehe. Hittade dock en funktion. Auto motion plus. Helvete Villen skillnad det gjorde. Rörelserna är så mycket mjukare nu. Har stört mig som fan på att rörelserna inte är så mjuka som på tv apparaterna man ser i affären!!! Ska provs rtings kalibrering nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Provade att ändra på inställningar själv. Var inte så lätt som man hade kanske kunnat tro hehe. Hittade dock en funktion. Auto motion plus. Helvete Villen skillnad det gjorde. Rörelserna är så mycket mjukare nu. Har stört mig som fan på att rörelserna inte är så mjuka som på tv apparaterna man ser i affären!!! Ska provs rtings kalibrering nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, finns inget jag hatar mer än alla de där Smooth/Motion+/interpolering, stänger alltid av rubbet från start.

Permalänk
Medlem

hehe, det finns det absolut

Se till att köra Colour Space: "Full", RGB eller RGB Full både på din uppspelningsenhet och TVn (detta kan heta olika beroende på olika mjukvaror och märken. Överlag är t.ex. grafikkort i datorer konstigt nog inställda på RGB Limited. Vilket gör att du inte får tillgång till hela färg och kontrastspektrumet av RGB-standarden. Ändra detta omedelbums. Använd inte YCbCr 4:4:2 eller 4:2:2. 4:2:0 som video output. Du kan lära dig mer om detta genom att läsa in dig på Chroma Subsampling med hjälp av denna mycket lättförståliga video https://www.youtube.com/watch?v=7JYZDnenaGc

När du väl kör video output i full-RGB så kan jag rekommendera att använda lagom.nl kalibreringstest. här kan du fiddla med inställningar på din TV så att den korrekt kan representera black-levels, white levels, contrast, color contrast, gamma etc. Det finns bra förklaringar för allt på sidan. http://www.lagom.nl/lcd-test/

Jag kan rekommendera att, även ifall en viss typ av black-level inställningar på TVn kan se ruskigt "dassiga" ut, ändå välja denna inställning. Generellt erbjuder denna inställning mycket mer detaljer i de låga svart-tonerna. På så sätt har du en bra utgångspunkt för att sedan arbeta upp kontrastnivåer, du kan sänka dassigheten genom gamma-inställningar. Därefter kan du ändra andra inställningarna för att få rätt kontrastvärden och ännu djupare svartnivåer. Ifall du som jag vill ha en mångsidig inställning där du tittar både på film, spelar spel etc. skulle jag rekommendera att inte nödvändigtvis ha svartnivå 1 och 2 tydliga, dessa kan få lov att smälta ihop med den svarta bakgrunden. Anledningen till detta är att man inom dessa nivåer lätt ser kompressionsartifakter i video. Ifall du fotoredigerar däremot så är det bra att få så med så stor del av kontrastnivåerna du bara kan, men för subjektiv filmtittarupplevelse så är de lägsta två värdena inte fullt lika nödvändiga. EDIT: Men precis som har poängterats längre ner så spelas filmer in i Limited RGB. På så sätt får du helt enkelt ställa in beroende på källa och vad du gör med din TV. Mina tips här är främst för att skapa en mångsidig bildupplevelse.

Stäng av all form av Post-processing så som Sharpening, Super-resolution, dynamic contrast, dynamic color etc. Detta är fruktansvärda påfund. Gör dig av med allt sådant omedelbums.

Avslutningsvis kan jag säga. Du är inte den enda personen som har problem med detta. De flesta personer jag kommer hem till har generellt fruktansvärda inställningar på sina TV-appareter. Jag kalibrerade min brors budget-LG från 2012 och i hans mening är det inte ens samma TV längre. Förrutom naturligt låga svärtnivåer (för prissegmentet) prestenterar TVn idag en fantastiskt 1080p bild. Speciellt i färgglada och ljusa scener där den lite halvsjaskiga bakbelysningen inte blir lika framträdande.

Jag kan lova att du kan bli ruggigt nöjd med din TV-bild ifall du lär dig hur du ställer in den ordentligt. Du behöver inte kalibreringsverktyg för att nå fram till en subjektivt bra bild som täcker stora delar av RGB-spektrumet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Haha, finns inget jag hatar mer än alla de där Smooth/Motion+/interpolering, stänger alltid av rubbet från start.

Bilden känns ju betydligt mer hackigt när det inte är på? Aja är väl en smaksak antar jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Bilden känns ju betydligt mer hackigt när det inte är på? Aja är väl en smaksak antar jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på källan. Tycker alla de där funktionerna ger märkliga artefakter runt saker i rörelse och en smetig känsla.
Jag föredrar filmen i det formatet som den spelades in, viktigare att skärmen klarar av att visa det än alla piffiga funktioner.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av huttala:

Lite offtopic nu, men hoppas det är OK.

Har du testat HCFR med X-Rite i1Display 2 på sistone? Eller Pro för den delen?
Vill minnas att jag fick extrema problem med att få det att fungera senast jag testade för drygt ett år sen. Det fungerade felfritt för 3-4 år sedan.

Och vet du om det är sant att X-Rite i1Display 2 kalibrerar fel mot LED bakgrundsbelysta LCD-skärmar? Alla utom en av mina skärmar idag har ju just LED som bakgrundsbelysning istället för CCFL.

Kör väldigt sällan HCFR när jag har ett arbetsflöde och skapar mätgrafik baserat på Calman. Alla trikromater mäter lite fel och de kan mäta ganska stora fel om de är matchade/profilerade mot en viss typ av ljuskälla men mäter mot en annan. Som att mätaren står på CCFL-mätning men mäter en LED. De brukar då vilja att du adderar mängder av grönt (eller subtraherar röd/blå) i vitbalansen.

Däremot fungerar det exemplar av X-Rite i1Display 2 vi har här på redaktionen alldeles utmärkt. Då med de LED-profiler som finns. Oklart dock om det är generella profiler från Calman eller en profil som är i mätarens firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Beror helt på källan. Tycker alla de där funktionerna ger märkliga artefakter runt saker i rörelse och en smetig känsla.
Jag föredrar filmen i det formatet som den spelades in, viktigare att skärmen klarar av att visa det än alla piffiga funktioner.

Detta handlar såklart om preferenser, i filmer med långsamma kamerapanoreringar tycker jag faktiskt om motionplus-grejen. Men generellt väljer jag alltid att köra TVn i 24Hz när jag spelar upp filmer. Då blir bilduppdateringen jämn och utan ryck.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

hehe, det finns det absolut

Se till att köra Colour Space: "Full", RGB eller RGB Full både på din uppspelningsenhet och TVn (detta kan heta olika beroende på olika mjukvaror och märken. Överlag är t.ex. grafikkort i datorer konstigt nog inställda på RGB Limited. Vilket gör att du inte får tillgång till hela färg och kontrastspektrumet av RGB-standarden. Ändra detta omedelbums. Använd inte YPbPr 4:4:2 eller 4:2:2. 4:2:0 Du kan lära dig mer om detta genom att läsa in dig på Chroma Subsampling med hjälp av denna mycket lättförståliga video https://www.youtube.com/watch?v=7JYZDnenaGc

När du väl kör video output i full-RGB så kan jag rekommendera att använda lagom.nl kalibreringstest. här kan du fiddla med inställningar på din TV så att den korrekt kan representera black-levels, white levels, contrast, color contrast, gamma etc. Det finns bra förklaringar för allt på sidan. http://www.lagom.nl/lcd-test/

Jag kan rekommendera att, även ifall en viss typ av black-level inställningar på TVn kan ruskigt "dassiga" ut, ändå välja denna inställning. Generellt erbjuder denna inställning mycket mer detaljer i de låga svart-tonerna. sedan kan du ändra andra inställningarna för att få rätt kontrastvärden och djupare svartnivåer. Ifall du mest tittar på film eller spelar så skulle jag rekommendera att inte nödvändigtvis ha nivå 249 och 248 tydliga, dessa kan få lov att smälta ihop med den svarta bakgrunden. Anledningen till detta är att man inom dessa nivåer lätt ser kompressionsartifakter. Ifall du fotoredigerar däremot så är det bra att få så med så stor del av kontrastnivåerna du bara kan, men för subjektiv filmtittarupplevelse så är de lägsta två värdena inte fullt lika nödvändiga.

Stäng av all form av Post-processing så som Sharpening, Super-resolution, dynamic contrast, dynamic color etc. Detta är fruktansvärda påfund. Gör dig av med allt sådant omedelbums.

Avslutningsvis kan jag säga. Du är inte den enda personen som har problem med detta. De flesta personer jag kommer hem till har generellt fruktansvärda inställningar på sina TV-appareter. Jag kalibrerade min brors budget-LG från 2012 och i hans mening är det inte ens samma bild längre. Förrutom naturligt låga svärtnivåer (för prissegmentet) prestenterar TVn idag en fantastiskt 1080p bild. Speciellt i färgglada och ljusa scener där den lite halvsjaskiga bakbelysningen inte blir lika framträdande.

Jag kan lova att du kan bli ruggigt nöjd med din TV-bild ifall du lär dig hur du ställer in den ordentligt.

Nu är väl video redan i 16-235 spannet eller så kallad limited rgb meningslöst använda 0-255
Spel kan däremot använda hela 0-255 eĺler full rgb.

Permalänk
Bildexpert 📺

@_genki: Informationen du lämnar är fylld med detaljmissar. Läs igenom igen, det är till exempel ingen god idé att låta digitalnivå 248 och 249 smälta ihop med svart eftersom 248 och 249 är nivåer nära vitt.

Orsaken till att man håller olika nivåer som RGB Limited och använder YCbCr (inte YPbPr vilket är analoga signalnivåer) handlar om hur man vill sköta färgavkodningen, krav på bandbredd och vilka nivåer och standarder man ska matcha mot.

Digital video är per definition 16-235-nivå, "Limited" för referensnivå av svart och vitt. Är man i en sluten miljö och enbart konsumerar vidematerial ska man matcha mot dessa nivåer i första hand.

Är det primärt en datorskärm som är syftet, till exempel att en TV ska fungera som en datorskärm kan man vilja matcha mot 0-255-nivå, "Full". Detta kan innebära kompromisser för kvaliteten på videotittande men det är också här man måste begripa och förstå varför de här olika alternativen faktiskt existerar.

Permalänk
Medlem

Använde rtings kalibrering nu (förutom alla olika inställningar på 10 poäng) och tycker det ser mycket bättre ut. Måste dock erkänna att eftersom att jag inte alls är kunnig inom detta så har jag svårt att förstå en hel del utav det ni skriver hehe. Kanske skulle skrivit i min första post att jag använder tv:ns Netflix app (för att kunna se 4K) och sedan Viaplay och HBO på Apple tv.

Edit: Menyn på Apple tv såg väl lite tråkigare ut. Men materialet jag kollade på såg mer ut som på bio (bättre). Önskar dock att det såg ut exakt som ipadens bild. Det ser perfekt ut vad man än gör. Ser på film/bilder. Surfar. Går igenom menyer etc etc. Får hoppas på att Apple släpper en tv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Detta handlar såklart om preferenser, i filmer med långsamma kamerapanoreringar tycker jag faktiskt om motionplus-grejen. Men generellt väljer jag alltid att köra TVn i 24Hz när jag spelar upp filmer. Då blir bilduppdateringen jämn och utan ryck.

Kör 90% av min film från skiva, så 24p är det självklara valet.
Kanske kan sunkiga TV-sändningar bli bättre med lite hjälp, men jag har inte ens kopplat in antennen på den nya TVn.

Permalänk
Medlem

jag tar till mig allt vad ni skriver @laxpudding och @jimsjams. Mycket riktigt så handlar det om svartnivåer om 1 och 2 inte tvärt om på skalan hehe. Jag korrigerade även YbPbr till YCbCr. Detta handlade om en tillfällig sinnesförvirring. I övrigt är jag inte är lika mycket av en film-galning som jag gillar datorer, spel och fotoredigering. På så sätt väljer jag inställningar som är mest mångsidiga för eget bruk något jag även uppdaterade kommenteren med. Jag visste faktiskt inte att video generellt kör Limited RGB. Med det sagt är jag ändå nöjd i hur jag brukar ställa in mina TV-apparater, utifrån de variabler jag nämnde ovan.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kör 90% av min film från skiva, så 24p är det självklara valet.
Kanske kan sunkiga TV-sändningar bli bättre med lite hjälp, men jag har inte ens kopplat in antennen på den nya TVn.

Motion-plus handlar egentligen mest om att generera bättre framerate. Detta tycker jag rent utav kan vara att föredra ifall man kikar på 3D-renderad film. Typ som UP! eller Wall-E. Jag avnänder denna iställning mycket sparsamt. Annars är all annan form av post-processing är big no-no för mig. Speciellt eftersom jag huvudsakligen spelar på TVn och då går responstid framför allt annat.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av _genki:

I övrigt är jag nog lite skadad eftersom jag inte är lika mycket av en film-galning som jag gillar datorer, spel och fotoredigering. På så sätt väljer jag inställningar som är mest mångsidiga för eget bruk.

Gott! Och är det foto bör du köra 0-255. Är det video som redigeras är det ganska mycket omständligare.

Hela videostandarden för HDTV (ITU Rec.709) är baserad på YCbCr och hur det ska omvandlas till RGB någonstans i kedjan. Och i broadcast och videosammanhang kan signalen omvandlas till och från RGB<->YCbCr flera gånger om. För att hålla nivåerna i schack, undvika aritmetiska under- och overflow (svart blir vitt och viceversa) samt svara mot/översätta analoga signalnivåer måste referensnivåerna ligga på 16-235. Så all video är kodad efter detta och det som når en typisk slutkonsument är kodat i YCbCr 4:2:0.

När man kopplar in datorn och har olika krav blir det väldigt rörigt väldigt snabbt. Därför finns det sällan enkla svar på den komplexa frågan på vad man ska köra för signalnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Önskar dock att det såg ut exakt som ipadens bild. Det ser perfekt ut vad man än gör. Ser på film/bilder. Surfar. Går igenom menyer etc etc. Får hoppas på att Apple släpper en tv

Du kan troligen konfiguera ytterliggare för en bild du hellre vill ha. Apple gör ju inga paneler, vet inte om de har bytt men förr iaf var det till och med samsungs paneler de använde, så du borde kunna uppnå en mer önskvärd bild med lite mer manuellt tweekande. Med det sagt så kan det vara skillnad i själva panelen också och du gillar din iPads paneltyp.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Använde rtings kalibrering nu (förutom alla olika inställningar på 10 poäng) och tycker det ser mycket bättre ut. Måste dock erkänna att eftersom att jag inte alls är kunnig inom detta så har jag svårt att förstå en hel del utav det ni skriver hehe. Kanske skulle skrivit i min första post att jag använder tv:ns Netflix app (för att kunna se 4K) och sedan Viaplay och HBO på Apple tv.

Edit: Menyn på Apple tv såg väl lite tråkigare ut. Men materialet jag kollade på såg mer ut som på bio (bättre). Önskar dock att det såg ut exakt som ipadens bild. Det ser perfekt ut vad man än gör. Ser på film/bilder. Surfar. Går igenom menyer etc etc. Får hoppas på att Apple släpper en tv

Skickades från m.sweclockers.com

Ja förlåt, det blir lätt nördigt på detta forum och trots att jag är ansedd att vara nördig i min närmaste vänskapskrets så möter jag ofta mina övermannar på sweclockers forum. hahaha, men det är bra, man lär sig mycket.

Ang. min post ovan så riktar den in sig på att skapa en mångsidig bild. (Ofta när man har en dator kopplad till TVn) jag uppdaterade informationen ovan om detta. Däremot kan det vara som så att det kanske är bättre att köra limited-RGB för video-content och då får du försöka anpassa bilden på bästa möjliga sätt efter detta. Men ja, detta är definitivt en djungel av nördig tv-teknik samt personliga användningsområden och preferenser. Det finns inget riktigt "rätt" sätt att göra på.

Det är väl som många andra saker i världen. Ferrari gör trevliga bilar, men kanske inget man vill ha för husvagnssemestern med familjen. hehe. Lite så här känner jag inför skärmteknikens komplexitet. Det finns heller ingen inställning som passar alla situationer.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har mätt skärmarna på nästan alla Apples produkter de lanserat de senaste åren. Hos nyare Ipad och iPhone följer de rådande standard (HDTV/Rec.709) väldigt väl. Inte "kalibreringsexakt" men inom rimliga avvikelsenivåer 3-4 ∆E2000. Oftast är de aningens blåare och blir blåare med tiden av att de gula fosforn tappar något och den blå dioden är uthålligare. Men fortfarande rimliga nivåer.

Rent generellt: Vill man veta hur färger och bild ska se ut, titta på en Ipad.