Permalänk
Medlem

Köpråd för Philips-TV med Ambilight

Hej!

Tittar runt efter en ny TV och vill ha en med 3-sidig Ambilight, vilket då gör att endast Philips modeller är aktuella.

Absolut kravspec:
Bredd högst 112 cm
3-sidig Ambilight

Naturligtvis vill jag ha så bra bild som möjligt. Jag kommer framförallt att köra material via HDMI från dator. Grafikkortet klarar 4k.

Android TV är så klart mer intressant än andra, slutna operativsystem för Smart-TV, men läst att det fortfarande är ganska buggigt. Stämmer?

Aktuella modeller är någon av: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3652862,3618469,3618465...

Vilken av dessa skulle ni välja och varför?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snah: Kruxet överlag med Philips är att de kan variera någon hejvidunderligt i fråga om hur apparaterna fungerar. Philips har definitivt rekord i exempel på FUBAR-situationer som jag dokumenterat. Det blir inte bättre av av det har ett produktutbud som är sällsynt svårbegripligt och där modeller från 2016 blandas med 2017 på sätt som gör det väldigt svårt att särskilja modellerna.

Den modell som jag har testat och som fungerar bra är den som heter 65PUS7601 och således endast finns som 65-tummare. Vilken annan modell som motsvarar denna och fungerar likadant fast i mindre storlek? Inte den blekaste. Ingen blir nog särskilt klok på Philips utbud. Tror knappt de själva vet.

Så om något, kontakta Philips och berätta att du blivit rekommenderad 65PUS7601 men vill ha motsvarande kvalitet i mindre storlek.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret! Håller med om att det är svårt att skilja på modellerna, både i samma "årskull" och från år till år.

Vad tror du om den nya P5 Perfect Picture Engine som exempelvis 7502:an har (finns inte bland egenskaperna på Prisjakt)? Philips menar själva naturligtvis att det är guld och gröna skogar: http://www.philips.se/c-p/49PUS7502_12/7000-series-ultratunn-...

Jag är inte särskilt kunnig på TV. Om jag förstått rätt är bakbelysning att föredra. Rätt?

Hur pass stor betydelse har uppdateringsfrekvens och Sub-field?

Jag kommer alltså uteslutande att köra material från dator via HDMI. Har inte ens ett TV-abonnemang. Kodi och Retrospect, the best one can get!

Tack för tipset! Jag ska ringa och rådgöra med Philips i veckan.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 65pft6520. Den har sina ups and downs, men för 10k i runda slängar är den fantastisk. Det jag ibland känner att den saknar är lite muskler i form av cpu-kraft, då en så enkel sak som en twitchstream i 1080p60 ibland kan drabbas av smålagg. Tycker även att bildkvaliteten på hdmi-anslutna enheter känns klart sämre än det man kör via appar. Jag har dock hittat vägar runt det mesta och idag fyller den alla mina krav utan problem.

Ambilightlösningar kan köpas till separat, och jag vet inte riktigt om jag kan rekommendera en philips om du inte är villig att pilla och tweaka dig halvvägs till psykkliniken som jag. Kanske kika på en sony med android och lösa ambilight på annat vid?

Hur som, ny tv är alltid fett kul! Lycka till

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snah:

Hur pass stor betydelse har uppdateringsfrekvens och Sub-field?

Det är bondfångeri, precis om "perfect picture ultra-super" etc. Läs gärna guiden till TV-apparater som länkas i min signatur.

Tyvärr är Philips som många andra och fyller sin information och specar med dravel. Därför är det omöjligt att avgöra vad som faktiskt skiljer sig. Andra tillverkare kan vara lika struntsnackiga men där kan man någorlunda, via tester, i alla fall avgöra vad som skiljer de olika serierna åt.

Möjligtvis kan man titta på tillverkarens egna hittepåsiffror och jämföra internt. Tycker Philips att en modell är värd 1000 poäng och en annan värd 1200 poäng betyder det troligtvis att de själva anser att den är bättre.

Ska du uteslutande hålla dig till att köra källor via HDMI (en bra strategi) är mycket av de inbyggda finesserna sak samma. Då blir det lite lättare att fokusera på de modeller som ger den Ambilight du behöver.

Permalänk
Medlem

Har inte alltför mycket koll på Philips nuvarande modeller, då min TV är äldre (2014/2015 kanske).

Vill dock bara uppmärksamma dig på att jag aldrig haft en TV med sämre innehåll. Bilden är helt OK, och ambilight är väldigt trevligt, men detta är i princip det enda positiva som finns att säga. Jag var i min gamla lägenhet tvungen att köra wifi, TVn mindes mina wifi-inställningar högst 7/10 uppstarter. Utöver detta så har jag haft en massa problem med själva smart-tv-interfacet (överlägset sämsta spotify-klienten jag sett, inget stöd för tangentbordet som sitter på fjärrkontrollen och inget stöd för spotify connect).

Som sagt så vet jag inte om de nya modellerna är lika dåliga som de som är ett par år gamla (de nya verkar ju köra android tv, så viss utveckling verkar ha skett). Men om jag skulle köpa en Philips TV igen så skulle jag nog vara helt inställd på att jag enbart använder den som monitor och låter någon annan enhet mata den med bild.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Sent svar här. Har läst på en del och googlat loss efter era svar, @Laxpudding, @Garvey och @iDEOT.

Innan jag ställer fler frågor om TV har jag ett annat litet krux jag behöver veta som är väsentligt innan jag köper TV.

Idag är min setup följande: laptopen MSI GE72 2QD Apache > HDMI > Samsung HT-E5500 hemmabio > HDMI > TV som klarar 1080p.

Att jag låter bilden gå från hemmabion till TV:n och inte tvärtom beror på att jag vill kunna ha ljudet igång på hemmabion utan att ha TV:n igång. Jag använder inte TV-ljudet alls.

Frågor:
1. Hemmabion har endast HDMI 1.4. Kommer denna att klara att skicka 4k från datorn till en ny TV (som klarar 4k)?
2. Om den inte kan göra det, är ju lösningen en HDMI-splitter. Behövs då en speciell splitter för 4k? Tips på bra splitter?
3. Såvitt jag kunnat läsa mig till behövs inte nya HDMI-kablar för 4k generellt. Korrekt?

Förvisso skulle jag kanske ta och uppgradera hemmabion också, men tycker den har helt ok ljud. Sen är det ju även en kostnadsfråga. Jag får ju mer ny TV om jag inte köper en ny hemmabio också.

Tacksam om ni vill hjälpa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snah:

Hej igen!

Sent svar här. Har läst på en del och googlat loss efter era svar, @Laxpudding, @Garvey och @iDEOT.

Innan jag ställer fler frågor om TV har jag ett annat litet krux jag behöver veta som är väsentligt innan jag köper TV.

Idag är min setup följande: laptopen MSI GE72 2QD Apache > HDMI > Samsung HT-E5500 hemmabio > HDMI > TV som klarar 1080p.

Att jag låter bilden gå från hemmabion till TV:n och inte tvärtom beror på att jag vill kunna ha ljudet igång på hemmabion utan att ha TV:n igång. Jag använder inte TV-ljudet alls.

Frågor:
1. Hemmabion har endast HDMI 1.4. Kommer denna att klara att skicka 4k från datorn till en ny TV (som klarar 4k)?
2. Om den inte kan göra det, är ju lösningen en HDMI-splitter. Behövs då en speciell splitter för 4k? Tips på bra splitter?
3. Såvitt jag kunnat läsa mig till behövs inte nya HDMI-kablar för 4k generellt. Korrekt?

Förvisso skulle jag kanske ta och uppgradera hemmabion också, men tycker den har helt ok ljud. Sen är det ju även en kostnadsfråga. Jag får ju mer ny TV om jag inte köper en ny hemmabio också.

Tacksam om ni vill hjälpa mig!

Tjena

Jag är inte vansinnig insatt i detta, men jag försöker svara så gott jag kan

1. Om jag inte minns fel så stödjer HDMI 1.4 4k i 30 hz. HDMI 2.0 krävs för 4k60hz
2. Dålig koll på detta
3. Se 1.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snah:

1. Produkter har inte HDMI-versioner utan det är upp till kretsuppsättningarna vilka signalbandbredder och timings som fungerar. Står det "1.4" i någon spec är det troligtvis en maximal bandbredd/pixelklocka om 300 MHz vilket räcker till 4K/30 Hz eller 4K/60 Hz med 4:2:0 subsampling. Förutsatt att kretsarna i receivern hanterar någondera 4K-signal till att börja med. Högst troligtvis kommer inget av det fungera, men du måste testa och se vad handboken säger.

2. Ja, det behövs en splitter som hanterar de bandbredder och signalformat du vill använda. Men det är ändå väldigt mycket av att testa sig fram. En pryl som ska fungera för detta är HD Fury Integral https://www.hdfury.com/shop/allproducts/videoprocessors/integ... som du kan programmera och fjärrstyra från datorn samt via Bluetooth.

Den gängse lösningen är annars att köra ljudet separat och bilden direkt till TV:n. Den lösningen är minst krånglig och kostar minst pengar. Eller så köper man helt ny förstärkare.

3. Du behöver HDMI-kablar som klarar den bandbredd du tänkt köra. Med nya och korta kablar är det i princip aldrig några problem. Vill du vara säker på kvaliteten hos kabeln, välj Premium High speed.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren som gav mig kött på benen om 4k.

Receivern klarar knappast 4k, då den är från (köptes) 2012. Inser att den bästa lösningen innan jag uppgradera hemmabion är separat ljud och bild med splitter, så det får det bli vad det lider.

Har en 5 m HDMI-kabel eftersom det är en bit mellan laptop och hemmabion. Är det för långt?

Nu är ju utbudet av material i 4k litet än så länge, har mest sett ett fåtal Hollywoodrullar. Tänker därför att just det kan vänta tills vidare. Ändå bra att få info om vad jag måste fixa för framtiden.

Nu angående TV:n. Funderade länge på en separat Ambilight-lösning med valfri TV-modell eller rentav bara en skärm. Det känns dock bökigt att ha ännu en apparat att mixtra med. Har därför bestämt mig för att välja en Philips-TV med Ambilight. Utifrån den enda kravspecifikation jag har förutom 3-sidig Ambilight - bredd max 112 cm - finns dessa varianter att välja mellan: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3652862,3618465,3618469...

Vilken modell hade ni valt och varför?

Förövrigt testade jag att installera Kodi Krypton 17.3 i Android TV nyligen. Funkar riktigt bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snah: 5 meter HDMI kan vara på gränsen för en äldre HDMI-kabel ifall du talar om 4K/60 Hz med full bandbredd. Det är sällan problem med 1080p/60 såvida inte kabeln är för gammal eller skadad.