Samsung bygger ny fabrik för tillverkning av OLED-skärmpaneler

Permalänk
Melding Plague

Samsung bygger ny fabrik för tillverkning av OLED-skärmpaneler

För att möta den ökade efterfrågan av OLED-paneler inleder Samsung bygget av en ny fabrik, vilken får en kapacitet att tillverka 800 miljoner paneler för mobiltelefoner per år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 27"-32" 4k oled till skrivbordet till ett vettigt pris.
Mobilen är inte sååå noga...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Men sen om några år så är färgerna konstiga på OLED?
Så måste jag köpa ny?

Permalänk
Medlem

Så QDLED till telefoner är en bit bort mao? :/

Permalänk
Medlem

@Aleshi:

Antar att du menad kvantprick med QDLED?

Min uppfattning är att OLED är bättre än QDLED, men jag är inte så värst insatt i skillnaderna mellan de båda teknikerna bortsett de mest uppenbara då.

Förklara gärna varför QDLED är bättre än OLED för den oinsatte.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Är ju till tv som behovet är som störst i min mening.
Dagens skärmar i mobilerna är tillräckligt bra, även om alltid bättre är bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@Aleshi:

Antar att du menad kvantprick med QDLED?

Min uppfattning är att OLED är bättre än QDLED, men jag är inte så värst insatt i skillnaderna mellan de båda teknikerna bortsett de mest uppenbara då.

Förklara gärna varför QDLED är bättre än OLED för den oinsatte.

Samma svärta och oändliga kontrast, ingen inbränning eller åldring hos färger, bättre färgåtergivning, bättre ljusstyrka och om jag inte minns fel så lägre energiåtgång och på sikt lägre produktionskostnader.

Som OLED fast bättre på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är ju till tv som behovet är som störst i min mening.
Dagens skärmar i mobilerna är tillräckligt bra, även om alltid bättre är bra

Skickades från m.sweclockers.com

Behovet till TV lär inte vara långvarigt då de satsar på kommersialisering av QDLED 2018-2019, då är OLED gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men sen om några år så är färgerna konstiga på OLED?
Så måste jag köpa ny?

Nej, inte vad jag har märkt (eller någonsin hört) iaf. Hade en Samsung S2 väldigt länge och skärmen blev inte sämre. Samma med den S5 jag har nu.

Men ja, ett problem med blå oled är att de tappar ljusstyrka dubbelt så snabbt som röd och grön med tiden. Åtminstone var det så senast jag kollade upp info om det. Kan inte säga att jag sett någon försämring dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Så QDLED till telefoner är en bit bort mao? :/

Är QDLED samma som QLED?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Är QDLED samma som QLED?

Nej. QLED är LCD-paneler där kvantprickar används för att skapa färgen i pixlarna. Det lyses upp med en backlight som vanliga LCD.
QDLED är när kvantprickarna dessutom lyser själva. Precis som med OLED. Man kan säga att QDLED är som OLED fast färgen kommer från kvantprickar istället för organiskt material.

Permalänk
Medlem

Här här en bild över de olika QLED-teknikerna. QLED-PL är 'gammalt', medan QLED-EL är det nya och som kommer ta upp kampen med OLED.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Så oled i nästa iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Nej. QLED är LCD-paneler där kvantprickar används för att skapa färgen i pixlarna. Det lyses upp med en backlight som vanliga LCD.
QD LED änär kvantprickarna dessutom lyser själva. Precis som med OLED. Man kan säga att QDLED är som OLED fast färgen kommer från kvantprickar istället för organiskt material.

Wow undra när man kommer få sånt.

Tack för info.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Här här en bild över de olika QLED-teknikerna. QLED-PL är 'gammalt', medan QLED-EL är det nya och som kommer ta upp kampen med OLED.

http://i.imgur.com/CmWxskH.jpg

Nice! Ja detär ju QLED EL som Samsung gett marknadsnamnet QDLED. Känner att det kommer vara mycket förvirring de kommande åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nice! Ja detär ju QLED EL som Samsung gett marknadsnamnet QDLED. Känner att det kommer vara mycket förvirring de kommande åren.

Det är fortfarande ganska långt bort och QDLED har mer eller mindre samma problem som OLED med att olika färger slits olika. Något som LG inte har problem med på stora paneler, där de kör WOLED, med polarisator för WRGB.

Permalänk
Medlem

^ namnen för teknikerna börjar låta som gamla maya gudar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är fortfarande ganska långt bort och QDLED har mer eller mindre samma problem som OLED med att olika färger slits olika. Något som LG inte har problem med på stora paneler, där de kör WOLED, med polarisator för WRGB.

Källa på att de slits?
LGs kan ju fortfarande slitas dock, det är mindre skillnad när alla är vita, men om några pixlar alltid lyser och några alltid är svarta så kommer det bli en skillnad där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Källa på att de slits?
LGs kan ju fortfarande slitas dock, det är mindre skillnad när alla är vita, men om några pixlar alltid lyser och några alltid är svarta så kommer det bli en skillnad där också.

Finns nog inga bra exempel, men det är ju inte heller någon som faktiskt visat upp en QLED EL prototyp av en fullskalig panel än. Det kan med andra ord vara många år bort innan vi ser något.

Enligt Digitimes så slits däremot materialen som behövs för blå QD-leds snabbare än andra färger, http://www.digitimes.com/news/a20161031PD203.html

Går säkert att lösa genom att köra samma färg och polarisator/färgfilter som med LCD om det är ett problem, men det verkar ju inte vara det som Samsung försöker med. QD-LED EL är en hybrid mellan inorganisk och organisk teknik mer eller mindre och OLED kommer ju utvecklas under tiden också. Vill man prata teknik som inte finns kommersiellt så tycker jag vi kan återuppliva Canons SED igen De kunde i.a.f. producera prototyper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är fortfarande ganska långt bort och QDLED har mer eller mindre samma problem som OLED med att olika färger slits olika. Något som LG inte har problem med på stora paneler, där de kör WOLED, med polarisator för WRGB.

WOLED har inte direkt nån uppenbar fördel över RGB OLED ifråga om åldring.

Och polarisator? Är ju vanliga färgfilter de kör med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

WOLED har inte direkt nån uppenbar fördel över RGB OLED ifråga om åldring.

Och polarisator? Är ju vanliga färgfilter de kör med.

Och vad har du för nytta av färgfiltret utan polarisatorn? Ingen. Ta bort polarisatorn på en LCD och du har ingen färg. Både komponenterna behövs, båda används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nice! Ja detär ju QLED EL som Samsung gett marknadsnamnet QDLED. Känner att det kommer vara mycket förvirring de kommande åren.

Jag har nog inte sett Samsung använda sig av "QDLED" i marknadsföring, men däremot "QLED" som årets line-up av LCD-TV:s döpts till. När enbart ett "kommatecken" på bokstaven O är det som skiljer dem åt för gemene man, börjar man förstå hur tänket har gått (läs: "SUHD"). Vi här får ju nästan sitta med fusklapp för att komma ihåg alla akronymer. Nåväl, Samsungs "QLED"-apparater baseras på någon typ av QLED-PL, vilket ju i praktiken är LCD på steroider. Äkta QLED (-EL) är som sagt ett par-tre år bort och först då anser jag att man får kalla det för QLED, men till dess hinner de nog hitta på något nytt häftigt namn som går hem i stugorna.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns nog inga bra exempel, men det är ju inte heller någon som faktiskt visat upp en QLED EL prototyp av en fullskalig panel än. Det kan med andra ord vara många år bort innan vi ser något.

Enligt Digitimes så slits däremot materialen som behövs för blå QD-leds snabbare än andra färger, http://www.digitimes.com/news/a20161031PD203.html

Går säkert att lösa genom att köra samma färg och polarisator/färgfilter som med LCD om det är ett problem, men det verkar ju inte vara det som Samsung försöker med. QD-LED EL är en hybrid mellan inorganisk och organisk teknik mer eller mindre och OLED kommer ju utvecklas under tiden också. Vill man prata teknik som inte finns kommersiellt så tycker jag vi kan återuppliva Canons SED igen De kunde i.a.f. producera prototyper.

Okej, jag läste att problemen med olika åldring hos OLED förväntades försvinna med QDLED. Men har inte sparat länken och var månader sedan jag läste så jag kan inte gräva fram källa på rak arm.

Skrivet av epple:

Jag har nog inte sett Samsung använda sig av "QDLED" i marknadsföring, men däremot "QLED" som årets line-up av LCD-TV:s döpts till. När enbart ett "kommatecken" på bokstaven O är det som skiljer dem åt för gemene man, börjar man förstå hur tänket har gått (läs: "SUHD"). Vi här får ju nästan sitta med fusklapp för att komma ihåg alla akronymer. Nåväl, Samsungs "QLED"-apparater baseras på någon typ av QLED-PL, vilket ju i praktiken är LCD på steroider. Äkta QLED (-EL) är som sagt ett par-tre år bort och först då anser jag att man får kalla det för QLED, men till dess hinner de nog hitta på något nytt häftigt namn som går hem i stugorna.

I December när Samsung presenterade en del kring årets QLED-lineup så avslöjades det att de siktade på 2018-2019 för QLED-EL som de kallade QDLED för att särskilja från LCD-apparaterna som de kallar QLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej, jag läste att problemen med olika åldring hos OLED förväntades försvinna med QDLED. Men har inte sparat länken och var månader sedan jag läste så jag kan inte gräva fram källa på rak arm.

Efter lite googling så verkar tillverkare av kvantprickar/materialen också inse att det finns olika slitningar för olika färger i dagsläget. De är också temperaturkänsliga, så får vi tillbaka fläktarna i TVs som med förra kvanttekniken? (Plasma)

Skrivet av Aleshi:

I December när Samsung presenterade en del kring årets QLED-lineup så avslöjades det att de siktade på 2018-2019 för QLED-EL som de kallade QDLED för att särskilja från LCD-apparaterna som de kallar QLED.

Det närmsta Samsung/QDVision visat upp är i dagsläget,

2018 har de inte ens nämnt, utan de nämnde 2019 någon gång i somras. Långt innan CES. Att det skulle hända är dock inte så troligt.

Permalänk

Jaha, när kan man vänta sig se detta på ipads och och Laptops?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej. QLED är LCD-paneler där kvantprickar används för att skapa färgen i pixlarna. Det lyses upp med en backlight som vanliga LCD.
QDLED är när kvantprickarna dessutom lyser själva. Precis som med OLED. Man kan säga att QDLED är som OLED fast färgen kommer från kvantprickar istället för organiskt material.

Verkligen förvillande och missledande namn.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Så oled i nästa iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade grymt gärna sett det!

Samsungs OLED är blande de trevligaste skärmarna som finns för mobiler (bara att jag verkligen ogillar allt övrigt med Samsungs egna telefoner).

Ser fram emot att Samsung rampar upp produktionen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nice! Ja detär ju QLED EL som Samsung gett marknadsnamnet QDLED. Känner att det kommer vara mycket förvirring de kommande åren.

Vadå kommande åren... jag kliar mig i huvudet här och nu på alla dessa förkortande namn som typ ser lika ut, trots de bra detaljerna man sett i tråden ovan. Bättre blir det inte av att alla företag sedan döper om dem.

Skrivet av Patrik356b:

Jaha, när kan man vänta sig se detta på ipads och och Laptops?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av martinot:

Hade grymt gärna sett det!

Samsungs OLED är blande de trevligaste skärmarna som finns för mobiler (bara att jag verkligen ogillar allt övrigt med Samsungs egna telefoner).

Ser fram emot att Samsung rampar upp produktionen!

Laptops är nog full möjligt, men iPad/iPhone njae. Apple har ju distinkt valt att avsluta och bryta allt med Samsung de kan, så jag tvivlar på att de kör deras tekniker i framtiden. I så fall hade det redan nu gjort det också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vadå kommande åren... jag kliar mig i huvudet här och nu på alla dessa förkortande namn som typ ser lika ut, trots de bra detaljerna man sett i tråden ovan. Bättre blir det inte av att alla företag sedan döper om dem.

Laptops är nog full möjligt, men iPad/iPhone njae. Apple har ju distinkt valt att avsluta och bryta allt med Samsung de kan, så jag tvivlar på att de kör deras tekniker i framtiden. I så fall hade det redan nu gjort det också...

Vem skulle leverera OLED till iPhone om inte Samsung? Antingen är det Samsung eller så kör de LCD/TFT.

iPad är möjligt. Se Galaxy Tab S3. Däremot kanske inte lika troligt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vem skulle leverera OLED till iPhone om inte Samsung? Antingen är det Samsung eller så kör de LCD/TFT.

iPad är möjligt. Se Galaxy Tab S3. Däremot kanske inte lika troligt just nu.

Tror säkert Apple jobbar stenhårt på att hitta något alt. LG borde i teorin kunna licensera ut sin teknik till dem, eller någon annan lösning.
http://www.hindustantimes.com/tech/apple-might-change-oled-su...

Som sagt, Apple har vid flera tillfällen valt sämre alternativ, för att de vill inte jobba med Samsung... Gissa på att de inte gillar varandra speciellt