Dreamfilms grundare döms till fängelse och skadestånd på 1,3 miljoner

Permalänk
Medlem

Dom verkligt kriminella i dessa sammanhang är annonsörerna på sidan.
Dom vet mycket väl vart dom annonserar och vilka som är inne på sidan.
Det handlar om spelbolagen, de borde få skadestånd-biten och aktörerna som skapat själva sidan får fängelset.
Spelbolagen är den största lagliga maffian som går helt fria trots att de i alla tider förstört människors liv och lever på andras misär, beroende är i dag en folksjukdom och spelberoendet växer bland hushållen. Dessutom har dom massor annan fuffens för sig, men kan inte ge källa till något och orkar inte gräva så kommer inte komma med något påstående, men de flesta känner nog till, som jag, annat.
Här har vi det egentliga problemet, men ingen gör något åt det verkliga problemet, alltså dom pengar som gör illegal verksamhet så lönsam.

Jag blir ledsen på riktigt när stora företag kan utnyttja unga människor på det här sättet. Dom vet att skiten är olaglig, men här får ni massa pengar av oss så ni kan driva det vidare.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Många som klagar på för höga straff. Detta motiveras med att straffet för våldtäkt är lägre. Personligen tycker jag det är straffet för våldtäkt som är för lågt. Men vi tycker alla olika.

Fängelsestraffen för våldtäkt är ju mycket högre än straffet för upphovsrätsbrott. För upphovsrättsbrott är det max 2 år. För våldtäkt är det 2-6 år för normalgrad, max 4 år för mindre grovt och 6-10 år för grov våldtäkt.

Att skadeståndet blir högre i upphovsrättsbrotten än våldtäktsmålen beror på att vi inte har punitiva skadestånd i Sverige utan man får helt enkelt betalt i huvudsak för den ekonomiska skadan man lidit och möjligheten att få skadestånd för kränkning av brottet i sig är begränsad. Straffet består i huvudsak av fängelsetid+böter medan skadestånd endast har en reparativ funktion.

Blir man våldtagen har man visserligen rätt till ett mindre belopp för kränkning och sveda och verk men i huvudsak är det kostnad för sjukvård inkl. terapi (för det mesta gratis i sverige), inkomstförlust pga frånvaro från jobbet, kläder som gått sönder och eventuellt en lite större ersättning om det blivit några permanenta skador som ärr osv. De ekonomiska förlusterna är ofta begränsade jämfört med brott mot företag där de ekonomiska värdena som står på spel är högre. De "mänskliga förlusterna" vid exempelvis våldtäkt är visserligen större men skadeståndet är inte till för att täcka bland annat eftersom de är svåra att sätta ett värde på.

I praktiken spelar det ingen större roll, gärningsmännen har sällan råd att betala skadeståndet ändå.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Har du kollat på straffen och böter för våldtäkter, mord och liknande som träffar vanliga personer? Jämför det med folk som träffar media bolagen från USA. Då gäller inga lagar när man ska springa amerikanska ärenden. Jävla bananrepublik till land.

Jag håller med dig om att straffen i vårt rättssystem inte är kalibrerade så de motsvarar vad man gjort. Generellt så straffas brott av ekonomisk karaktär ganska hårt... Men kan ändå förstå att ekonomisk brott straffas hårt eftersom det är lätt att räkna ut hur mycket 5 miljoner är värt i tyd typ. Så jag tror det är därför. Jag tycker till exempel man ska dömas för varje enskilt brott man gjort med en straffsats... Sen kanske man inte ska plussa rakt av... Men alla brott ska vägas in och finnas kvar i ens register. Tror säkert detta är något du både kan lobba för och påverka om du vill ändra detta.

Skrivet av anon127948:

Med tanke på att upphovsrätten är ett kontrakt mellan samhället och skaparen så måste jag erkänna att jag inte kommer ihåg att jag godkänt att den ska gälla i 70 år efter skaparens död. För att inte tala om att det ska främja skapandet, hur exakt någon skapar upp till 70 år efter sin död är något ingen lyckats svara på hittills.

Du har troligen inte tillfrågats eller godkänt några av våra andra lagar heller... Inte så de fungerar. Sen tycker jag absolut den här 70 års gränsen definitivt är något man bör diskutera.

Skrivet av Bloodstainer:

Det är etiskt fel, "lagen skall uppehållas" är precis samma argument som användes i nazityskland, bara för att ingen blir skadad betyder inte att dessa Hollywoodskapta lagarna inte är dåliga.

Håller med dig om att när en lag är fundamentalt felaktig så bör man aktivt arbeta för den ändras eller tas bort (demokratiskt). Ibland kan tillämpningen vara så omoralisk att den bör brytas och bekämpas direkt... Så som vid avrättningen av judar och romer i nazityskland... var bra människor som bröt mot den lagen... Men de riskerade också att straffas... Tyvärr tycker jag inte riktigt dreamfilms kvalar in i den kategorin... De kan snarare jämställas med veganer som angriper köttindustrin... De kämpar mot en industri de tycker gör fel, men de bryter mot lagen. Veganer är medvetna om att de bryter mot lagen och maskerar sig ofta och försöker undvika att bli gripna. De flesta som bryter mot lagen på de här sättet försöker göra vad som är rätt men undvika att upptäckas. Så visst finns det tillfällen man kan bekämpa lagen direkt... Men generellt så bör man undvika detta.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Jag håller med dig om att straffen i vårt rättssystem inte är kalibrerade så de motsvarar vad man gjort. Generellt så straffas brott av ekonomisk karaktär ganska hårt... Men kan ändå förstå att ekonomisk brott straffas hårt eftersom det är lätt att räkna ut hur mycket 5 miljoner är värt i tyd typ. Så jag tror det är därför. Jag tycker till exempel man ska dömas för varje enskilt brott man gjort med en straffsats... Sen kanske man inte ska plussa rakt av... Men alla brott ska vägas in och finnas kvar i ens register. Tror säkert detta är något du både kan lobba för och påverka om du vill ändra detta.

Du har troligen inte tillfrågats eller godkänt några av våra andra lagar heller... Inte så de fungerar. Sen tycker jag absolut den här 70 års gränsen definitivt är något man bör diskutera.

Håller med dig om att när en lag är fundamentalt felaktig så bör man aktivt arbeta för den ändras eller tas bort (demokratiskt). Ibland kan tillämpningen vara så omoralisk att den bör brytas och bekämpas direkt... Så som vid avrättningen av judar och romer i nazityskland... var bra människor som bröt mot den lagen... Men de riskerade också att straffas... Tyvärr tycker jag inte riktigt dreamfilms kvalar in i den kategorin... De kan snarare jämställas med veganer som angriper köttindustrin... De kämpar mot en industri de tycker gör fel, men de bryter mot lagen. Veganer är medvetna om att de bryter mot lagen och maskerar sig ofta och försöker undvika att bli gripna. De flesta som bryter mot lagen på de här sättet försöker göra vad som är rätt men undvika att upptäckas. Så visst finns det tillfällen man kan bekämpa lagen direkt... Men generellt så bör man undvika detta.

Misstolka mig inte, jag står inte på Dreamfilms sida, men jag tycker att straffen är extrema, det här, ska på sin maxhöjd innebära kanske 100000kr skadeståndsersättning, och en Cease & desist. Inget fängelsestraff överhuvudtaget. Copyrightlagar måste skrivas om, och straffen för att bryta mot dessa typer av lagar måste också ändras. Och bevis i domstol att upphovsrättsbrott faktiskt lett till förlust måste också beprövas i rätten med onekliga bevis.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

För mig känns fängelse så otroligt "out of place", för mig är det främmande att dessa skulle kunna vara farliga för vårt samhälle. Om dessa fått leva sina liv, ha ett jobb och därmed möjligheten att betala av det skadestånd de dömts att betala, skulle inte det gynna oss som samhälle betydligt bättre?

Skadestånd hade väl egentligen räckt och faktiskt varit försvarbart, men fängelse.....kommigen nu ärt hjärna.

Får hoppas att den effektiva tiden i fängelse blir så kort den bara kan.

Permalänk
Medlem

Löjligt. Dom kämpar mot en evig kamp. Piraterna, fildelarna eller vad man nu vill kalla det, kommer ALLTID att segra.

Visa signatur

i7 7700K | 16GB DDR4 | STRIX 1080 | STRIX Z270H | Noctua DH15S | 2TB SSHD | 256 SSD | Corsair HX850W | CM Storm Stryker |ASUS ROG 27" 144Hz G-SYNC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Misstolka mig inte, jag står inte på Dreamfilms sida, men jag tycker att straffen är extrema, det här, ska på sin maxhöjd innebära kanske 100000kr skadeståndsersättning, och en Cease & desist. Inget fängelsestraff överhuvudtaget. Copyrightlagar måste skrivas om, och straffen för att bryta mot dessa typer av lagar måste också ändras. Och bevis i domstol att upphovsrättsbrott faktiskt lett till förlust måste också beprövas i rätten med onekliga bevis.

Personligen har jag ingen åsikt om skadeståndets storlek eller straffets längd... Har väldigt dåligt koll på vad de gjort och de kan tänkas tjänat pengar på detta eller hur förutsättningarna för domen är. Så kan verkligen inte uttala mig.

Min ursprungliga kommentar handlade mest om att man inte kan bli arg på samhället för någon blir dömd för något som är brottsligt... Bara för man har en viss åsikt själv.

Att ha åsikter och diskutera hur lagar ser ut och bör se ut framöver tycker jag är viktig demokratiskt diskussion, och balanserade tankar och idéer kanske man kan till och med lyfta till politiker och lagstiftare framöver... Men långt ifrån alltid diskussionerna ser ut... när några piraters av gud givna rätt att kopiera allt hela tiden får sig en törn. Men som ärekränkta pirater har vi väl inte diskuterat någon av oss så gäller väl inte oss.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasadu:

Personligen har jag ingen åsikt om skadeståndets storlek eller straffets längd... Har väldigt dåligt koll på vad de gjort och de kan tänkas tjänat pengar på detta eller hur förutsättningarna för domen är. Så kan verkligen inte uttala mig.

Min ursprungliga kommentar handlade mest om att man inte kan bli arg på samhället för någon blir dömd för något som är brottsligt... Bara för man har en viss åsikt själv.

Att ha åsikter och diskutera hur lagar ser ut och bör se ut framöver tycker jag är viktig demokratiskt diskussion, och balanserade tankar och idéer kanske man kan till och med lyfta till politiker och lagstiftare framöver... Men långt ifrån alltid diskussionerna ser ut... när några piraters av gud givna rätt att kopiera allt hela tiden får sig en törn. Men som ärekränkta pirater har vi väl inte diskuterat någon av oss så gäller väl inte oss.

Problemet är att det handlar inte om demokrati utan om lobbyism. Det är lobbyister som skriver lagar i Sverige. Upphovsrätten är tydlig exempel på det, lagen är så extremt ensidig att det är helt oförenligt med etik att följa den eller straffa de som bryter mot den.

Liknande skattelagstiftningen där företagen och rika kan skatteplanera bort miljarder men någon som gör fel på 100 kr i sin deklaration blir påhoppad som bara den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasadu:

Du har troligen inte tillfrågats eller godkänt några av våra andra lagar heller... Inte så de fungerar. Sen tycker jag absolut den här 70 års gränsen definitivt är något man bör diskutera.

Det är klart man inte frågan vanliga folket, de skulle ju kunna tycka att man inte ska ensidiga lagar och då blir det svårare att suga ut profit ur folk.

Att diskutera saker hjälper inte då lagar skrivs inte av folket utan av de som har köpt våra kära politiker (och media som är lika opartiska som Goebbels). Vi såg ju hur det gick med PP och mängden påhopp de fick utstå från media för att de ens vågade nämna att upphovsrätten är helt åt skogen och bör ändras. Till och med SD fick mindre skit (inte mycket mindre i för sig).

Permalänk
Medlem

Orkar knappt kolla i en sån här tråd. Det ena ljushuvudet efter det andra drar som vanligt jämförelser mellan mördare, våldtäktsmän och fildelare. Att världen ser ut som den gör är inte speciellt konstigt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Min ursprungliga kommentar handlade mest om att man inte kan bli arg på samhället för någon blir dömd för något som är brottsligt... Bara för man har en viss åsikt själv.

Att ha åsikter och diskutera hur lagar ser ut och bör se ut framöver tycker jag är viktig demokratiskt diskussion, och balanserade tankar och idéer kanske man kan till och med lyfta till politiker och lagstiftare framöver... Men långt ifrån alltid diskussionerna ser ut... när några piraters av gud givna rätt att kopiera allt hela tiden får sig en törn. Men som ärekränkta pirater har vi väl inte diskuterat någon av oss så gäller väl inte oss.

Nu förstår jag inte riktigt ditt resonemang, menar du att personer inte får bli upprörda över att det tycker att lagar och delar av hur samhället sköts inte går rätt till? Det håller jag inte alls med om. Alla har rätt till sin åsikt, och bara för att någon är upprörd eller förbryllad, betyder absolut inte att de ej skulle få ta del i diskussionen, snarare tvärtom.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Släcker dom en finns det alltid 10000 kvar. Sådan meningslös jakt. Är ju bättre att göra ett samarbete och skapa något som är stort som satan själv.

Låt folk streama filmer DIREKT när de är klara. Sen om man vill se Star Wars 8 på bio eller hemma borde folket få välja. Själv går jag på bio när jag vill se en stor hypad film med kompisar. Annars väljer jag soffan.

Bio priserna är så dyra med, vanlig film är ju 130 kr samma pris som filmen kostar sen. Alla har ju hemma bio nu ju så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att det handlar inte om demokrati utan om lobbyism. Det är lobbyister som skriver lagar i Sverige. Upphovsrätten är tydlig exempel på det, lagen är så extremt ensidig att det är helt oförenligt med etik att följa den eller straffa de som bryter mot den.

Liknande skattelagstiftningen där företagen och rika kan skatteplanera bort miljarder men någon som gör fel på 100 kr i sin deklaration blir påhoppad som bara den.

Håller helt med dig att dagen demokrati står in för stora utmaningar... Lobbyism, populism och karriärspolitiker utan visioner utöver politisk/ekonomiskt framgång för egen del... Upphovsrätt är väl ett område där lobbyister och företag har intressen. Och ännu större utmaningar finns i lobbyism och påverkan gällande hur privat skola och vård ska drivas och mycket annat där statliga pengar används. Filmer och musik och dyrligt kan man med lätthet strunta i om villkoren inte passar en, vilket är svårare med sjukvård till exempel. Men visst är även kultur en viktig fråga och detta är en demokratisk utmaning som sträcker sig långt utanför filmindustrin... Några lösningar har jag dock inte på rak arm.

Skrivet av anon127948:

Det är klart man inte frågan vanliga folket, de skulle ju kunna tycka att man inte ska ensidiga lagar och då blir det svårare att suga ut profit ur folk.

Att diskutera saker hjälper inte då lagar skrivs inte av folket utan av de som har köpt våra kära politiker (och media som är lika opartiska som Goebbels). Vi såg ju hur det gick med PP och mängden påhopp de fick utstå från media för att de ens vågade nämna att upphovsrätten är helt åt skogen och bör ändras. Till och med SD fick mindre skit (inte mycket mindre i för sig).

Det är klart man inte frågar folket när man stiftar lagar eftersom vi har 1000 tals lagar... Man bör läsa på utredningsarbeten och en mängd andar saker innan man röstar för en lagändring och så vidare och så vidare... Men det finns ju många demokratiska problem som lobbyism till exempel som jag nämner i svaret innan

Skrivet av Bloodstainer:

Nu förstår jag inte riktigt ditt resonemang, menar du att personer inte får bli upprörda över att det tycker att lagar och delar av hur samhället sköts inte går rätt till? Det håller jag inte alls med om. Alla har rätt till sin åsikt, och bara för att någon är upprörd eller förbryllad, betyder absolut inte att de ej skulle få ta del i diskussionen, snarare tvärtom.

Helt riktigt, du missförstår mitt resonemang. För jag säger inte att folk inte får bli upprörda (står inget sånt)... Det jag däremot sa är väl att personer som är upprörda (ärrekränkta pirater) uttrycker ofta (inte alltid) onyanserade åsikter som..."ÅÅÅ fy fan va fel, någon borde slå alla på antipiratbyrån" (jag som rallierar över "åsikterna" många gånger sett ut). Helt rätt att alla har rätt till en åsikt... Men vissa åsikter är ogenomtänkta och dåliga. (slå alla på antipiratbyrån är en väldigt dålig lösning/alternativ till nuvarande lagstiftning)

I min tidigare tråd skrev jag lite om på vilket sätt man kan omsätta sina åsikter mot förändring i framtiden... Man kan lobba för förändring även som privatperson, kanske genom någon organisation eller annat. Det tycker jag är betydligt intelligentare och mer produktiv än att svära på ett forum... Vilket du nog också är medveten om är ganska vanligt. Men jag tycker väl ingen av oss uttryck sig så... utan bara diskuterat frågan på det mer konstruktiva sättet.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Dom verkligt kriminella i dessa sammanhang är annonsörerna på sidan.
Dom vet mycket väl vart dom annonserar och vilka som är inne på sidan.
Det handlar om spelbolagen, de borde få skadestånd-biten och aktörerna som skapat själva sidan får fängelset.

Nej. Väldigt få bolag (inga?) köper annonser direkt av publicister. Det sker vanligtvis genom ad networks, som kan vara flera lager djupa. Om något är det deras ansvar.

Skrivet av jioop:

Spelbolagen är den största lagliga maffian som går helt fria trots att de i alla tider förstört människors liv och lever på andras misär, beroende är i dag en folksjukdom och spelberoendet växer bland hushållen.

Igen. Nej.

Spelberoende är ett problem för ett fåtal, och det är i de fallen förjävligt. Men precis som att vi inte stänger ner Systembolaget för de som använder alkohol ansvarsfullt för att det finns de med alkoholproblem, så stänger vi heller inte ned spelsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle tro att TV4 betalar en del för att få rättigheten att streama den. Vilket dom tar igen genom reklam på sidan. Dreamfilmer hade säkert de också kunnat köpa rättigheten att dela ut filmen om de varit intresserade...vilket det knappast var. Tror nog att de föredrog att stoppa eventuella intäkter i egen ficka. 8 miljoner är antagligen det som dreamfilmer hade behövt betala för att dela filmen på det sätt som de gjorde, eventuellt med straffavgift för att man gjort det olovligen.

Det kan vara så. Men i så fall borde de väl bli stämda för licensbrott och inte för "förlorade intäkter pga piratströmmning"? De förlorar inga intäkter på det eftersom de inte får betalt per visning på tv4. Det enda i så fall är att de missat en möjlighet att få ännu mer pengar av dreamfilmer i form av licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte en sak bara, är det olagligt nu (har för mig att jag läste att det kom en ny eu lag) att kolla på tex dreamfilm strömmar etc? dvs piratströmmar? ( jag antar att svaret är ja men är det något som man faktiskt kan bli fälld för nu?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är klart man inte frågan vanliga folket, de skulle ju kunna tycka att man inte ska ensidiga lagar och då blir det svårare att suga ut profit ur folk.

Att diskutera saker hjälper inte då lagar skrivs inte av folket utan av de som har köpt våra kära politiker (och media som är lika opartiska som Goebbels). Vi såg ju hur det gick med PP och mängden påhopp de fick utstå från media för att de ens vågade nämna att upphovsrätten är helt åt skogen och bör ändras. Till och med SD fick mindre skit (inte mycket mindre i för sig).

Därför alla bör rösta på ett parti som förespråkar direktdemokrati.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genostra:

Jag fattar inte en sak bara, är det olagligt nu (har för mig att jag läste att det kom en ny eu lag) att kolla på tex dreamfilm strömmar etc? dvs piratströmmar? ( jag antar att svaret är ja men är det något som man faktiskt kan bli fälld för nu?)

Skulle säga att det fortfarande är en gråzone, vi får helt enkelt vänta tills det prövats rättsligt här i Sverige.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Strunt samma, det var bara ett exempel och möjligtvis ett dåligt sådant. Dessutom har väl Ubuntu bundlats med reklam från bl.a. Amazon men de kanske har slutat med det? Det börjar bli lite off topic oavsett men du får gärna framföra andra, mer relevanta, exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo det var väl nån reklamhärva som Canonical la till i sökresultaten när man sökte inne i själva Ubuntu. Helt vrickat enligt mig dock. för mig det var avstängt som standard senare pga det vart mycket snack om det.

Visa signatur

.