Rykte: AMD Radeon RX Vega släpps i tre modeller – Core, Eclipse och Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fast det är väldigt lustigt och intressant hur dessa opinionsyttringar alltid har sammanfallit nästan exakt med karakteristiken på Nvidias gällande arkitektur.

För det kan absolut inte vara åt andra hållet, att Nvidia anpassar sig efter vad folk vill ha, eller hur? Mindre maskiner rent generellt är mer populärt för folk vill inte ha en stor fet blyklump ståendes i sitt kontor, vardagsrum, eller var man nu har sin dator. Också en anledning till att Intel gjort väldigt bra för sig med hög prestanda i låg värmeutveckling. Eftersom det är till stor del folk som inte har någon koll överhuvudtaget på varken Nvidia, AMD, Intel, och för den delen inte hur Nvidias nuvarande arkitektur ser ut. Men trots det följer denna trenden så påstår jag bestämt att Nvidia och Intel följer marknaden och inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För det kan absolut inte vara åt andra hållet, att Nvidia anpassar sig efter vad folk vill ha, eller hur? Mindre maskiner rent generellt är mer populärt för folk vill inte ha en stor fet blyklump ståendes i sitt kontor, vardagsrum, eller var man nu har sin dator. Också en anledning till att Intel gjort väldigt bra för sig med hög prestanda i låg värmeutveckling. Eftersom det är till stor del folk som inte har någon koll överhuvudtaget på varken Nvidia, AMD, Intel, och för den delen inte hur Nvidias nuvarande arkitektur ser ut. Men trots det följer denna trenden så påstår jag bestämt att Nvidia och Intel följer marknaden och inte tvärtom.

AMD hade betydligt strömeffektivare kort. Men det var fullkomligt ointressant då. Strömeffektivitet blev plötsligt relevant med GTX 680 från att vara fullkomligt irrelevant med GTX 580. Det intressanta var att det bara var intressant med GTX 680 vs. 7970. Men inte i övriga 600- respektive 7000-serien där nVidia inte hade övertag. Där var fortfarande strömeffektiviteten sekundär.
Samma sak vid övergången från P4 till C2Q. Strömeffektivitet blev intressant över en natt. Det var inte för att Intel följde marknaden. Det var för att de efter många år helt enkelt lyckats få fram en effektivare arkitektur än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD hade betydligt strömeffektivare kort. Men det var fullkomligt ointressant då. Strömeffektivitet blev plötsligt relevant med GTX 680 från att vara fullkomligt irrelevant med GTX 580. Det intressanta var att det bara var intressant med GTX 680 vs. 7970. Men inte i övriga 600- respektive 7000-serien där nVidia inte hade övertag. Där var fortfarande strömeffektiviteten sekundär.
Samma sak vid övergången från P4 till C2Q. Strömeffektivitet blev intressant över en natt. Det var inte för att Intel följde marknaden. Det var för att de efter många år helt enkelt lyckats få fram en effektivare arkitektur än AMD.

Och det baserar du på (antar jag) några få personer som argumenterat för detta Online? Fanboys är som troll, dom är få men dom gör sig hörda, så för den som inte tänker sig för så kan dom verka många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

AMD glänste duktigt med 4000- 5000- och 6000-serierna också, mer så än Nvidia faktiskt. Men folk skulle ha Nvidia ändå.

Se gärna den här ingående historiebeskrivningen om hur vi hamnade där vi är idag. https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

AMD fick inte pengar för sina överlägsna arkitekturer, och som jag skrev i Vega 10-tråden så ströp AMD FoU-satsningen precis efter de lanserat den sämsta arkitekturen någonsin relativt sin tid, GCN alltså. De satsade allt på GPGPU men av det blev det intet. Nu sitter de fast i skiten och verkar inte vilja satsa det som krävs för att komma ur det. Känns som att de mest gör det bästa av det de har, nämligen säljer till diverse nischmarknader som datacenter, professionella användare och diverse inbyggda lösningar som Mac och konsoler. Spelkortsmarknaden får det som blir över av det sen.

Jag hoppas Vega kan bli en vändning, eller möjligen Navi om inte Nvidia springer för långt bort till dess. Annars är det bara att böja sig för Jen-Hsung Huan och ställa sig i kö för att kyssa hans fötter.

Okej, så du köpte ett kort på rea, grattis. Ser inte hur det är relevant här.

AMD har inga pengar eftersom ingen köpte deras produkter när de var riktigt bra. Tror du verkligen de bara ger upp för att det är roligt eller?

Se gärna videon och det jag skrivit överst till VadSaDu.

Det heter kisel, dammit Engelskans silicon betyder kisel. Engelskans silicone betyder silikon.

Som sagt, se gärna det jag skrev överst.

Man kan flytta till annat land. Gärna innan man påbörjar den skattefinansierade och kostnadsfria utbildningen.

Bra inlägg och spännade video, får känna mig stolt över att ha kört 5870 och 7970.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Master of Overkill

Om vi ändå pratar om 7970, hade enorma problem i 7 månader, från 1-4 kort med frametimes och annat.
4x 680 funkade plugg and play noll problem utöver 2GB vram.

6000 serien va nice, men 580 3GB va bättre för SLI (det jag spela hade bättre stöd)

Även med mina 4x Fury X tog det bajs lång tid för free-sync i CF och window mode så blev ingen free-sync

Känns som AMD är långt efter Nvidia i release på saker.

Ja du får betala mer för Nvidia, inget snack.

Men orkar inte sitta vänta 7-8 månader som Nvidia löste från dag 1 när g-sync kom tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Om vi ändå pratar om 7970, hade enorma problem i 7 månader, från 1-4 kort med frametimes och annat.
4x 680 funkade plugg and play noll problem utöver 2GB vram.

6000 serien va nice, men 580 3GB va bättre för SLI (det jag spela hade bättre stöd)

Även med mina 4x Fury X tog det bajs lång tid för free-sync i CF och window mode så blev ingen free-sync

Känns som AMD är långt efter Nvidia i release på saker.

Ja du får betala mer för Nvidia, inget snack.

Men orkar inte sitta vänta 7-8 månader som Nvidia löste från dag 1 när g-sync kom tex.

Skulle AMD ha mer pengar skulle de kunna fixa sådana saker snabbare. Kollade du på filmen Gilbert länkade till?

Få se vilka här som blir hjältar och köper Vega. (här är en blivande hjälte)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fast det är väldigt lustigt och intressant hur dessa opinionsyttringar alltid har sammanfallit nästan exakt med karakteristiken på Nvidias gällande arkitektur.

Skrivet av Aleshi:

AMD hade betydligt strömeffektivare kort. Men det var fullkomligt ointressant då. Strömeffektivitet blev plötsligt relevant med GTX 680 från att vara fullkomligt irrelevant med GTX 580. Det intressanta var att det bara var intressant med GTX 680 vs. 7970. Men inte i övriga 600- respektive 7000-serien där nVidia inte hade övertag. Där var fortfarande strömeffektiviteten sekundär.
Samma sak vid övergången från P4 till C2Q. Strömeffektivitet blev intressant över en natt. Det var inte för att Intel följde marknaden. Det var för att de efter många år helt enkelt lyckats få fram en effektivare arkitektur än AMD.

Det var så där jag också kommer ihåg det, rätt märkligt faktiskt, absolut var det bra att Nvidia och Intel gick över till mer strömeffektiva produkter men att det plötsligt blev viktigt och lystes upp mycket när AMD hade stått och gnatat i flera år med sådana produkter.. jaja det är historia nu.

Skrivet av Friterad:

Och det baserar du på (antar jag) några få personer som argumenterat för detta Online? Fanboys är som troll, dom är få men dom gör sig hörda, så för den som inte tänker sig för så kan dom verka många.

Fanboys och några personer på Internet? Nu skämtar du väl, det var ju försäljningen som sa allt och pengarna som Nvidia samt Intel drog in?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Fanboys och några personer på Internet? Nu skämtar du väl, det var ju försäljningen som sa allt och pengarna som Nvidia samt Intel drog in?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och varken Nvidia eller Intel vann pga fanboys vilket är vad som en del försöker skylla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Om vi ändå pratar om 7970, hade enorma problem i 7 månader, från 1-4 kort med frametimes och annat.
4x 680 funkade plugg and play noll problem utöver 2GB vram.

6000 serien va nice, men 580 3GB va bättre för SLI (det jag spela hade bättre stöd)

Även med mina 4x Fury X tog det bajs lång tid för free-sync i CF och window mode så blev ingen free-sync

Känns som AMD är långt efter Nvidia i release på saker.

Ja du får betala mer för Nvidia, inget snack.

Men orkar inte sitta vänta 7-8 månader som Nvidia löste från dag 1 när g-sync kom tex.

Precis, du som tillhör målgruppen som spenderar dessa summor kommer inte bry dig om mer än det bästa, intesant? Onekligen svårt för vissa att fatta att det inte spelar någon roll hur bra prestanda/krona AMD har om dom inte ger ett bra intryck på fler områden speciellt inte för dom som har fetare budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja och varken Nvidia eller Intel vann pga fanboys vilket är vad som en del försöker skylla på.

Nvidia och Intel sålde ju bättre än AMD trots när de hade sämre produkter genom åren och sålde massvis bättre när de fick bättre produkter. Om det är förtjänst av fanboys, testsidor, mutor, vanligt folk, genuint bättre produkter eller tomten vet jag inte. Men märkligt att strömeffektivteten fick världens sving av viktigthet när de lanserade sånt i deras produkter, var som att skivat bröd hade kommit till.

Skrivet av Friterad:

Precis, du som tillhör målgruppen som spenderar dessa summor kommer inte bry dig om mer än det bästa, intesant? Onekligen svårt för vissa att fatta att det inte spelar någon roll hur bra prestanda/krona AMD har om dom inte ger ett bra intryck på fler områden speciellt inte för dom som har fetare budget.

AMD ger inte bra intryck säger du, märkligt med tanke på att det är ganska mycket på grund av AMD som Nvidia och Intel ligger där de är, att dessa giganter har lanserat sånna fulländade produkter som du och jag som konsument kan inhandla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Så, AMD har haft sin Analyst Day där de sagt att Vega kommer till utvecklare sent i Juni. Kan vi glömma det här falska skitryktet nu? Finns ingen Core, Eclipse eller Nova. Namnen är bullshit. Vilket märktes då ryktesspridaren garderade sig med att säga att namnen inte var fastslagna ännu trots tre veckor kvar till påstådd release. Men det betyder att vi inte har några skäl att tro att det blir tre olika prestandalägen för Vega 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jadu... Har man exakt samma pris/prestanda där ingen är villig att priskonkurrera och svennebanan gladeligen blir rövknullade med sina femtusenkronorskort, då kan man kalla det både kartellbildning och massvåldtäkt som möjliggörs av alla korkade människor där ute som går på det. Jag spelar hellre quake live med de grejerna jag har än att lägga mig på mage och ta emot som alla andra här inne verkar tycka är kul.

Kan du ta lite mindre knark innan du svarar igen för jag har ingen aning om vad du försöker säga.

Klagar du på att toppkorten är dyra eller vad? Vet inte riktigt hur du förväntar dig att Nvidias monopol är bättre då nvidia sänkte priser nyligen på grund av AMD. Precis som Intel, plötsligt, kom fram till att fler än 4 kärnor kan vara bra och fick sänka sina ockerpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Nvidia och Intel sålde ju bättre än AMD trots när de hade sämre produkter genom åren och sålde massvis bättre när de fick bättre produkter. Om det är förtjänst av fanboys, testsidor, mutor, vanligt folk, genuint bättre produkter eller tomten vet jag inte. Men märkligt att strömeffektivteten fick världens sving av viktigthet när de lanserade sånt i deras produkter, var som att skivat bröd hade kommit till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska enkelt, marknadsföring. Sen tror jag inte riktigt strömeffektiviteten fick en plötslig sving bara för att Intel och Nvidia fick bättre strömeffektivitet för vanliga köpare, dvs den stora marknaden. Utan jag förmodar att det här gäller några få fanboys på forum som yttrar sig, brukar vara så. Ni pratar på ett vis som får det att verka som att hela marknaden gjorde en u-sväng. Ganska trött på konspirationsteorier om varför Nvidia alltid vinner pga dumma fanboys osv, varje gång AMD släpper en produkt som det råder missnöje om så är det fanboyism. Det är alltså aldrig AMD själva som misslyckas, eller? Inte alltid dom misslyckas med produkterna i sig utan det kan vara deras PR-avdelning som är flaskhalsen. Ryzen är väldigt bra IMO och skulle jag bygga nytt idag skulle jag utan tvekan köpa Ryzen. Men hur många utanför SweClockers forum känner till Ryzen? "Core i3,i5,7" har blivit så vanligt bland normen, dvs okunniga, att någonting annat finns inte. Försäljningen måste öka bland massorna och det är inte lätt för AMD nu.

Citat:

AMD ger inte bra intryck säger du, märkligt med tanke på att det är ganska mycket på grund av AMD som Nvidia och Intel ligger där de är, att dessa giganter har lanserat sånna fulländade produkter som du och jag som konsument kan inhandla.

Förklara gärna för mig hur det har någonting att göra med vad folk får för intryck av AMD genom deras egna produkter? Det är bra att du har uppfunnit hjulet men om någon annan har skapat ett bättre hjul så kommer jag skaffa det istället. Förstår du analogin? Uppenbarligen ger AMD dåligt intryck för många, eller tror du att Tvelander köpte AMD GPUer bara för att sedan prata illa om dom? Är dåliga recensioner på nätet bara Nvidia fanatiker som svartmålar AMD?

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Friterad:

Ganska enkelt, marknadsföring. Sen tror jag inte riktigt strömeffektiviteten fick en plötslig sving bara för att Intel och Nvidia fick bättre strömeffektivitet för vanliga köpare, dvs den stora marknaden. Utan jag förmodar att det här gäller några få fanboys på forum som yttrar sig, brukar vara så. Ni pratar på ett vis som får det att verka som att hela marknaden gjorde en u-sväng. Ganska trött på konspirationsteorier om varför Nvidia alltid vinner pga dumma fanboys osv, varje gång AMD släpper en produkt som det råder missnöje om så är det fanboyism. Det är alltså aldrig AMD själva som misslyckas, eller? Inte alltid dom misslyckas med produkterna i sig utan det kan vara deras PR-avdelning som är flaskhalsen. Ryzen är väldigt bra IMO och skulle jag bygga nytt idag skulle jag utan tvekan köpa Ryzen. Men hur många utanför SweClockers forum känner till Ryzen? "Core i3,i5,7" har blivit så vanligt bland normen, dvs okunniga, att någonting annat finns inte. Försäljningen måste öka bland massorna och det är inte lätt för AMD nu.

Förklara gärna för mig hur det har någonting att göra med vad folk får för intryck av AMD genom deras egna produkter? Det är bra att du har uppfunnit hjulet men om någon annan har skapat ett bättre hjul så kommer jag skaffa det istället. Förstår du analogin? Uppenbarligen ger AMD dåligt intryck för många, eller tror du att Tvelander köpte AMD GPUer bara för att sedan prata illa om dom? Är dåliga recensioner på nätet bara Nvidia fanatiker som svartmålar AMD?

Bara kort, tex fury x va jag as nöjd.
MEN FINNS inga bra free-sync skärmar jag vill ha....

Det bara tar för lång tid innan små saker fixas... tycker är synd gillar AMD, och det är billigare.

Men pratar vi bland svenne-random ej kunniga så finns knappt amd för 5 öre.
Var enda butik vill sälja intel känns det som, och Nvidia, kolla bara på bundles på maskiner.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bara kort, tex fury x va jag as nöjd.
MEN FINNS inga bra free-sync skärmar jag vill ha....

Det bara tar för lång tid innan små saker fixas... tycker är synd gillar AMD, och det är billigare.

Men pratar vi bland svenne-random ej kunniga så finns knappt amd för 5 öre.
Var enda butik vill sälja intel känns det som, och Nvidia, kolla bara på bundles på maskiner.

Jo men precis vad jag menar, i sin helhet så har dom inte lyckats så bra. Tror verkligen att om dom lyckas med det och något bättre PR så kan dom vända så småningom.

Jag förstår inte vart du vill komma riktigt, fula trix är inte direkt någon nyhet (bokstavligt talat dessutom, titta bara på hur gamla artiklarna är). Att bara skicka länkar utan någon kontext i vad du menar med det är helt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ganska enkelt, marknadsföring. Sen tror jag inte riktigt strömeffektiviteten fick en plötslig sving bara för att Intel och Nvidia fick bättre strömeffektivitet för vanliga köpare, dvs den stora marknaden. Utan jag förmodar att det här gäller några få fanboys på forum som yttrar sig, brukar vara så. Ni pratar på ett vis som får det att verka som att hela marknaden gjorde en u-sväng. Ganska trött på konspirationsteorier om varför Nvidia alltid vinner pga dumma fanboys osv, varje gång AMD släpper en produkt som det råder missnöje om så är det fanboyism. Det är alltså aldrig AMD själva som misslyckas, eller? Inte alltid dom misslyckas med produkterna i sig utan det kan vara deras PR-avdelning som är flaskhalsen. Ryzen är väldigt bra IMO och skulle jag bygga nytt idag skulle jag utan tvekan köpa Ryzen. Men hur många utanför SweClockers forum känner till Ryzen? "Core i3,i5,7" har blivit så vanligt bland normen, dvs okunniga, att någonting annat finns inte. Försäljningen måste öka bland massorna och det är inte lätt för AMD nu.

Förklara gärna för mig hur det har någonting att göra med vad folk får för intryck av AMD genom deras egna produkter? Det är bra att du har uppfunnit hjulet men om någon annan har skapat ett bättre hjul så kommer jag skaffa det istället. Förstår du analogin? Uppenbarligen ger AMD dåligt intryck för många, eller tror du att Tvelander köpte AMD GPUer bara för att sedan prata illa om dom? Är dåliga recensioner på nätet bara Nvidia fanatiker som svartmålar AMD?

Håller delvis med i det mesta du säger, egentligen ska jag inte skriva i slutet av dagen om man är trött, grinig och hoppet har lämnat en, blir mer provokation och dramatik istället för logik och argument.

Håller med att det är att ta i och dra fram konspirationer och att AMD aldrig gör fel när de vissa gånger både släppt sämre produkter och haft en marknadsföring som när den har varit bäst har mer legat till som medioker. Senaste tidens marknadsföring har ju också varit lite kliande på pannan.

Kanske har du rätt i det du säger att AMD gör allt helt enkelt lite sämre och att Nvidia samt intel har rättvist tagit sig till den plats de är idag. Jag kan mycket väl ha fel och att situationen är det den är. Då får det väl vara så, inget problem för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ser riktigt bra ut!

Skrivet av Timergu:

Lika bra för samma pris kommer nog inte räcka AMD. Kämpa på!

Stämmer det verkligen i hela västvärlden? Kanske stämmer i Sverige men jag hoppas att resten av västvärlden vet bättre.

Skrivet av Bl4ckIce:

Folk lägger gärna ut extra pengar när det står Nvidia på kortet.
Skulle det stå AMD så förväntar folk sig "typ" halva priset för samma prestanda.

Varför kan man undra?

Sinnesnärvaro (mindshare) vilket du säkert visste om

Skrivet av VadSaDu:

Håller med, tyvärr så har det blivit så genom åren pga nVidias energisnåla kort som presterar bra direkt ur box, men tappar lite senare.

Folk vill ha bra idag, inte kanske imorgon.

AMD glänste med sin HD 7XXX-serie, sen tappade de bort sig i dimman och nVidia seglade hem marknaden, och skapade en enorm kundbas och tyvärr..fanboism.

Med tanke på att AMDs kort blir bättre med tiden och Nvidias handikappas i vissa nya spel(!) så borde massa Nvidia typer gå över till AMD tycker man!

Brukade säga att jag inte blev klok på fanatiker tills jag insåg att jag själv ville vara en ABIT fanatiker. Varför? Enkelheten i att bara kolla ett enda märke istället för 8st.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Digital fyndjägare

NEJ AMD NEJ... Namnen är förvirrande.. EJ BRA för ER, IMO
Den stora massan bör förstå och se enkelheten bakom sådant.
Jag gillar INTE kort som bara får ett namn utan siffror eller enkel logik bakom.
Ett enkelt exempel följer här, vilket kort är bättre (påhittade namn).
Matrocz 280, Matrocz 290, MatrocZ 280 x2, Matrocz Excaliber X, Matrocz Extreme E, Matrocz One

För en som inte är insatt så är detta svårt att veta...
Kolla bara Fury, 380, 290, Fury X, 370, 295, 390, 470, 580... o.s.v
Jag hade trott 580 spöar ALLA dessa kort

PS2, PS3 eller PS4 (enkelt och bra)
Xbox 360, Xbox One eller Xbox Scorpio

WTF för mig så låter Xbox 360 BÄST.

Ja ni förstår vad jag menar och vill komma fram till...

Hur många tycker att det är fel att "gå den vägen" med "VEGA Super Nova Extreme RX Ultra Big Bang" förutom jag?

Jag hoppas verkligen det är ett RYKTE med dessa namn.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •