Permalänk
Medlem

IPS Glow eller bleed, kanske båda?

2st bilder ---> http://imgur.com/a/oxrv8
Min skärm och också köpt från --> https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/244652-...

Är min första IPS skärm, haft denna några veckor nu o tidigare haft en TN skärm. Men upptäckt för några dagar sen det gula ljusa skenet ner nära höger hörnet. Sökt på detta och kan inte få en uppfattning om det är glow eller bleeding. Forum till forum så sägs det olika. Kanske är båda jag har. Det gula ljusa finns bara 3st fläckar längst ner, men bara den här mot höger syns mest i mörker och det är störande i filmer och spel.

Ljusstyrkan och kontrasten är helt okej enligt http://www.lagom.nl/lcd-test/ efter jag kalibrerat, svarta nivån är aning mörkare på HDMI svart. Även om jag provar i olika vinklar både med huvudet och vart jag sitter i betraktningsvinkel så försvinner inte det ljuset. Även om jag sänker ner på kontrast och ljus så försvinner inte det där gula.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna:
Backlight Bleed är oberoende av betraktningsvinkel och avstånd.
IPS-glow är beroende av betraktningsvinkel och avstånd.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Skillnaderna:
Backlight Bleed är oberoende av betraktningsvinkel och avstånd.
IPS-glow är beroende av betraktningsvinkel och avstånd.

Ja men då är den gula fläcken bleed då. Ingen stor direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vimana87:

Ja men då är den gula fläcken bleed då. Ingen stor direkt.

Jo, är det kvar trots att du kikar från olika vinklar och avstånd så är det tyvärr så.
Skulle vilja påstå att det vita skenet är IPS-glow.

Är det något som stör dig kan du ju testa att prata med Webhallen.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Japp, de gula är bleed och de silvervita är ips glow. Har exakt samma på min. I början störde jag mig rätt mycket på glowen men tänker inte så mycket på det nu, sitter dock lite för nära skärmen egentligen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Japp, de gula är bleed och de silvervita är ips glow. Har exakt samma på min. I början störde jag mig rätt mycket på glowen men tänker inte så mycket på det nu, sitter dock lite för nära skärmen egentligen

Får hoppas på att jag kommer vänja mig också.