Bose QC-35 vs Bose QC-30 vs andra ANC

Permalänk
Medlem

Bose QC-35 vs Bose QC-30 vs andra ANC

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa ett par trevliga lurar med ANC.
Har länge haft ett par Bose QC-15 men de har blivit till åren och börjat glappa och är helt enkelt lite slitna.
Everyday use har jag haft ett par Bose SoundSport In-Ear ett längre tag och de funkar bra, men vill gärna kunna ha lägre volym på musik/podcasts och fortfarande höra lika bra, dvs skaffa ANC.

Har därför börjat titta på nya lurar. Då jag använt Bose tidigare och gillar dom så är det mest QC-35 och QC-30 jag tittat på.
Helt olika lurar då ena är inear och andra over ear. Men gemensamma nämnaren är trådlöst.

Är trots allt 2017 och känns som att det är dags att gå över till trådlöst.

Fördelar QC-30: Lättare att ta med överallt, kan hänga runt halsen hela dagen.
Nackdelar QC-30: Obekvämare? Kanske inte dämpar bakgrundsbrus lika bra?

Fördelar QC-35: Bekväma och dämpar bakgrundsbrus/ljud riktigt bra.
Nackdelar QC-35: Otympliga och kanske lite meckigt att bära runt på när man inte använder och kanske lite tråkigt att ha på sig ute på sommarn?

Kan någon hjälpa mig att välja?
Eller åtminstone komma med egna erfarenheter om dessa två lurar och gärna komma med tips på likvärdiga och kanske bättre lurar i samma prisklass?

(Om ni väljer alternativet: "Andra" skriv gärna i tråden vilka ni tipsar om!)

Tack på förhand!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag kör med QC35 (tidigare QC25 och QC5) och är väldigt nöjd. Betydligt bättre ljud och ACN än t.ex mina Beats Studio och andra som jag använt.
Personligen tycker jag att in-ear alltid trillar ut, oavsett vilka "pluppar" jag sätter på dem så sitter de aldrig stabilit i mina öron och ljudet blir aldrig så bra som jag vill. Så för mig är det endast Over-Ear som gäller. Och jag har med mig mina lurar dagligen till och från jobbet när jag pendlar och på semestrar mm.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@SunQ:
Jag har provat bose 35, bose 25, Backbeat pro, Philips SHB8850, Sony MDR1000X m.fl. Tyvärr har jag inte provat QC-30 eftersom jag föredrar overear.

Av de jag provat så vinner Bose QC25 med brusreduceringen. Inte för att de tar bort mest utan för att de har minst bakgrundsbrus. Det är något alla aktiva brusreducerande lurar har.

QC 35. Mindre bakgrundsbrus än Sony MDR1000X men sämre ljudupplevelse (OBS jag är ingen audiofil). Tyvärr brast det stort i funktionaliteten. Det går inte att slå av brusreducering utan att slå av blåtand samtidigt.

MDR1000X. Helt klart bäst ljudbild av de jag testat. Ska även bli bättre om man har en sony mobil eller annan enhet som klarar LDAC (kommer i android O).
Funktioner finns de gått om och samtliga går att nå från själva headsetet. Dock valet av touch-gester för att pausa/svara nästa låt osv är inte helt optimalt när de är kring nollgradigt ute och man måste ta av sig handskarna.

Sen får vi ju inte glömma att Bose loggar vad du lyssnar på
Nyhet.

Fråga gärna om något är oklart eller om du vill veta mer.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på QC35, det är betydligt skönare att ha på sig over-ear jämfört med några in-ear. Jag använder mina ganska mycket(~5 timmar om dagen) och dessa hörlurar är otroligt sköna att ha på sig, de vakren klämmer eller skaver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det beror på när och hur du ska använda hörlurarna.

Bose QC-30 vinner inte så mycket i smidighet då du inte kan vira ihop och lägga dem i en ficka, utan tvingas ha dem runt halsen oavsett vad. Därför skulle jag aldrig köpa dem framför exempelvis Bose QC-35.

Om du vill ha absolut bäst brusreducering finns det bara ett val, Bose QC-35, men modeller som Sony MDR-1000X har bättre ljudkvalitet och funktionalitet enligt mig. Sedan finns det andra modeller som Sennheiser Momentum Wireless som också fått bra omdömen.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Tack för bra input!

@Wifi det låter logiskt som du säger att man inte kan lägga ner i fickan.. Kan man iofs inte med 35:an heller

Någon som vet ett bra ställe där man kan prova både sonyn och bosen? (I Stockholm, helst centralt)

Jag kommer lyssna på dom dagligen, troligtvis en hel del på jobbet också då jag sitter vid datorn och behöver koncentrera mig i öppen kontorsmiljö + på tunnelbanan på väg till och från jobbet.

Är ingen direkt audiofil heller och kommer att alternera mellan en iphone och en android.

Skrivet av Claews:

@SunQ:
Jag har provat bose 35, bose 25, Backbeat pro, Philips SHB8850, Sony MDR1000X m.fl. Tyvärr har jag inte provat QC-30 eftersom jag föredrar overear.

QC 35. Mindre bakgrundsbrus än Sony MDR1000X men sämre ljudupplevelse (OBS jag är ingen audiofil). Tyvärr brast det stort i funktionaliteten. Det går inte att slå av brusreducering utan att slå av blåtand samtidigt.

MDR1000X. Helt klart bäst ljudbild av de jag testat. Ska även bli bättre om man har en sony mobil eller annan enhet som klarar LDAC (kommer i android O).
Funktioner finns de gått om och samtliga går att nå från själva headsetet. Dock valet av touch-gester för att pausa/svara nästa låt osv är inte helt optimalt när de är kring nollgradigt ute och man måste ta av sig handskarna.

Är det på QC35 som brusreduceringen inte går att slå av utan att slå av BT?

Som sagt kommer jag alternera lite med vad jag lyssnar från. Men primärt är det nog via min iPhone 6+ (och senare troligtvis 8:an om den är vettig..) men även på Samsung S7 som är min jobblur.

Hur var brusreduceringen på MDR1000X? Har du provat flyga i båda dessa (QC35 & MDR1000X)? Denna fråga då det oftast är i flyg man märker den största fördelen med såna här lurar

Tack som sagt för bra svar!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tack för bra input!

@Wifi det låter logiskt som du säger att man inte kan lägga ner i fickan.. Kan man iofs inte med 35:an heller

Någon som vet ett bra ställe där man kan prova både sonyn och bosen? (I Stockholm, helst centralt)

Jag kommer lyssna på dom dagligen, troligtvis en hel del på jobbet också då jag sitter vid datorn och behöver koncentrera mig i öppen kontorsmiljö + på tunnelbanan på väg till och från jobbet.

Är ingen direkt audiofil heller och kommer att alternera mellan en iphone och en android.

Är det på QC35 som brusreduceringen inte går att slå av utan att slå av BT?

Som sagt kommer jag alternera lite med vad jag lyssnar från. Men primärt är det nog via min iPhone 6+ (och senare troligtvis 8:an om den är vettig..) men även på Samsung S7 som är min jobblur.

Hur var brusreduceringen på MDR1000X? Har du provat flyga i båda dessa (QC35 & MDR1000X)? Denna fråga då det oftast är i flyg man märker den största fördelen med såna här lurar

Tack som sagt för bra svar!

"Är det på QC35 som brusreduceringen inte går att slå av utan att slå av BT?"
Stämmer bra.

Jag velade själv lite mellan QC35 och MDR1000X men efter att ha läst recensioner på MDR1000X så blev det QC35 istället av just en anledning.

MDR1000X ställer in sin brusreducering efter hur hörlurarna sitter och vid varje steg du tar så rör sig hörlurarna vilket gör att ljudet/brusreduceringen ändrar sig i varje steg. Då jag går till och från jobbet så var inte detta något för mig.

QC35 går även att vika ihop ganska bra. Jag lyckas få in mina i jack fickan och även stänga fickan. (Random everest "skid" jacka)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tack för bra input!

@Wifi det låter logiskt som du säger att man inte kan lägga ner i fickan.. Kan man iofs inte med 35:an heller

Någon som vet ett bra ställe där man kan prova både sonyn och bosen? (I Stockholm, helst centralt)

Elgiganten i Luleå hade båda framme för provlyssning

Skrivet av SunQ:

Jag kommer lyssna på dom dagligen, troligtvis en hel del på jobbet också då jag sitter vid datorn och behöver koncentrera mig i öppen kontorsmiljö + på tunnelbanan på väg till och från jobbet.

Är ingen direkt audiofil heller och kommer att alternera mellan en iphone och en android.

Är det på QC35 som brusreduceringen inte går att slå av utan att slå av BT?

Korrekt, QC35 så kan man inte köra BT utan ANC (active noise cancelling). Switchen slår av och på båda samtidigt.

Skrivet av SunQ:

Som sagt kommer jag alternera lite med vad jag lyssnar från. Men primärt är det nog via min iPhone 6+ (och senare troligtvis 8:an om den är vettig..) men även på Samsung S7 som är min jobblur.

Hur var brusreduceringen på MDR1000X? Har du provat flyga i båda dessa (QC35 & MDR1000X)? Denna fråga då det oftast är i flyg man märker den största fördelen med såna här lurar

Tack som sagt för bra svar!

Har inte flugit med QC35 men flög med ett par Q25. Kör du något ljud i lurarna så är MDR1000X och QC25 likvärdiga. Om du tänker köra helt tyst så är nog Bosen lite bättre.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

@SunQ

Elgiganten på kungsgatan har både två! Jag var där och testade för några veckor sedan. Det är dock många bluetooth enheter inne i butiken, så det är bäst att para hörlurarna via NFC till mobilen.

Annars har media markt dem inne i gallerian, men de brukar vara urladdade.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Pollen verkar eniga Blir nog ett par QC-35. Men ska ta och åka in till elgiganten kungsgatan och prova båda för att se hur de låter/sitter.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Om du planerar att använda flera olika enheter med headsetet så är QC35 ett bättre val. Eftersom den har stöd för flera anslutna bluetooth enheter.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Vet inte hur någon i tråden känner till, men ska ligga en rättegång om att Bose ska spela in och spara diverse ljud, låtval etc, sedan om de skickades vidare till tredje part bolag minns jag inte helt men kanske något att tänka på? Som jag förstod det är det bara med Bose appen för hörlurarna, hade man inte den var man fri från det hela.

Är själv intresserad av ANC hörlurar, inne på MDR 1000X eller B&O H9, var inne på QC35an men den ramla ner lite nu p.g.a. rättegången.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på Elgiganten och provade båda lurarna (QC35 och MDR1000X). Bara att ta på sig dom med ANC aktiverat så vann QC-35 med råge. Blev nästan helt tyst runt om en trots allt vimmel i lunchruschen.

Ljudmässigt så kanske Sony vann litegrann men jag märkte inte någon större skillnad.

Sen gällande att bose noterar vilka låtar/podcasts/strömmar du lyssnar på. Jag har inget emot det. Görs garanterat via alla andra tjänster man använder också. Podcastappen vet ju exakt vad jag lyssnar på, spotify vet vad jag lyssnar på osv..
Bose lär ju knappast spela in samtal när man pratar så det är ingen dealbreaker för min del.

Blir nog ett par QC-35. Hoppas på en trevlig rea här framöver. Vet ju att Webhallen haft riktigt bra pris på dom flera gånger redan i år!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

bah! Såg nu att jag missade att komplett hade dom för 3290 i helgen..
Damn it!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |