Kan Telenor verkligen tvinga på mig ett nytt dyrare avtal?

Permalänk
Medlem

Kan Telenor verkligen tvinga på mig ett nytt dyrare avtal?

Hej. Har jag rätten på min sida att behålla mitt frisurf abonnemang som jag haft i ca 6år.
Först så höjde de avgiften från 199kr till 299kr (då handlade det om att vi som hade den gamla abbonemangsformen fick tillgång till 4g nätet, en bra deal tänkte jag)

Men nu höja ytterligare 100kr för att man ska få surfa 15gb i nästan hela eu, och ringa som om man var hemma)

RENA RÅNET SÄGER JAG!!! Jag som knappt reser utomlands ska behöva betala 100kr mer Varje månad!!!

Fyfan Telenor nu är ni nästan lika illa som skånetrafiken...

Här är messet jag fick:

Surf i EU och nytt pris!
Från 15 juni kan du ringa och messa precis som du gör hemma i hela EU och EES.
Du får dessutom använda 15 GB surf i månaden på resor i EU och EES.
I samband med detta får ditt abonnemang ett nytt pris: 399 kr.
Läs mer om vad som gäller för dig: telenor.se/mitteu-surfautomlandsp299
Hälsningar
Telenor

Kan jag på något sätt behålla min gamla abbonemangsform? Kan man anmäla till KO och ha en chans?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

När ditt avtal går ut kan de göra som de vill, likväl kan du välja att gå till något annat företag.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Fan, well well man får se det från den ljusa sidan, fri Surf i Sverige, tillräcklig samtalsmängd och smsmängd. 15gb Surf I de flesta EU länder, samma andra specs som i Sverige. 399 är väl inte dåligt ifall man reser mkt. Men det är väl bara att acceptera.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits. Telesnor suger verkligen balle.

Jag kommer passa på att utnyttja varenda gb utomlands och maxa surfet inrikes också.

Permalänk
Medlem

Fick detta från dem idag också. Ringde upp den för att höra om de lagt in fria samtal/sms nu pga ökningen av priset men icke. Så det enda de gör är A. så du kan surfa utomlands och B. ökar priset från 199 till 299. Så för oss dödliga svenskar som max är utanför svenska gränsen en gång per år känns det riktigt jävla surt för.

Tekniskt sett kan man inte ens räkna med A då det är en EU lag som de måste rätta sig efter. De tar bara tillfället i akt för att höja priset och fucka oss kunder som var nöjda med vårt abb.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

För ett antal år sedan, när jag var kund hos Telenor, blev jag uppringd av en säljare: "Ja vi ser att du har varit trogen kund hos oss nu i ( vad det nu var, minns inte .. ) och undrar om du vill fortsätta att vara kund hos oss i ytterligare 24 månader ?"

Alltså, de ville bara ha mitt medgivande att binda mig i 2 år till för att jag varit trogen kund, samma pris, inga fördelar, ingen ny mobil eller tjänst, ingen fördel för mig.

Samma vecka så hade jag sagt upp mitt abb hos dem och skaffat en ny operatör.

Har inga problem med att straffa operatörer som inte ens försöker fjäska för att behålla mig som kund, det är fri marknad och de får gärna slåss om mig som kund.

Är man inte bunden och är missnöjd finns ingen anledning att klaga, byt istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har samma, det är fortfarande billigaste frisurfen och du slipper skicka sms för att fylla på data om du drar över 5GB (tele2) eller 20GB(telenor). Per dag visserligen.

Samtalen är ju nästan obegränsade, eller ringer du 300 (nu 400) samtal per månad?

Kommer ha kvar mitt även om jag sällan går över 20GB per månad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandrone:

Hej. Har jag rätten på min sida att behålla mitt frisurf abonnemang som jag haft i ca 6år.
Först så höjde de avgiften från 199kr till 299kr (då handlade det om att vi som hade den gamla abbonemangsformen fick tillgång till 4g nätet, en bra deal tänkte jag)

Men nu höja ytterligare 100kr för att man ska få surfa 15gb i nästan hela eu, och ringa som om man var hemma)

RENA RÅNET SÄGER JAG!!! Jag som knappt reser utomlands ska behöva betala 100kr mer Varje månad!!!

Fyfan Telenor nu är ni nästan lika illa som skånetrafiken...

Här är messet jag fick:

Surf i EU och nytt pris!
Från 15 juni kan du ringa och messa precis som du gör hemma i hela EU och EES.
Du får dessutom använda 15 GB surf i månaden på resor i EU och EES.
I samband med detta får ditt abonnemang ett nytt pris: 399 kr.
Läs mer om vad som gäller för dig: telenor.se/mitteu-surfautomlandsp299
Hälsningar
Telenor

Kan jag på något sätt behålla min gamla abbonemangsform? Kan man anmäla till KO och ha en chans?

Du har inte rätt att behålla det "gamla" priset. Du har däremot rätt att säga upp abonnemanget om du inte går med på de nya villkoren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Fick detta från dem idag också. Ringde upp den för att höra om de lagt in fria samtal/sms nu pga ökningen av priset men icke. Så det enda de gör är A. så du kan surfa utomlands och B. ökar priset från 199 till 299. Så för oss dödliga svenskar som max är utanför svenska gränsen en gång per år känns det riktigt jävla surt för.

Tekniskt sett kan man inte ens räkna med A då det är en EU lag som de måste rätta sig efter. De tar bara tillfället i akt för att höja priset och fucka oss kunder som var nöjda med vårt abb.

Det är nog inte bara telenor som gör samma sak, dom vill inte förlora pengar på nya EU regleringen.

Permalänk
Medlem

Jag har 72 gb i månaden för 99 kr suger verkligen att höra att du måste betala 400 kr för 15gb

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag har 72 gb i månaden för 99 kr suger verkligen att höra att du måste betala 400 kr för 15gb

Vad har du för operatör?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Fick samma besked för mitt frisurf-abonnemang.

"Problemet" är ju att 399kr fortfarande är det billigaste alternativet för fri surf. Och de ökade ju SMS och ringpotten till 399kr också.

Någon som känner till ngt billigare fri surf-abonnemang?

Skulle annars gärna lämna Telenor, känns störigt att man som 10-årig kund ska behöva behandlas på detta sätt. De vill ju att man ska säga upp sitt abonnemang, så att de rensar ut oss gamla kunder med gamla fri surf-abonnemang.

Samtidigt så gör ju andra operatörer liknande höjningar. Gissar att EU-direktiven kommer kosta en del för operatörerna, de är väl rädda att de ska förlora pengar när alla ska börja surfa utomlands utan roamingavgifter. Tycker att de istället borde reglera hur mkt andra länder kan kräva in för att svenska operatörer kopplar mot deras nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Pandrone:
Nej, de kan inte tvinga dig till ett nytt avtal. Du har rätt att säga upp abb. vid förändringar av villkoren.
(och leverantören har rätt att säga upp/avsluta ditt gamla abb.)

Permalänk
Medlem

Jag har samma abonnemang (fri surf 4G med pott 299). Jag förstår deras prishöjning, dock undrar jag om surfen stoppas automatiskt efter 15GB utomlands, så att man inte får några oväntade "extra kostnader".

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem

@kleinis: Ingenting är gratis här i världen, givetvis kommer ökade kostnader för operatören skickas tillbaka ut till kunderna. Just nu gissar jag på att det är lite ovisst för operatörerna hur mycket det kommer kosta att erbjuda samma eller liknande villkor utomlands. Så priserna kan säkert gå både upp och ner för konsumenterna när det nya direktivet har funnits ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

För ett antal år sedan, när jag var kund hos Telenor, blev jag uppringd av en säljare: "Ja vi ser att du har varit trogen kund hos oss nu i ( vad det nu var, minns inte .. ) och undrar om du vill fortsätta att vara kund hos oss i ytterligare 24 månader ?"

Alltså, de ville bara ha mitt medgivande att binda mig i 2 år till för att jag varit trogen kund, samma pris, inga fördelar, ingen ny mobil eller tjänst, ingen fördel för mig.

Samma vecka så hade jag sagt upp mitt abb hos dem och skaffat en ny operatör.

Har inga problem med att straffa operatörer som inte ens försöker fjäska för att behålla mig som kund, det är fri marknad och de får gärna slåss om mig som kund.

Är man inte bunden och är missnöjd finns ingen anledning att klaga, byt istället.

Samma hände mig hos 3 men då var det så att de ringde upp mig efter bindingstiden och erbjöd mig 50% rabatt på abonnemanget om jag binder mig 6 månader till och behöll samma mobil

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

comviq har ju 20gb surf fria samtal o sms för 295. så det blir ju billigare om du nu bara är ute efter abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det är nog inte bara telenor som gör samma sak, dom vill inte förlora pengar på nya EU regleringen.

Tele2 gör inga höjningar. Fick samma sms fast ingen höjd avgift (299)

Fick däremot ett erbjudande att höja till fast pris 349 kr/mån och där 30 GB i månaden i Sverige + 100 GB pott för utlandet ingick.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Fy fän vad dyrt, för den summan brukar man ju få en ny mobil också. BYT operatör säger jag.
Själv har jag 3. 29kr i månaden baskostnad, i det ingår fri musikströmmning (ingår i alla abonnemang) 2GB fri surf, efter det blir det begränsad hastighet, men fortfarande fri surf. Betalar för sms och samtal. Snittar 100kr per månad. Helt klart nöjd!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Karaff:

För ett antal år sedan, när jag var kund hos Telenor, blev jag uppringd av en säljare: "Ja vi ser att du har varit trogen kund hos oss nu i ( vad det nu var, minns inte .. ) och undrar om du vill fortsätta att vara kund hos oss i ytterligare 24 månader ?"

Alltså, de ville bara ha mitt medgivande att binda mig i 2 år till för att jag varit trogen kund, samma pris, inga fördelar, ingen ny mobil eller tjänst, ingen fördel för mig.

Samma vecka så hade jag sagt upp mitt abb hos dem och skaffat en ny operatör.

Har inga problem med att straffa operatörer som inte ens försöker fjäska för att behålla mig som kund, det är fri marknad och de får gärna slåss om mig som kund.

Är man inte bunden och är missnöjd finns ingen anledning att klaga, byt istället.

Behandla operatörer som man behandlar försäkringsbolag. Skanna varje gång ditt abb är på väg att gå ut och välj det billigaste

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandrone:

Hej. Har jag rätten på min sida att behålla mitt frisurf abonnemang som jag haft i ca 6år.
Först så höjde de avgiften från 199kr till 299kr (då handlade det om att vi som hade den gamla abbonemangsformen fick tillgång till 4g nätet, en bra deal tänkte jag)

Men nu höja ytterligare 100kr för att man ska få surfa 15gb i nästan hela eu, och ringa som om man var hemma)

RENA RÅNET SÄGER JAG!!! Jag som knappt reser utomlands ska behöva betala 100kr mer Varje månad!!!

Fyfan Telenor nu är ni nästan lika illa som skånetrafiken...

Här är messet jag fick:

Surf i EU och nytt pris!
Från 15 juni kan du ringa och messa precis som du gör hemma i hela EU och EES.
Du får dessutom använda 15 GB surf i månaden på resor i EU och EES.
I samband med detta får ditt abonnemang ett nytt pris: 399 kr.
Läs mer om vad som gäller för dig: telenor.se/mitteu-surfautomlandsp299
Hälsningar
Telenor

Kan jag på något sätt behålla min gamla abbonemangsform? Kan man anmäla till KO och ha en chans?

Säg upp ditt abonnemang, ni har inget avtal och de är inte skyldiga dig ett skit om abonnemanget har gått ut? Ponera att de hade sänkt priserna hade du gnällt då över att du inte fick prissänkning? Du har inga skyldigheter utan endast rättigheter #modernasverige.

Permalänk

Precis som vissa har skrivit i tråden så innebär Telenors ändring av avtalet i teorinatt det gamla avtalet upphävs och ett nytt avtal ingås. Om du fortsätter som vanligt och betalar det nya priset så anses du ha accepterat det nya avtalet. Du är annars fri att säga upp och hitta ett annat avtal.

Jag sitter själv i samma båt men valde att gå vidare till en annan operatör. Jag har egentligen inte behov av fri surf på mobilen, men har hållit fast i mitt abonnemang med fri surf av ren princip.

Jag tycker dock att det är en aning intressant att vissa kunder verkar ha betalat 199 och andra 299 fram tills nu. Har alla fått erbjudande om 399 i fortsättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goddammit:

Jag tycker dock att det är en aning intressant att vissa kunder verkar ha betalat 199 och andra 299 fram tills nu. Har alla fått erbjudande om 399 i fortsättningen?

De gamla pottabbonemangen fanns i olika nivåer, och när de gjordes om till 4G blev det fortfarande olika nivåer.
Jag hade pott 249 så fick 4g-pott 299. Hade man pott 149 eller lägre fick man 4g-pott 199. Och så några högre nivåer med.

Nu har de höjt alla med 100:- utom de högsta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81: Aha, Det förklarar ju saken! Intressant! Lite fult egentligen tycker jag, eftersom många skulle vilja stanna kvar på 199, men möjligheten begränsas av vad man valde för många år sedan. Då finns det ju en möjlighet att betala 199 ändå. Jag antar att det bara är potten som skiljer sig åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@kleinis: Ingenting är gratis här i världen, givetvis kommer ökade kostnader för operatören skickas tillbaka ut till kunderna. Just nu gissar jag på att det är lite ovisst för operatörerna hur mycket det kommer kosta att erbjuda samma eller liknande villkor utomlands. Så priserna kan säkert gå både upp och ner för konsumenterna när det nya direktivet har funnits ett tag.

Det blir inte dyrare för operatören, deras marginaler kanske sjunker. Semantik kan tyckas men faktum är att om kostnaden för roaming mellan operatörerna tas bort så är det ett nollsummespel som inte kan motivera prispåslaget. Att skicka data i sig kostar inget utan är en fiktiv kostnad. Det som kostar är infrastrukturen i sig men den finns redan på plats.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goddammit:

@Json_81: Aha, Det förklarar ju saken! Intressant! Lite fult egentligen tycker jag, eftersom många skulle vilja stanna kvar på 199, men möjligheten begränsas av vad man valde för många år sedan. Då finns det ju en möjlighet att betala 199 ändå. Jag antar att det bara är potten som skiljer sig åt?

Vet inte exakt, men på de ursprungliga abonnemangen var det lägre minuttaxa ju högre pott du hade.
När de gjorde om till 4G så fick 299:- abonnemanget slopad minuttaxa men 0,99 i öppningsavgift, tror det fortfarande var någon minuttaxa på de som blev 199. Syrran hade någon av de högre varianterna, hon fick fria samtal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Mig veterligen så är det bara 2 teleoperatörer som ändrar obundna abonnemang. Tele2, när de tog bort Comviq Compis samt Telenor som först hade Fri surf (Telenor Surfa 3G för 79kr) som blev 4G för 199 kr. Detta ger rätt mycket badwill, helt i onödan.

Permalänk
Medlem

Har samma, dock fria SMS, och fria samtalsminuter, Så enda gången det skulle kosta extra vore om jag gick över 399 samtal i månaden.

de är fortfarande "billigast" av de vanliga abbonemangen, och obundet blir det åtskilliga hundralappar dyrare för motsvarande hos telenor.

Har ett Vimla Abbonemang, som efter lite värvningar samt specialerbjudande nu kostar 40:- månaden för 10GB surf och fria samtal+sms.
det ligger bara och samlar damm, men börjar vara dags att portera numret till det abbonemanget.

Hursom/ontopic.
ja de får ändra ditt abonemang, byt operatör eller acceptera läget tyvärr.
Har kompisar som ligger på 250-300GB i månaden i surf på samma abbonemang, tro fasen att Telenor är intresserad av att höja priset lite.

Har inte fått någon notifikation att de tänker ge sig an mitt Mobila Bredband änsålänge i alla fall.
(179:- mån obegränsat 4G med någon gammal skum rabatt.)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Väcker liv i tråden då den täcker i stort sett samma område som jag har funderingar kring.

Har samma abonnemang (gammalt Telenor med obegränsad surf) och använder det i dagsläget bland annat som ett substitut för fast internetabonnemang då jag sällan är hemma. Blev nu dock fundersam på huruvida Telenor på något sätt kan begränsa användningen av så kallad internetdelning, alltså att jag delar anslutningen från min telefon till andra enheter. Vet att detta har förekommit med andra operatörer och i andra länder men hittar ingenting om det i Telenors allmänna villkor. Någon som vet?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

Väcker liv i tråden då den täcker i stort sett samma område som jag har funderingar kring.

Har samma abonnemang (gammalt Telenor med obegränsad surf) och använder det i dagsläget bland annat som ett substitut för fast internetabonnemang då jag sällan är hemma. Blev nu dock fundersam på huruvida Telenor på något sätt kan begränsa användningen av så kallad internetdelning, alltså att jag delar anslutningen från min telefon till andra enheter. Vet att detta har förekommit med andra operatörer och i andra länder men hittar ingenting om det i Telenors allmänna villkor. Någon som vet?

De gör ju det i USA så tekniskt möjligt är det tydligen.
Och de kan ändra vilkoren om de vill precis som de gjorde i våras, men du har möjlighet att säga upp det isåfall.

Men jag tror inte de är intresserade av det, vi kan inte vara särskilt många kvar med dessa abonnemangen och de har ju lanserat nya frisurf igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."