Permalänk
Medlem

KVM Switch displayport?

Funderar på att bättre på ergonomin när jag jobbar hemifrån och koppla jobbdatorn till min skärm.
Men den har bara en ingång (acers XB270 någonting, 144Hz, 1440p, IPS-varianten).

Finns det någon vettig switch för det som inte kostar en förmögenhet?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör en Aten CS782DP där hemma. Klarar G-sync (och förmodigen andra dynamisk sync-standarder också) utmärkt, kört den upp till 1440p/165Hz utan problem. Skärmen är en XB271HUbmiprz, som jag tror är likadan som din, med undantag från en del kosmetiska detaljer.

Det enda jag saknar är möjlighet att lura HPD. Switchen borde emulera att skärmen fortfarande är inkopplad även mot den inaktiva ingången. När man byter källa tolkar Windows på datorn som kopplas bort det som att skärmen pluggas ur. Kör man fler skärmar resulterar det i att alla öppna fönster på det desktopet flyttas över till andra skärmen. Det finns fungerande workarounds i form av programvara som håller rätt på fönsterpositionerna och flyttar tillbaka dem när man switchar tillbaka, men känns ändå jäkligt B att behöva hålla på med tredjepartsprogramvara för det.

Annars är jag synnerligen nöjd med den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har bara en skärm så det är inget problem.

Hade ju hoppats på att fanns något billigare, men det får väl vara värt det för att slippa titta på 13" 1366x768 eller flytta kablar varje gång :/

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har bara en skärm så det är inget problem.

Hade ju hoppats på att fanns något billigare, men det får väl vara värt det för att slippa titta på 13" 1366x768 eller flytta kablar varje gång :/

Tänkte om du ville köra laptopens skärm som sekundär skärm när du kör med den. Switchar du mellan datorerna kommer allt hamna på laptopens skärm.

Men men, man kan väl alltid hoppas att det kommer en fix. Det brukar vara en mjukvarufråga i moderna KVM-switchar, i princip allt är mjukvarustyrt. Det som talar emot det är att de kallar switchen "Displayport 1.2 compliant", och i standarden ingår hotplug detect-eländet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tänkte om du ville köra laptopens skärm som sekundär skärm när du kör med den. Switchar du mellan datorerna kommer allt hamna på laptopens skärm.

Men men, man kan väl alltid hoppas att det kommer en fix. Det brukar vara en mjukvarufråga i moderna KVM-switchar, i princip allt är mjukvarustyrt. Det som talar emot det är att de kallar switchen "Displayport 1.2 compliant", och i standarden ingår hotplug detect-eländet.

Kollade amazon, där har en gett detta omdömet:

Citat:

Does not support 4k @ 60Hz via the mDP output of my X1 Yoga (direct connection works). The USB forwarding is not powerful enough to support both Keyboard and Mouse forwarding at the same time, even with a powered USB hub in front of it. On top of that, the seller refuses a full refund as the item matches supposedly the description, which it does evidently not.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att beställa den, fick hem den idag.
Bild fungerar fint, men varken mus eller tangenbord
Testat tre olika möss, de sista två så reagerade muspekaren lite, men inte mer än så.
Tangentbordet funkade första minutrarna, men sen slutade det med. Både mus och tangentbord lyser, så ström verkar de få.

Mailat supporten, och ska försöka hitta ett tangentbord till att testa med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Hade liknande problem med min i början, hade helt glömt det. Växlade helt enkelt USB-portar mellan mus och tangentbord, sedan dess har det inte bråkat någonting alls. Jäkligt märkligt att det hjälpte - port som port tycker man ju när det kommer till USB - men det gjorde det.

Det finns firmwareuppdateringar på Atens hemsida, förmodligen bör du uppdatera till senaste version också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

@Json_81:

Hade liknande problem med min i början, hade helt glömt det. Växlade helt enkelt USB-portar mellan mus och tangentbord, sedan dess har det inte bråkat någonting alls. Jäkligt märkligt att det hjälpte - port som port tycker man ju när det kommer till USB - men det gjorde det.

Det finns firmwareuppdateringar på Atens hemsida, förmodligen bör du uppdatera till senaste version också.

Den är uppdaterad, det hjälpte inte. Supporten svarade snabbt och tipsade om att koppla in annat tangentbord och göra lite inställningar, nytt försök imorgon
Ska testa växla med, men det står ju att musen ska in i övre och tangentbord i nedre så körde på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tog lite tid att få tag på tangenbord, men nu e mouse emulation avstängd och mitt vanliga tangentbord funkar. Däremot slutar musen funka så fort jag switchar dator.
Men har en trådlös till jobbdatorn som får komma fram när det är dags att jobba,
Ska inte sitta och switcha massa fram och tillbaka, det viktiga var att slippa flytta kablar

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tog lite tid att få tag på tangenbord, men nu e mouse emulation avstängd och mitt vanliga tangentbord funkar. Däremot slutar musen funka så fort jag switchar dator.
Men har en trådlös till jobbdatorn som får komma fram när det är dags att jobba,
Ska inte sitta och switcha massa fram och tillbaka, det viktiga var att slippa flytta kablar

Fast det är ju nice när allting funkar som det ska Har du testat att reseta tangentbord/mus efter att du kopplat in dem? Scroll lock, scroll lock, F4, enter.

Här har du mina settings, om de är till någon nytta för dig:

hotkey scroll lock,scroll lock os setting port1 pc port2 pc mouse emulation on mouse port switching off power on detection off keyboard emulation on kb language layout port1 english port2 english monitor re-detection port1 off port2 off

Kör tangentbord i undre porten och mus i övre. Läste dock nånstans att folk har kört omvänt när det strulade.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det är ju nice när allting funkar som det ska Har du testat att reseta tangentbord/mus efter att du kopplat in dem? Scroll lock, scroll lock, F4, enter.

Här har du mina settings, om de är till någon nytta för dig:

hotkey scroll lock,scroll lock os setting port1 pc port2 pc mouse emulation on mouse port switching off power on detection off keyboard emulation on kb language layout port1 english port2 english monitor re-detection port1 off port2 off

Kör tangentbord i undre porten och mus i övre. Läste dock nånstans att folk har kört omvänt när det strulade.

Ska väl testa lite till när jag orkar

Hur fick du ut inställningarna sådär? Eller har du skrivit det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ska väl testa lite till när jag orkar

Hur fick du ut inställningarna sådär? Eller har du skrivit det?

Öppna notepad. Tryck scroll lock, scroll lock, F4, enter. Switchen skriver ut settingsen

Bra att du frågade, ser att jag yrade i det förra inlägget, och skrev ut sekvensen för att printa settings. Byt ut F4 mot F5 för att reseta tgb/mus.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Öppna notepad. Tryck scroll lock, scroll lock, F4, enter. Switchen skriver ut settingsen

Bra att du frågade, ser att jag yrade i det förra inlägget, och skrev ut sekvensen för att printa settings. Byt ut F4 mot F5 för att reseta tgb/mus.

Fungerar inte, tror inte switchen är helt förtjust i mitt tangentbord.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fungerar inte, tror inte switchen är helt förtjust i mitt tangentbord.

Märkligt, tangentbord som tangentbord tycker man, operativsystemen kör dem ju med generiska drivrutiner. Kör ett Qpad MK-50 som funkar perfekt med switchen, i vad mån det hjälper dig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!