Permalänk
Medlem

Jag bygger inte datorer!

Jag vet att det finns många här på SweC som gillar att bygga datorer och har man en släkting eller nära kompis som ska köpa en dator så blir det lätt att man säger *ja men du jag jag bygga din dator* eller hjälpa dig rekommendera en bra dator.

Jag har slutat att göra detta oavsett hur stort intresse jag har för att bygga datorer så medföljer datorer alltid problem oavsett hur "säkra" man gör dom när polaren ringer så vill man att det ska vara ett tjena hej läget ska vi ta en öl samtal inte min dator du byggde får bluescreen samtal.
Dessutom har man större glädje av att mecka med sina egna datorer än om man prioriterar andras datorer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tack för att du delade med dig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vill du prata så vet du vart jag finns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är alltid surt med den där livstidsgarantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är alltid surt med den där livstidsgarantin

Ja det innebär ju att man ska agera support resten av livet suckar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skäggig legend

Jag lär ofta upp personerna som jag bygger åt, om de är intresserade. Slutat med att två konsol polare sitter och uppgraderar sina datorer själva och felsöker ifall någonting gått snett. Att ge folk fisk är dumt, lär dem att fiska så sköter de sig själva. (oftast)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Du kan inte tänka dig att göra ett undantag? Jag skulle behöva lite hjälp nämligen..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Du kan inte tänka dig att göra ett undantag? Jag skulle behöva lite hjälp nämligen..

Neeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Bättre att ta betalt vid tillfället. Om jag hade fått en krona varje gång farsan ringt om dator/smartphone/tv problem hade jag varit en rik man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bättre att ta betalt vid tillfället. Om jag hade fått en krona varje gång farsan ringt om dator/smartphone/tv problem hade jag varit en rik man.

Jojo men hur ställer man den frågan till en släkting ska vi ta faktura eller

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Gäller väl i princip alla arbeten av hantverkskarraktär man gör åt nära och kära...
Än idag säger min bror att han VÄGRAR att befatta sig med cyklar åt någon annan...
(och jag vägrar att smida saker åt närstående på beställning... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Bättre att ta betalt vid tillfället. Om jag hade fått en krona varje gång farsan ringt om dator/smartphone/tv problem hade jag varit en rik man.

Ställa upp för föräldrar syskon tycker jag man kan göra utan problem, så länge de hjälper när man behöver hjälp inom något de är bättre på.

Byggt 2 datorer åt folk på jobbet. Stort misstag, för det är ju mitt fel när datorn inte fungerar trots att de är dom/deras barn som installerat massa skit. Kan tänka mig att rekommendera komponenter osv men låta komplett osv bygga och ge garanti i fortsättningen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Byggt 2 datorer åt folk på jobbet. Stort misstag, för det är ju mitt fel när datorn inte fungerar trots att de är dom/deras barn som installerat massa skit. Kan tänka mig att rekommendera komponenter osv men låta komplett osv bygga och ge garanti i fortsättningen.

Exakt dit jag vill komma

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

@crew seven: Jo vet hur det är, hjälpte kompisen med hans första bra bygge, men nu är han halvt missnöjd och klagar på att han skulle ha tagit en i7a istället och sånt. dock eftersom han är en av mina 2 bästa polare som jag pratar dagligen med så självklart hjälper jag han, eftersom han hjälper mig med diverse saker, det får man räkna med. Men jag skulle aldrig fixa en dator åt någon jag inte känner.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §3.4*

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...