Minnesallokering Gnome - Jämförelse Arch Linux och Funtoo Linux

Permalänk
Medlem

Minnesallokering Gnome - Jämförelse Arch Linux och Funtoo Linux

Lite intressant, har dragit in Gnome på både Arch Linux och Funtoo Linux, varav den senare kompilerade jag själv.

I övrigt standardinstallation, utöver en CPU-monitor som Extension i Arch Linux.

Arch Linux [Gnome]

Funtoo Linux [Gnome]

E: båda Gnomeinstallationerna är inkl. -extras, så fullt lull-lull

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Min Fedora 25 med Gnome använder 1133MB ram efter att ha varit igång i 2 dygn (Uptime: 2d 9h 31m) och efter omstart (Uptime: 0m) använder den 671MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Min Fedora 25 med Gnome använder 1133MB ram efter att ha varit igång i 2 dygn (Uptime: 2d 9h 31m) och efter omstart (Uptime: 0m) använder den 671MB.

Tack för feedback. Ja, det k a n vara så att jag dragit in en del i Arch Linux som jag inte tänkt på. Skall kolla glances/htop nästa gång jag är inloggad i Arch. Så denna jämförelse säger inte så mycket egentligen, bara att jag reagerade att det var sådan majestätisk skillnad.

Det är ju inte så att jag lider brist på RAM direkt, så det struntar jag egentligen i, ja, så länge jag inte har någon minnesläcka då...

En annan glädjande info för egen del, var när jag kompilerade gnome med allt -extra tog det 1h 27m, processorn fick svettas en del, men tempen gick aldrig över +61° på någon core.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte bygga screenfetch, men såhär ser det ut på min Gentoo-installation:

# free -m total used free shared buff/cache available Mem: 15950 485 6506 3 8958 15284 Swap: 8199 0 8199

Gnome 3.22 med Adapta-theme
CK-kernel 4.10.14
1142 paket installerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för feedback. Ja, det k a n vara så att jag dragit in en del i Arch Linux som jag inte tänkt på. Skall kolla glances/htop nästa gång jag är inloggad i Arch. Så denna jämförelse säger inte så mycket egentligen, bara att jag reagerade att det var sådan majestätisk skillnad.

Det är ju inte så att jag lider brist på RAM direkt, så det struntar jag egentligen i, ja, så länge jag inte har någon minnesläcka då...

En annan glädjande info för egen del, var när jag kompilerade gnome med allt -extra tog det 1h 27m, processorn fick svettas en del, men tempen gick aldrig över +61° på någon core.

Såvida det inte är någon process som använder det extra minnet så har det förmodligen att göra med hur paketen är byggda.

Att jag får lägre minnesanvändning lär exempelvis bero på att vi har olika USE-flags (förutsatt att du kör Gnome med Systemd). Jag tror även CFLAGS som "-fomit-frame-pointer" har en viss påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Såvida det inte är någon process som använder det extra minnet så har det förmodligen att göra med hur paketen är byggda.

Att jag får lägre minnesanvändning lär exempelvis bero på att vi har olika USE-flags (förutsatt att du kör Gnome med Systemd). Jag tror även CFLAGS som "-fomit-frame-pointer" har en viss påverkan.

Så är det nog, dock kör jag Funtoo med openrc. USE-flags håller jag på att sätta mig in i.
Jag var så nära att installera porthole, men kom på bättre tankar. Med porthole som ny användare i Funtoo/Gentoo-universumet försvinner en stor del av inlärningskurvan. Med andra ord, troubleshooting för egen del försvåras avsevärt.
När jag börjat prata emerge hyfsat flytande, då k a n s k e det kan spara någon minut eller två, men vettefasen...

E: Jag kan ju börja med att ta bort min CPU-monitor från Arch Linux och se om det kan vara en av bovarna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Har sett att installationer med systemd brukar använda mer ram än t.ex. sysvinit, har du systemd på båda eller kör du med olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Har sett att installationer med systemd brukar använda mer ram än t.ex. sysvinit, har du systemd på båda eller kör du med olika?

Arch Linux har bara systemd numer, samt Funtoo har openrc.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Arch Linux har bara systemd numer, samt Funtoo har openrc.

Kan säkert vara därför det skiller en del då, det ska gå bra att byta från systemd på arch om man har lust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Så är det nog, dock kör jag Funtoo med openrc. USE-flags håller jag på att sätta mig in i.
Jag var så nära att installera porthole, men kom på bättre tankar. Med porthole som ny användare i Funtoo/Gentoo-universumet försvinner en stor del av inlärningskurvan. Med andra ord, troubleshooting för egen del försvåras avsevärt.
När jag börjat prata emerge hyfsat flytande, då k a n s k e det kan spara någon minut eller två, men vettefasen...

E: Jag kan ju börja med att ta bort min CPU-monitor från Arch Linux och se om det kan vara en av bovarna.

I det läget, om du vill fortsätta med Funtoo, hade jag börjat med att sätta önskade CFLAGS och sen bygga om hela systemet. Jag vet inte hur det är med Funtoo men i Gentoo börjar du installera från stage3 som är byggd efter x86 eller x86_64. Vill du ha det optimerat efter din arkitektur måste det byggas om, såvida Funtoo inte har någon mer optimerad stage3.

Beror förstås på hur viktigt man tycker det är, men det blir i varje fall lättare att bygga om desto mindre installationen är.

För att snabba upp byggandet av många paket går det att sätta '--jobs n' med de antal paket som ska byggas samtidigt. Jag brukar sätta den till två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

I det läget, om du vill fortsätta med Funtoo, hade jag börjat med att sätta önskade CFLAGS och sen bygga om hela systemet. Jag vet inte hur det är med Funtoo men i Gentoo börjar du installera från stage3 som är byggd efter x86 eller x86_64. Vill du ha det optimerat efter din arkitektur måste det byggas om, såvida Funtoo inte har någon mer optimerad stage3.

Beror förstås på hur viktigt man tycker det är, men det blir i varje fall lättare att bygga om desto mindre installationen är.

För att snabba upp byggandet av många paket går det att sätta '--jobs n' med de antal paket som ska byggas samtidigt. Jag brukar sätta den till två.

Funtoo använder sig av "subarch:" exempelvis "intel64-broadwell", "flavor:" exempelvis "desktop" och "mix-ins:" exempelvis "gnome", som bland annat sätter mandatory USE-flags för att optimera per arkitektur och DE. mix-ins går att ha flera stycken om man så önskar.

Jag kör ju Funtoo mest som en liten latmans-twist på Gentoo, vilken jag kommer installera istället, när jag hinner.
Då kommer jag följa ditt råd och bygga upp helt från början. Se nedan:

(chroot) # epro show === Enabled Profiles: === arch: x86-64bit build: current subarch: intel64-haswell flavor: desktop mix-ins: gnome === All inherited flavors from desktop flavor: === workstation (from desktop flavor) core (from workstation flavor) minimal (from core flavor) === All inherited mix-ins from desktop flavor: === X (from workstation flavor) audio (from workstation flavor) dvd (from workstation flavor) media (from workstation flavor) mediadevice-audio-consumer (from media mix-in) mediadevice-base (from mediadevice-audio-consumer mix-in) mediadevice-video-consumer (from media mix-in) mediadevice-base (from mediadevice-video-consumer mix-in) mediaformat-audio-common (from media mix-in) mediaformat-gfx-common (from media mix-in) mediaformat-video-common (from media mix-in) console-extras (from workstation flavor) print (from desktop flavor)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Kan säkert vara därför det skiller en del då, det ska gå bra att byta från systemd på arch om man har lust.

Jo, det gör det säkert, men "supporteras" inte per se. Grejer kan breakas

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så enkelt som att Arch linux visar cache/buff

lxqt

[ux@ux ~]$ free -h total used free shared buff/cache available Mem: 62G 1,2G 60G 6,9M 675M 61G Swap: 31G 0B 31G

Skall kolla Funtoo strax

Funtoo

tim@funtoo ~ $ free -h total used free shared buff/cache available Mem: 62G 486M 62G 2.8M 354M 61G Swap: 31G 0B 31G

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Testa ps_mem: https://github.com/pixelb/ps_mem.

Men på vilket vis är Funtoo en latmanstvist på Gentoo? Funtoo är ju skapat av killen som skapade Gentoo och är ju hans typ omtag på Gentoo. Sabayon är väl mer en latmanstvist på Gentoo isf.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Testa ps_mem: https://github.com/pixelb/ps_mem.

Men på vilket vis är Funtoo en latmanstvist på Gentoo? Funtoo är ju skapat av killen som skapade Gentoo och är ju hans typ omtag på Gentoo. Sabayon är väl mer en latmanstvist på Gentoo isf.

Tax för tips!

Njo, med pre-built debian-sources kernel, flavors och mix-ins (USE-flags) predefinierade. Min funtooinstall tog 20-30 minuter, ungefär lika lång tid som det tar för mig att dra in en Arch Linux ungefär.
När jag körde in gentoo-sources med egen makeconfig tog bara kernelkompilering någon timma. Så det var mer tiden jag åsyftade med lat-variant av Gentoo. + att hela funtoo overlay ligger i git. det kanske gentoos gör också, det kommer jag bli varse

Daniel Robbins är hjärnan bakom både Gentoo och Funtoo, som du skriver. Både han och Oleg är rätt så aktiva och behjälpliga på Funtoo forumet. Hade lite problem att boota på NVMe och en dag senare hade Oleg en fix på det. Skall bara hinna testa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag tror det är så enkelt som att Arch linux visar cache/buff

Hur menar du då?

Jag skulle gissa på att det dels handlar om lite olika program/processer som körs och dels att Funtoo är mer optimerat eftersom alla paket byggs efter de USE-flags som är satta. Nu skillnaden förvisso för stor för att jag ska tro att det bara handlar om USE-flags, men en kombination av de båda verkar inte alls orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur menar du då?

Jag skulle gissa på att det dels handlar om lite olika program/processer som körs och dels att Funtoo är mer optimerat eftersom alla paket byggs efter de USE-flags som är satta. Nu skillnaden förvisso för stor för att jag ska tro att det bara handlar om USE-flags, men en kombination av de båda verkar inte alls orimligt.

Jag vet inte, mer än jag vet att visning av använt RAM inte riktigt är samma sak då minnet kan vara reserverat eller cachat. Har läst lite om det ang. Ledigt RAM är bortkastat RAM i Arch Linux-forumet någon gång, vilket jag kan hålla med om.
Det är definitivt mer än USE-flags, men skall ha lite koll.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Inte riktigt en jämförelse, men Xfce på Gentoo

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K