Permalänk
Medlem

Gigbit och Archer c7

Hej. Jag har en Archer C7 och har nyss skaffat en 1/1 Gbit/s fiber uppkoppling och min stackars router verkar inte orka med det. Vid div tester (bredbandskollen, speedtest.net etc) får jag 800-850Mbit när routern är ny rebootad efter ett par tester är den nere i 230 Mbits(har stabilt 920+ Mbits i utaget) .
Efter att sökt runt lite verkar det som om denna router är lite "slö" firmwaren är den nyaste har dock inte testat custom än.
När man pressar routern med mycket trafik på wan porten "laggar" hela routern och går knappt att logga in på. Det lutar väl åt en ny router om ingen här har nå mirakel medicin för den
Någon som har nå tips på en router som klarar 1/1 Gbit/s stabilt?

Med vänlig hälsning Daniel

Visa signatur

PMS
Windows 10 pro
Dator: Cooler Master Elite 120 Advanced. Intel Xeon E3-1230v5. ASUS P10S-I. Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 8GB. Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD. 3x Seagate Ironwolf 4TB 3.5'' NAS HDD

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Edgerouter Lite är den ända routern till vettigt pris som klarar 1/1 stabilt. Sedan finns exempelvis netgear nighthawk r7000 som klarar av ca 950 per riktning samt 1,4Gbit totalt

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Bästa vore om du har en separat dator som du ställer in som router själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Isacsson beror på vad du har för krav , vill du t.ex kunna köra OpenVPN i 256-AES-CBC de hastigheter som du har med ditt abonnemang så finns det inga konsumentroutrar som ens kommer i närheten av de hastigheter som du har, då är det en bra "garderobsdator" med t.ex PfSense som gäller med 2 st bra nätverkskort i !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Ubiquiti Edgerouter Lite är den ända routern till vettigt pris som klarar 1/1 stabilt. Sedan finns exempelvis netgear nighthawk r7000 som klarar av ca 950 per riktning samt 1,4Gbit totalt

Tackar
Ubiquiti Finns det wi-fi lösning till dessa?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PMS
Windows 10 pro
Dator: Cooler Master Elite 120 Advanced. Intel Xeon E3-1230v5. ASUS P10S-I. Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 8GB. Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD. 3x Seagate Ironwolf 4TB 3.5'' NAS HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Isacsson beror på vad du har för krav , vill du t.ex kunna köra OpenVPN i 256-AES-CBC de hastigheter som du har med ditt abonnemang så finns det inga konsumentroutrar som ens kommer i närheten av de hastigheter som du har, då är det en bra "garderobsdator" med t.ex PfSense som gäller med 2 st bra nätverkskort i !

Förutom 2 nätverkskort, vad skulle det behövas för spec på en sådan burk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PMS
Windows 10 pro
Dator: Cooler Master Elite 120 Advanced. Intel Xeon E3-1230v5. ASUS P10S-I. Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 8GB. Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD. 3x Seagate Ironwolf 4TB 3.5'' NAS HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isacsson:

Tackar
Ubiquiti Finns det wi-fi lösning till dessa?
Skickades från m.sweclockers.com

Du köper en (minst) accesspunkt som du kopplar in i routern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Du köper en (minst) accesspunkt som du kopplar in i routern!

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PMS
Windows 10 pro
Dator: Cooler Master Elite 120 Advanced. Intel Xeon E3-1230v5. ASUS P10S-I. Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 8GB. Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD. 3x Seagate Ironwolf 4TB 3.5'' NAS HDD

Permalänk
Medlem

Kör LEDE på min C7:a, är extremt stabilt, och ger bra routad throughput mot WAN. Klart lyft gentemot OFW. Den enda nackdelen är väl att LEDE förmodligen inte kan utnyttja en del hårdvaruacceleration över wifi, och att du därmed kan få lite lägre hastigheter på den fronten. Är osäker, ansluter inga enheter över wifi som maxar ut det. Det var så för något år sedan eller två med OpenWRT i alla fall.

Kan ju vara värt att testa innan du lägger några pengar på ny hårdvara. Det är inga problem att gå tillbaka till OFW om du inte är nöjd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kör LEDE på min C7:a, är extremt stabilt, och ger bra routad throughput mot WAN. Klart lyft gentemot OFW. Den enda nackdelen är väl att LEDE förmodligen inte kan utnyttja en del hårdvaruacceleration över wifi, och att du därmed kan få lite lägre hastigheter på den fronten. Är osäker, ansluter inga enheter över wifi som maxar ut det. Det var så för något år sedan eller två med OpenWRT i alla fall.

Kan ju vara värt att testa innan du lägger några pengar på ny hårdvara. Det är inga problem att gå tillbaka till OFW om du inte är nöjd.

Det ska jag absolut tack.

Visa signatur

PMS
Windows 10 pro
Dator: Cooler Master Elite 120 Advanced. Intel Xeon E3-1230v5. ASUS P10S-I. Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 8GB. Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD. 3x Seagate Ironwolf 4TB 3.5'' NAS HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isacsson:

Det ska jag absolut tack.

Ja, gör det!

Det är viktigt att du identifierar vilken hårdvarurevision din router har, det är olika radiohårdvara i dem, och du måste ha korresponderande firmwareimage. Här finns en del bra info som hjälper dig med detta. Fixar du det inte själv, kan du ta foton av routern samt märketiketten på undersidan, och slanga upp nånstans, så gör jag det åt dig. Kan även hjälpa dig med downloadlänk till rätt image när du identifierat din router om du vill.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, gör det!

Det är viktigt att du identifierar vilken hårdvarurevision din router har, det är olika radiohårdvara i dem, och du måste ha korresponderande firmwareimage. Här finns en del bra info som hjälper dig med detta. Fixar du det inte själv, kan du ta foton av routern samt märketiketten på undersidan, och slanga upp nånstans, så gör jag det åt dig. Kan även hjälpa dig med downloadlänk till rätt image när du identifierat din router om du vill.

Ska kolla igenom det där sen tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PMS
Windows 10 pro
Dator: Cooler Master Elite 120 Advanced. Intel Xeon E3-1230v5. ASUS P10S-I. Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 8GB. Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD. 3x Seagate Ironwolf 4TB 3.5'' NAS HDD