Permalänk
Medlem

Projektor benq w2000?

Hej,

Jag sitter och funderar på köpa projektor. Funderar på prisklassen mellan 10 000-15 000.
Men har budget upp till 40 000 om det skulle kännas helt rätt.

Är ute efter den bästa och mest prisvärda projektorn, utan att ha någon större koll så är jag nu inne på BenQ w2000.
Så jag undrar lite vilken projektor skulle ni rekommendera?

Hälsningar
Micke

Permalänk
Bildexpert 📺

@nighter: "Bäst och prisvärd"? Jag skulle rösta för Sonys VPL-VW550ES. Väldigt bra och prisvärd bara man har budgeten.

Nåväl, det är som alltid: "Är den bäst?" är en ganska öppen och egentligen rätt menlös fråga. "Är den rätt?" är en betydligt viktigare fråga.

Bildkvalitet och upplevelse med en projektor är en del av en ekvation som kan beskrivas som följer:

Rummet × duken × projektor = resultat

Är alltså någon del av detta nära 0 och nästan värdelöst hjälper det alltså inte att du har en projektor värd 10 poäng. Eller 100 poäng. Sony VW550ES är inte mycket bättre än Benq W2000 om rummet och duken är värdelöst. Fast när rummet och duken medger det är det uppenbart vilken projektor som är överlägsen.

Du har i alla fall en budget som räcker för att hantera hela ekvationen. Så vi börjar i rätt ände: Hur ser rummet ut där du tänkt köra projektorn?

Permalänk
Medlem

Hakar på tråden, min Hitachi PJ-TX300 närmar sig valet att kosta på ännu en lampa eller byta ut den.

W2000 ser ju lovande ut utifrån det jag lästa på när jag valde min nuvarande, men det e ju 10 år sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@Json_81: Har du en så gammal manick är så gott som allt med anpassning för rörlig bild/hemmabio påtagligt bättre. W2000 är en projektor med kort kastavstånd och kräver ganska specifikt placering mot duken. En Epson TW-6700W är då mer en direkt ersättare till den projektor du har.

Permalänk
Medlem

Rummet är ganska avlång så har möjlighet ställa projektorn långt ifrån duken. Så då kanske inte BenQ w2000 är att föredra ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nighter: Från prisjakt och spec-fliken:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3335119

Projiceringsförhållande: 1,15 - 1,5 : 1

I förhållande till dukens bredd då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Json_81: Har du en så gammal manick är så gott som allt med anpassning för rörlig bild/hemmabio påtagligt bättre. W2000 är en projektor med kort kastavstånd och kräver ganska specifikt placering mot duken. En Epson TW-6700W är då mer en direkt ersättare till den projektor du har.

Ser lovande ut, tack för tipset!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."