GTX 780 TI FE, Kyler dåligt. Ny kylare?

Permalänk
Medlem

GTX 780 TI FE, Kyler dåligt. Ny kylare?

Hej alla Sweclockare!

Har som rubriken lyder ett 780 TI FE som inte kyler bra alls. ligger ständigt på 83 grader där den throtllar. Min polare har exakt samma kort men hans ligger på 75 grader när han spelar.
Till min fråga då, finns det någon sluten vattenkylning man kan köpa till detta kort och sätta på?

Provade att byta kylpastan utan större förändring. Ska införskaffa ett nytt grafikkort snart men hade velat sätta detta i ett mindre chassi men i detta skicket går det inte då det går så varmt och jag redan ligger på riktigt bra airflow i mitt chassi.
Eller finns det något annat jag kan göra? Om någon kanske hade liknande problem.

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem

I min värld går gpu-kärnor till åtminstone 90 grader innan de throttlar? 83 känns lågt. Kan dock vara någon annan komponent som går brännhet, VRM t ex.

Har du blåst rent kylaren från damm osv? Det är ett rätt gammalt grafikkort, kan vara idé att börja med att byta kylpasta och ev thermalpads på VRM'er, minnesmoduler osv.

Permalänk
Medlem

Släng skiten <3

Permalänk
Medlem

@Broder Truck: Ja gjorde rent samtidigt som jag bytte kylpastan (3 dagar sen). Ja tänkte fel hade temp target på 83 därför men den ligger ändå ganska högt och ska jag sätta in det i ett mindre chassi med sämre airflow blir det ju inte bättre!

Permalänk
Skrivet av Trinyti:

Hej alla Sweclockare!

Har som rubriken lyder ett 780 TI FE som inte kyler bra alls. ligger ständigt på 83 grader där den throtllar. Min polare har exakt samma kort men hans ligger på 75 grader när han spelar.
Till min fråga då, finns det någon sluten vattenkylning man kan köpa till detta kort och sätta på?

Provade att byta kylpastan utan större förändring. Ska införskaffa ett nytt grafikkort snart men hade velat sätta detta i ett mindre chassi men i detta skicket går det inte då det går så varmt och jag redan ligger på riktigt bra airflow i mitt chassi.
Eller finns det något annat jag kan göra? Om någon kanske hade liknande problem.

Mvh Rickard

är det denna versionen du menar?

Skrivet av Trinyti:

@Broder Truck: Ja gjorde rent samtidigt som jag bytte kylpastan (3 dagar sen). Ja tänkte fel hade temp target på 83 därför men den ligger ändå ganska högt och ska jag sätta in det i ett mindre chassi med sämre airflow blir det ju inte bättre!

var du noga med att ta ur mattan av damm som brukar bli mellan kylflänsen och fläkten under kåpan på kylaren på just denna typen av kylare?

brukar vara lätt att missa att den har bildats där imellan då det unte brukar vara direkt lätttillgängligt och ibland krävs demontering av fläkten på kylaren för att kunna få bort den helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:Ja det är den jag har. Kunde inte öppna hela då jag behövde en lite större torx, men ska ner till järnhandeln och köpa en större imorgon så jag kan dela på fläkt och dyligt, återkommer med svar sen.
Tack för all hjälp än så länge

Permalänk
Medlem

Kolla det som Rouge Of Darkness säger ovan först, men vill du köra en sluten vattenkylning på ditt kort så går det och då finns det 2 alternativ, NZXT Kraken G10/G12 eller Corsair Hydro HG10, plus en passande sluten vattenkylare.
Jag själv körde med Kraken G10 på mitt 780 med en Corsair H55 kylare vilket fungerade riktigt bra måste jag säga.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Mac83: Så om jag skulle köpa t.e.x NZXT Kraken G12 + Kraken X42 så skulle det funka? Ska göra det annars blir det nog en likadan lösning som du gjorde! Tack så mycket för snabba svar, uppskattas starkt!

Permalänk
Medlem

Jag rengjorde precis mina två genom att skruva isär kylarna och tvätta rent ordentligt. Där var en hel del damm. Dock har jag aldrig haft problem med höga temperaturer, damm eller inte. Fläktarna gick bara högra tidigare. Nu är de tillbaka på standardnivå som är nästintill ljudlös.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Trinyti:

Hej alla Sweclockare!

Har som rubriken lyder ett 780 TI FE som inte kyler bra alls. ligger ständigt på 83 grader där den throtllar. Min polare har exakt samma kort men hans ligger på 75 grader när han spelar.
Till min fråga då, finns det någon sluten vattenkylning man kan köpa till detta kort och sätta på?

Provade att byta kylpastan utan större förändring. Ska införskaffa ett nytt grafikkort snart men hade velat sätta detta i ett mindre chassi men i detta skicket går det inte då det går så varmt och jag redan ligger på riktigt bra airflow i mitt chassi.
Eller finns det något annat jag kan göra? Om någon kanske hade liknande problem.

Mvh Rickard

Det låter mer som att det är något speciellt med din kompis kort. 780 ti med referenskylare ska gå till 83 grader. Den har det som temp target i original inställningar . Efter det varvar fläkten upp eller så klockar den ner för att hålla temperaturen. I princip alla tester på korten när de var nya visade samma sak. Se till exempel:
https://m.sweclockers.com/test/17844-nvidia-geforce-gtx-780-t...

Det låter mest som att din kompis har skruvat om fläktkurvan rejält eller sänkt temp target/power limit till en lägre nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det du kan testa är att köpa liquidcool eller thermal grizzly kylpasta i flytande form. OBS, funkar endast om kylaren är kopparbaserad! Annars finns det kopparshim-mod som man kan göra med hjälp av 0,5mm shims som man sätter mellan gpu-kärnan och kylaren (med kylpasta på vardera sida)

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Kanske finns någon tredjeparts luftkylare som passar (och får plats?)

Jag köpte en dator med ett GTX670 med radialfläkt som lät som en dammsugare under belastning.
Kunde inte reklamera / ångra, då den ingick i ett färdigbygge från Komplett 'då måste du reklamera hela datorn och betala straffavgift för att reklamera färdigbygge'.

Bad dom skicka en sån här gratis i stället ('fast Turbo II' på den tiden):

https://www.inet.se/produkt/5322375/arctic-cooling-accelero-t....

Kortet blev knäpptyst och betydligt svalare!
-Faktiskt tystare under last än mitt nuvarande 1060 3GB med Windforce x2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinyti:

@Mac83: Så om jag skulle köpa t.e.x NZXT Kraken G12 + Kraken X42 så skulle det funka? Ska göra det annars blir det nog en likadan lösning som du gjorde! Tack så mycket för snabba svar, uppskattas starkt!

Det fungerar fint ja.
Det bästa med den lösningen är att det fungerar med så många olika modeller så skulle du t.ex byta till ett 1080 ti så skulle den passa även där.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Att den går upp i 83 grader visar ju att det fungerar som det ska..Polarens kort jobbar inte lika hårt ..Vad har ni för övrig hårdvara..Kan ju faktiskt vara så polarens cpu flaskar hans grafikkort och därav mindre temp.Medans ditt får fullt fräs av cpu och kan sträcka ut benen så att säga

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz