Styra trafik från två nätverkskort - Windows Server 2016

Permalänk
Medlem

Styra trafik från två nätverkskort - Windows Server 2016

Hej,
Här kommer en fundering:
Hur åstadkommer jag att endast köra uTorrents nedladdnings-/uppladdningstrafik via Bahnhofs VPN-tjänst och all övrig trafik, t.ex. webserver, FTP etc. utan VPN-tjänst?

Jag tänker att detta borde gå att göra lättast genom två nätverkskort där det ena nätverkskortet kör sin trafik via VPN och det andra som vanligt? Jag har två nätverkskort i min server där jag kör Windows Server 2016 (via ESXI).

Kan det bli problem att komma åt uTorrents webinterface om man på något sätt väljer att programmet uTorrent ska gå via VPN-anslutningen?

Någon som har några idéer?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Spontant kan jag inte komma på något sådant sät.
Skulle vara om VPN programvaran kan tvinga all trafik för en viss app genom tunneln.

En smidigare lösning är att sätta upp en virtuell maskin som du kör Torrents i och som har VPN anslutningen aktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Kanske kan funka att göra som beskrivet här med hjälp av Windows Firewall.
https://superuser.com/questions/294008/use-vpn-connection-onl...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Det går inte lösa via typ brandväggen eller något program?

Jo, har tänkt att det får vara sista utvägen. Kändes bara så osnyggt att köra en virtuell maskin i en annan virtuell maskin

Men skulle jag teoretiskt sätta upp en vm i min win-serv-2016-vm och köra den genom VPN, hur kommer jag åt den Torrent-VM:en utifrån via uTorrents webinterface? Hur öppnar jag portar i routern då den får ett annat externt ip än övriga datorer? Är lite för dålig på detta känner jag....

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Det är svårt, men du behöver nog göra någon typ av NAT lösning som styr det hela.
Sen konfigurera RRAS över NAT för att styra trafiken.
Vi har en del av dessa lösningar, men bara för att styra från vilket NIC som den interna alt externa trafiken ska gå.
Men modellen borde fungera som du vill med.
Bara googla : "Configuration for Multihomed Computers server 2016" så borde du hitta en hel del i ämnet.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

@weaklund: Hade detta problem för några år sen prova lite med olika proxy lösningar och liknande. Det slutade med att jag körde pfsense för att få till det.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Ska kika in pfsense lite.

Skulle ju kunna sätta upp en parallell maskin som bara kör torrent men problemet med att komma åt den utifrån med webinterfacet kvarstår ju fortfarande.
Några idéer hur router ska vara inställd för att få det att fungera? Vet som sagt inte vad som händer riktigt då man kör VPN-anslutning och på så sätt få ett nytt externt ipnr...

Permalänk
Medlem

Kör du med ESXi så är nog lättast att installera en ny VM och köra man en med VPN och en utan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Mm, lurar lite på det.
Men frågan kvarstår. Hur kommer jag åt den utifrån?

Permalänk
Medlem

@weaklund: Beror på vad du menar med kommer åt utifrån?

Du kan ju t.ex i Routern bara göra en portforward till serverns interna IP address. Eller om VPN'en förhindrar det, så sätt i ett extra NIC som du forwardar webben till.

dvs;
ett default NIC som används för VPN och uTorrent
ett NIC som bara har en intern IP och ingen default gateway som kör webben.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Okej, ja så borde det ju gå göra.
Det enda krav jag har är att jag ska komma åt uTorrents web-gränssnitt från vilken dator som helst i hela världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av weaklund:

Okej, ja så borde det ju gå göra.
Det enda krav jag har är att jag ska komma åt uTorrents web-gränssnitt från vilken dator som helst i hela världen

1. gör så att webgränssnittet kan nås i det lokala nätet
2. sätt upp en egen VPN-server så att du kan på ett säkert sätt nå resuser i det lokala nätet var du än befinner dig