Är IPS bättre än VA för programmering/tydlig text?

Permalänk
Medlem

Är IPS bättre än VA för programmering/tydlig text?

Jag planerar att snart köpa en ny monitor och då är jag i tankarna att ersätta mina två skärmar med en böjd ultra-wide 32-36-tummare i 4K eller däromkring.

Har tittat på Samsung CF791 men är lite skeptisk just på grund av VA-panelen. Även om det verkar som de fått ganska bra ordning på det så har jag sett en del folk skriva att texten är "fuzzy" oavsett hur de kalibrerar och ställer in Windows. Att det är ett VA-problem och att det är extra tydligt på böjda paneler med "ihoptrycka subpixlar".

Är det generellt så att om jag vill ha skarpaste texten så är det IPS som gäller?

Jag kommer generellt sett använda den till programmering, textbearbetning, en del grafisk design (som inte kräver några 150 % adobe RGB direkt...) och casual spel. Spelar mindre och mindre så känns onödigt att lägga extra tusenlappar på en gaming-skärm (även om Samsungen ovan verkar vara en trevlig vanlig skärm med vissa gaming-funktioner).

Jag tror inte jag kommer vara så känslig för backlight bleed (såvida det inte är supertydligt) utan bildkvalitén och betraktningsvinklarna är viktigare för mig. Särskilt när skärmen jag önskar är böjd så ska det inte vara gult och eländigt i kanterna...

Permalänk
Inaktiv

Tror inte det är någon generell skillnad i skärpa på något sätt. Coatingen på modellen du tittar på är troligtvis av större vikt. Däremot så kan jag tänka mig att IPS med sin låga kontrast kanske är mer vilsam för ögonen när du bara ska kolla på text etc.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka CF791 på grund av 2 saker. Text "blöder" på quantum dot paneler. Få lär se det men jag blev galen efter några få timmars textbehandling. Tänk dig en färgauro p.g.a. hur subpixlarna fungerar och ligger på QD paneler. Andra anledningen var fördröjningen som jag märkte av. CF 791 är en kunglig skärm för casual spelande och filmtittande, grymt häftig kontrast. Ska man textbehandla/programera eller spela på avancerad nivå finns betydligt bättre val. Nu kanske inte du är lika känslig som mig med QD funkar inte alls för mig. Blev en IPS istället för mig men det finns ju VA paneler som är mer "normala" utan dessa knepiga suppixlarna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Jag lämnade tillbaka CF791 på grund av 2 saker. Text "blöder" på quantum dot paneler. Få lär se det men jag blev galen efter några få timmars textbehandling. Tänk dig en färgauro p.g.a. hur subpixlarna fungerar och ligger på QD paneler. Andra anledningen var fördröjningen som jag märkte av. CF 791 är en kunglig skärm för casual spelande och filmtittande, grymt häftig kontrast. Ska man textbehandla/programera eller spela på avancerad nivå finns betydligt bättre val. Nu kanske inte du är lika känslig som mig med QD funkar inte alls för mig. Blev en IPS istället för mig men det finns ju VA paneler som är mer "normala" utan dessa knepiga suppixlarna.

Mycket intressant. Jag har inte sett den i verkligheten, men jag brukar vara känslig för såna saker generellt. Får man fråga vad du skaffade istället? Satsade du på en IPS med böjd panel?

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du läsa text lär en va panel vara behagligast då de kan uppnå bättre svärta och kontrast än en ips, de flesta ipspaneler finns dessutom bara som blanka och blankt är fruktansvärt att ha till arbete jämfört med en matt skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Mutation: Det blev en Acer X34A. Den är inte perfekt direkt, men nackdelarna den har kan jag lätt leva med, lite ligtbleed är det men det ser jag bara på natten med alla lampor släckta. VA paneler är ingen höjdare för bildhantering heller, CF791 må vara bättre än alla andra VA paneler jag sett hittills men det räcker inte på långa vägar för sånt arbete. Kontrasten på samsung panelen gjorde däremot att doom såg helt fantastikt ut. Blir ett grymt djup i bilden. Men jag använder dock Word betyligt mer än vad jag spelar single player shooters. Därav så får man prioritera.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du läsa text lär en va panel vara behagligast då de kan uppnå bättre svärta och kontrast än en ips, de flesta ipspaneler finns dessutom bara som blanka och blankt är fruktansvärt att ha till arbete jämfört med en matt skärm.

Det är faktiskt, trot eller ej tvärtom. Hög kontrast gör att man blir trött i ögonen. Detta är inte så farligt dock som det låter. Man kan sänka kontrasten och ljusstyrkan så det blir behagligt för ögonen. Det flesta som använder sina skärmar för text hantering föredrar blanka skärmar. Matta skärmar gör texten lite mjuk. Att IPS paneler är blanka är helt fel. LG:s IPS paneler har Anti Glare Coating som gör skärmen matt. Även asus och acer ips panelerna är matta. CF791 upplevde jag som ännu mattare.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du läsa text lär en va panel vara behagligast då de kan uppnå bättre svärta och kontrast än en ips, de flesta ipspaneler finns dessutom bara som blanka och blankt är fruktansvärt att ha till arbete jämfört med en matt skärm.

Tex dels IPS skärmar är nästa alltid matta.
Min 2412m är matt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Har 2 stycken IPS skärmar själv. En Asus PA238Q och en Asus PB238Q som e mer av en budgetmodell. Båda har matt yta och PA238Q kommer fabrikskalibrerad för bättre färgåtergivning. Skulle säga att det är en helt underbar skärm.

Den har dock 1080p upplösning och 60hz frekvens men det är inget som stört mig då betraktningsvinklarna och färgåtergivningen är ruskigt bra. PB238Q är rätt snarlik och ser i stort sett lika ut på designen men saknar en del inställningar och har inte riktigt lika bra färger.

Den har dock inbyggda högtalare också ifall man känner för att släpa omkring skärmen och vill kunna få nån form av ljud med sig utan att plocka med extrasaker. Inget direkt bra ljud men kan vara ok i vissa situationer.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite mer och det lär landa i att jag skaffar DELL U3417w så småningom. Har alltid gillat DELL:s kvalitet när det kommer till bildskärmar och den här verkar dessutom vara en av få som kommer med 3 års garanti och suberb pixelgaranti.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Hög kontrast" kan inte göra dig trött i ögonen. I sådana fall skulle vi få "oändligt" ont av den "oändliga" kontrasten på en OLED.

Vad som orsakar trötthet är i första hand att man har ljusstyrkan för högt ställd för det rum man befinner sig i. Något som blivit en väldigt vanlig sak nu när skärmarna kommer inställda 300+ nits direkt ur kartong.

Quantum dot-teknik kan heller inte skapa "blödande" färger som ger auror runt text. Kvantprickarna arbetar med att omvandla ljuset från en blå diod till längre vågländer så att det går att pricka renare toner (högre mättnad och därmed större färgrymd) av rött och grönt. Det har inget med blödningar att göra.

Ser man sådant beror det troligtvis på hur skärmen är inställd. Och i de här fallen brukar det vara så att skärmen kommer inställd på ett läge som överdriver ljusstyrka och har någon form av "finess" som lägger på konturskärpa och skapar artefakter runt text. Vad jag minns av tidigare Samsung-tester så har den "game mode"-funktion som inte gör något annat än att just överdriva bilden. Kan ju vara lätt att ha den på i tron att det är något positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Hög kontrast" kan inte göra dig trött i ögonen. I sådana fall skulle vi få "oändligt" ont av den "oändliga" kontrasten på en OLED.

Vad som orsakar trötthet är i första hand att man har ljusstyrkan för högt ställd för det rum man befinner sig i. Något som blivit en väldigt vanlig sak nu när skärmarna kommer inställda 300+ nits direkt ur kartong.

Quantum dot-teknik kan heller inte skapa "blödande" färger som ger auror runt text. Kvantprickarna arbetar med att omvandla ljuset från en blå diod till längre vågländer så att det går att pricka renare toner (högre mättnad och därmed större färgrymd) av rött och grönt. Det har inget med blödningar att göra.

Ser man sådant beror det troligtvis på hur skärmen är inställd. Och i de här fallen brukar det vara så att skärmen kommer inställd på ett läge som överdriver ljusstyrka och har någon form av "finess" som lägger på konturskärpa och skapar artefakter runt text. Vad jag minns av tidigare Samsung-tester så har den "game mode"-funktion som inte gör något annat än att just överdriva bilden. Kan ju vara lätt att ha den på i tron att det är något positivt.

Tack för ditt svar, det gör mig lite klokare inom det hela. Helt sjukt vilken djungel det är att hitta en bra skärm...

Du som är insatt, på en böjd skärm skärm som Samsungs CF791 med quantum dots, är det troligt att "mosade" subpixlar kan ställa till det med textens klarhet?

Det är egentligen två saker jag är orolig för med Samsungen, oskarp text och att vitt blir gräddvitt/gult i kanterna pga VA-panelens egenskaper.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Philips 40" 4k VA-panel för programmering och upplever inte att det är några problem.
Snarare tvärtom då svart blir lite mindre "dassigt" (jämför med en Asus 27" 1440p IPS panel som är min sekundära monitor).
Har du möjlighet att titta på lite olika paneler ta den, personligen föredrar jag konstrast över exakta färger.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Angående Samsungs CF791 så läste jag en recension där de nämnde att de var tvungna att skruva ner skärpan pga att den som default var för hög. Förmodligen de som orsakade fenomenet med text som @IRONBERG nämnde.

Länk till recension
https://pcmonitors.info/reviews/samsung-c34f791/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Angående Samsungs CF791 så läste jag en recension där de nämnde att de var tvungna att skruva ner skärpan pga att den som default var för hög. Förmodligen de som orsakade fenomenet med text som @IRONBERG nämnde.

Länk till recension
https://pcmonitors.info/reviews/samsung-c34f791/

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det verkar ju faktiskt precis som det fenomenet de beskriver!

Permalänk
Medlem

Kan flika in med att jag är väldigt nöjd med min CF791. Har en Dell u3417w på jobbet och har tyvärr inte hunnit använda den tillräckligt för att göra en ordentlig jämförelse men varken Dell eller Samsungen sviker. Det jag upplever är det som beskrivits en gräddvit/gul ton på kortsidorna som sträcker sig ca 2 cm in på skärmen beroende på hur nära man sitter (jag sitter på lite mer än armslängds avstånd). Texten har jag dock inga som helst problem med vad gäller skärpa, kan tillägga att jag har följande inställningar: 35 Brightness, 75 Contrast, 44 Sharpness.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Kan flika in med att jag är väldigt nöjd med min CF791. Har en Dell u3417w på jobbet och har tyvärr inte hunnit använda den tillräckligt för att göra en ordentlig jämförelse men varken Dell eller Samsungen sviker. Det jag upplever är det som beskrivits en gräddvit/gul ton på kortsidorna som sträcker sig ca 2 cm in på skärmen beroende på hur nära man sitter (jag sitter på lite mer än armslängds avstånd). Texten har jag dock inga som helst problem med vad gäller skärpa, kan tillägga att jag har följande inställningar: 35 Brightness, 75 Contrast, 44 Sharpness.

Förstår jag dig rätt med att du upplever kanterna som gräddvita även när du sitter på ca en armlängds avstånd? Är det likadant i både höjdled och sidled?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Förstår jag dig rätt med att du upplever kanterna som gräddvita även när du sitter på ca en armlängds avstånd? Är det likadant i både höjdled och sidled?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, en svag nyans av något gräddvitt syns längst ut på kortsidorna. Långsidorna har inget sånt problem. Jag har inte lagt märke till det förrän jag läste om det i den här tråden och det syns bara mot vissa färger om man letar efter det (syns inte mot min bakgrundsbild men syns mot ett vitt browserfönster). Vill nog påstå att det upplevs som starkast om man är ca 35-40 cm ifrån skärmen och efter det blir det svagare och svagare.

Här är en bild, tyvärr inte den bästa kameran men jag tycker den visar lite på vad man ser. Den visar kanterna mörkare än vad de egentligen är... försökte peta lite på ljusinställningarna men de gick sådär.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Ja, en svag nyans av något gräddvitt syns längst ut på kortsidorna. Långsidorna har inget sånt problem. Jag har inte lagt märke till det förrän jag läste om det i den här tråden och det syns bara mot vissa färger om man letar efter det (syns inte mot min bakgrundsbild men syns mot ett vitt browserfönster). Vill nog påstå att det upplevs som starkast om man är ca 35-40 cm ifrån skärmen och efter det blir det svagare och svagare.

Här är en bild, tyvärr inte den bästa kameran men jag tycker den visar lite på vad man ser. Den visar kanterna mörkare än vad de egentligen är... försökte peta lite på ljusinställningarna men de gick sådär.
http://thumbnails102.imagebam.com/54868/12136c548670795.jpg

Tack för info!

Ja, jag stör mig nog inte heller på det egentligen, men känner på mig att jag kommer leta efter minsta lilla när man väl vet om det... Men det kanske är en sån sak man får koppla bort och se till de andra positiva egenskaperna skärmen har istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Jag planerar att snart köpa en ny monitor och då är jag i tankarna att ersätta mina två skärmar med en böjd ultra-wide 32-36-tummare i 4K eller däromkring.

Har tittat på Samsung CF791 men är lite skeptisk just på grund av VA-panelen. Även om det verkar som de fått ganska bra ordning på det så har jag sett en del folk skriva att texten är "fuzzy" oavsett hur de kalibrerar och ställer in Windows. Att det är ett VA-problem och att det är extra tydligt på böjda paneler med "ihoptrycka subpixlar".

Är det generellt så att om jag vill ha skarpaste texten så är det IPS som gäller?

Jag kommer generellt sett använda den till programmering, textbearbetning, en del grafisk design (som inte kräver några 150 % adobe RGB direkt...) och casual spel. Spelar mindre och mindre så känns onödigt att lägga extra tusenlappar på en gaming-skärm (även om Samsungen ovan verkar vara en trevlig vanlig skärm med vissa gaming-funktioner).

Jag tror inte jag kommer vara så känslig för backlight bleed (såvida det inte är supertydligt) utan bildkvalitén och betraktningsvinklarna är viktigare för mig. Särskilt när skärmen jag önskar är böjd så ska det inte vara gult och eländigt i kanterna...

Skulle rekommendera dig att använda f.lux om du blir trött i ögonen vid datorn