Uppgraderat grafikkort - Sämre prestanda

Permalänk
Testpilot
Skrivet av svetter123:

Tack.

Dock är inte temps över 65c

Okej, då är normalt att fläktarna inte spinner upp

Skrivet av svetter123:

Förstår inte vad clear i console skulle lösa.

Med mina settings bör jag inte ha några problem att ha 300+ FPS oavsett, så att sänka inställningarna än mer bör inte vara någon "riktig" lösning på problemet.

Även ett tillägg:

Det är i princip BARA i specifika situationer i CS jag droppar ned till 120-130 FPS. Om jag spelar offline med bottar ligger jag runt 3-400 FPS, men det är ju inte då man har intresse av att ha bra FPS utan i en riktigt 5v5 GAME jag är intresserad av att ha bra FPS.

Mvh

Det "clear" gör är om du kört något commando så som "fps_max 300" eller något annat commando i huvudtaget så rensas detta. Dessa saker kan sparas i config filer som följer med cloud saven via Steam när ett spel installeras/syncas. Exempel på när detta har skett för mig är när jag slagit in vissa commandon i L4D-console, då har jag fått rensa console.

Angående MSAA: Det är inte en lösning, det är bara något man gör för att eliminera potentiella saker som kan strula när man felsöker. Jag räknar inte med att det kommer göra något alls i ditt fall så länge du kör resten på low, utan det är bara för att bocka av ett potentiellt hinder.

Men jag skulle fortfarande önska resultat på hur det ser ut med GPU-usage (%) när dropsen sker, samt hur det blir med högre inställningar.

Det jag försöker göra är att utesluta så det inte är nå fel på dina inställningar eller något fel på din hårdvara.
För just nu pekar allt på att CPU'n flaskar, och den flaskar pga. den låga upplösningen du spelar i samt dina låga inställningar - Det finns 3 sätt att lösa det då:

  • Överklocka din processor

  • Byta mot en kraftfullare (i7 4770k/4790k om du inte vill byta ut moderkort och RAM också).

  • Öka upplösningen du spelar i så grafikkortet får jobba mer och släppa upp tyngden på CPU'n.

Detta är inte jag som bashar eller så, utan försöker bara förklara hur det fungerar rent tekniskt. Desto lägre upplösning kombinerat med låga inställngar, ju mer fokus och vikt läggs på CPU'n - Ju högre upplösning och inställningar, ju mer vikt läggs på GPU.
Så det är fullt möjligt att ditt byta av grafikkort gjorde det sämre, då GPU'n får jobba mindre och därmed kanske t.o.m. klockar ner sig (GPU boost) till "strömsparläge" temporärt och det är därför du får dipparna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Prova rensa bort drivrutinen med DDU installera den senaste UTAN geforce experience, GFE skapar ofta mer problem än det löser.
Ladda ner ny drivrutin från denna sidan http://www.geforce.com/drivers

Gjorde detta - Ingen märkbar skillnad tyvärr :/

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Hur är GPU usage då? Går den upp i 100% när fps sjunker?

GPU usage maxar på 50% ungefär.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Okej, då är normalt att fläktarna inte spinner upp

Det "clear" gör är om du kört något commando så som "fps_max 300" eller något annat commando i huvudtaget så rensas detta. Dessa saker kan sparas i config filer som följer med cloud saven via Steam när ett spel installeras/syncas. Exempel på när detta har skett för mig är när jag slagit in vissa commandon i L4D-console, då har jag fått rensa console.

Angående MSAA: Det är inte en lösning, det är bara något man gör för att eliminera potentiella saker som kan strula när man felsöker. Jag räknar inte med att det kommer göra något alls i ditt fall så länge du kör resten på low, utan det är bara för att bocka av ett potentiellt hinder.

Men jag skulle fortfarande önska resultat på hur det ser ut med GPU-usage (%) när dropsen sker, samt hur det blir med högre inställningar.

Det jag försöker göra är att utesluta så det inte är nå fel på dina inställningar eller något fel på din hårdvara.
För just nu pekar allt på att CPU'n flaskar, och den flaskar pga. den låga upplösningen du spelar i samt dina låga inställningar - Det finns 3 sätt att lösa det då:

  • Överklocka din processor

  • Byta mot en kraftfullare (i7 4770k/4790k om du inte vill byta ut moderkort och RAM också).

  • Öka upplösningen du spelar i så grafikkortet får jobba mer och släppa upp tyngden på CPU'n.

Detta är inte jag som bashar eller så, utan försöker bara förklara hur det fungerar rent tekniskt. Desto lägre upplösning kombinerat med låga inställngar, ju mer fokus och vikt läggs på CPU'n - Ju högre upplösning och inställningar, ju mer vikt läggs på GPU.
Så det är fullt möjligt att ditt byta av grafikkort gjorde det sämre, då GPU'n får jobba mindre och därmed kanske t.o.m. klockar ner sig (GPU boost) till "strömsparläge" temporärt och det är därför du får dipparna.

Har fetmarkerat de punkterna jag svarar på här.

1. Så fungerar det inte i CS. Clear-kommandot i konsolen suddar bara ut all text i konsolen och påverkar inga faktiska commands/inställningar. Det jag däremot kan försäkra om är att det enda fps-taket jag har är 999 ingame och 120 i meny.

2. Min GPU ligger på max ~50% användning enligt MSI afterburner när jag tittade sist.

3. Ok. Vet du om jag på något sätt kan stänga av strömsparläget eller vice versa?

Det känns dock inte som att det är det som är problemet, utan det är i vissa situationer där mycket saker händer på samma gång i spelet som min FPS går ned till 120 och även ännu lägre ibland.

Om vi tar det klassiska bilexemplet så låter det väldigt ologiskt i mina ögon att en bättre motor i en bil (som passar i bilen dessutom) skulle göra att bilen presterar sämre. Jag hade förstått om jag inte hade haft ett tillräckligt stort avgasrör eller någon annan del som begränsar min motors kapacitet, men om mina vänner kan köra runt i sämre delar och(!) en sämre motor, men ändå kunna köra snabbare än mig, så känner jag att det måste vara något annat som strular... Men det kanske är så att mitt grafikkort helt enkelt är "för bra" för mina andra datordelar?

Mvh

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

BIOS GÅR ofta att uppdatera från windows men man bör absolut INTE göra det, BIOS uppdateringar är så känsliga så händer något; BSOD/frysning/annat random skräp som datorer gör så kanske du sitter där med ett nytt moderkort till dörrstopp.

Det var ungefär min tanke, men det var så länge sen jag höll på med sådant så jag vågade inte säga något säkert. Jag har fortfarande en burk som är så gammal att jag var tvungen att googla rätt länge. Den fyller visst 10 år nu... Ett hopp från Athlon 64 till Ryzen vore minst sagt mysigt

Åter till topic, kom på att numera finns det väl lite failsafe i dagens moderkort? Dubbel flash om den ena skulle skita sig, typ. Men det kanske inte är standard.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av svetter123:

GPU usage maxar på 50% ungefär.

Skrivet av svetter123:

2. Min GPU ligger på max ~50% användning enligt MSI afterburner när jag tittade sist.
Mvh

Detta är normalt om ett spel/program bara kan köra 2 trådar. Den tar då 50% av dina 4 trådar. Enda sättet är att överklocka, eller skaffa en CPU med högre frekvens/IPC.

Men helt ärligt, din CPU bör inte vara problemet, utan den bör räcka. Har sett folk köra gamla SB/IVY cpuer i samma nivå...

Har du kollat minnesprestandan?
Du har 8GB, vilket räcker väl för CS, men kör det i Dual channel?
Vilken frekvens kör de i?

Det jag tänker är att något hänt med din minnesbandbredd, vilket kan för syns skull, likna CPU flaskhals, då CPUn väntar på att få data från minnet. Med 150-200+ FPS så är det rätt kritiskt med bra bandbredd för att CPUn ska hinna få sin data i tid. Kan vara något så enkelt som att en modul inte sitter rätt, eller någon inställning som ploppat fel.

Vet du inte så finns ett program som heter CPU-Z, räcker med Zip versionen som du packar upp och kör.

Där är info från 2 flikar vi behöver. Ena är Memory:
Där står Channel # [ ..... ] ? (Dual/Single/Asymmetric)
Samt DRAM Frequency [ ....... ] ? (notera att här står äkta frekvens, så 666/800/933/1066 tex är normalt för DDR3 1333/1600/1866/2133)
CAS# Latency (CL) [ ........] ? (8-9-10-11-12)

Och sen i fliken SPD: Där finns olika Slots, vilket är dina individuella minnen.
Det av intresse är "Max Bandwith" [ ...... ] ? (PC3-????? (??? Mhz))
Och i nedre delen JEDEC #-nånting som har högst "Frequency". Behöver "Frequency" och "CAS# Latency", samt "Voltage".
Samt om du har en som heter XMP-nånting, samma 3 saker som ovan.

Är du osäker, ta en skärmdump på de olika (och tänk på att har du olika minnesmoduler, behöver vi en bild på varje slot. Är de identiska, behövs bara en av var).
Du kan ladda upp det gratis på https://postimage.io/?lang=swedish och länka här.

Permalänk

@Paddanx: Vilken jävla superstjärna du är. Stort tack för att du tar dig tid och försöker hjälpa mig med detta.

Här hittar du mina 3 skärmdumpar jag tog enligt din beskrivning. Hojta om du behöver något mer eller om jag missat något!
Memory CPU-Z

SPD_1 CPU-Z

SPD2_CPU-Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av svetter123:

@Paddanx: Vilken jävla superstjärna du är. Stort tack för att du tar dig tid och försöker hjälpa mig med detta.

Här hittar du mina 3 skärmdumpar jag tog enligt din beskrivning. Hojta om du behöver något mer eller om jag missat något!
Memory CPU-Z

SPD_1 CPU-Z

SPD2_CPU-Z

Okej.

Vad vi kan se kör du 1333Mhz, CL 9, Dual channel.
Detta är visserligen inte kritiskt lågt, men enligt SPD fliken så kan du köra 1600Mhz CL9 på minnet, så det bör vi börja med. Det är gratis prestanda, helt inom både minne och CPU spec. Ser vi en förbättring så finns där lite plats för överklockning också, om du vill. Men låt oss ta enkla steget först.

Du behöver gå in i BIOSen och hitta minnesinställningarna. Där bör då finnas en funktion som heter X.M.P. Profile, som du bör aktivera. Detta kommer dra upp minnesfrekvensen och iaf ge dig lite mer bandbredd.

Om du behöver hjälp att hitta så behöver jag veta vilket moderkort du har. Som du ser i CPU-Z så har den en moderkorts flik, och du bör kunna ta det därifrån. Med den kan jag ta fram manualen och förhoppningsvis ge dig lite mer info.

Det som behövs (om du inte hittar XMP själv i BIOS), är:
"Manufacturer" [ ..... ]
"Model" [ ..... ] [ .... ]

Längst ner finns även en annan viktig sak vi ska titta på som är PCI-E bandbredd (så ditt kort kör korrekt).
"Link Witdh" [ ... ] Max. Supported" [ ... ]

Du kan också ta skärmdump

Om du lyckas aktivera XMP själv, titta i "Memory" fliken, och där bör stå ca 800Mhz istället för 666.1 som det gör nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade också mycket problem i början med mitt 1070 kort. Men det va för jag har micron minnerna och dom hade problem i början. Men efter bios uppdateringen så funker mitt kort till max. Men har du testat andra spel än cs? För det räcker ju gått o väl med 130 fps i cs. Testa typ battlefield spel som kräver mer av din gpu än din cpu. Kör allt på ultra i battlefielt 1 och ligger runt 140-150fps med min setup som är sämre än ditt. Annars gör som alla andra har skrivit om att omformatera datorn så allt blir på nytt installerat.

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk

@Paddanx:

https://minfil.org/Q4NcE2bebe/image1__4_.JPG

Detta är vad jag gjorde för skillnad, vid XMP stod det tidigare disabled och jag satte på den enligt din instruktion, vilket tog mig till att bekräfta ändringarna (nästa bild)

https://minfil.org/RdN2Ebbab6/image2__3_.JPG

Och då blev detta resultatet:

https://minfil.org/SaNbE3b0b5/image1__5_.JPG

Var det rätt?

Permalänk

Det ser ut som att du låter Geforce Experience optimera CS:GO att gå i 3840x2160 upplösning? Så kallat DSR (http://www.geforce.com/whats-new/articles/geforce-experience-...). Prova att ta bort optimal settings för CS:GO i Geforce Experience genom att trycka på revert. Och starta spelet ifrån skrivbordet och välj din upplösning inne i spelet istället.

Permalänk

@klickklick: Vart ser det ut som det?

Jag upptäckte det också förut, så jag tog bort hela programmet för att undvika att "råka" ha på det. Men det kanske tuggar i bakgrunden fortfarande någonstans? Hittar det inte när jag söker via windows i alla fall.

Permalänk

Hej igen på er.

Hoppas ni haft en bra helg.

Jag har hunnit testa att spela lite efter jag fick tipset ifrån @Paddanx och det har faktiskt blivit bättre!

Jag ligger nu och snittar 300 fps i icke-krävande situationer i CS och droppar bara ned till ca 200 fps i mer krävande situationer. Framgång!

Finns det något mer att göra för att göra det än bättre, eller har jag maxat ut det som går nu (utöver att överklocka vilket jag inte är kapabel till själv).

En annan fråga - Min nästa investering i datorn, vad bör den vara? CS:GO är det som spelas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svetter123:

@Paddanx:

https://minfil.org/Q4NcE2bebe/image1__4_.JPG

Detta är vad jag gjorde för skillnad, vid XMP stod det tidigare disabled och jag satte på den enligt din instruktion, vilket tog mig till att bekräfta ändringarna (nästa bild)

https://minfil.org/RdN2Ebbab6/image2__3_.JPG

Och då blev detta resultatet:

https://minfil.org/SaNbE3b0b5/image1__5_.JPG

Var det rätt?

Visserligen kan jag inte se det på sista bilden, då den visar bara modulernas spec, "Memory" fliken visar vad du kör "just nu".

Men, med bild 2 så ser det rätt ut, ja, så det bör fungera.

Skrivet av svetter123:

Hej igen på er.

Hoppas ni haft en bra helg.

Jag har hunnit testa att spela lite efter jag fick tipset ifrån @Paddanx och det har faktiskt blivit bättre!

Jag ligger nu och snittar 300 fps i icke-krävande situationer i CS och droppar bara ned till ca 200 fps i mer krävande situationer. Framgång!

Finns det något mer att göra för att göra det än bättre, eller har jag maxat ut det som går nu (utöver att överklocka vilket jag inte är kapabel till själv).

En annan fråga - Min nästa investering i datorn, vad bör den vara? CS:GO är det som spelas.

Om det @klickklick säger stämmer så bör du titta på det, då om den gör en sådan supersample så lastar det en del i onödan och kan mycket väl minska din FPS.

Annars är det minnes OC till 1866Mhz jag hade rekommenderat, då det är relativt enkelt och bör ge en del vinst till. Det är lättare än du tror (när man kan det ).

Dina minnen kör så pass bra nivå att vi lätt kan ordna 1866Mhz, och sen testa om det ger dig lite mer. Ev kan vi tom testa 2133Mhz (förutsatt att 1866 hjälper så klart). Alt så kan vi när du har fått 1866Mhz, försöka få några Mhz till från CPUn utan för mycket jobb, och sikta på 350-400FPS så långt vi kan.

Det som krävs av dig är att du ger mig den info jag behöver för att hjälpa dig, samt att du kan ta hem ett program som gör en startbar USB sticka (tom, 512MB+) för att testa det, samt att du kan följa instruktioner för att manuellt ställa in saker för minnet i BIOS. Du har redan varit inne och tittat lite, så du bör veta ungefär var det är redan, även om du inte vet hur.

Du behöver mao bekanta dig lite mer BIOS och vi ska försöka spara alla de inställningar du kör nu, så du lätt kan återställa till dem, om du skulle behöva det. Men jag säger så här, om du klarar av att lära dig CS:GO och bli bra på det, så kan du lätt klara detta. Då det handlar bara om att veta knepen, och att lära sig några enkla saker.

Det är upp till dig dock.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som dig. Köpte mig också att GTX 1070 som ger likvärdig om inte sämre FPS.

Permalänk

@Paddanx: Ok.

Så - Vad är det konkret jag behöver göra?

Kan du ställa upp det enkelt för mig?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med om att man ska undvika att uppdatera BIOS om man inte har något problem som en BIOS update kan hjälpa mot. I ditt fall så är dock din BIOS från 2014, vilket är långt före GTX 1070 släpptes. Jag tycker nog att det kan vara värt att prova att uppdatera den.

Det kan även vara idé att uppdatera alla sina drivrutiner, samt om det inte hjälper försöka kolla lite närmare på vad det är som använder din CPU. Jag vet att jag på min jobblaptop har en ljuddrivrutin som ibland får tuppjuck och använder en kärna på processorn till max hela tiden tills man startar om datorn. När du spelar är det ju en massa komponenter som är igång som man kanske inte tänker på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svetter123:

@Paddanx: Ok.

Så - Vad är det konkret jag behöver göra?

Kan du ställa upp det enkelt för mig?

Mvh

För att kunna förklara var i BIOS du ska göra det behöver jag veta exakt vilket moderkort du har, för att kunna titta i dens manual, då BIOS ser lite olika ut på olika moderkort.

I grund och botten ska vi ändra från 1600Mhz 9-9-9-24 till 1866Mhz 11-11-11-28 också vid 1.5V. Detta är tom lite långsammare värden än minnena kan köra, så vi börjar där.

Du behöver också ta hem Memtest86+ länken som heter: "Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7)"

Detta kan du sen köra för att skapa ett USB minne (behöver ett tomt 512MB eller större), som kan starta deras minnes test. Detta är för att vi ska bekräfta att de fungerar korrekt med våra inställningar. Vi ska mao starta på detta USB minne för att testa.

Fungerar allt som det ska så går vi vidare och försöker få till 1866Mhz 10-10-10-27 men med lite högre spänning. Vi vill dock ta detta ett steg i taget.

Rådet som folk har gjort om att du bör uppdatera BIOSet är också något jag tror är en bra ide. Just äldre moderkort och nyare grafikkort kan ibland behöva lite optimeringar.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Den här tror jag är din, Paddanx.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdawa:

@Paddanx:
Den här tror jag är din, Paddanx.
http://i.imgur.com/b6oIERJ.jpg

Wow... var nog i lågstadiet jag fick en guldstjärna senast, men en komplimang är inget fel

Permalänk

@Paddanx: Hej igen!

Long time no see, anledningen till det är för att det har funkat superbra att spela CS fram till häromdagen när jag köpte ytterligare ett RAM-minne för att få upp prestandan något mer till och med.

Det jag köpte var ett CORSAIR Vengeance DDR3 1x8 GB. Tidigare har jag 2x4 MB CORSAIR också.

Men sedan dess har jag börjat droppa ned (i vissa fall) mot 100 fps igen, och det hände aldrig tidigare.

Vad jag gjorde med RAM-minnet var att jag bara pluggade in det i en port och sedan startade datorn och körde på. Försökte även överklocka till 1866 Mhz och 2200 (eller liknande kommer ej ihåg) men det ville inte fungera, så jag är tillbaka där det funkar på 1600 MHz.

Några förslag vad jag kan ha gjort fel/vad jag bör göra?

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du nu 3st mines stickor i datorn ? eller bara den ena nya ?
Det är aldrig rekomenderat att blanda olika minnen, man skall helst hålla sig till "kit"
Alltså minnen sålda tillsammans för att de skall vara så lika som möjligt.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

@svetter123: Du ska inte mixa olika modeller av ram. Vill du ha mera ram köp ett matchat kit.

EDIT: Mängden ram påverkar inte din fps så länge det inte är slut. Om du har 8GB ram och använder 6GB när du spelar så får du inge mera FPS om du uppgraderar till 16GB.

Det som kan påverka din FPS är ram hastigheten. Är lite varierande hur snabbt ram man verkligen får hjälp av. Generellt så är 1866mhz sweet spot för DDR3 och 2400mhz för DDR4 (för intel). Ett aktuellt undantag är AMD Ryzen som gillar väldigt snabba minner, där rekommenderas 3000-3200mhz DDR4 om man vill kräma ut maximal prestanda.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svetter123:

@Paddanx: Hej igen!

Long time no see, anledningen till det är för att det har funkat superbra att spela CS fram till häromdagen när jag köpte ytterligare ett RAM-minne för att få upp prestandan något mer till och med.

Det jag köpte var ett CORSAIR Vengeance DDR3 1x8 GB. Tidigare har jag 2x4 MB CORSAIR också.

Men sedan dess har jag börjat droppa ned (i vissa fall) mot 100 fps igen, och det hände aldrig tidigare.

Vad jag gjorde med RAM-minnet var att jag bara pluggade in det i en port och sedan startade datorn och körde på. Försökte även överklocka till 1866 Mhz och 2200 (eller liknande kommer ej ihåg) men det ville inte fungera, så jag är tillbaka där det funkar på 1600 MHz.

Några förslag vad jag kan ha gjort fel/vad jag bör göra?

Mvh

Jag gissar här, men troligen har du obalans i minneskanalerna (enligt din beskrivning). Så ditt spel lider av minnesbrist när den ska jobba mot den ensamma modulen. Du har på ena 4+8 GB och andra 4 + 0 GB. Dessa behöver vara lika för att du ska få full dual channel. Som du har det nu har du 8GB snabbt minne och 8GB långsamt.

Det finns ett relativt enkelt sätt att lösa detta som borde fungera. Du bör dock nollställa OCen ovan först (om du gjorde den), och göra om testerna efter detta, då det kan påverka dem. Om du inte har OCat så lär de fortfarande vara på standard dock. Det du behöver göra sen är att sätta modulerna som 8+0 och 4+4, så att båda kanalerna har 8GB vardera.

OBS! Tänk på att minnen är mycket känsliga för ESD skador. Det kan verka som att de fungerar perfekt i flera månader, men sedan dö utan varning, eller spotta ut fel, BSOD krascher och annat, och detta är då pga ESD skador. Så se till att du skyddar dem på rätt sätt när du pillar med minnesmoduler.

Enligt vad din bilder säger tidigare så har du ett ASUS Z97-P:

Du ser att där är svarta och gråa platser. Tittar man i manualen på sidan 1-8 (18) så ser du Channel A + Channel B. Dessa ska ha lika mängd.
Så om dina gamla sitter i svarta A1 och B1 (4+4), behöver du flytta ena av dessa.

Jag antar nu att dina gamla sitter i svarta och då behöver du sätta dina gamla i den ena svarta och den ena gråa närmast processorn, kallad A1 och A2 i manualen. Sen sätter du din nya 8GB modul i den svarta längst bort från processorn, B1.

Då bör du få A1+A2 = 8GB och B1+B2 = 8GB, och optimal prestanda igen.

Enda problemet är om dessa moduler inte kan samarbeta, vilket sker. Om detta sker så kommer du ev inte få en POST/Boot av datorn, och då återställer du bara dem som de var tidigare så ska den starta korrekt igen. Och i så fall får vi försöka gräva i om vi kan få dem att samarbeta eller inte. DDR3 är dock relativt förlåtande idag, så länge som du har snarlika moduler.

Permalänk

@Paddanx: Tack än en gång. Jag har nu gjort som du säger, de två gamla minnena närmast processorn, och det nya minnet längst bort ifrån processorn. Ett jävla pill att få in minnet i facket närmast processorn, men efter lite svordomar och kramp så gick det an.

Jag har fortfarande på 1600 MHz i BIOS. Bör jag kunna ändra det i och med köpet av det nya minnet också, eller ska jag låta det vara?

Rent konkret, vad innebär det för förbättringar när jag utökar mitt RAM-minne? Att jag kan göra flera saker samtidigt på datorn utan att det blir kvalitetsförsämringar?

Btw - Brukar du gå på trav? Är en kille med samma nickname som dig som jag har flera gemensamma vänner med, vore sjukt om det var du.

Mvh

Permalänk

@Implor: Ok, tack för tipset.

Jag har DDR3, så jag tänkte att det inte kan vara en nackdel att köpa ett extra minne och dubblera mitt minne från 8 till 16 GB. Vill minnas att jag blev rekommenderad det här som "nästa steg" i vad jag bör investera i. Men du menar att jag lika gärna kan ta ut mitt nya minne och sälja?

Permalänk

@Paddanx: Det jag dock såg nu när jag gick in i CPU-Z är att mitt nya minne inte verkar registrerat där? Det var det när jag hade den i ett annat fack. Märkligt? Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

@svetter123: Köp ett matchat 2x8GB kit (16gb totalt) och sälj dina gamla minnen. Du kommer bara få problem med olika minnen. Betvivlar att du kommer få upp dom mera än 1600mhz som det är nu.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svetter123:

Hej vänner,

Innan ni läser detta så ska ni veta att min datorkunskap är högst begränsad. Inte på den nivån att jag inte kan koppla in ett grafikkort på egen hand, men på den nivån att jag är oerhört förvirrad varför mitt GeForce GTX 1070 (8GB) presterar sämre än mitt gamla GeForce 970 (som är utbytt) när jag spelar Counter Strike: Global Offensive.

Mitt gear:
Processor: Intel Core i5-4690K CPU @3.50GHz
RAM-Minne: 8GB
Grafikkort: GeForce GTX 1070 (8GB) Grafikkortet här
Operativsystem: 64 Bit Windows 10 Home (Uppgraderade detta från Windows 7 PRO strax efter jag installerade det nya grafikkortet)
Moderkort: Vet faktiskt inte, men det skall vara fullt tillräckligt för allt.

Alla drivrutiner nedladdade till den senaste versionen på grafikkortet.

Tidigare snittade jag med 1280x960 (4:3) Fullscreen i CS ca 200 FPS och det flöt på rätt bra. Jag ville nå upp mot 300 i snitt och därför köpte jag ett Grafikkort för 4 400 SEK, men resultatet blev att jag snittar 150 FPS och droppar ned mot 100 i värsta fall.

Jag hade som sagt förhoppningar på att med ett klart bättre grafikkort så skulle det gå att komma upp i bättre prestanda, trots mina låga inställningar in-game (low/very low på allt och 4x MSAA), men det blev de facto SÄMRE.

Jag är inte så pessimistisk så jag dömer ut grafikkortet redan, utan snarare min egen kunskap, så därför ber jag er om hjälp och hoppas att ni kan lösa mitt problem.

Hör av er om jag behöver komplettera något.

Tack på förhand!

/Petter

Tja

Testat att sätta detta? samt kolla att du inte har uppskalning aktiverat i drivrutinen? finns att hitta på samma sida som denna inställning.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

@Oneone: Tack för input! Detta skulle säkert kunna vara ett typiskt fel som jag gjort och inte tänkt på. Hade inte detta på performance utan något annat, ändrade detta nu.

Nu ser det ut såhär (allt fick inte plats så tar med det jag tror är relevant):

https://minfil.org/E8scn7c4bb/nvidia_3d_settings.PNG