AMD Zen får förbättrad 14-nanometersteknik – Zen 2 tar klivet till 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen får förbättrad 14-nanometersteknik – Zen 2 tar klivet till 7 nanometer

Förutom nyheter på produktfronten meddelar AMD under Financial Analyst Day att Zen och Vega ska nyttja en förfinad variant av 14 nanometer, men även framtidsplanerna för 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*Jaw drops*

All aboard AMD train! Choochoo!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

All denna prestanda på våra arbetsdatorer, hur blir det då med att tidrapportera "väntan dator" och sedan sova på jobbet?

Nå det dröjer ett tag innan 7mm kommer. Intel börjar väl med detsamma ungefär samtidigt.

Permalänk
Medlem

Här går det undan med presentationerna från AMD

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag sett så många nyheter ang AMD på en och samma dag, och då är det bara lunchtid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trevligt, då gjorde man förmodligen rätt som skippade att bygga Zen-dator bara för att det vore skoj med en AMD-rigg igen. Nästa år kanske det finns mer än marginella prestandavinster att göra på att ersätta den gamla 3770k-häcken också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

"Zen 2 - Performance increase".
Nice! Är inte intresserad av prestanda/watt som Zen 3 verkar fokusera på utan det är rå prestanda jag vill ha till vilken TDP som helst

Det är möjligt att det blir en Zen 2 nästa år.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nu är nog ett hyfsat tillfälle att köpa AMD aktier för den som vågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

All denna prestanda på våra arbetsdatorer, hur blir det då med att tidrapportera "väntan dator" och sedan sova på jobbet?

Nå det dröjer ett tag innan 7mm kommer. Intel börjar väl med detsamma ungefär samtidigt.

Du får sätta in en HDD och minska mängden RAM

Intels 10nm skulle väl vara som deras 7nm, så det borde ske typ samtidigt. Det är lite förvirrande nu när det bara är "namn" och inte en viss storlek.

Skrivet av CFSsss:

Nu är nog ett hyfsat tillfälle att köpa AMD aktier för den som vågar.

Pff... det skulle man gjort 2016... och jag önskar att jag hade gjort det då, men jag hade inte pengar att undvara

@Uzanar Om de kan lyckas få 4,5Ghz eller så ur 14nm+ så borde det verkligen lyfta dagens Zen (1). De har helt klart beräkningskraften, men skulle behöva iaf 500-600Mhz till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Nu är nog ett hyfsat tillfälle att köpa AMD aktier för den som vågar.

Kan säkert gå upp en del nu framöver om dom levererar vad som sägs här.
Dom riktiga vinnarna är dom som vågade köpa typ hösten 2015 eller när det var som ryzen kom på tal. Var nära att haka på men vågade inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Trevligt, då gjorde man förmodligen rätt som skippade att bygga Zen-dator bara för att det vore skoj med en AMD-rigg igen. Nästa år kanske det finns mer än marginella prestandavinster att göra på att ersätta den gamla 3770k-häcken också

Eftersom AMD kommer köra med AM4 för alla Zen generationer så hade det inte varit dumt alls, bara köpa en 1600 idag och byta till 2600 eller 3600 (eller vad de nu ska heta) eller ännu fetare när nya generationen kommer
Typ som man kan göra med Intel 6000/7000 serie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Nu är nog ett hyfsat tillfälle att köpa AMD aktier för den som vågar.

Redan gjort redan gått 400% plus keeep em rolling

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Nu är nog ett hyfsat tillfälle att köpa AMD aktier för den som vågar.

Den aktien har tredubblats på bara ett år.
Synd att man inte hade råd då

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Trevligt, då gjorde man förmodligen rätt som skippade att bygga Zen-dator bara för att det vore skoj med en AMD-rigg igen. Nästa år kanske det finns mer än marginella prestandavinster att göra på att ersätta den gamla 3770k-häcken också

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, speciellt om Zen 2 fungerar med samma sockel/chipset

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Om man köper en threadripper med 12 kärnor, när kommer man behöva uppgradera för att den är för slö?

Permalänk
Medlem

14nm+, ingen information om när Ryzen (1) kan komma med detta? Om CPUerna skulle klocka lite högre än 4GHz blir Ryzen oerhört intressant.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har lika bråttom som många andra på forumet. Jag har inte köpt någon Ryzen än och kan vänta på Zen 2

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

AMD, innovation is real

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Nu är nog ett hyfsat tillfälle att köpa AMD aktier för den som vågar.

Aktien tog sig en rejäl smäll när resultatrapporten kom i början av månaden. Nu har den nätt och jämt återhämtat sig till nivåerna som gällt sedan februrari.

Jag köpte på mig några aktier inför Ryzen-lanseringen, men har inte gjort några stålar än. Hoppas mer på att Vega skjutsar upp kursen

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-micro-devices-inc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Eftersom AMD kommer köra med AM4 för alla Zen generationer så hade det inte varit dumt alls, bara köpa en 1600 idag och byta till 2600 eller 3600 (eller vad de nu ska heta) eller ännu fetare när nya generationen kommer
Typ som man kan göra med Intel 6000/7000 serie

Skrivet av Pepsin:

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, speciellt om Zen 2 fungerar med samma sockel/chipset

Hehe, det är nog inte helt fel att låta chipseten mogna också, tycks ha varit en del stök med de som kom tillsammans med Ryzen. 3770k håller lätt tills dess om Intel inte serverar något uppseendeväckande, utan fortsätter i samma snigeltakt som de gjort sen Sandy Bridge.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Intels 10nm skulle väl vara som deras 7nm, så det borde ske typ samtidigt. Det är lite förvirrande nu när det bara är "namn" och inte en viss storlek.

Jag undrar lite när det gäller GlobalFoundries 7nm då jag tror att mycket följde med från IBM semiconductor manufacturing business.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Redan gjort redan gått 400% plus keeep em rolling

Kul!

Ger AMD någon årlig utdelning till sina aktie ägare?
Såg på presentationen igår att det hade ett "estimated 0.75$ per share" men förstod inte riktigt om detta var samma sak..

Visa signatur

headake

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Tur att man inte har lika bråttom som många andra på forumet. Jag har inte köpt någon Ryzen än och kan vänta på Zen 2

Jag hade lite "bråttom" då jag satt på en slö fx 8320 som inte ville klocka högre än 3.9GHz. Valde AMD då jag vill supporta dom
Känner av uppgraderingen iaf Kör nu min 1600 i 3.9GHz med 1.3v

Permalänk
Medlem

Gött att man handlade lite aktier då när det rasade nyligen. Full återhämtning

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Aktien tog sig en rejäl smäll när resultatrapporten kom i början av månaden. Nu har den nätt och jämt återhämtat sig till nivåerna som gällt sedan februrari.

Jag köpte på mig några aktier inför Ryzen-lanseringen, men har inte gjort några stålar än. Hoppas mer på att Vega skjutsar upp kursen

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-micro-devices-inc

Bra vinst för de som köpte förra sommaren. Köpte också vid lansering och ligger plusminusnoll nu. Köpt extra när kursen dippat (som vid resultatrapporten) så går det lite snabbare att komma upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Nu är nog ett hyfsat tillfälle att köpa AMD aktier för den som vågar.

Lite sent nu. Finns fortfarande stor potential, men man skulle köpt på 3,85 som den på för ett år sedan. Aktien kanske når $20 till december/Jan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Aktien tog sig en rejäl smäll när resultatrapporten kom i början av månaden. Nu har den nätt och jämt återhämtat sig till nivåerna som gällt sedan februrari.

Jag köpte på mig några aktier inför Ryzen-lanseringen, men har inte gjort några stålar än. Hoppas mer på att Vega skjutsar upp kursen

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-micro-devices-inc

Det var ju iofs främst Goldman Sachs som orsakade den nergången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Om 7 nm ska lanseras redan tidigt 2018, borde inte 14 nm+ komma i år?

Med lite bättre stöd för snabbt minne, lite mjukvaruoptimering och en basfrekvens på 4 ghz kommer även Ryzen 1 att få intel att svettas rejält. Vad ska de då sätta emot? Deras konsumentplattform har ju bara fyra kärnor.

Vinnare kommer vi konsumenter att bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@CFSsss:

Skrivet av CFSsss:

Nu är nog ett hyfsat tillfälle att köpa AMD aktier för den som vågar.

HAHAHAHAHA näääääeeeeeeee
de sa jag ifjol......(och köpte dem också 1500x4,5 har dock 200 kvar ifall det händer nånting apple-liknande och för att heja på dem, stop loss 4,40)
NU ÄR DET DAGS ATT SÄLJA DEM!!!! (för att det pratas så mycket bra om framtiden på kort tid, ett dåligt tecken)

Hmmmmmm -7% redan på pre market!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

live i USA:
https://www.google.com/finance?q=amd&ei=zE8cWeGGHcnCswHvtaTAC...

Permalänk

Globalfoundries 7 nm-teknik kommer väl prestera ungefär som Intels 10 nm-teknik. Vi får i alla fall hoppas att de kan hålla uppe yielden, så att Ryzen-processorerna blir mer ekonomiskt lönsamma att tillverka än Intels diton. Det skulle ge AMD en fördel i ett eventuellt priskrig.

Visa signatur