AOC G2460pf vill inte aktivera Freesync (RX480, DP1.2,senaste drivrutinerna)

Permalänk
Medlem

AOC G2460pf vill inte aktivera Freesync (RX480, DP1.2,senaste drivrutinerna)

Köpte en AOC2406pf för jag längtade tillbaka till snabb respons.
Men trots att Radeonpanelen rapporterar att Freesync är på, så bekräftar inte monitorn att funktionen är aktiv. I Sweclockers recension av skärmen skriver den ut "Freesync" efter de 144Hz. Det sker aldrig hos mig. Uppdatering av drivrutiner, omstart, verifiering att DP 1.2 är aktivt .... känns som om skärmen antingen är defekt eller så missar jag något som varken manual (usel) eller recensioner nämner.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag lagt två timmar till på den här eländet.
Mitt förtroende för Freesync är skjutet i sank, och AOC som tillverkare som inte har NÅGON beskrivning på hur fan det här skall fås att fungera, och inte har någon vettig ingång till det i vare sig manual eller on-screen set-up.

PC-skit.

Permalänk

Jag har samma skärm och den skriver heller inte ut "Freesync" i OSD. Freesync är aktivt dock, då Radeon Settings anger det och jag definitivt märker det i spel. Skulle kunna vara så att Sweclockers testexemplar skiljer sig mot de i handeln i det avseendet?

Permalänk
Inaktiv

Senast jag startade min Ncase M1 där mitt R9 290 Tri-X idag huserar så fungerade FreeSync fint. Men det är inte senaste drivarna där förstås. Samma skärm med bör väl tilläggas.

Jag tycker mig minnas att någon nyligen i forumet hade problem att aktivera FreeSync på en annan skärm, där skulle det även i skärmens inställningar via OSD-menyn aktiveras stöd för FreeSync. Är det något liknande på din revision av skärmen? Var iallafall inte så tidigare, har haft min skärm i 1,5 år nu så den var en tidig modell och den stämde även överrens med Sweclockers recension som publicerades efter lanseringen.

Om jag får möjlighet under dagen kan jag dubbelkolla på mitt system med drivarna som är installerade samt de senaste.

Permalänk
Medlem

Tack skall ni ha!
Detta är en del av vad som driver mig till vansinne med AOC. DE har INGEN information eller bild eller...

Permalänk
Bildexpert 📺

Det här är deja-vu för varje test av en Freesync-skärm. Jag måste använda mig av knep för att lista ut ifall Freesync är aktivt eller inte. AMD har ett verktyg med ett vindkraftverk som förhoppningsvis går att tanka ned här:

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1011625/

Då ser man direkt om Freesync är igång eller inte. Ofta är det felindikerat på skärmarna men det vanligaste brukar vara att när man väl aktiverat Freesync så står det "Freesync" i skärmen fast man sedan stänger av det.

Annars får man ta till hjälpmedel som FRAPS och styra spelen mot cirka 60 fps för att jämföra beteenden och leta efter V-sync-ON-ryck samt V-sync-OFF-tearing. När Freesync är igång ska inget av detta inträffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det här är deja-vu för varje test av en Freesync-skärm. Jag måste använda mig av knep för att lista ut ifall Freesync är aktivt eller inte. AMD har ett verktyg med ett vindkraftverk som förhoppningsvis går att tanka ned här:

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1011625/

Då ser man direkt om Freesync är igång eller inte. Ofta är det felindikerat på skärmarna men det vanligaste brukar vara att när man väl aktiverat Freesync så står det "Freesync" i skärmen fast man sedan stänger av det.

Annars får man ta till hjälpmedel som FRAPS och styra spelen mot cirka 60 fps för att jämföra beteenden och leta efter V-sync-ON-ryck samt V-sync-OFF-tearing. När Freesync är igång ska inget av detta inträffa.

Tack skall du ha! Tyvärr fungerar inte nedladdningslänken till "Windmill" test-appen på sidan du länkade till. Faktum är att jag har tillämpat all min Google-fu för att hitta den, men misslyckats hittills. Varför den städats bort från offentlighetens ljus är okänt.

För första gången har AOC skärmen nu displayat "(freesync)" efter 144Hz precis som i Sweclockers test av skärmen. Varför det plötsligt slog igång är fortfarande ett mysterium. Det förefaller fungera nu, men jag saknar förtroende för funktionen. Det är ju fortfarande en snabb skärm med låg input lag, så den fyller sitt syfte jämte min mer högupplösta IPS-skärm freesync oaktat.

Men jag måste säga att reviews fått mig att tro att funktionen var mer etablerad än vad den faktiskt visat sig vara. Inget test eller demoprogram någonstans? Ingen kommunikation om funktionen från tillverkaren utom prislappen? Känns inte särskilt solitt, mera som att det hålls ihop av gem och gammalt tuggummi. Om det började funka i går kväll, kommer det att fungera om en vecka? I alla spel? Med alla OS-versioner? Med alla driverversioner? Med alla firmware versioner? Korthuset kan rasa på så många ställen.

När väl snabba och högupplösta OLED-skärmar börjar söka sig neråt i prisklasserna får man hoppas att funktionen har mer etablerat stöd.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en länk till windmill-demot efter lite sökande:

https://drive.google.com/drive/folders/0B0RkAW7Y4oRSd1gtSkFPc...

Jag kan hålla med om att freesync i alla fall på AOC-skärmen är rätt instabil. Om man tex Alt-Tabbar in och ur spel blir det ett riktigt kalejdoskop av färger ibland. Ibland funkar alt-tab flera gånger för att återställa bilden eller också måste man stänga av och sätta på skärmen flera gånger.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jag hittade en länk till windmill-demot efter lite sökande:

https://drive.google.com/drive/folders/0B0RkAW7Y4oRSd1gtSkFPc...

Jag kan hålla med om att freesync i alla fall på AOC-skärmen är rätt instabil. Om man tex Alt-Tabbar in och ur spel blir det ett riktigt kalejdoskop av färger ibland. Ibland funkar alt-tab flera gånger för att återställa bilden eller också måste man stänga av och sätta på skärmen flera gånger.

Tack! Du är en ängel!
Nu är jag åtminstone med i matchen.