Ni Nya småbarnsföräldrar

Permalänk
Medlem

Ni Nya småbarnsföräldrar

Tjabba!
jag är en nybliven far på 3 månader.
Jag undrar om det finns flera här i forumet?
Hur går det för er med spelandet? Jag får kanske spela 1 timme i veckan som det ser ut just nu.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Låter konstigt.
Jag tränar 9-11h i veckan, sitter vid datorn 2h~/dag(spel/lek med annat) och jobbar 8h/dag. Vissa dagar ryker ju såklart de där 2h man får på kvällen, men det är mer ett undantag än regel.

Och då har jag en (snart) 5åring, 3åring och en 1månaders.
Vad är det som gör att du inte kan spela? En bebis på 3 månader gör ju inte så mycket direkt.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som helt gett upp på allt som kräver kontinueligt deltagande. Kör casual fps och diverse annat när vi lirar tillsamans. Bebisen ligger på filt eller i vagga brevid.

Permalänk
Medlem

@Naion:

Det blir bättre Första tiden kräver babisen ganska mycket, men sen släpper det mer och mer
Gäller att inarbeta rutiner. Mina barn 5 och 2 går och lägger sig 19.30. Dom sover fram til 7 ish nästa dag.
Då har jag och min frun hela kvällen på oss att göra grejer tilsammans, eller inte
I grunden spelar jag varannan dag i 2-3 timmar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Låter konstigt.
Jag tränar 9-11h i veckan, sitter vid datorn 2h~/dag(spel/lek med annat) och jobbar 8h/dag. Vissa dagar ryker ju såklart de där 2h man får på kvällen, men det är mer ett undantag än regel.

Och då har jag en (snart) 5åring, 3åring och en 1månaders.
Vad är det som gör att du inte kan spela? En bebis på 3 månader gör ju inte så mycket direkt.

Sambon lämnar över honom när jag kommer hem från jobb. då blir det umgås med honom till han blir trött. kanske vid 8-9. Sen orkar man inte spela efteråt haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det blir bättre Första tiden kräver babisen ganska mycket, men sen släpper det mer och mer
Gäller att inarbeta rutiner. Mina barn 5 och 2 går och lägger sig 19.30. Dom sover fram til 7 ish nästa dag.
Då har jag och min frun hela kvällen på oss att göra grejer tilsammans, eller inte
I grunden spelar jag varannan dag i 2-3 timmar.

jag kan ju hoppas på att han börjar sova hela nätter. och sen försöka natta honom tidigare på kvällen. (9-halv 10 nu)

Permalänk
Medlem

Hur mycket tid som finns till spelande beror på.
- Det går i vågor beroende på barnens ålder.
- Hur "krävande" barnen är som personligheter.
- Vilken personlighet man själv är som förälder. Umgås man med barnen även när man inte absolut måste, eller tar man första ögonblicket som ges att spela eller att sticka till gymmet?

Jag har två barn som båda lärt sig gå tidigt och alltid varit ivriga att krypa/gå/springa runt och undersöka allt, och vilja ha social interaktion. Sen kan man träffa andra föräldrar som bara sätter ner sin 1,5-åring på mattan och så sitter barnet stilla på gumpen och plockar lite med nån leksak i 40 min. Klart man som förälder får tid för annat då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

Tjabba!
jag är en nybliven far på 3 månader.
Jag undrar om det finns flera här i forumet?
Hur går det för er med spelandet? Jag får kanske spela 1 timme i veckan som det ser ut just nu.

Det är väl bara att spela när ungen sover ju mina är 3 och 6 nu, har hela kvällarna fria då frugan vill se sina skräp program på tv

bör kanske tilläggas att jag aldrig lägger mig före 2 på natten i princip, vi har alltid kört så att tjejen tar mornarna och jag tar när dom vaknar på nätterna, dock har jag börjat ta fler mornar nu när dom oftast sover hela nätterna.

Visst det går ju knappast att spela mmo's som man gjorde förr men t.ex cs rl osv går ju alldeles utmärkt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att det var lite jobbigt i början, men det berodde nog mest på att man inte riktigt fick sova ordentligt på natten. Vakna var 3-4e timme etc.

Men nu när dottern är strax över 2 år fungerar det rätt bra att lägga någon timma om dagen på ens hobby. Brukar få henne i säng vid 19.00 - tar väl en halvtimma att natta (om man inte somnar själv!)

Spelar bara CS:GO och andra FPS spel som inte kräver att man loggar in varje dag och underhåller något. Att försöka hålla ikapp polarna om man körs ett MMORPG kan man ju fet glömma. Polarna plöjjer ned 6-8 timmar om dagen.

Men se det såhär, om 10 år kan du göra mer eller mindre vad du vill medans polarna står och byter blöjjor

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Naion:

Sambon lämnar över honom när jag kommer hem från jobb. då blir det umgås med honom till han blir trött. kanske vid 8-9. Sen orkar man inte spela efteråt haha.

Ja, det är ju här haken sitter. Det är den tiden man får "för sig själv", väljer man då att sova istället.. ja då blir det inte så mycket gibbande.

Skrivet av Frux:

Hur mycket tid som finns till spelande beror på.
- Det går i vågor beroende på barnens ålder.
- Hur "krävande" barnen är som personligheter.
- Vilken personlighet man själv är som förälder. Umgås man med barnen även när man inte absolut måste, eller tar man första ögonblicket som ges att spela eller att sticka till gymmet?

Jag har två barn som båda lärt sig gå tidigt och alltid varit ivriga att krypa/gå/springa runt och undersöka allt, och vilja ha social interaktion. Sen kan man träffa andra föräldrar som bara sätter ner sin 1,5-åring på mattan och så sitter barnet stilla på gumpen och plockar lite med nån leksak i 40 min. Klart man som förälder får tid för annat då.

Oavsett dessa parametrar så har man ju kvällarna fria då barnen sover. Personligen rör jag inte datorn före ungarna sover på kvällen.
Sen är det ju såklart vissa kvällar barnen inte sover om de är sjuka eller något annat oväntat händer.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om att man får tid över när ungarna sover, vilket är sant det får man. Men kan ju vara bra och ägna lite tid över till sin sambo/fru annars lär man ha massa tid över för spelande efter ett par år......

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

jag kan ju hoppas på att han börjar sova hela nätter. och sen försöka natta honom tidigare på kvällen. (9-halv 10 nu)

Hej, välkommen till helvetet, om du aldrig sätter dig ner dom närmsta 18 åren så kan vi börja.

Du har precis som många andra blivit lurade att tro att alla barn är likadana och att föräldralivet är slappt.
Lika bra att vakna upp nu, du har blivit lurad.

Vår son började efter närmare 14 månader sova "hela nätter", ur vår synvinkel så är att inte behöva gå upp på nätterna och mata honom, hela nätter. Han tappar dock fortfarande nappen 0-5 gånger per natt, där 0 är något som börjat hända bara senaste veckan (18 månader).
Vi hade iof problem med kolik i början. Men det gick över runt 3-4 månader. Sömnen var det dock fortsatt problem med. Att han dessutom bara sov 40 minuter på dagen gjorde inte saken bättre. Folk som vet allt kommer säga till dig, gör så här, gör så där, ni gör fel, så här ska man göra. Ta det med en lastbil salt, det är värt att testa olika saker, men i slutändan får ni gå på instinkt, jag repeterar det jag sa i början, alla barn är olika. Vissa barn behöver mindre sömn, andra behöver sömn, men vill inte sova. Ta det lugnt, ni är inte ensamma, men troligen så kommer ni mest märka alla jävlar runt er som har barn som sover 20 timmar per dag sen vecka 1. Det suger, det är okej att vara skadeglad när sagda bebis blir förkyld och sover dåligt.

Ur egen erfarenhet så hjälper det inte att natta dom tidigare, i vårt fall senare, för att ändra när dom går upp. Igen, alla barn är olika, detta behöver inte gälla ditt barn. Försök se de positiva sakerna istället! Det enda vi hade tur med när han väl började sova någorlunda var att han la sig runt 19, sen 18, sen försökte han tidigare, men då sa vi stopp!

Du får helt enkelt välja hur du spenderar den vakna tiden du får över, antingen så gör du saker du gillar, eller så sover du. Du kan inte få båda, än så länge!
Dela upp ansvaret och hjälp varandra när det är svårt, ni är förhoppningsvis två att ta er genom "de svåra småbarnsåren" som man hört så många gånger.

Ska försöka hålla mig kort, så finns det ett ljus i detta mörker?
Absolut, det blir bättre! Håll ut! Stötta varandra!

Tänk på hur du/ni själv var när ni var små, i mitt fall var det oundvikligt att få en "High-Maintenance Baby".
Se det som karma antar jag.

PS. Håll dig borta från Familjeliv och liknande. (Inget skämt)

Edit: Also this:

Skrivet av giplet:

Jag kanske övertolkar här och då ber jag om ursäkt för det.
Min exfru gjorde samma sak med vårt första barn, vilket ledde till mycket osämja mellan oss. I och med att hon stannade hemma (vilket hon själv ville) så var det ju hennes "jobb" att ta hand om barnet 8-17, eller vad det nu är för arbetstider. Det betyder inte att barnet är din huvudvärk när du kommer hem och att hon har fritid. Var är då din fritid? Barnet är ett gemensamt ansvar och det är viktigt att man hjälps åt samt ser till att alla får vad de behöver. I fallet med min exfru så mådde hon heller inte bra, vilket var en av anledningarna till att hon lämnade över. Kanske något att kolla upp.

Att hon sedermera blev exfru var något som hände långt senare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av KeVVa:

Men se det såhär, om 10 år kan du göra mer eller mindre vad du vill medans polarna står och byter blöjjor

Detta är så sant så det bara skriker om det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naion:

Sambon lämnar över honom när jag kommer hem från jobb. då blir det umgås med honom till han blir trött. kanske vid 8-9. Sen orkar man inte spela efteråt haha.

Jag kanske övertolkar här och då ber jag om ursäkt för det.
Min exfru gjorde samma sak med vårt första barn, vilket ledde till mycket osämja mellan oss. I och med att hon stannade hemma (vilket hon själv ville) så var det ju hennes "jobb" att ta hand om barnet 8-17, eller vad det nu är för arbetstider. Det betyder inte att barnet är din huvudvärk när du kommer hem och att hon har fritid. Var är då din fritid? Barnet är ett gemensamt ansvar och det är viktigt att man hjälps åt samt ser till att alla får vad de behöver. I fallet med min exfru så mådde hon heller inte bra, vilket var en av anledningarna till att hon lämnade över. Kanske något att kolla upp.

Att hon sedermera blev exfru var något som hände långt senare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Mycket snack om att man får tid över när ungarna sover, vilket är sant det får man. Men kan ju vara bra och ägna lite tid över till sin sambo/fru annars lär man ha massa tid över för spelande efter ett par år......

Eller så skaffar man en fru/sambo som också spelar? Win win!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, det är ju här haken sitter. Det är den tiden man får "för sig själv", väljer man då att sova istället.. ja då blir det inte så mycket gibbande.

Oavsett dessa parametrar så har man ju kvällarna fria då barnen sover. Personligen rör jag inte datorn före ungarna sover på kvällen.
Sen är det ju såklart vissa kvällar barnen inte sover om de är sjuka eller något annat oväntat händer.

När första/enda barnet somnade runt sjutiden varje kväll så var det hur lugnt som helst och vi kunde spela WoW ihop t.ex 2 timmar nästan varje kväll. Nu är båda barnen är inne i en period då de somnar väldigt oregelbundet, den äldsta på 4 år varierar mest och somnar någon gång mellan kl 16-22. Det går inte att förutse.

Oftast så somnar båda barnen nån gång innan kl 20 men fram tills dess är det intensivt och fullt ös. Efter det kan man ju vilja umgås och se nån TV-serie med frun som inte är på Disney Junior, vardagssysslor, efter det är man ändå trött och ska upp 05.30 Men det är inget som stör mig just nu, det blir mer egentid så småningom. Har för första gången i mitt liv lagt spelandet på hyllan för jag känner att min tid används bättre till annat just nu.

Permalänk
Medlem

Mina kvällar ser oftast ut såhär (finns såklart undantag):

- Barn 1 (2 år) somnar 19-20.
- Umgås med sambo / leka med barn 2 (8 mån).
- Få barn 2 att somna runt 20-21.
- Andas ut med sambo när vi äntligen är "själva".
- Spela lite mellan 22-00.

Vissa kvällar somnar barn 2 tidigare, ibland senare. Ibland somnar sambon och barn 2 tidigt och då kan man ju spela från 20.00 med lite tur.

Spelande / dator kommer hur som helst alltid i sista hand numera, om det inte är något jag "måste" fixa (typ HTPC, nätverket, whatever).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Mina dagar ser ut som följande:

08-17 Jobb
17-19 Gym
19-22 umgås med barnen (9mån & 6år)
22-23 Umgås ensam med sambon
23-00 Gaming eller sambon

Helger
Hela dagen åt Sambo och barn alt vissa helger MC åkning.
Från ca 23 på helger gaming fram till 04 typ.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Har en på 3.

Som många har skrivit redan, det är lite kaos första 6-12 månaderna. Efter ett tag hittar man lite rutiner. När man då tänker "ah bra nu har vi hittat sovrutinen" så vänds allt upp och ner och så får man klura på nya idéer

Dock tror jag det är viktigt att hitta rutiner/rytmer för lite olika saker, så som sova, äta, bada. Nöter man det i början så har man igen det senare (det tror jag iaf). Det betyder inte att man själv väljer hur rutinen bör/ska vara, bara att man hittar ett sätt tillsammans att göra saker på, funkar det så kör på det.

Viktigt också att dela upp mellan föräldrar, det där med vem som får sova ut på lördag eller söndag, vem går upp på natten eller morgonen. Så det inte bara blir den ena som alltid får göra hästjobbet.

Svaret på ursprungsfrågan blir nog, du klurar ut det lite senare. Tyvärr så är det så att du inte längre kan lägga lika mycket tid på din hobby längre Man får vara lite kreativ och smart så kan man få ihop både hobby, barn, fru, jobb...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

När jag fick min första så sålde jag faktiskt min dator.
Tog nog 2 år innan jag tog upp det igen men mest då lite casual FPS mm.
Saker som man kunde hoppa in och ut i lätt.

Idag har jag 2 kids på 5 och 8 år.
Men har nog tappat suget helt. Är nästan inga spel som är roliga längre och spelar kanske
1 timme i veckan MAX.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Eller så skaffar man en fru/sambo som också spelar? Win win!

Hörrudu, var hittar man en sådan och ingår det en städerska, kokerska allt i allo också

Själv har jag fått dra ner på mitt spelande rejält för husfriden skull....

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Vi har tvillingar på 10 månader och första 3 månaderna matade vi dom dygnet runt då fick man prioritera sömn i första hand. Sen trappade vi av med nattmatningar och runt 5 månader så sov dom nästan hela nätterna, vi lägger dom vid 19 tiden och frun går och lägger sig samtidigt, så jag har "egentid" från 19-23. Då hinner man spela, se på film etc.
Runt 7-8 månader så blev nattsömnen betydligt sämre men det funkar överlag bra, dagarna är det dock en ständig kamp att få dom att sova på.
Jag var hemma första 4,5 månaderna och har jobbat sedan dess och avlöser frun då jag kommer hem så att hon får lite lugn och ro, samt på helgerna tar jag mest hand om dom och för oss funkar det bra. Men som andra påpekat att alla barn är olika och ni måste komma fram till en lösning som fungerar för er.
Man ser ju fram emot att dom blir nog gamla för multiplayer spel

Permalänk
Skrivet av Naion:

Sambon lämnar över honom när jag kommer hem från jobb. då blir det umgås med honom till han blir trött. kanske vid 8-9. Sen orkar man inte spela efteråt haha.

Känner igen detdär!
Nu är vår grabb 9 månader och somnar senast 20.00 - 20.30 om dagarna sen sover han hela natten fram till ~07.

Sen beror det väll lite på hur engagerad man vill vara, jag prioriterade bort spelande för att umgås med honom på kvällarna innan han somnar.
Sedan ett par månader tillbaka har det blivit några sena kvällar med ps4'an, beroende på hur pigg jag själv är

Men det blir bättre när han börjar äta lite, då kommer han sova mycket bättre!

Mitt råd är nog att njuta av tiden tillsammans, snart kommer han somna tidigare och du/ni får mer tid på kvällarna.
Lycka till

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@naion92:

Det blir bättre Första tiden kräver babisen ganska mycket, men sen släpper det mer och mer
Gäller att inarbeta rutiner. Mina barn 5 och 2 går och lägger sig 19.30. Dom sover fram til 7 ish nästa dag.
Då har jag och min frun hela kvällen på oss att göra grejer tilsammans, eller inte
I grunden spelar jag varannan dag i 2-3 timmar.

Har EXAKT samma rutin, hehe. Har en krabat på 2 år. Barn innebær några omprioriteringar, man får førsøka klæmma in sina hobbyer på kvællarna istællet. Jag och sambon ær duktiga på att ge varandra några timmar ledigt nær det ær behov också - ær viktigt i længden.
Och som andra sæger så ær det oerhørt mycket att sætta sig in i de førsta månaderna - allt ær helt nytt før både barn och førældrar. Ge det lite tid så får man in lite rutiner som, æven om dom garanterat kommer gå lite upp och ned, ger vardagen lite mer førutsægbarhet och møjlighet att planera fritidsaktiviteter.
Førsta året ær utmanande då det blir mycket som ændras hela tiden. Antingen sover dom ingenting, så pløtsligt sover dom hela tiden, før att senare bara sova nær dom bli burna, till inte sova alls igen. Bara att jobba på och "njuta" starten

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Grattis till första barnet!
Jag var 23år när jag fick första barnet och sambon 20år.

För mig ser kvällarna ut något liknade detta:

*Barn 1 (3,5 år) går och lägger 19.30-20 (helger något senare). läser 1-2böcker beroende på hur trött hon är. Är hon vaken efter två böcker säger jag godnatt och går ut ändå.
*Umgås med sambo och barn 2 (5 mån).
*Få barn 2 att somna runt 20-21. (oftast sambon, men ibland tar jag barn 2 och nattar och hon barn 1)
*Runt 20:30-21:00 oftast starta nått på tv:n och se med sambo, är det fredag och/eller lördag så sätter jag mig vid datorn och spelar med brorsan. Eller ser film med sambo.

På natten tar jag äldsta barnet om hon vaknar. Vaknar hon är det oftast pga vattnet i hennes mugg är slut, hon behöver kissa eller att hon yrar, dock väldigt ovanligt hänt kanske 3-4gånger (vet inte om hon går i sömnen, men ibland ganska oförklarliga grejer tex stod hon vid sitt bord som hon har på sitt rum och yra nångång försökte hon leta efter lampknappen)

Sambon tar yngsta på natten då det är amning som gäller än.

Är det helg och barn 2 vaknar tidigt (5:30-6:30) så får den andre "sovmorgon" till runt 07:30-9:00 annars går vi upp och käkar frukost. I Juli-Augusti ska barn 2 får börja sova på sitt egna rum är tanken. och det ska bli skönt att slippa smyga på morgonen när jag ska jobba.

Mycket handlar om vad man prioriterar och hur ens sambo är. Men får sambon kolla på sina skit serier och filmer så får jag spela, lätt matte
Dock spelar jag betydligt mindre sen när ja träffade min sambo. Men 1-2 gånger i veckan och mellan 3-5 timmar effektiv tid per gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

Sambon lämnar över honom när jag kommer hem från jobb. då blir det umgås med honom till han blir trött. kanske vid 8-9. Sen orkar man inte spela efteråt haha.

Skrivet av giplet:

Jag kanske övertolkar här och då ber jag om ursäkt för det.
Min exfru gjorde samma sak med vårt första barn, vilket ledde till mycket osämja mellan oss. I och med att hon stannade hemma (vilket hon själv ville) så var det ju hennes "jobb" att ta hand om barnet 8-17, eller vad det nu är för arbetstider. Det betyder inte att barnet är din huvudvärk när du kommer hem och att hon har fritid. Var är då din fritid? Barnet är ett gemensamt ansvar och det är viktigt att man hjälps åt samt ser till att alla får vad de behöver. I fallet med min exfru så mådde hon heller inte bra, vilket var en av anledningarna till att hon lämnade över. Kanske något att kolla upp.

Att hon sedermera blev exfru var något som hände långt senare.

Skrivet av jemtegrannen:

Känner igen detdär!
Nu är vår grabb 9 månader och somnar senast 20.00 - 20.30 om dagarna sen sover han hela natten fram till ~07.

Sen beror det väll lite på hur engagerad man vill vara, jag prioriterade bort spelande för att umgås med honom på kvällarna innan han somnar.
Sedan ett par månader tillbaka har det blivit några sena kvällar med ps4'an, beroende på hur pigg jag själv är

Men det blir bättre när han börjar äta lite, då kommer han sova mycket bättre!

Mitt råd är nog att njuta av tiden tillsammans, snart kommer han somna tidigare och du/ni får mer tid på kvällarna.
Lycka till

Det är så många som nämnt detta, men jag tänker ändå kommentera det igen:)

Att man spenderar de 2-3 timmar som barnet är vaket när man kommit hem med barnet istället för att få spela är inte ett problem! Det är en ynnest och en chans att starta sin relation med barnet inför att man själv skall vara hemma med dem. Jag brukar säga det att när barnen var små, så var jag aldrig den sämsta föräldern, jag var den näst bästa föräldern. Det går inte att konkurrera med någon som ägnar 8-10 timmar varje dag med barnet, men det går att skapa en egen relation med barnet. Och i ärlighetens namn, den relationen slår allt som en dator har att erbjuda. Den ger kanske inte så mycket de första månaderna, men när barnen börjar uttrycka sig mer och lämnar tittutåldern:)

Sedan tänker jag att det kan vara värt att nämna också att "småbarnskolik" kan visa sig vara mjölkproteinallergi. Speciellt viktigt för barn som får ersättning, men vår yngsta reagerade till och med när mamma (som ammade) drack mjölk/ åt mat med grädde. Det gick över efter 3-4 månader...

Permalänk
Medlem

Jag har rationaliserat bort det mesta av mitt spelande. Blir några timmar då och då. Detta gör jag för att jag vill spendera mer tid med mina barn. De är bara små en gång och innan du hinner säga flaska vill de inte veta av dig

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Att ha barn är som ett spel, fast i verkligheten hehe. Någon som håller med? Jag har själv inga barn men när jag får barn hoppas jag inte att de kommer spela för mycket datorspel eller ens något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Sedan tänker jag att det kan vara värt att nämna också att "småbarnskolik" kan visa sig vara mjölkproteinallergi. Speciellt viktigt för barn som får ersättning, men vår yngsta reagerade till och med när mamma (som ammade) drack mjölk/ åt mat med grädde. Det gick över efter 3-4 månader...

Jo det är vanligen det första BVC säger.
Men kan ju vara bra för de som inte söker hjälp av någon anledning

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Min dotter är nu 7 månader och har ganska regelbundna sovtider 19-06. Många kvällar vaknar hon rätt ofta första timmarna och vill ha nappen som hon tappat. Det händer att hon vaknar till på nätterna men sömnen går rätt bra i stort.

Just det här med att hon kräver att man springer in och ger nappen stup i kvarten (känns det som i alla fall) påverkar ju möjligheten att spela något som är svårt att gå ifrån när som helst. Man får helt enkelt komma överens med sambon att ikväll spelar jag lite och du sköter springet så kör jag springet imorgon istället. Självklart får man hela tiden vara beredd på att man behöver avbryta ändå men riskerna minimeras.

Någonstans mellan allt ska man ju även ha tid för varandra också. Om det så bara är att titta på film eller serier ibland. Man är ju först och främst en familj. Men ibland behöver man få göra annat, som att spela. Men det är ju mycket upp till partnern. Vissa vill ha mer tid tillsammans medan andra är mer öppna för att det finns tid för att spela.