Permalänk
Medlem

Kyla ett.. Laptopnätagg

Hej!

Fick diverse problem med min gamla EEebox som står och kör på som musikdator, och efter mycket pillande så lurade jag på nätagget... Det var rätt hett. Testade att låta systemet vila, och lämnade sen nätagget på en kopparplatta och sen ett tunt glaskärl med vatten på agget...

Började köra med systemet igen och alla problem har försvunnit.... Men är ju lite lustig lösning, har någon några bättre lösningar för det hela?

Permalänk
Skrivet av goralux:

Hej!

Fick diverse problem med min gamla EEebox som står och kör på som musikdator, och efter mycket pillande så lurade jag på nätagget... Det var rätt hett. Testade att låta systemet vila, och lämnade sen nätagget på en kopparplatta och sen ett tunt glaskärl med vatten på agget...

Började köra med systemet igen och alla problem har försvunnit.... Men är ju lite lustig lösning, har någon några bättre lösningar för det hela?

hur många watt är nätagget på ? hur många behövs till datorn.. brukar stå på undersidan,
om du har ett kraftigare nätagg så blir det troligen samma värme som ska bort men det är mer metall och större yta..

finns också nån som klippt upp en tomburk och vikt den runt nätagget och klippt vingarna till remsor, vet dock inte om det funkar.
http://www.instructables.com/id/Laptop-Charger-Heatsink/

annars kan du gå all in och göra egen vattenkylning till nätagget.. det sitter en aluminium fläns på insidan av plasten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Hej!

Fick diverse problem med min gamla EEebox som står och kör på som musikdator, och efter mycket pillande så lurade jag på nätagget... Det var rätt hett. Testade att låta systemet vila, och lämnade sen nätagget på en kopparplatta och sen ett tunt glaskärl med vatten på agget...

Började köra med systemet igen och alla problem har försvunnit.... Men är ju lite lustig lösning, har någon några bättre lösningar för det hela?

Själv borrade jag fullt med små hål i nätadaptern till min Fujitsü laptop. Snacka om att adaptern blev sjukt mycket kallare efter det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Själv borrade jag fullt med små hål i nätadaptern till min Fujitsü laptop. Snacka om att adaptern blev sjukt mycket kallare efter det.

/Lifooz

bild ? då det finns massor med Kondensatorer precis under plasten hur gjorde du för att inte träffa dom ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Köp en kraftigare universaladapter på 70-90w för nån hunka, borra inga hål..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

bild ? då det finns massor med Kondensatorer precis under plasten hur gjorde du för att inte träffa dom ?

jag antar att han tog isär den innan han borrade hål haha

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Det ska vara på 65W bara så är inte mycket att hänga i gran där!

Jag skall gå igenom mina skrothögar imorgon och se om jag hittar ett kraftigare agg! Men kan inte dessa agg ha fel spänning/ström för min eeebox?

Lifooz! Borra hål? Känns lite lurigt, men googlar på lite videos om hur man öppnar upp laptop agg! Eftersom datorn sitter på samma ställe kanska jag bara kan ta bort det övre skalet och låta den sitta så. Skall hitta ett skrotagg imorgon och öva att öppna upp på det.

Permalänk
Skrivet av hurrai:

jag antar att han tog isär den innan han borrade hål haha

har du tagit isär ett sånt nätagg? dom är limmade och ett helvete att få isär utan att nånting pajjar..
ja brukade väl sitta med en matkniv & hammare och slå så man spräcker limmet men samtidigt inte slår hål på nån kondning..

nja man behöver inte man får ju leva lite farligt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Köp en kraftigare universaladapter på 70-90w för nån hunka, borra inga hål..

Och det är bara watt som varierar på dessa agg, liksom inget annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

bild ? då det finns massor med Kondensatorer precis under plasten hur gjorde du för att inte träffa dom ?

Jag är bra på borrmaskin, så jag var redan förberedd med hjälp av tryckkänslan när jag började närma mig plastens slut.

Till er med frågor om jag öppnade. Har ni testat att öppna en sådan adapter. Det är ett rent helvete, så nej, jag borrade med skalet på. Men det krävs att ni är extremt försiktiga och inte har det minsta bråttom.

http://imgur.com/ge19GXd

http://imgur.com/Zs9GzJA

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goralux:

Och det är bara watt som varierar på dessa agg, liksom inget annat?

Du får givetvis se till att det är rätt spänning och kontakt. Ditt agg är väl 19V? Jag har en org. HP-adapter på 90w som du kan ifall du inte hittar något lämpligt i gömmarna. Du behöver självklart att löda/skarva dit en passande kontakt.
Specs:
Org. HP 393954-001
90 watt
19 volt
4.74 ampere

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fick upp agget genom att använda de "lösningsmedelsgnuggnings" teknikerna typ som han här gör:
https://www.youtube.com/watch?v=a00esZ3B-aQ

Så eftersom agget är på ett säkert ställe så funderar jag bara på att låta det köra på öppet! Har hittat en gammal chipset fläns som jag funderar på att lägga på den för skojs skull! Borde funka med det! Får återkomma lite senare och se hur det gått.

Permalänk
Skrivet av goralux:

Fick upp agget genom att använda de "lösningsmedelsgnuggnings" teknikerna typ som han här gör:
https://www.youtube.com/watch?v=a00esZ3B-aQ

Så eftersom agget är på ett säkert ställe så funderar jag bara på att låta det köra på öppet! Har hittat en gammal chipset fläns som jag funderar på att lägga på den för skojs skull! Borde funka med det! Får återkomma lite senare och se hur det gått.

mixtra inte med 230V om du inte är helt säker. att ha strömförande delar helt öppet kan leda till allvarliga skador eller brand.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644