Windowsplatta samlar på filer

Permalänk
Medlem

Windowsplatta samlar på filer

Tjo!

Min ASUS-platta har 64 Gig lagring, jag använder själv max 10 Gig men har bara 4 Gig ledigt.
Efter lite letande och göra alla filer synliga fann jag under användare-xxx-AppData en mapp
som heter Local och den tar upp nästan 32 Gig. Kollade min stationära och samma mapp där
tar upp lite drygt 1,3 gig så det verkar som min platta samlar uppdateringar och annat på
hög.

Hur löser jag problemet?

Plattan kör 10 Home vilket jag är ovan med.
Datorn jag jämförde med kör 10 Pro.

Tacksam för en smula assistans.

Tråden kanske hör hemma i Windows, är lite kluven då det är en platta som jag har problem med.

Permalänk
Medlem

Vad i Local är det som tar upp plats?
Det finns en mapp som heter "Temp" allt som finns där i kan du slänga.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Under Appdata\Local så har du exempelvis till användares Temp-mapp. Den kan du tömma utan problem.
I övrigt hamnar "konto specifika" programfiler, inställningar, cache filer med mera för alla möjliga program inklusive din Internetläsare.
Troligen kan du tömma hela Appdata utan att det får några allvarliga konsekvenser annat än att du tappar inställningar och autologin, men det är ju intressant att veta vilken av alla undermappar som är den som har växt.

edit: Har du förresten kört Windows inbyggda Diskrensning-verktyg?

Permalänk
Medlem

Tanka ner TreeSize och se vart dom filerna ligger och ta bort!

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

En mapp som heter Packages tar upp det mesta av utrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

En mapp som heter Packages tar upp det mesta av utrymmet.

Rensa cachen i edge samt inspektera mappen packages djupare

Permalänk
Medlem

Tror jag hittade boven. CLR_v4.0_32 är tydligen något man inte bör ha i en dator. Dags att köra lite AntiMalware. Tack för uppmärksamheten. Återkommer om det inte hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Rensa cachen i edge samt inspektera mappen packages djupare

Kör inte Edge, använder Firefox men jag surfar sällan med plattan. Mest Spotify
och tidsfördriv.

Permalänk
Medlem

Den mappen verkar inte vara virus eller malware men jag tog bort den och startade om plattan. Mappen var tillbaka men sådär 26 gig lättare, får nog hålla koll på den mappen och ta reda på vad fasiken den är bra för :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Den mappen verkar inte vara virus eller malware men jag tog bort den och startade om plattan. Mappen var tillbaka men sådär 26 gig lättare, får nog hålla koll på den mappen och ta reda på vad fasiken den är bra för :/

CLR tillhör dotnet https://msdn.microsoft.com/en-us/library/8bs2ecf4(v=vs.110).a...
Varför den är så stor har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

prova och kör diskrensning så ser du vad du kan radera, brukar frigöra bra många gb

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

CLR tillhör dotnet https://msdn.microsoft.com/en-us/library/8bs2ecf4(v=vs.110).a...
Varför den är så stor har jag dock ingen aning om.

Har heller ingen aning. Det är en PC men samtidigt en platta så den beter sig inte riktigt
som något av dem. Dockar jag den med tangentbordet är det nästan en PC, kör jag den
utan docka är den nästan en platta.
Det är dock en full Win 10 installerad, ingen hobbyvariant.

Mycket förvirrande på min ära!

Permalänk
Medlem

@RVX:

Tack för tipset men det fungerar endast när programmet hittar filer som inte används eller
ligger i papperskorgen.

Ha det gött!