AMD tillkännager Ryzen Threadripper – entusiastprocessorer med 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Den borde bli jäkligt skön i Rust, där är ett spel som verkligen kan dra nytta av dessa kärnor och trådar.
Blir nog att byta ut min LGA 2011-3 sockel mot vad nu denna kommer heta, helt klart!

Rust använder inte mer än 8 trådar. Har testat med i7 4930K (6C/12T) så din 2011 prolle duger nog fint. Har du FPS problem är det dags att uppgradera grafikkortet.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Det är bara bra om AMD krossar intel den här generationen så intel måste satsa sin budget på att skapa något mycket bättre, och inte bara släppa nya processorer som är lite bättre än de förra.

Konkurrens är bra för alla.

Permalänk
Medlem

@N0tepad: Såvida du inte använder din dator professionellt/inom något yrke så kanske du klarar dig gott och väl på en 1700 processor ändå, du kunde trots allt ha köpt en 1800x, ..Eller eftersom det inte direkt är någon prestanda-skillnad mellan 1700 upp till 1800x så kan du köpa en aftermarket kylare för processorn och använda AMDs mjukvara för att "uppgradera" din 1700 till en 1800x.
Vad jag syftar på om än med massa text mellan, är att inga spel lär kunna nyttja en 16core/32thread processor, de flesta spel håller ännu att försöka komma ikapp 6-core och 8-core processorer, så om du som mest (prestanda-vis) spelar på datorn på lär du inte behöva en snabbare processor än den du valt.

Visa signatur

John

Permalänk
Avstängd

Åh jösses Amalia, tur jag redan druckit upp kaffet.

Men ändå måste jag stämma in i kören om spelutvecklarnas ovilja att anpassa för fler kärnor.
Var ligger problemet egentligen?
Är alla utvecklare upptagna med att porta skiten från konsol och se till att hårstrån faller rätt, eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Men ändå måste jag stämma in i kören om spelutvecklarnas ovilja att anpassa för fler kärnor.
Var ligger problemet egentligen?
Är alla utvecklare upptagna med att porta skiten från konsol och se till att hårstrån faller rätt, eller vad?

Nej, men att köra parallellt eller samtidigt sätter en mängd "måsten" på kod, flöde och data. Inte ens ett (i jämförelse) trivialt program som en löneberäkningsmodul går enkelt att parallellisera (tro mig...), trots att du har fixa flöden och det inte är en massa grejjer som sker utifrån hela tiden. Själva programmeringen i sig är ju enkel men det är logiken som är skitknepig. Jag har skrivit några grejjer i MPI och det är inte trivialt. Det tar en jävla tid, så pass att det kan vara mer ekonomiskt försvarbart att lägga kraft på att handoptimera sekventiell kod istället. Du kan även komma att kräva speciell hantering för fallet 2 cores kontra 4 cores kontra 6 cores kontra 8 cores kontra 10 cores kontra 12 cores, inte bara programmatiskt utan även logiskt.

Det är heller inte ovanligt att det inte går att köra beräkningarna parallellt. Det ena kräver det andra som kräver det tredje etc.

Inte ens Erlang/Elixir eller Go med sin inbyggda funktionalitet för samtidighet (channels, go routines etc) gör det enkelt även om det blir lite enklare åtminstone för normala utvecklare än att blanda in extensions i programmeringsspråk som inte är gjorda för para/concurrency.

("MPI", "Go concurrency", "parallel vs concurrent", ... )

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Kanske är det bara jag, men jag vill hela tiden fel-läsa namnet som "Threa-dripper".

Vad tusan "Threa" är och varför denna monster cpu skulle drypa av det har jag ingen aning om, men den mentala bilden av ett osande drypande monster som kravlat upp ur ett hemligt AMD labb roar mig - kanske är det därför som min hjärna envisas med att läsa det fel.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Visar bara att framtiden verkar bli antalet "cores" .Knepigt för kodarna bara :/

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Äh, alla får bara börja rendera video istället för att spela spel, filmens nya guldålder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

@Alotiat: labbar med virtuella maskiner och encodar 4K. 😄