Permalänk

Arbetsdator med flera skärmar

Hej jag behöver en bra arbetsdator, lite ordbehandlingsprogram, cad ritning, vanlig surf osv
jag skulle även vilja koppla in 4 skärmar till denna. Även lämpliga skärmar är av intresse.
Jag kan inte bygga själv utan de är färdigt som gäller hade tänkt mig max ca 15t
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lite svårt att se det här gå ihop. Bara skärmarna hade ju lätt kunnat äta upp hela budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har lite svårt att se det här gå ihop. Bara skärmarna hade ju lätt kunnat äta upp hela budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

varför då? TS har ju inte skrivit hur stora skärmarna skall vara eller någon annan spec.

Skrivet av tornqvist152:

Hej jag behöver en bra arbetsdator, lite ordbehandlingsprogram, cad ritning, vanlig surf osv
jag skulle även vilja koppla in 4 skärmar till denna. Även lämpliga skärmar är av intresse.
Jag kan inte bygga själv utan de är färdigt som gäller hade tänkt mig max ca 15t
Mvh

Så du vill kunna rita CAD i alla skärmar? Om du kan begränsa dig till att du ritar i en och har ordbehandling / surf mm (icke 3D) i de andra så kan du komma billigare undan genom att använda dig av USB-> DVI (eller vad du nu vill ha). Dessa adaptrar är mycket billigare än avancerade och strömkrävande CAD-kort.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har lite svårt att se det här gå ihop. Bara skärmarna hade ju lätt kunnat äta upp hela budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, det stämmer delvis. Man får väl räkna med minst 1000kr för 1 skärm, om man nu ska ha det billigaste alternativet. 1x4 ja ni kan matten.. Jag själv skulle nog satsa på bättre skärmar om man ändå skall spendera några tusen, men då kommer man lätt upp i några tusen som du säger. Finns väl skärmar för ungefär 5-600kr men dom skulle jag inte satsa på.

TS, du kanske sa satsa på 2 skärmar och en bättre dator för stunden?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Dator 4 skärmar

Här är IPS-skärmar som borde gå bra:
https://www.inet.se/produkt/2205557/benq-24-gw2406z#merinfo

Klarar du att installera Windows själv? Här är ett förslag som visserligen är lite över budget men en bra dator (Inet monterar datorn):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10403669/

Men Windows är inte inräknat. Om du klarar att installera Windows själv så kan du skaffa en licens på Kinguin.net för 300 kr. Annars så är det drygt 1000 kr extra om du lägger till Windows i kundvagnen, vilket du kan göra om du vill att Inet ska installera Windows åt dig:
https://www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64...

Grafikkortet har bra med utgångar så du kan köra två skärmar på HDMI portarna och två på DisplayPort portarna. Datorn i övrigt har en kraftfull 6-kärnig processor, 256 GB SSD och 16 GB RAM.

Permalänk

Ja de paketet kändes ju inte så tokigt. jag kände mig tvungen att lägga nån form av budget men för bra grejer betalar jag gärna lite extra.

Permalänk
Medlem

@tornqvist152:

Core 1000 är visserligen ett dugligt chassi, men det är väldigt enkelt byggt. Jag har ett till min server, men jag skulle aldrig bygga en "arbetsstation" eller speldator med det. Plåtarna är väldigt tunna och gängorna halvdåliga. Lägg till några hundringar så får du ett bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@tornqvist152:

Core 1000 är visserligen ett dugligt chassi, men det är väldigt enkelt byggt. Jag har ett till min server, men jag skulle aldrig bygga en "arbetsstation" eller speldator med det. Plåtarna är väldigt tunna och gängorna halvdåliga. Lägg till några hundringar så får du ett bättre.

Okej, inte för att jag tycker det borde göra så mycket att plåten är tunn. Men ett förslag på ett mer gediget och tystare chassi om så önskas (+400 kr):
https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

Permalänk
Medlem

@Flexon:

Det kan väl vara bra med tunn plåt, men inte i det här fallet. Det är ett billigt chassi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Core 1500 är ett simpelt men väldigt bra chassi för pengarna, byggt många datorer i sånna, rekommenderas.

EDIT: jag hade även tittat på ett semi-passivt nätaggregat samt en eftermarknadskylare till CPU, en arbetsstation kommer ju användas många timmar i sträck troligen utan headset, då är låg ljudnivå prio, imo iallafall.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Inaktiv

Vilken CAD-mjukvara är tänkt att användas? Tänk även på kostnad för denna (dyrt) men också eventuella krav specifik mjukvara ställer. Jag jobbar själv med Solidworks och där ska man ha professionella grafikkort (FireGL/Quadro) vilket äter upp budgeten ganska fort. Men är det bara för att pyssla med hemma eller något liknande så duger nog det mesta förstås. @Flexons förslag ovan ser helt okej ut isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vilken CAD-mjukvara är tänkt att användas? Tänk även på kostnad för denna (dyrt) men också eventuella krav specifik mjukvara ställer. Jag jobbar själv med Solidworks och där ska man ha professionella grafikkort (FireGL/Quadro) vilket äter upp budgeten ganska fort. Men är det bara för att pyssla med hemma eller något liknande så duger nog det mesta förstås. @Flexons förslag ovan ser helt okej ut isåfall.

Även om många professionella program så som Solidworks bara officiellt stöder Quadro och FirePro så fungerar det ju oftast bra även med vanliga grafikkort. Men annars bra tips om han tänkt arbeta helt professionellt med det och stabilitet är ett måste.

Fast jag fick uppfattningen när jag läste hans beskrivning att CAD inte var något huvudsakligt ändamål utan bara en grej han gör mellan ordbehandling och webbsurfning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flexon:

Även om många professionella program så som Solidworks bara officiellt stöder Quadro och FirePro så fungerar det ju oftast bra även med vanliga grafikkort. Men annars bra tips om han tänkt arbeta helt professionellt med det och stabilitet är ett måste.

Fast jag fick uppfattningen när jag läste hans beskrivning att CAD inte var något huvudsakligt ändamål utan bara en grej han gör mellan ordbehandling och webbsurfning.

Jobbar man professionellt så är det supportade grejer man bör köra med förstås. Simplare detaljer går ju dock som du säger utmärkt med det mesta som kan rendera grafik.

Men om det är för lite hemmapulande eller liknande så är helt klart det overkill med sådanna grafikkort.

Permalänk

@anon5930:

Hej jag kollade lite på solidworks det såg väldigt smidigt ut. Är de relativt lätt att lära sig?
jag skulle behöva ett program att konstruera stålkonstruktioner för att sen lämna iväg mina ideeer tilll en "riktig" konstruktör.

Permalänk

tror även grafik kortet nu utgått.. när ja kolla kundkorgen

Permalänk
Medlem

Bara att nämna att du inte får fulla funktioner med ett gaming kort. Det finns lite hacks för att aktivera dem men det är bra att nämna. Jag var tvungen att trixa i registret för att aktivera funktioner för mitt 1060 och använder du det som ett arbetskort så hade jag valt ett certifierat kort.

En funktion jag ville ha
http://www.overclock.net/t/1598305/howto-enable-solidworks-re...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av tornqvist152:

tror även grafik kortet nu utgått.. när ja kolla kundkorgen

Här är något likvärdigt:
https://www.inet.se/produkt/5403303/msi-radeon-rx-570-4gb-arm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag själv kör med 3st 24" skärmar, att ha en till ja då får man ett kontorsbord därefter, tänk även på hur mycket du får vrida dig för att växla mellan skärmarna på ytterkanten. Så mitt råd är att verkligen tänka till om mjukvaror som skapar flera virtuella skrivbord ej är bättre. Det finns helt klart tillfällen då 4 eller tom 10 skärmar är det bästa, men det handlar främst om övervakning av något. (kameror som olika processer)

Bortsett från detta ger jag tummen upp åt Flexon förslag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tornqvist152:

@anders190:

Hej jag kollade lite på solidworks det såg väldigt smidigt ut. Är de relativt lätt att lära sig?
jag skulle behöva ett program att konstruera stålkonstruktioner för att sen lämna iväg mina ideeer tilll en "riktig" konstruktör.

Jag skulle säga att det är väldigt lätt att komma in i programmet, speciellt mot AutoCAD. Du ser hela tiden vad du gör, kan rotera och snabbt se vad som händer om man börjar flytta runt i feature-trädet. Att bemästra programmet är desto svårare men att vara yrkesverksam med programmet så kommer man fort in, beroende på hur lätt man har för att ta till sig programmet då förstås.

Skrivet av anon159643:

Jag själv kör med 3st 24" skärmar, att ha en till ja då får man ett kontorsbord därefter, tänk även på hur mycket du får vrida dig för att växla mellan skärmarna på ytterkanten. Så mitt råd är att verkligen tänka till om mjukvaror som skapar flera virtuella skrivbord ej är bättre. Det finns helt klart tillfällen då 4 eller tom 10 skärmar är det bästa, men det handlar främst om övervakning av något. (kameror som olika processer)

Bortsett från detta ger jag tummen upp åt Flexon förslag.

Jag kör tre på min jobbdator (och i skrivande stund tre på min huvuddator hemma, antalet brukar dock gå mellan 3-5 beroende på behov och val av grafikkort).
Den vänstra används främst för mail, mittenskärmen för Solidworks eller annat jag för stunden vill fokusera på, högra skärmen för övriga dokument, ofta ritningar men kan även vara PDF-filer, webbläsare eller vad jag för stunden behöver. Använder lite av vänstra delen av högra skärmen för Solidworks, vill ha PDM-hanteraren där och inte ivägen där jag jobbar.

Windows 10 har inbyggt stöd för virtuella skrivbord exempelvis så kör man det har man redan vad man behöver isåfall. Personligen tycker jag att det är ganska meningslöst, iallafall för mina behov. Jag körde så när jag var Linux-användare och visst, man kan ha fler skärmytor men man får ingen bättre översikt, fler virtuella skärmar att bläddra fram och tillbaks till. Men det finns förstås de detta fungerar bättre för. Inte alla som vill eller kan hantera tre skärmar, information overload.

När vi ändå är inne på ergonomi-området så anser jag att man bör överväga ett höj och sänkbart (el eller med stramare budget vev) och en bekväm stol, oavsett om man enbart sitter eller både står och sitter. Och det oavsett i hemmet eller på jobbet om man sitter många timmar om dagen.

Permalänk

@anon5930: Jag är som sagt helt nybörjare, har försökt använda tinkercad men de va inte rätt för mitt ändamål. Så de låter intressant är du konstruktör?

Permalänk

@infigo: okej vad innebär ett cerifierat kort? och har vad rekomenderar du för kort?

Permalänk
Medlem

http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html
Här är kan du kolla.
Det är ju quadro p400 eller p600 som är rimligast (tror inte AMD släppt sina firepro eller vad de heter för polaris). Men du kan ju alltid köpa ett annat kort som är bekräftat att det går att registerhacka fram funktionalitet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

@Flexon: Tack så mycket för denna kundvagn! Är detta en bra dator eller borde jag gå upp ett steg i pris? Inet har ju även en VOX i5 och den värre VOX i7 hur är dessa?

Permalänk
Medlem

Här var väl det närmaste jag kunde komma med de specifikationerna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10410223/

Försökt att välja det bästa möjliga för den budgeten men samtidigt inkluderat kringutrustning.
Kan ju vara en bra bas att utgå ifrån i alla fall.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tornqvist152:

@Flexon: Tack så mycket för denna kundvagn! Är detta en bra dator eller borde jag gå upp ett steg i pris? Inet har ju även en VOX i5 och den värre VOX i7 hur är dessa?

VOX i5 är ingen vidare alls (enkel i5:a som inte går att överklocka, 8 GB minne, inget grafikkort).

VOX i7 har en i7 processor (den ej överklockningsbara varianten) som är bra och bättre än Ryzen i singletrådig prestsanda men den är lite sämre än Ryzen 1600 i multitrådad prestanda (i och med att Ryzen 1600 har 6 kärnor istället för 4). Överlag är i7:an ändå en bättre processor kan man väl påstå som ligger mer i prisklass med Ryzen 1700 är Ryzen 1600.

Den har ett sämre grafikkort (klent grafikkort jämfört med det jag hade med) och grafikkortet verkar inte ha mer än 3 utgångar, men så kan man väl köra en skärm på det integrerade grafikkortet i och för sig så det går förmodligen att köra 4 skärmar på det viset. Om nu inte det integrerade också är medräknat redan på utgångar, då har det bara 3 utgångar totalt... Detta kan vara något att kolla upp.

Den har 500 GB SSD vilket är bra, står dock inte vilken SSD. Den har 16 GB minne vilket är bra. Nätaggregatet är ett enklare (Fractal Design Effekt) på 400w vilket förmodligen duger men kanske inte bästa kvalitén.

Man får två års garanti på hela datorn vilket är bra förstås.

Så om du vill köra på VOX i7 skulle inte jag säga att det är ett dåligt val direkt, det är okej. Tänk bara på att det är ett väldigt enkelt grafikkort så det passar sig inte lika bra för att rendera saker i 3D. Om du inte gör något som innehåller 3D antar jag att det kan räcka men fråga Inet om det går att koppla in 4 skärmar i så fall.

Men det blir 2000 kr dyrare att ta VOX i7 datorn. Och för de pengarna kan du till exempel ta en Ryzen 1700 istället i mitt förslag samt en Samsung EVO 500 GB SSD. Så med det i åtanke tycker jag inte VOX i7 datorn är prisvärd. Det går att lägga ihop en bättre kundvagn själv.

Eftersom grafikkortet jag rekommenderade förut har utgått så lägger jag här min uppdaterade kundvagn igen ifall du fortfarandes är intresserad av den. Gjorde också ändringen på chassi samt tog snabbare RAM eftersom det är bra för Ryzen processorn (vet inte varför jag tog långsamma RAM förut, kanske för att få ner priset, men du landar nu på 16k):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10410460/

Permalänk
Skrivet av Flexon:

VOX i5 är ingen vidare alls (enkel i5:a som inte går att överklocka, 8 GB minne, inget grafikkort).

VOX i7 har en i7 processor (den ej överklockningsbara varianten) som är bra och bättre än Ryzen i singletrådig prestsanda men den är lite sämre än Ryzen 1600 i multitrådad prestanda (i och med att Ryzen 1600 har 6 kärnor istället för 4). Överlag är i7:an ändå en bättre processor kan man väl påstå som ligger mer i prisklass med Ryzen 1700 är Ryzen 1600.

Den har ett sämre grafikkort (klent grafikkort jämfört med det jag hade med) och grafikkortet verkar inte ha mer än 3 utgångar, men så kan man väl köra en skärm på det integrerade grafikkortet i och för sig så det går förmodligen att köra 4 skärmar på det viset. Om nu inte det integrerade också är medräknat redan på utgångar, då har det bara 3 utgångar totalt... Detta kan vara något att kolla upp.

Den har 500 GB SSD vilket är bra, står dock inte vilken SSD. Den har 16 GB minne vilket är bra. Nätaggregatet är ett enklare (Fractal Design Effekt) på 400w vilket förmodligen duger men kanske inte bästa kvalitén.

Man får två års garanti på hela datorn vilket är bra förstås.

Så om du vill köra på VOX i7 skulle inte jag säga att det är ett dåligt val direkt, det är okej. Tänk bara på att det är ett väldigt enkelt grafikkort så det passar sig inte lika bra för att rendera saker i 3D. Om du inte gör något som innehåller 3D antar jag att det kan räcka men fråga Inet om det går att koppla in 4 skärmar i så fall.

Men det blir 2000 kr dyrare att ta VOX i7 datorn. Och för de pengarna kan du till exempel ta en Ryzen 1700 istället i mitt förslag samt en Samsung EVO 500 GB SSD. Så med det i åtanke tycker jag inte VOX i7 datorn är prisvärd. Det går att lägga ihop en bättre kundvagn själv.

Eftersom grafikkortet jag rekommenderade förut har utgått så lägger jag här min uppdaterade kundvagn igen ifall du fortfarandes är intresserad av den. Gjorde också ändringen på chassi samt tog snabbare RAM eftersom det är bra för Ryzen processorn (vet inte varför jag tog långsamma RAM förut, kanske för att få ner priset, men du landar nu på 16k):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10410460/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10410460/

Tack! Finns de nån nackdel att ta ett MSI Radeon RX 580 8GB Gaming X+ istället? Detta va lagervara de du rekomenderade va 10 dagar levtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tornqvist152:

Tack! Finns de nån nackdel att ta ett MSI Radeon RX 580 8GB Gaming X+ istället? Detta va lagervara de du rekomenderade va 10 dagar levtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Enda nackdelen är priset. I övrigt är det bara bättre så det kan du göra.

Permalänk

så då?

@Flexon: https://www.inet.se/kundvagn/bild/10421001/

Om jag kör så här då?
nu när vi redan är över budget, så ska ja uppgradera nåt mer när vi ändå är igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tornqvist152:

@Flexon: https://www.inet.se/kundvagn/bild/10421001/

Om jag kör så här då?
nu när vi redan är över budget, så ska ja uppgradera nåt mer när vi ändå är igång?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10421071/

Ändrade lite i kundvagnen. Tog ett likvärdigt Asus moderkort och ett likvärdigt Asus grafikkort istället för att du ska kunna dra nytta av Inets fri-monteringskampanj som de kör med nu om du beställer innan måndag.

Tog också 3200 Mhz minnen istället för 3000 Mhz eftersom de bara kostar 30 kr mer. Dock sätter inte Inet minnen att köra i mer än 2666 Mhz tror jag det var, så vill du dra nytta av hastigheten på minnena kommer du i så fall behöva ändra det själv sen i BIOS.

Jag lade också till en processorkylare Be Quiet Pure Rock eftersom processorn du valde (1700X) inte kommer med någon kylare.

Totalt blir det ändå billigare i och med att du får fri montering (se till att beställa innan 29:e bara).

För övrigt så tänk på att 250 GB SSD räcker till OS och lite program men inte så långt till lagring av bilder och film och sånt. Du kommer förmodligen behöva köpa till en mekanisk hårddisk för extra lagring, antingen nu eller senare.

Exempel på lagringsdisk 2 TB:
https://www.inet.se/produkt/4305130/wd-blue-low-power-2tb-540...

3 TB:
https://www.inet.se/produkt/4305129/wd-blue-low-power-3tb-540...

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu 3+1 skärmar på ett 290x. Det gör att minnet inte klockas ned, vilket resulterar i ett högljutt grafikkort.

Jag vet inte om det är något problem på nyare kort, eller om det blir så även med fyra identiska skärmar, men det kan vara värt att tänka på vid ett nybygge. Jag sitter på mobilen just nu, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig kolla vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com