Installera Linux på ett Asus P8Z77-I DELUXE

Permalänk
Medlem

Installera Linux på ett Asus P8Z77-I DELUXE

Hej,

Jag har spenderat för mycket tid med att försöka få det här att fungera,

Har ett P8Z77-I DELUXE som jag försöker få in en Linuxinstallation på. Jag har försökt med Ubuntu, Mint och Debian men får inte bild till någon av dem. Rätt säker på att det har med UEFI:t att göra men vet inte hur jag ska lösa det. Alla trådar jag hittar säger att jag ska stänga av secure boot, vilket är gjort.

Att installera Win10Home/Win10Server är inga problem alls. Men tanken är att ha burken som en headless plexserver och känner att Ubuntu eller Debian skulle fungera bättre till det.

Det ska alltså bara vara ett OS på burken, ingen dualboot.

Jag kommer in på LiveUSB:n för Ubuntu om jag ändrar till "nomodeset". Men installerar jag det på datorn (istället för kör från USB:n) försvinner bilden igen.

Datorn körs med den integrerade grafikkretsen.

Har inte så mycket erfarenhet med Linux men har lekt runt med det en del.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

jag körde ett gäng olika distar på min p8z77-v bräda utan problem, dock hade jag ett grafikkort... du har inget grafikkort du kan testa med?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Har ett som är installerat i min vanliga dator, men det kommer få nätagget att brinna upp.

Sen är kabeldragningen helt hemsk för jag var så nöjd över att ha den platsen så jag inte riktigt behövde bry mig (Node 304) xp

Men får plocka upp ett GT710 eller något och testa, tack för tipset!

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har inga som helst problem att installera OS på min Z77I-Deluxe.
Kör FreeNAS (FreeBSD) just nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kör du också med dedikerat gk?

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Enligt Arch så ska det inte vara något problem. Är mesa installerat?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Hmm, det vet jag inte.

Lite osäker på när jag skulle installerat det?

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Hmm, det vet jag inte.

Lite osäker på när jag skulle installerat det?

Med Ubuntu och liknande så bör Mesa bli installerat från början. Men med Intel-grafik så ska det inte vara något problem, tack vare att Intels drivrutiner är open source så ska det bara fungera direkt utan extra paket. Att du måste boota med nomodeset tyder på att något är galet, det ska inte behövas med Intel-grafik.

Du skulle kunna testa någon annan distribution som inte är Debian-baserad, t.ex. Manjaro.

Permalänk

@Lloldrin: Jag kan tänka mig att det skulle kunna bero på: Grafikkortsdrivrutinen känner inte korrekt av vilken port som bildskärmen är inkopplad i, och skickar bilden till fel port, kanske en vga? Detta har hänt mig med en TV och intelgrafik. TVn svarade inte tillräckligt snabbt att den var inkopplad, och datorn väjer port 0 för grafik som är en vga eftersom det är default om ingenting är inkopplat. Det fungerar korrekt med andra TV eller om TV kopplas in efter uppstart.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lloldrin:

Kör du också med dedikerat gk?

Nej, ingen vits med grafikkort i en NAS som inte ens är inkopplad i något annat än ett eluttag och nätverksuttag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av likeabawz:

@Lloldrin: Jag kan tänka mig att det skulle kunna bero på: Grafikkortsdrivrutinen känner inte korrekt av vilken port som bildskärmen är inkopplad i, och skickar bilden till fel port, kanske en vga? Detta har hänt mig med en TV och intelgrafik. TVn svarade inte tillräckligt snabbt att den var inkopplad, och datorn väjer port 0 för grafik som är en vga eftersom det är default om ingenting är inkopplat. Det fungerar korrekt med andra TV eller om TV kopplas in efter uppstart.

Hmm, det här skulle kunna vara problemet, jobbade med den mot en TV som är rätt kass (finlux). Testar att köra mot skärm när jag kommer hem!

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, ingen vits med grafikkort i en NAS som inte ens är inkopplad i något annat än ett eluttag och nätverksuttag.

Var mest för att se om fallet var detsamma där, men då borde jag få det att funka på integrerade kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Okej,

Jag tror jag hittat det.

Ställde om i "Boot" från Secure Boot, men SATA inställningarna var fortfarande AHCI, när jag ställde om dem till IDE fick jag igång det. Testade också att köra med en riktig skärm på en gång, så det kan ha haft med det att göra.

Tack för alla svar, uppskattar hjälpen!!

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4