Permalänk
Medlem

1080p 60hz vs 120hz vs 1400p?

Ska köpa ny dator (använder endast en macbook för skolarbete just nu) och funderar kring skärm.
Blir inte smartare av det jag har läst så söker lite råd från er som kan!

Först tänkte jag mig en 24" skärm med 1080p 60hz.
Det är rätt stort och så tänkte jag att jag nöjt mig med 1080p senast jag hade PC (flera år sedan).
Som jag förstår måste man kunna köra spel i 120fps för att märka av 120hz right?
Jag kommer köpa ett kort i mellansegmentet (R9 380x) som nog inte kan klämma ut 60+ i de nyaste titlarna. Kanske de äldre?

Så min fråga är: Värt att köpa 1440p? Värt att ha över 60hz ? Kommer ju tappa fps på 1440p iaf.
Jag är ingen "pro gamer" och är inte ute efter att bli bäst på CS:GO utan spelar med för nöje då och då.
Jag är på en budget men kan sträcka mig till 1440p eller liknande om det verkligen ger en avsevärd skillnad!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lallo: Allt hänger på hur mycket pengar du är beredd att spendera. För en begränsad budget måste du i princip välja mellan gamingskärmar som klarar 144 Hz men då med begränsad bildkvalitet överlag. Och är du van med bilden från en Macbook är risken att du inte uppskattar den försämringen.

Dessutom, varför ett 380X-kort? Jag är inte GPU-snubben men till och med jag reagerar. Det är en äldre meh-produkt från 2015 som snart försvinner från hyllorna. Relativt begränsad och inte värst mycket billigare jämfört med bättre nyheter som 570X och 580X. Dessa har också modernare HDMI-anslutningar vilket kan vara av värde framöver. Dessa har också mer kraft för spel i 2560x1440 om du skulle gå den vägen nu eller senare.

Annars, funderingar kring grafikkort, starta gärna en separat tråd om detta i den forumdelen så blir du överröst med förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lallo: Allt hänger på hur mycket pengar du är beredd att spendera. För en begränsad budget måste du i princip välja mellan gamingskärmar som klarar 144 Hz men då med begränsad bildkvalitet överlag. Och är du van med bilden från en Macbook är risken att du inte uppskattar den försämringen.

Dessutom, varför ett 380X-kort? Jag är inte GPU-snubben men till och med jag reagerar. Det är en äldre meh-produkt från 2015 som snart försvinner från hyllorna. Relativt begränsad och inte värst mycket billigare jämfört med bättre nyheter som 570X och 580X. Dessa har också modernare HDMI-anslutningar vilket kan vara av värde framöver. Dessa har också mer kraft för spel i 2560x1440 om du skulle gå den vägen nu eller senare.

Annars, funderingar kring grafikkort, starta gärna en separat tråd om detta i den forumdelen så blir du överröst med förslag.

Ahh glömde nämna: Jag funderade på ett RX 570 men polaren säljer sitt R9 380x för 300kr till mig så jag tänkte jag nappar på det tills vidare och väntar sedan på nästa generations kort. 300kr kändes rätt shysst helt enkelt. Är ju ändå på en budget.

Jag har fått fler frågor angående skärmar:
Förstod att förut var IPS skärmar "No No" för gaming men att dem nu blivit bättre och ligger runt 5ms i skärmen?
Som sagt, jag ska inte bli CS proffs utan vill ha en bra bild men såklart som även funkar för gaming. Men jag är inte så villig att förlora bildkvalite bara för att krama ner till 1ms etc. Sånt bryr jag mig inte om.

Som jag förstått så krävs det såklart med av graffekortet att lira 1440p och att det kan bli problem i framtida titlar samtidigt som man "helst" inte vill skala ner till 1080p om man har en 1440p skärm?

Men folk påstår även att spela i 1440p på medium och utan AA är bättre än 1080p med high inställningar och att AA är gjort för att kompensera upp för dålig upplösning.

Och i vilka storlekar talar vi om att man ser skillnad på dessa upplösningar?
Är det värt med en 27 tums skärm och kommer 1080p eventuellt se "pixligt" ut på dessa?

Det känns som jag nöjer mig med att ett spel flyter på i 60fps, kommer ändå från konsolvärlden.
Borde inte en 60hz skärm räcka då?

Uppskattar alla svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lallo: Foksusera inte på millisekunderspecar. De är inte ankrade i verklighetens komplexitet. Jag har en del exempel på hur millisekunderspecar inte säger särskilt mycket alls:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

I ditt fall, när du kör en Macbook - särskilt om du kör en retinaskärm idag - och är van med konsoler kommer en 60 Hz-skärm passa dig bra. 1920x1080 oavsett om det är 24 eller 27 tum riskerar upplevas som väldigt pixligt med tanke på just den skärm du redan tittar på.

24-27 tum med 2560x1440 och IPS-teknik torde därför vara det som passar dig i fråga om en bildkvalitet. Ett 380X för 300 kronor är ju prima men den kommer samtidigt få kämpa med att hålla spelen igång med lite högre kvalitetesinställningar. Men detta kan ju kanske ändras så fort nya pengar ramlar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lallo: Foksusera inte på millisekunderspecar. De är inte ankrade i verklighetens komplexitet. Jag har en del exempel på hur millisekunderspecar inte säger särskilt mycket alls:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

I ditt fall, när du kör en Macbook - särskilt om du kör en retinaskärm idag - och är van med konsoler kommer en 60 Hz-skärm passa dig bra. 1920x1080 oavsett om det är 24 eller 27 tum riskerar upplevas som väldigt pixligt med tanke på just den skärm du redan tittar på.

24-27 tum med 2560x1440 och IPS-teknik torde därför vara det som passar dig i fråga om en bildkvalitet. Ett 380X för 300 kronor är ju prima men den kommer samtidigt få kämpa med att hålla spelen igång med lite högre kvalitetesinställningar. Men detta kan ju kanske ändras så fort nya pengar ramlar in.

Jag sitter faktiskt med en äldre macbook 15" 1440x900. Så inte ens FULL HD xD

Jag insåg att 380x inte kommer klara av spel så bra på 1440p ? Eller ska jag leva med att jag får dra ner inställningarna bara?
Har hört att skärmen ser dålig ut om jag spelar äldre spel som är 100fps men skärmen är 60hz.

Blir inte 1440p svårt att hänga med ? Visst kommer nya kort men grafiken I AAA spel blir ju bättre hela tiden också. Jag är inte personen som ligger i framkant med grafikkortsköpen hela tiden utan kanske köper ett medelklass kort med några år emellanrum.

Svårt detta...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lallo:

Har hört att skärmen ser dålig ut om jag spelar äldre spel som är 100fps men skärmen är 60hz.

Kort svar: nej. Men den situationen kan man lösa på flera olika sätt beroende på vad man vill uppnå. Den dagen den sorgen och kanske en ny forumfråga.

Nöjer du dig med 380X-kortet (som väl är värt 300 kr av en kompis) får du budgetutrymme för en bra skärm med 2560x1440/60 Hz och IPS-teknik. Då får du bildkvaliteten och du kommer inte på något störa dig på pixlighet om du går från en sådan äldre Macbook-skärm.

Du kan också få en spelskärm för 1920x1080 och 144 Hz. Men den kommer att vara ganska hopplöst mycket sämre i bildkvalitet jämfört med ovanstående och även den gamla Macbooken.

Kvalitetskärmen kommer å sin sida inte vara dålig på spel. Tvärtom kommer det ur din synpunkt troligtvis bara vara utmärkt. Men den saknar gamingskärmens förmåga att hålla ett spelflytet igång, förutsatt att det är den typen av spel du spelar. Det är en väldigt skillnad på att spela CS och Civ för att ta två ytterligheter. Det som dyrt är när man vill maximera både bildkvaliteten och spelupplevelsen för alla typer av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kort svar: nej. Men den situationen kan man lösa på flera olika sätt beroende på vad man vill uppnå. Den dagen den sorgen och kanske en ny forumfråga.

Nöjer du dig med 380X-kortet (som väl är värt 300 kr av en kompis) får du budgetutrymme för en bra skärm med 2560x1440/60 Hz och IPS-teknik. Då får du bildkvaliteten och du kommer inte på något störa dig på pixlighet om du går från en sådan äldre Macbook-skärm.

Du kan också få en spelskärm för 1920x1080 och 144 Hz. Men den kommer att vara ganska hopplöst mycket sämre i bildkvalitet jämfört med ovanstående och även den gamla Macbooken.

Kvalitetskärmen kommer å sin sida inte vara dålig på spel. Tvärtom kommer det ur din synpunkt troligtvis bara vara utmärkt. Men den saknar gamingskärmens förmåga att hålla ett spelflytet igång, förutsatt att det är den typen av spel du spelar. Det är en väldigt skillnad på att spela CS och Civ för att ta två ytterligheter. Det som dyrt är när man vill maximera kvaliteten och spelupplevelsen på alla typer av spel.

Ok så 1440p och 60hz är din rekommendation!
Var igår i affären och insåg att 24" är nog stoleken för mig. 27" var nästan lite för stort och var tvungen att "kolla" i hörnen vad som skedde på skärmen.

Men såklart om det finns en 27" för nästan samma pris som 24" så kan jag såklart köra på det.

Har du tips för en 1440p 60hz skärm IPS ? Gärna i budget-mellansegment (om det finns!)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lallo: Den enda jag har testat är Dell 2515H

http://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h-...

Men överlag är den här kategorin väldigt tacksam då kvalitetsnivån på panelerna är ganska jämnhög. Jag har då ännu inte träffat på något bottennapp. Kliver man ned till 1920x1080-kategorin är det enorm variation på produkterna och man vet inte vad det är förren man ser skärmen framför sig.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag prioritera hög Hz före allt annat.

Men på dina behov låter det som att 60hz med så bra bildkvalitet som möjligt är mest rätt.

Utan att ha direkt koll på kortet ditt så låter det som att 1440p kommer bli väldigt tungdrivet. Kolla tester i den upplösningen och se om det är fps nivåer du tycker är acceptabelt i de spel du vill spela.

Om det slutar med att du köper 1080p pga prestandan så säger jag köp en 24". Pixlarna blir för stora på 27".
Och köper du 1440p så skulle iaf jag ta en 27".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är med att 1920x1080 på 27 tum skulle vara pixligare än 24 tum är bara en fråga om avståndet till skärmen och den relativa upplevelsen man har till detta. Satt man en gång i tiden på 24 tum och 50 cm mellan ögon och skärm kommer givetvis 3 tum till på diagonalen att märkas. Men flyttar man då skärmen (eller sig själv) så att 27-tummaren tar upp lika stor del av synfältet som 24-tummaren är det samma upplevelse - förutsatt att panelstrukturen skalar i samma grad.

För TS kan du nog nästan vara sak samma. Både 24 (92 ppi) och 27 tum (82 ppi) med 1920x1080 pixlar kommer att upplevas som mycket pixligare än 1440x900 på 15-tum (113 ppi).

2560x1440 på 24 till 27 tum ger 122 till 109 ppi och är därför väldigt likt Macbooken. Fast betydligt större och rymligare.

Permalänk
Medlem

Jo men flyttar man längre ifrån skärmen med större skärm försvinner ju också lite meningen med att ha större skärm. Jag antar samma avstånd när man pratar om skillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle ALDRIG köpa en skärm med under 100hz oavsett upplösning. Skärmar behåller man oftast väldigt länge (alldeles för länge egentligen) så då bör man satsa lite extra på den när man väl ska köpa ny.
1080p på 24" ÄR pixligt. Max upplösning för 1080p skulle jag säga är 22".
1440p är fint upp till 27" sen kan de va dags att titta på Ultra Wide eller 4k skärmar om man vill ha större. Har själv 27" 1440p IPS och det är perfekt upplösning i Windows, i spel är det godkänd pixeltäthet.

I ditt fall skulle jag säga att 1440p 144hz är perfekt eftersom du ändå kommer lägga lite mer cash på nästa grafikkort. Fram tills dess är de bara att dra ner på detaljrikedomen så ditt 380x orkar med iaf 60fps.

När man köper skärm så ska man alltid köpa hållbart, inte snåla in bara för att ens nuvarande grafikkort inte hänger med

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Skulle ALDRIG köpa en skärm med under 100hz oavsett upplösning. Skärmar behåller man oftast väldigt länge (alldeles för länge egentligen) så då bör man satsa lite extra på den när man väl ska köpa ny.
1080p på 24" ÄR pixligt. Max upplösning för 1080p skulle jag säga är 22".
1440p är fint upp till 27" sen kan de va dags att titta på Ultra Wide eller 4k skärmar om man vill ha större. Har själv 27" 1440p IPS och det är perfekt upplösning i Windows, i spel är det godkänd pixeltäthet.

I ditt fall skulle jag säga att 1440p 144hz är perfekt eftersom du ändå kommer lägga lite mer cash på nästa grafikkort. Fram tills dess är de bara att dra ner på detaljrikedomen så ditt 380x orkar med iaf 60fps.

När man köper skärm så ska man alltid köpa hållbart, inte snåla in bara för att ens nuvarande grafikkort inte hänger med

Har tänkt fram och tillbaka senaste tiden och vet egentligen inte när jag uppgraderar min skärm.
Om jag väljer standard 1080p 60hz eller 120hz. Har ni något bra tips där? Köper faktiskt hellre en "ok" billig skärm i nuläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Har tänkt fram och tillbaka senaste tiden och vet egentligen inte när jag uppgraderar min skärm.
Om jag väljer standard 1080p 60hz eller 120hz. Har ni något bra tips där? Köper faktiskt hellre en "ok" billig skärm i nuläget

144hz skärmar finns för runt 2500kr, så det går att få 144hz utan att bli helt pank. Jag skulle inte kompromissa på uppdateringsfrekvensen för det gör så otroligt stor skilnnad.
Visst betyder bildkvalitet en del också, men då får man jämföra mer exakt på de modeller man kollar på då de kan skilja rätt mycket trots att skärmarnas specs är exakt lika

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350