Strömma Steam spel till RPi3 utan GeForce Experience?

Permalänk
Medlem

Strömma Steam spel till RPi3 utan GeForce Experience?

Hej!

Har länge velat ha en Steam Link eller liknande för att strömma spel från min dator till den större datorskärmen (ingen TV) i vardagsrummet, dock så har kostnaden varit lite väl hög i mitt tycke så blev aldrig att jag skaffade någonting sådant. Jag skaffade dock för ett tag sedan en Raspberry Pi 3 som används för Kodi, dock så fick jag nu iden att den kanske går att använda för Steam in-home streaming.

Problemet jag har stött på nu med att få streaming till RPi3 är att alla lösningar verkar kräva GeForce Experience på host datorn. Det är alltså inte någonting jag vill installera.
De artiklar jag hittat: raspberrypi.org makeuseof.com howtogeek.com samt olika andra artiklar som nämner vad dessa nämner. Som sagt så verkar alla kräva GeForce Experience.

Min fråga nu är om någon här på forumet känner till ett sätt att få bra streaming mellan dator och RPi3 att fungera men utan GeForce Experience? Tänker om det kanske finns något som stöder Steam in-home streaming istället? Jag kan nämligen inte hitta något själv när jag söker på det, men jag tycker att det borde finnas av någon anledning, känns bara som att det är jag som inte lyckas hitta det bara.

Tacksam för alla svar.
Förövrigt, är det någon som testat någon av lösningarna som finns i artiklarna som länkades ovan? Om det fungerar bra så kanske jag i värsta fall kan övertala mig själv att installera GeForce Experience, men det är någonting jag inte direkt vill göra om det går att lösa på ett annat sätt.

Edit: Har nu installerat GeForce Experience samt Moonlight och det fungerar rätt så bra, har bara testat Burnout Paradise hittills och det spelade smidigt men jag måste säga att bildkvalitén var rätt disig, kanske går att fixa med högre bitrate, vet inte vad default är. Körde bara med "moonlight stream -1080 [IP]" så allt förutom upplösning var default. Nu ska jag bara hitta något sätt att få en kontroller att fungera med min RPi.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5950x | Asus Prime PRO X570 | Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 – 3200 (64GB) | NVIDIA RTX 3060 Ti | Corsair MP600 Core SSD 2TB NVMe & WD Black SN750 1TB NVMe | DELL S34W22 | Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Corsair RM850 V2 850W | Focusrite Scarlett Solo | Personus Eris 3.5 | Sennheiser HD 58X Jubilee | Corsair Crystal 570X RGB Tempered Glass

AMD Ryzen 3900x | ASUS ROG STRIX B550-I GAMING | Corsair Vengeance LPX DDR4 – 3600 (32GB) | Gigabyte NVIDIA RTX 2080 | Corsair Force MP600 SSD NVMe 1TB & Intel 665 SSD NVMe 2TB NVMe SSD | Acer XR382CQK bmijqphuzx | Motu M4 | Adam T5V | Audio-techica ATH-M50x | NZXT H1

Macbook Pro 16" 2019 1TB 32GB || Keycron K8 || BuleSound Node2i || Kanto Tuk || AKG K701

Permalänk
Medlem

Det kräver dock GeForce Experience, vilket är vad jag försöker undvika. Men det verkar ju som att det inte finns något annat alternativ, så kommer ta att testa Moonlight med GeForce Experience i alla fall.

Permalänk
Medlem

@SanyaIV: Sorry. Läste lite för snabbt. Det finns ett till alternativ men dom har inte linux klient, men om du kör Android på din Pi så ska det gå. http://remotrapp.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 5950x | Asus Prime PRO X570 | Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 – 3200 (64GB) | NVIDIA RTX 3060 Ti | Corsair MP600 Core SSD 2TB NVMe & WD Black SN750 1TB NVMe | DELL S34W22 | Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Corsair RM850 V2 850W | Focusrite Scarlett Solo | Personus Eris 3.5 | Sennheiser HD 58X Jubilee | Corsair Crystal 570X RGB Tempered Glass

AMD Ryzen 3900x | ASUS ROG STRIX B550-I GAMING | Corsair Vengeance LPX DDR4 – 3600 (32GB) | Gigabyte NVIDIA RTX 2080 | Corsair Force MP600 SSD NVMe 1TB & Intel 665 SSD NVMe 2TB NVMe SSD | Acer XR382CQK bmijqphuzx | Motu M4 | Adam T5V | Audio-techica ATH-M50x | NZXT H1

Macbook Pro 16" 2019 1TB 32GB || Keycron K8 || BuleSound Node2i || Kanto Tuk || AKG K701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Steam har rea på Steam Link och Steam Controller

Tex Steam Link för 21,99€ (36,89€ inkl frakt)

Klipper in detta från dagens fynd-tråden, kanske kan vara av intresse?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonskin:

@SanyaIV: Sorry. Läste lite för snabbt. Det finns ett till alternativ men dom har inte linux klient, men om du kör Android på din Pi så ska det gå. http://remotrapp.com/

Kör Raspbian och har några saker jag inte vet hur jag skulle kunna få att fungera på Android, så tyvärr funkar inte det heller. Tack för förslaget dock.

Skrivet av seigmenn:

Klipper in detta från dagens fynd-tråden, kanske kan vara av intresse?

Intressant, men med frakt så blir det fortfarande lite mer än vad jag är villig att betala för det, sitter på en tajt studentbudget. =/ Jag har installerat GeForce Experience nu *shudders*, ska försöka få det att fungera med Moonlight.

Edit: Har nu installerat GeForce Experience samt Moonlight och det fungerar rätt så bra, har bara testat Burnout Paradise hittills och det spelade smidigt men jag måste säga att bildkvalitén var rätt disig, kanske går att fixa med högre bitrate, vet inte vad default är. Körde bara med "moonlight stream -1080 [IP]" så allt förutom upplösning var default. Nu ska jag bara hitta något sätt att få en kontroller att fungera med min RPi.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har någon länk där det beskrivs hur man ansluter en PS4 kontroller till en RPi3 som kör RASPBIAN? Jag har inte RetroPie installerat och allt jag hittar är specifikt för RetroPie.

Edit: Att ansluta gick fint men moonlight har väldigt intressant beteende med en DS4 kontroller, left/right is up/down och tvärtom, knapparna gör inte deras standard-action etc, och typ alla knappar används hela tiden i spel... riktigt weird, måste hitta någon mapping som funkar för ds4. Tror det helt enkelt är så att Raspberry Pi'n inte gillar den kontrollen. Fungerar på att skaffa en "wireless adaptor" för DualShock

Edit 2: Har nu skaffar en DualShock 4 USB Wireless Adaptor som funkar rätt så bra efter man kört "moonlight map ds4.map" och sedan "-mapping ds4.map" i options för moonlight när man startar det.