Permalänk

Månadsavtal Adobe

Sitter inne på Adobes sida och försöker bli klok på hur deras olika "betalningsplaner" fungerar.

Månadsavtal.. Betyder det att jag kan säga upp mitt avtal när som?
Jag ska egentligen bara redigera en liten resevideo och tänkte använda mig av Premiere Pro. Kommer inte ha någon nytta av det senare. Som jag förstår kan man inte längre köpa programmet, utan man prenumererar på det?

Någon med insikt?

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

@anundjakob Det räcker inte med testversionen? Den fungerar ju i 30 dagar.
http://www.adobe.com/se/downloads.html

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

@anundjakob Det räcker inte med testversionen? Den fungerar ju i 30 dagar.
http://www.adobe.com/se/downloads.html

This

Permalänk
Skrivet av Kent:

@anundjakob Det räcker inte med testversionen? Den fungerar ju i 30 dagar.
http://www.adobe.com/se/downloads.html

Har man alla funktioner i testversionen som i den fulla versionen?

Permalänk
Skrivet av anundjakob:

Har man alla funktioner i testversionen som i den fulla versionen?

Ja, det har man. Det enda som är problemet är att du bara kan använda mjukvaran i 30 dagar. Tidigare kunde man installera om Premiere om man behövde ytterligare 30 dagar, men jag vet inte hur det är nu för tiden.

// sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@anundjakob: Har för mig bindningstiden för månadsavtal är ett år. Man kan säga upp tidigare men då fick man pynta en extra slant hur som helst.

Har börjat göra mina filmer i DaVinci Resolve 14 Beta. Det är helt gratis men de har en betalversion med några extra effekter som kostar pengar. Sjukt kraftfullt och enkelt att jobba i.

edit: ser att de har både Årsplan med förskottsbetalning, Årsplan med månadsbetalning samt Månadsavtal nu. Med det sista borde man kunna köpa en månad i stöten tycker jag. Fast jag står fast vid min rekommendation av DaVinci.

Permalänk
Medlem

Om man får highjacka tråden lite, vet någon hur många som kan använda en inloggning på creative cloud samtidigt? Tänkte man kunde prenumerera med en kompis för att få det lite billigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hAnN48:

Om man får highjacka tråden lite, vet någon hur många som kan använda en inloggning på creative cloud samtidigt? Tänkte man kunde prenumerera med en kompis för att få det lite billigare.

Två styck

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lind78:

@anundjakob: Har för mig bindningstiden för månadsavtal är ett år. Man kan säga upp tidigare men då fick man pynta en extra slant hur som helst.

Nej, ingen bindningstid på månadsavtal. Det du beskriver är ett årsavtal.

Permalänk

Hej!
Jag har exakt samma funderingar som trådskaparen och därför vill jag inte starta en ny tråd, jag vill bara lägga till en "under tråd" om licensavtal som alla brukar snabbt stänga utan att läsa igenom.

4.5 Uppsägning av licens. Du kan när som helst återkalla denna licens för ditt Innehåll och säga upp våra rättigheter genom att ta bort ditt Innehåll från Tjänsten. Några kopior av ditt Innehåll får dock behållas som en del av våra löpande säkerhetskopior.

Vad fan menar de med det här? Att Adobe får behålla mina videos? I så fall varför när jag är redan inte kund? Det liknar lite Facebook varning för mig... Storebror ser allt? Någon som kan bekräfta mina misstankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faithless:

Hej!
Jag har exakt samma funderingar som trådskaparen och därför vill jag inte starta en ny tråd, jag vill bara lägga till en "under tråd" om licensavtal som alla brukar snabbt stänga utan att läsa igenom.

4.5 Uppsägning av licens. Du kan när som helst återkalla denna licens för ditt Innehåll och säga upp våra rättigheter genom att ta bort ditt Innehåll från Tjänsten. Några kopior av ditt Innehåll får dock behållas som en del av våra löpande säkerhetskopior.

Vad fan menar de med det här? Att Adobe får behålla mina videos? I så fall varför när jag är redan inte kund? Det liknar lite Facebook varning för mig... Storebror ser allt? Någon som kan bekräfta mina misstankar?

Det handlar väl mer om att de vill friskriva sig från ansvar om nån del av dina användaruppgifter (knappast bilder eller filmer) skulle råka finnas kvar i databaser och backuper av dem efter att ditt avtal med Adobe har upphört.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Faithless:

Hej!
Jag har exakt samma funderingar som trådskaparen och därför vill jag inte starta en ny tråd, jag vill bara lägga till en "under tråd" om licensavtal som alla brukar snabbt stänga utan att läsa igenom.

4.5 Uppsägning av licens. Du kan när som helst återkalla denna licens för ditt Innehåll och säga upp våra rättigheter genom att ta bort ditt Innehåll från Tjänsten. Några kopior av ditt Innehåll får dock behållas som en del av våra löpande säkerhetskopior.

Vad fan menar de med det här? Att Adobe får behålla mina videos? I så fall varför när jag är redan inte kund? Det liknar lite Facebook varning för mig... Storebror ser allt? Någon som kan bekräfta mina misstankar?

Njae, Adobe friskriver sig bara eftersom de har automatisk back up på alla molntjänster. Så om du lagrar saker i deras "moln" och säger upp det - så tar dem bort din data. Men de tänker inte lägga tid på att gå igenom alla gamla backuper (troligtvis off site back upps eller liknande som inte tas så frekvent). Istället så rensar de alla dessa vart X antal dagar. I tiden mellan uppsägning och att deras senaste back up som innehåller din data blir gammal nog att rensas bort så ligger din data alltså kvar... typ så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@cyklonen:

Det står "kopior av ditt Innehåll".... inte dina användaruppgifter. Jag är lite skeptiskt med allting efter Facebook avslöjandet.

Permalänk

@Xyborg: Troligen är det så... och sedan tar de bort allt.

Permalänk

Jag ska testa DaVinci, det ser nästan likadant ut och dessutom gratis... jag har bott i Småland för länge

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte läsa användaravtal i översatta versioner. Ibland blir det heltokigt. Det kan också vara så att det står "content" i originalet, men i vilket fall som helst lär det inte handla om det du tror. Det handlar om att de inte ska behöva detaljinventera hela databasen manuellt hela tiden, för att garantera att inte en gnutta rester av dina uppgifter finns kvar. Så tolkar jag det.

Hur som helst har du väl bilder och filmer på datorn, inte hos Adobe???

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faithless:

Jag ska testa DaVinci, det ser nästan likadant ut och dessutom gratis... jag har bott i Småland för länge

Jag skaffade DaVinci Resolve 16 (gratisversionen) i går och började göra enkla saker i den. Tror att den kommer att täcka alla mina videoredigeringsbehov inom överskådlig framtid. Dessutom har den GPU-accelerering, vilket Adobe Premiere inte har (utöver att den använder iGPU för vissa saker på Intel-processorer) om jag fattat rätt.

Skulle jag känna att jag vill ha de saker som finns i betalversionen, så är det en engångskostnad, som inte ens motsvarar ett helår med Adobe Premiere Pro-prenumeration i kostnad. Enkelt val!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skaffade DaVinci Resolve 16 (gratisversionen) i går och började göra enkla saker i den. Tror att den kommer att täcka alla mina videoredigeringsbehov inom överskådlig framtid. Dessutom har den GPU-accelerering, vilket Adobe Premiere inte har (utöver att den använder iGPU för vissa saker på Intel-processorer) om jag fattat rätt.

Skulle jag känna att jag vill ha de saker som finns i betalversionen, så är det en engångskostnad, som inte ens motsvarar ett helår med Adobe Premiere Pro-prenumeration i kostnad. Enkelt val!

Adobe lanserade väl deras gpu accelerering (Mercury Playback Engine) för 10 år sedan. Dock accelereras fler saker i davinci och det skalar betydligt bättre med mer gpu-kraft.

Största fördelen med Adobe är ju inte premiere i sig (där davinci helt klart är ett rimligt, och billigare alternativ), utan hela paketet och integrationen mellan programmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Premiere Pro har GPU-acceleration, såklart.

Premiere och "kompisprogrammet" After Effects är vanliga inom film- och videoindustrin, så att kunna dem är en fördel om det är något man ev. kommer jobba med. Vitsen med prenumerationen på Creative Cloud är ju även integrationen med Adobes övriga program för allt möjligt inom mediaproduktion, delade resursbibliotek för team osv.

För nån som bara vill redigera lite som hobby är dock Premiere Pro både overkill och dyrt. Davinci Resolve är ett fint alternativ.

Permalänk

@cyklonen: Ja det är sant. Jag ville bara dubbel kolla hur andra tolkar det hela...

Permalänk

Tack för all bra tips och svar. Jag ska testa DaVinci också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faithless:

Tack för all bra tips och svar. Jag ska testa DaVinci också.

Har kört Davinci i 2 år nu. Och en sak som är värd att tänka på att även om gratis versionen är bra så duger den bara till 1080p även om din hårdvara är bra. Detta mest pga att du inte får video decode genom GPU.
Du kan dock redigera 4K med men det är värre än halvfrusen sirap.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Jag är själv sugen på att registrera mig på adobe creative cloud med nån och dela på kostnaden ☺
Det kan vara värt 300kr/månad ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Märk väl att du kan logga in på Adobe CC på två maskiner, men inte samtidigt. Det går smidigt att "nolla" denna inloggning dock, så att man kan flytta maskin, men om man tänkte arbeta på samma gång kastar det ut den ena klienten. Den börjar också härja ganska snabbt om man kapar internetförbindelse enligt egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Märk väl att du kan logga in på Adobe CC på två maskiner, men inte samtidigt. Det går smidigt att "nolla" denna inloggning dock, så att man kan flytta maskin, men om man tänkte arbeta på samma gång kastar det ut den ena klienten. Den börjar också härja ganska snabbt om man kapar internetförbindelse enligt egen erfarenhet.

Typiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Jag är själv sugen på att registrera mig på adobe creative cloud med nån och dela på kostnaden ☺
Det kan vara värt 300kr/månad ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, det är rätt dyrt

Du råkar inte vara student? Då är det ganska schyssta priser.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Mjo, det är rätt dyrt

Du råkar inte vara student? Då är det ganska schyssta priser.

Nej 44 årig student är jag inte 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Nej 44 årig student är jag inte 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Anmäl dig till nån skitkurs o skaffa sen ett globalt student ID via Kilroy. Dessa är giltiga i ett år och som bonus så accepterar SJ dem

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Anmäl dig till nån skitkurs o skaffa sen ett globalt student ID via Kilroy. Dessa är giltiga i ett år och som bonus så accepterar SJ dem

Hur gör man det ?
Hur vet man vilka kurser som är giltiga för adobe då ?
Godkänner Adobe om man köper ett student id från kilroy ?
Jag skulle eg bara vilja testa adobes program typ 1 år och se om det är svåra program att lära sig .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Märk väl att du kan logga in på Adobe CC på två maskiner, men inte samtidigt. Det går smidigt att "nolla" denna inloggning dock, så att man kan flytta maskin, men om man tänkte arbeta på samma gång kastar det ut den ena klienten. Den börjar också härja ganska snabbt om man kapar internetförbindelse enligt egen erfarenhet.

Det stämmer väl inte. Vet två som har en abonnemang och jobbar samtidigt med både Photoshop och In Design.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200