Bör chests/crates förbjudas?

Permalänk
Avstängd

Bör chests/crates förbjudas?

Det kan väl inte undgå någon att i de flesta spel kan man numera köpa kistor eller lådor för pengar, dessa lådor fungerar likt en videoslot på onlinecasino där du har en liten chans att få något som sedan kan säljas vidare. Jag ser fler och fler unga som spenderar pengar på dessa slots som om ingenting, 18-30.000 per år är inte speciellt ovanligt och 99% har inte ett inventory som ens är i närheten av att motsvara insatsen.

Jag tänkte ger er 3 olika alternativ som ni får antingen hålla med om eller diskutera emot.

1. Microtransactions online bör inte övervakas eller förbjudas, det är människornas fel att de blir triggade av div hormoner/gener att ta överdrivna risker.

2. Microtransactions bör övervakas, och det bör finnas konsekvenser för företag som bevisligen utnyttjar människor som har lätt att bli beroende/unga.

3. Microtransactions bör förbjudas, det är enbart skapat för att få till ett ekonomiskt missbruk och de flesta unga/barn vänjs in i ett beroende.

Permalänk
Medlem

Äh, alla har väl ett eget ansvar.
Bör inte vara någon övervakning alls.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur man kan förbjuda det men i Sverige borde det kanske falla under spel/lotteri lagar och reglering?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Äh, alla har väl ett eget ansvar.
Bör inte vara någon övervakning alls.

Du är alltså för att företag använder div psykologiska triggers till mindreåriga och unga vuxna, där de ibland kan skapa ett livslångt beroende och i värsta fall förstöra en hel familjs ekonomi?

Permalänk
Medlem

En åldersgräns är väl det bästa i detta fall. Är du över 18 så är det helt klart ditt eget val om du vill blåsa pengar på något, precis som med allt annat som har med "gambling" att göra.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Svensk lag reglerar väl redan detta?

Omyndiga/minderåriga har inte rätt att sluta avtal (förutom i undantagsfall). (Ett "köp" eller en "transaktion" är ett avtal)

Strikt sett så får inte en 13-åring ens köpa smågodis i affären om inte målsman godkänner transaktionen.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen som helst problem för microtransactions om det inte påverkar spelet. Tex CSGO, Payday 2 (när dom hade borrar för pengar). Kan man köpa cosmetics och liknande tycker jag det är ett bra sett för spelet att få fortsatta uppdateringar, för dom som gillar det köper det, och dom som inte gör det köper det inte. Ingen påverkas.

Det som jag inte gillar är när man får en fördel, tex en boost eller ett extra starkt vapen eller xp. Och det kommer jag aldrig supporta.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är den aspekten trådskaparen funderar på.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det är en skillnad på Microtransaktioner i sin vidaste form och den form som du tar som exempel, med att köpa kistor med okänt innehåll. Kistvarianten är ju en typ av lotteri, och den ger jag inte mycket för, men att köpa precis den pryl man vill ha i form av en microtransaktion tycker jag är helt ok.

Det finns olika sätt att tjäna pengar på sina spel. Jag har spelat både gratisspel med microtransaktioner där jag inte spenderat en krona, jag har spelat de som jag grävt ner tonvis med pengar i. Jag har också spelat spel som där man betalar i alla ändar, först när man köper spelet, sedan en månadsavgift och på det kan man köpa prylar som inte bara är kosmetiska. Tex har jag grävt ner mycket pengar i World of Tanks. Jag kan tycka att det är något vettigt i att jag kan börja att spela gratis för att se om jag gillar spelet. Börja spendera lite för att jag gillar det och vill ha lite nya möjligheter och under de perioder som jag spelar riktigt hårt kan jag lägga lite mer. Tycker att det är klockrent.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag tror att om det skulle prövas i svensk domstol skulle det framkomma att det är olagligt i Sverige redan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Du är alltså för att företag använder div psykologiska triggers till mindreåriga och unga vuxna, där de ibland kan skapa ett livslångt beroende och i värsta fall förstöra en hel familjs ekonomi?

Men har man inte ett ansvar själv? Jag ser dock en åldergräns på sin plats, men efter 18 ser jag verkligen inte nödvändigt med någon strypsnara.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Du är alltså för att företag använder div psykologiska triggers till mindreåriga och unga vuxna, där de ibland kan skapa ett livslångt beroende och i värsta fall förstöra en hel familjs ekonomi?

Vad är det för triggers dom använder? Bara nyfiken.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Du är alltså för att företag använder div psykologiska triggers till mindreåriga och unga vuxna, där de ibland kan skapa ett livslångt beroende och i värsta fall förstöra en hel familjs ekonomi?

Är man redo att bränna dom pengarna så får man väl göra det.
Har själv spenderat ~45 000:- på Hearthstone och det är inget jag ångrar.

Däremot så är jag inte "fast" i något beroende, utan slutade handla packs till Hearthstone för ~8 månader sedan.
Jag tyckte det var roligt och jag ansåg att det var värt pengarna.

Varför ska man förbjuda det för alla för att ett fåtal har problem?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ta gärna bort dom från betalspel. Där hör dom inte hemma. Låt gå för gratisspel finansierade genom ett sådant upplägg även om jag inte gillar det

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefan94:

Men har man inte ett ansvar själv? Jag ser dock en åldergräns på sin plats, men efter 18 ser jag verkligen inte nödvändigt med någon strypsnara.

Tycker helt emot dig, speciellt när man medvetet försöker utnyttja biologiska, sociala och psykologiska aspekter för att skapa ett beroende eller "must have". Jag tror för övrigt att de flesta som har svarat i tråden tänker i ett för litet perspektiv, dvs enbart på sig själva istället för vad det faktiskt får för konsekvenser för tex unga som växer upp idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Jag tror för övrigt att de flesta som har svarat i tråden tänker i ett för litet perspektiv, dvs enbart på sig själva istället för vad det faktiskt får för konsekvenser för tex unga som växer upp idag.

Unga som växer upp idag har föräldrar.
Jag förklarar varenda gång min dotter sitter med något spel och vill köpa smurfbär/kristaller/mynt/"vad för jävla dumhet man nu kan kasta oändligt med pengar på" att nej, de vill bara lura dig på pengar och det blir väldigt dyrt i slutändan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När jag läste detta så funderade jag lite på de som säger att detta är lotteri och borde vara reglerat i svensk lag redan men om vi jämför en låda med "collectables" i CS eller ett paket kort i Hearthstone med fysiska paket med hockeykort, eller magic eller andra liknande paket där det exakta innehållet är okänt och det finns en möjlighet att få kort som är mer "värda" på den fria marknaden än kostnaden för paketet. Det sker uppenbarligen i otaliga butiker, de flesta som till och med riktar sig till barn (leksaksbutiker). Det måste ju vara lagligt.

Den stora skillnaden är väl att det är lite enkelare att klicka på köp på nätet men i princip så skulle jag våga påstå att det är samma sak.

Det sagt, jag är emot detta. Om man vill sälja kosmetiska tillbehör, varför inte bara sälja dem rakt up och ner i en affär, varför måste det vara ett lotteri?

Permalänk
Avstängd

Bör finnas en gräns..min sambo föll en gång i det träsket..

Nåt fiskespel man kunde inte komma vidare på utan att köpa mer fiskelina och krokar..så många bäckar små blev 600:- tillslut..fan vad arg jag blev på henne..j'vla mobilspel..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

När jag var mindre (13-14 år) spelade jag mycket diablo 2, då var inte microtransactions en grej på samma sätt som det är idag, men däremot spenderade jag ibland riktiga pengar på in game items men då från externa sidor, Köpte även forumguld på d2jsp som är ett bytesforum för bland annat diablo. Däremot spenderade jag inte mer än kanske max 10 dollar i månaden på saker när jag väl köpte något.

Jag ser det snarare som att vi som gillar att spela spel lägger pengar på spelen då det är våran hobby, på samma sätt som att jag har vänner som är "superfattiga" för att dom spendarar majoriteten av sin lön på sina bilar som är deras hobby.

Man kan vrida och vända på det mesta och få det att låta negativt, men jag anser att det är upp till varje individ att ta ansvar för sina utgifter, man ska inte spendera pengar som man inte har.

Det enda jag ogillar är hur dyra vissa saker är, jag kommer ihåg i tidiga diablo 3 då det såldes ett vapen för 7500 euro i action house, det är rent av löjligt att saker i ett spel kan nå ett sånt pris, detsamma gäller knivarna i cs, jag kan förstå 2000 kr för en väldigt sällsynt kniv som du väljer att köpa, men vissa har ju ett värde på 30 000 kr...

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med achievments och crates etc är ju att många spelar på ett sätt som ibland inte gynnar lag, val av karaktär, val av fokus etc som leder till att spelupplevelsen blir tråkigare. Jag tycker att man borde binda crates/acheivements mer till rätt context i spelet, i gruppbaserade spel, ge bonus till de som spelar bra, de som använder sig av headsets och kommunicerar, de som har en god ton i chatten och inte för anmälningar. De som av sina lagmedlemmar utses till MVP i sitt lag etc - det skulle gynna de som verkligen sliter och jobbar för sitt lag och inte dundrar iväg på en ego boost.

Själv brukar jag alltid i draft varna spelare om jag är p åjakt efter något så att de kan välja att kicka/dra sig till ett annat spel. I bland överger jag min plan för att satsa på att ha en kul spelomgång istället.

Jag tror att balansen kommer att infinna sig snart, men först måste man bara bekämpa kortsiktig snålhet och ha-begär. Tyvärr så drabbas flerän som vågar erkänna det av detta och det leder till micro-transitions och att köpa crates etc. Det finns där för att det funkar. Så är det tyvärr. Det ser knappast ut som det kommer att försvinna så då tycker jag det är bättre att försöka att leda det hela till att passa in så bra som möjligt istället och så länge det handlar om kosmetiska prylar så låt gå för det.

Permalänk
Sötast

Under 18 bör vara olagligt.
Över 18 = fritt blås.

Permalänk
Medlem

1.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@Lemasive
Att man bör förbjuda dem, nej. Det vi har nog med dumma förbud i detta land för att folk inte kan sköta sig.

Att man som företag bör ha ett ansvar att inte missbruka dem, är dock en annan sak. Problemet är ju "gratis spel" som har blivit otroligt mer populära idag än man trodde först. Tittar du på ett spel, du säljer det för säg 500kr... tom 1000kr.

Sen tittar du på ett spel som är gratis och spela, men du kan "om du vill" köpa lite fördelar för 10kr här och där, ska du se att detta spel snabbt hovar in betydligt mer än de 500-1000krnorna. Detta är något som satts i system för många företag, vilket är egentligen problemet.

Vissa företag har dock löst det genom att du bara kan få saker som ger "visuell" skillnad. Mao.. ingen strategisk fördel, men du kan köpa en fräck hatt eller motiv för kläderna/bilen osv. Här tycker jag det är perfekt balans, då det blir lite som att donera pengar för spelet, men samtidigt kan ingen köpa sig fördelar mot andra.

När det gäller konsekvensen av vad detta gör mot folk så är det lite som alkoholproblemen och cigaretter. Att få ett barn/ungdom/vuxen att ge fan i dessa med förbud är den "enkla biten". Att få dem att förstå varför... och därför inte ens vilja röra dem även när de får, där har du det svåra.

Men lyckas du med den svåra biten så kommer du också lära dem något mycket viktigt. Nämligen att allt i detta samhälle försöker lura, mjölka och råna dig. Du måste själv då tänka till och stå emot dumma frestelser.

Mao, förbud kommer inte fixa problemet... bara måla över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Tycker helt emot dig, speciellt när man medvetet försöker utnyttja biologiska, sociala och psykologiska aspekter för att skapa ett beroende eller "must have". Jag tror för övrigt att de flesta som har svarat i tråden tänker i ett för litet perspektiv, dvs enbart på sig själva istället för vad det faktiskt får för konsekvenser för tex unga som växer upp idag.

Är fortfarande nyfiken på hur dom utnyttjar detta. Inte för att vara en viktigpetter, utan för att jag tycker att det är intressant

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Vi kan inte madrassera alla väggar, ha gummiasfalt på trottoarer och tvinga alla ungar att bära hjälm. Är det inte bättre att man lär och förklarar för sina ungar istället? Begreppet egenansvar har ju helt försvunnit på senare år. Allt är någon annans fel och det måste finnas lagar och skyddsnät för alla scenarion... Darwin skrockar i sin grav!

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det definitivt bör vara 18års gräns på det.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Är fortfarande nyfiken på hur dom utnyttjar detta. Inte för att vara en viktigpetter, utan för att jag tycker att det är intressant

Blinkande ljus, div ljud, känslan av att vara utvald, social status i spelet. Ja, människor är så simpla att det triggar fram belöningshormoner som gör att de blir beroende.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lemasive:

Det kan väl inte undgå någon att i de flesta spel kan man numera köpa kistor eller lådor för pengar, dessa lådor fungerar likt en videoslot på onlinecasino där du har en liten chans att få något som sedan kan säljas vidare. Jag ser fler och fler unga som spenderar pengar på dessa slots som om ingenting, 18-30.000 per år är inte speciellt ovanligt och 99% har inte ett inventory som ens är i närheten av att motsvara insatsen.

Jag tänkte ger er 3 olika alternativ som ni får antingen hålla med om eller diskutera emot.

1. Microtransactions online bör inte övervakas eller förbjudas, det är människornas fel att de blir triggade av div hormoner/gener att ta överdrivna risker.

2. Microtransactions bör övervakas, och det bör finnas konsekvenser för företag som bevisligen utnyttjar människor som har lätt att bli beroende/unga.

3. Microtransactions bör förbjudas, det är enbart skapat för att få till ett ekonomiskt missbruk och de flesta unga/barn vänjs in i ett beroende.

Mycket intressant frågeställning! Jättebra grej att ta upp!

Mikrotransakioner i sig ser jag inte några större konstigheter med. I spel som dirty bomb eller battlefield där det går att köpa sig till unlocks lite snabbare ser jag inte några problem egentligen.
Men spel som använder samma triggers som casinon, lotteri och vegasmaskiner gör för att pytsa in pengar så ser jag definitivt ett problem.
Häri räknas candy crush som i stort sett ser identiskt ut med jackvegasmaskinerna men såklart även skins för CSgo med lotteridelen och att det är grejer för riktiga pengar kopplat till marknad man vinner.

Med tanke på ovan betänkligheter ser jag gärna reglering här, men inte för mikrotransaktionerna i sig kanske utan utefter hur de är utformade. Lotteri/gambling och liknande där vinsten är något med monetärt värde bör regleras.
Candy crush... mycket svårare! I nuvarande form nej. Där ser jag inget behov för även om man fastnar i spelberoende är det inte ett slukhål för pengar. En dyrare variant av candycrush, ja där bör den kanske hamna under samma kategori som onlinecasinon och regleras därefter.

Skrivet av anon257891:

Svensk lag reglerar väl redan detta?

Omyndiga/minderåriga har inte rätt att sluta avtal (förutom i undantagsfall). (Ett "köp" eller en "transaktion" är ett avtal)

Strikt sett så får inte en 13-åring ens köpa smågodis i affären om inte målsman godkänner transaktionen.

Det stämmer förvisso men där handlar lagbegränsningen om huruvida en transaktion är giltig eller ej om personen handlat är minderårig. Det kan resultera i att pengar ska betalas tillbaka.
Det TS undrar över rör ett annat område. Huruvida en del spel bedriver verksamhet som bör regleras av lotterimyndigheter och bryter man mot detta så är det söttre regleringar och helt andra straffskalor som gäller. Och då är det för vuxna personer detta gäller. Riktar man in sin dobbleriverksamhet mot unga så kan det vara ännu mer kännbara straff.

Skrivet av t3ddyyy:

När jag var mindre (13-14 år) spelade jag mycket diablo 2, då var inte microtransactions en grej på samma sätt som det är idag, men däremot spenderade jag ibland riktiga pengar på in game items men då från externa sidor, Köpte även forumguld på d2jsp som är ett bytesforum för bland annat diablo. Däremot spenderade jag inte mer än kanske max 10 dollar i månaden på saker när jag väl köpte något.

Jag ser det snarare som att vi som gillar att spela spel lägger pengar på spelen då det är våran hobby, på samma sätt som att jag har vänner som är "superfattiga" för att dom spendarar majoriteten av sin lön på sina bilar som är deras hobby.

Man kan vrida och vända på det mesta och få det att låta negativt, men jag anser att det är upp till varje individ att ta ansvar för sina utgifter, man ska inte spendera pengar som man inte har.

Det enda jag ogillar är hur dyra vissa saker är, jag kommer ihåg i tidiga diablo 3 då det såldes ett vapen för 7500 euro i action house, det är rent av löjligt att saker i ett spel kan nå ett sånt pris, detsamma gäller knivarna i cs, jag kan förstå 2000 kr för en väldigt sällsynt kniv som du väljer att köpa, men vissa har ju ett värde på 30 000 kr...

Här får man givetvis tycka som man vill, men när det då handlar om något som liknar casionspel spel på steam som i nuläget saknar åldersbegränsning så kanske det ska gå under samma lagstiftning. Följdfrågan är då om casinospel inte heller ska ha åldersgräns på sig eller vara reglerat.

Skrivet av drwlz:

Är fortfarande nyfiken på hur dom utnyttjar detta. Inte för att vara en viktigpetter, utan för att jag tycker att det är intressant

Mängder av knep används i vanliga datorspel som är hämtade från casinovärlden för att hålla folk intresserade och att pytsa in pengar. Att candy crush gjort så ofantligt mycket pengar på ett traditionellt koncept är inte en slump utan de har utformat ett spel som använder metoder för att stimulera att vi slänger in pengar och metoderna är hämtade rakt ur dobbelvärlden. Vi vet ju att folk fastnar framför jackvegas och all möjlig kasoniverksamhet och att spelberoende är ett reellt problem för denna sfär. Nu ser vi flera casionmodeller dyka upp i andra spel där det inte finns åldersbegränsningar... Intressant alltså!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tror på alternativ 1, men åldersgräns.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|