AOC AG271QG extrem bleed eller är jag känslig?

Permalänk
Medlem

AOC AG271QG extrem bleed eller är jag känslig?

Köpte nyligen denna skärm och har nu provat den i 4-5 dagar, jag är väldigt nöjd med det mesta men jag kan inte släppa denna backlight bleed.

Jag har tidigare haft en annan IPS skärm i form av en QNIX qx2710 som jag inte alls märkt av backlight bleed i samma nivå som med denna skärm.
Längst ner i högra hörnet blöder det så pass mycket att jag ser det tydligt på skrivbordet då min startmeny är svart och den är mer gulaktig på det stället (detta syns även tydligt i ett belyst rum).
Sedan störs jag ibland av de ovala konturerna som syns väldigt tydligt på bilden och som ibland uppenbarar sig i mörka spelsekvenser.
Jag har försökt knäppa en så verklighetstrogen bild det bara går för att höra lite vad ni anses som godtagbart, bör jag reklamera skärmen?
@Laxpudding Du besitter ju stor kunskap och erfarenhet av dessa paneler och du gjorde även recensionen på just denna skärm, är detta något utöver det vanliga anser du?

Permalänk
Medlem

ett känt problem på denna skärm tyvärr!
Du borde lämna tillbaka den! Mvh

Permalänk

Har samma skärm och haft samma problem med ips-glow och backbleed. Fick en skärm utbytt utav Komplett, men den jag fick var lika illa som den första. Träffade leverantörerna av AOC på Dustin Expo där jag framförde mina problematik, dom sa då att jag skulle kontakta AOC direkt och anmäla detta då det var en batch som gick till Sverige som verkade ha ovanligt mycket problem och att detta skulle vara åtgärdat nu. Sagt och gjort så anmälde jag detta och jag hörde inte ett ljud från dom på en vecka och sen fick jag ett mail att en ny skärm var på väg till mig. Skärmen jag fick var mycket bättre, inte helt perfekt men vad jag förstår så är det mer regel än undantag att man får en skärm som inte är 100% oavsett vilket märke. Jag får se om jag orkar anmäla det igen .

använda den här länken, lycka till!

http://aoc-europe.com/en/service/request?country=country

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

@andreashalestorm:
Tack för svar, jag är inte alls kräsen egentligen och jag accepterar viss bleed/glow då jag haft IPS sedan tidigare som inte alls var lika utsatt som denna och då även "koreaskärm" men jag anser inte att det ska vara så pass märkbart att det syns under vissa mörkare förhållanden i spel (inte kolsvart) samt även dessa tydliga skarpa konturer/övergångar.
Om man ser till dina erfarenheter så verkar ju AOC iaf bemötande och medvetna om problemet sen vet jag inte hur mycket bleed din skärm hade gentemot min och det är väll praktiskt taget omöjligt att avgöra från en bild men hur pass mycket bleed/glow hade din?

Permalänk
Skrivet av kempa:

@andreashalestorm:
Tack för svar, jag är inte alls kräsen egentligen och jag accepterar viss bleed/glow då jag haft IPS sedan tidigare som inte alls var lika utsatt som denna och då även "koreaskärm" men jag anser inte att det ska vara så pass märkbart att det syns under vissa mörkare förhållanden i spel (inte kolsvart) samt även dessa tydliga skarpa konturer/övergångar.
Om man ser till dina erfarenheter så verkar ju AOC iaf bemötande och medvetna om problemet sen vet jag inte hur mycket bleed din skärm hade gentemot min och det är väll praktiskt taget omöjligt att avgöra från en bild men hur pass mycket bleed/glow hade din?

Min såg mer eller mindre exakt likadan som din och det är oacceptabelt för dom summorna skärmarna kostar så jag såg till att göra något åt det. Använd länken så ska du nog se att du får det löst. Det var rätt smidigt ändå. Dom skickar en skärm, du byter bara ut skärmen och inget annat, klistrar på retursedeln och antingen kilar ner till ditt UPS-ombud eller ringer och bokar upphämtning.

Kör hårt!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

@andreashalestorm:
Tack så jättemycket för hjälpen, jag ska fixa det där på en gång.
Behövde du göra en reklamation till komplett först eller gick det bra endå?
Tänkte mest på den sista kolumnen i formuläret står det "Your reference" typ som ett RMA-nummer eller liklnande.

Permalänk

@kempa: Jag kommer inte ihåg om man var tvungen att skriva något där eller inte, om man måste skriva något där tror jag att jag skrev NONE typ.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Bildexpert 📺

@kempa: Bilden går inte att se och generellt vet jag att så gott som alla bilder på blödningar/glow/etc. inte speglar hur det faktiskt ser ut, utan snarare speglar missnöjet och upplevelsen av fenomenet.

Stalltipset är att sänka Brightness som skrivet i testet då skärmarna är väldigt ljusstarka. Men om detta även då är värre än en allround-IPS och du är van med hur IPS-skärmar ser ut och beter sig: reklamera!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Kan du se denna?:

Som du säger så är det svårt att få till en bild som ger korrekt verklighetsuppfattning men jag skulle säga att den där bilden ger nästan den bild jag ser med blotta ögat och jag har brightness ställd på 60 vid tillfället.
Det är just blödningen längst ner till höger som syns även när jag spelar och starmenyn på skrivbordet blir tydligt gulaktig samt dom skarpa konturerna i form av ett ovalt mönster syns även dom ibland vilket inte känns helt rätt.
Jag reagerar just på detta då jag har viss erfarenhet av en IPS skärm i form av min gammla QNIX som inte alls ger det här intrycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempa:

@Laxpudding:
Kan du se denna?:
http://i64.tinypic.com/sghnpu.jpg

Som du säger så är det svårt att få till en bild som ger korrekt verklighetsuppfattning men jag skulle säga att den där bilden ger nästan den bild jag ser med blotta ögat och jag har brightness ställd på 60 vid tillfället.
Det är just blödningen längst ner till höger som syns även när jag spelar och starmenyn på skrivbordet blir tydligt gulaktig samt dom skarpa konturerna i form av ett ovalt mönster syns även dom ibland vilket inte känns helt rätt.
Jag reagerar just på detta då jag har viss erfarenhet av en IPS skärm i form av min gammla QNIX som inte alls ger det här intrycket.

Har själv köpt in samma modell nyligen. Gick från en Dell U2711 (IPS) till denna och har själv reagerat på BLB och då kör jag med cirka 40 i brightness.. Tyvärr så gör mobilkameran att bilden blir överexponerad/överdriven men kan säga att när man sitter och lirar är det lätt att förtränga men när man väl står i startmenyn eller andra scenarion när skärmen är mestadels svart så ser det ut så för mig med i alla hörn.

Blir reklamation för min del och hoppas på en bättre panel.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Bildexpert 📺

@kempa: Ifall rummet är så mörkt som bilden visar ska du ha Brightness-reglaget på 0 för ca 40 nits.

Reglaget på 60 kring 270-280 nits-någonstans och det är bländande även i ett kontor fyllt med dagsljus från stora fönster. Sitter du i den miljön på bilden och kör reglaget på 60 blir du bländad, överanstränger ögonen och får usel svärta eftersom det står i proportion till ljusstyrkan. Då blir kamerabilderna också därefter.

Som exempel siktar jag på 80 nits i ett rum som lyses upp av en ensam vit Philips Hue på 75% styrka.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kolla förresten bilden på menyerna i testet:

http://www.sweclockers.com/test/22861-aoc-agon-ag271qg-premiu...

Brightness på 7. Detta är den nivå jag måste ställa ljuset för att inte kameran ska överexponera skärmbilden i förhållande till ljuset i ett stort och vitt kontorsrum.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Jag ska ta en till bild imorgon och då med brightness 0 och se hur det blir, annars kör jag 60 i samma rum som då är belyst och det är då dessa konturer syns ibland när jag spelar samt gulaktigheten på starmenyn.
Anledningen att jag tog bilden i mörkt rum är för att framhäva dessa konturer som annars syns mindre tydligt men endå finns där när rummet är belyst och mer "daglig användning" än bara mot en mörk bakgrund.

Permalänk
Medlem

Min är lite bättre än din men har slutat brytt mig, märker bara det på kvällarna och om det är en mörk bild och även då är det inte så störande. Kör 70% brightness.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min den skärmen fast jag har "AMD-versionen" som är en TN-panel och jag fyllde i den där länken och i "Your Reference" fyllde jag i Elgiganten då det var där den såldes! Dock var jag förbi Elgiganten först och det var dom som sa att AOC har en egen reklamationsservice som man antingen ringer eller fyller i (länk ovan) och det gick smidigt och jag fick min nya skärm efter 4 dagar direkt från lagret i Tyskland och den funkar perfekt med 0 backlight bleed!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

@Cameltotem:
Jag förstår hur du menar och jag gillar inte att gnälla men när man tidigare haft en koreaskärm som inte ens har 1/5 av den bleed jag upplever med den här skärmen som dessutom kostar det dubbla så vill jag bara försäkra mig om att jag får den skärmen jag borde få och att det inte handlar om ett måndags-ex.
Men om det är som någon tidigare nämnt att det skulle röra sig om en dålig batch som hamnat i Sverige så låter det inte osannolikt om min skärm skulle vara en utav dom.

Det ska även tilläggas att rummet jag sitter i är belyst med 2 lysrörsarmaturer i taket modell stora som jag har tända när jag sitter vid datorn och det jag beskriver är alltså synligt med en brightness på 60.

Permalänk
Medlem

@kempa: Jaa förstår, kände detsamma och ditt är en aning värre. Känner du att du kommer störa dig på det längre fram så är det lika bra att byta nu medans du kan!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Nu har jag dragit ner ljusstyrkan på 0 och ja resultatet blir ju därefter men jag anser fortfarande att det är över rimliga gränser just för att upplevelsen i ett fullt belyst rum med en högre nivå på ljusstyrkan fortfarande är densamma.

Permalänk
Bildexpert 📺

@kempa: Ja, det där skulle jag också reklamera. 😐

Försöker man ta en bild där man ankrar svärtan på skärmen en bit ovanför svart (digitala nivåer runt 10-15) och det fortfarande lyser så där gult och med så tydlig avvikelse, likt ovalen i mitten, är det sannolikt en dålig panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kempa: Ja, det där skulle jag också reklamera. 😐

Försöker man ta en bild där man ankrar svärtan på skärmen en bit ovanför svart (digitala nivåer runt 10-15) och det fortfarande lyser så där gult och med så tydlig avvikelse, likt ovalen i mitten, är det sannolikt en dålig panel.

Tack så mycket, det är guld värt att få höra en experts utlåtande då jag själv inte är någon☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köpte nyss en aoc och jag har samma deformation som syns på bilderna, inte så mycket bleed från kanterna men en tydlig oval form mitt i skärmen och upplever att insidan på ovalen är en annan nyans än utanför mot kanterna.
ni som är nöjda med lite bleed har ni ändå den tydliga ovala formen på mörk bild?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kempa:

Köpte nyligen denna skärm och har nu provat den i 4-5 dagar, jag är väldigt nöjd med det mesta men jag kan inte släppa denna backlight bleed.

https://i.imgur.com/BN1mDPQ_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=high

Jag har tidigare haft en annan IPS skärm i form av en QNIX qx2710 som jag inte alls märkt av backlight bleed i samma nivå som med denna skärm.
Längst ner i högra hörnet blöder det så pass mycket att jag ser det tydligt på skrivbordet då min startmeny är svart och den är mer gulaktig på det stället (detta syns även tydligt i ett belyst rum).
Sedan störs jag ibland av de ovala konturerna som syns väldigt tydligt på bilden och som ibland uppenbarar sig i mörka spelsekvenser.
Jag har försökt knäppa en så verklighetstrogen bild det bara går för att höra lite vad ni anses som godtagbart, bör jag reklamera skärmen?
@Laxpudding Du besitter ju stor kunskap och erfarenhet av dessa paneler och du gjorde även recensionen på just denna skärm, är detta något utöver det vanliga anser du?

jag har aldrig sett så extrem light bleed ens på 1000 krs skärmar. Jag skulle inte Acceptera detta på en 6k+ skärm.
AOC har skitsupport förövrigt. Du skall göra återköp omedelbart. Efter 14 dagar efter köp så får du en refurb som ersättare(EDIT. vid garanti ersättmning dvs) . Så har du bara haft den en vecka så skall du inte vänta en dag till!

Permalänk
Medlem

@anon284015:
Jag har gjort en anmälan direkt till AOC från länken som Andreas länkade längre upp och hoppas på bra respons, det verkar som att iaf 2st härifrån har gjort reklamation på det viset och det har gått bra så jag hoppas på samma lycka även jag.

Permalänk
Medlem

Skall tillägga att skärmen jag köpte var begagnad och första köparen köpte den i slutet av december -16 och jag köpte den av honom den 12 april i år och tyckte att den hade lite väl mycket backlight bleed i kanterna i mörka sekvenser så skickade en support-ticket till AOC samma dag som jag pratade med elgiganten och fick länken och AOC svarade att jag skulle få en ny om dom "hade en på hyllan" och samma dag fick jag ett sms från UPS att jag hade ett paket påväg från Tyskland, behövde inte betala en krona för att skicka den gamla till AOC också! Fick skärmen inom 4 dagar så är rätt nöjd med AOCs support faktiskt.

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Kanske skulle testa samma skärm som jag köpte nyligen? Detta är med defaul-inställningar mer eller mindre. Inte jättemycket att klaga på.

Acer Predator XB271HU

EDIT: Här är med ljusstyrka nere på 0.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:
Jag var väldigt sugen på den men då jag köpte min för 5990 och det sved något då jag hade budget satt till 5000 egentligen så dom där extra 2000 hade jag ingen lust att lägga.
Och vad jag läst ska AOCen vara snarlik din skärm samt Asus motsvarighet, sen verkar det kanske som att AOC har mer problem med bleed än Acer o Asus i allmänhet.
Nu hoppas jag bara på att få igenom min RMA och förhoppningsvis kan jag få ett bättre exemplar.

F.ö så verkar det som att du har fått ett fint exemplar och det var i den nivån jag hade hoppats på att min skulle leverera☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempa:

@trickeh2k:
Jag var väldigt sugen på den men då jag köpte min för 5990 och det sved något då jag hade budget satt till 5000 egentligen så dom där extra 2000 hade jag ingen lust att lägga.
Och vad jag läst ska AOCen vara snarlik din skärm samt Asus motsvarighet, sen verkar det kanske som att AOC har mer problem med bleed än Acer o Asus i allmänhet.
Nu hoppas jag bara på att få igenom min RMA och förhoppningsvis kan jag få ett bättre exemplar.

F.ö så verkar det som att du har fått ett fint exemplar och det var i den nivån jag hade hoppats på att min skulle leverera☺

Det finns väl en anledning till varför skärmen ligger ca två papp under sina närmsta konkurrenter

EDIT: kanske testa och se om du har tur?

https://www.komplett.se/product/906798 6645:-
https://www.komplett.se/product/902498 6500:-

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Hej! Ny på forumet men gammal läsare. Har också skickat till AOCs support precis i hopp om att få en skärm utan dessa bleeds. På min är det nedre högra hörnet som ger ifrån sej ett gult sken som är otroligt störande i mörkare scener. Visst har den lite bleeds och glow i dom andra hörnen men där är det mer som det "ska va" inget man tänker på.

Det är ingen här som har fått en bra panel som skulle vilja ladda upp en bild så man kan få se hur dom kan se ut. Har bara sett dom dåliga varianterna på nätet.

Tjolahopp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Herrlarsson84: Kolla bilderna från @trickeh2k en bit ovanför.

Ja dom såg jag, men det är ju en acer. Vet att det är samma panel (tror jag?) Men hade vart kul o se en AOC specifikt.

Skickades från m.sweclockers.com