Ny strömsnål hemmaserver

Permalänk
Medlem

Ny strömsnål hemmaserver

Hejsan,

Jag funderar att skala ner min hemmaserver till något som tar mindre plats, är tystare och inte drar lika mycket ström och som gärna är billig i inköp. Det jag vill ha servern till är egentligen bara VPN, NAS på ZFS samt Docker-containers för diverse tjänster. Samtidigt skulle det vara kul att leka med maskininlärning via CUDA, men det är inte särskilt prioriterat. Servern kommer ha 1-3 användare.

Min server idag är följande:

  • HPE MicroServer Gen8

  • Intel Xeon E3-1270, 80W TDP

  • 16GB DDR3 ECC

  • 2x 2TB WD Red

  • 2x 240GB Intel SSD

  • SmartOS

Valet står egentligen mellan följande två alternativ som ersättare åt MicroServern:

[1]

  • Intel NUC NUC6CAYH

  • Intel Celeron J3455, 10W TDP

  • 8GB DDR3 non-ECC

  • 1x ~1TB SSD (ingen redundans)

  • Amazon Cloud Drive för säkerhetskopior

  • SmartOS/Ubuntu

[2]

  • Mini-ITX-låda

  • CPU/moderkortskombo med låg TDP

  • 8-16GB DDR3

  • 2x 2TB WD Red

  • NVIDIA GeForce GT 1030 för CUDA (eventuellt)

  • Amazon Cloud Drive för säkerhetskopior

  • SmartOS/Ubuntu

Fördelarna med [1] är att den drar mindre ström, tar mindre plats och troligtvis är tystare. Fördelarna med [2] är att den har mer lagring (om än långsammare) plus redundans och möjlighet till maskininlärning via CUDA.

Så jävla svårt. Vad tror ni är smartast? Känner inte att jag i framtiden kommer ha några behov av att bygga ut heller. Den server jag har idag (MicroServer) är totalt över mina behov. Hur viktigt är det med redundans på SSD-disken i NUC:en om jag gör dagliga (krypterade) säkerhetskopior till Amazon Cloud Drive och innehållet på disken inte ändras mer än en gång i veckan?