Hjälp med att "optimera" Linux

Permalänk
Medlem

Hjälp med att "optimera" Linux

Hej!

Jag har en äldre dell inspiron 1501 som inte har någon fantastisk prestanda och tänkte att det blir en perfekt dator för att sätta sig och lära sig lite Linux (nåt jag har försökt göra halvhjärtade försök tidigare med).

Problemet är att den verkar ha bäst prestanda på Windows XP utav dom distro som jag testat. Det beror väl garanterat på mig för att jag inte kan optimera Linux.

Det jag hade mest lycka med var peppermint 7, där funkade alla drivrutiner direkt. Har haft mest problem med wi-fi kortet som tydligen ska vara lite problmem med just dell?

Puppa Linux fick jag inte wi-fi att fungera alls på.

Som ni säkert märker så är jag helt ny på Linux. Har kört det lite tidigare men aldrig riktigt lärt mig hur det fungerar.

Har någon nån tutorial sida eller liknande så skulle det vara guld då jag inte lyckats hitta något som är för de som inte kan något alls mer eller mindre. Har egentligen ingen aning om var jag ska börja...

Permalänk
Medlem

Hej! Varje distro har lite unika särdrag, men rent generellt skulle jag väl säga att alla är lightweight. Problem med drivrutiner undviker du enklast genom att ladda ner en distro som innehåller allt från scratch. Exempelvis Debian. Men frågan är ju vad ditt syfte med att installera linux kommer att vara?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Hej! Varje distro har lite unika särdrag, men rent generellt skulle jag väl säga att alla är lightweight. Problem med drivrutiner undviker du enklast genom att ladda ner en distro som innehåller allt från scratch. Exempelvis Debian. Men frågan är ju vad ditt syfte med att installera linux kommer att vara?

Det jag läst också, att man ska kunna ta bort allt man inte behöver för att få det så snabbt som möjligt.

Just nu kör jag det som extra youtube spelare och chatt klient typ. Men syftet med att köra Linux är för att lära mig det. Något jag velat länge men aldrig kunnat ta steget på min main dator pga att jag behöver köra Adobe suiten för jobbet.

Det jag vill börja Laban med är mest att använda det och få allt att fungera då jag hoppas att jag kommer kunna byta till Linux inom kort då fler börjar utveckla för det. Samt att det är kul att lära sig nya saker!

Edit: youtube laggar på alla Linux distro som jag testat och funkar precis på XP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollade specifikationerna på din dator så ser det ut som du bara har 512Mb RAM (såvida du inte pillat i mer själv) och det är väl lite idag om du inte kör typ liknande Damn Small Linux eller Puppy Linux.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@virre567:
Om du vill ha HW-optimerad skulle jag säga kompilera egen kernel. Själv rullar jag Gentoo Linux som är ganska precis anpassad efter min hårdvara och min desktop enviroment.

En färdig Linuxdistributions paket har stöd för alla desktop envioments och drar in stöd för detta, vilket gör att applikationer k a n bli långsammare överlag och du sitter med en prekompilerad LibreOffice som har stöd för gnome, fast du kanske aldrig tänker köra gnome. Ett exempel bara.

Vill du byta till gnome, så justerar du dina s.k. USE-flags och kompilerar om, för att förenkla det lite.

E: Gentoo Linux installerar du inte för att sedan skala bort saker. Gentoo bygger du i princip upp från grunden, eller ja, från Stage 3 i all fall.
Men du k a n bygga från stage 1 (toolchains m.m.) om du vill.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kollade specifikationerna på din dator så ser det ut som du bara har 512Mb RAM (såvida du inte pillat i mer själv) och det är väl lite idag om du inte kör typ liknande Damn Small Linux eller Puppy Linux.

Det sitter hela 1,5gb ram i den! Så nån gång verkar den blivit uppdaterad. Annars är allt standard på den, 1,99ghz turion 64, tyvärr inte tvåkärnig...

Skrivet av Dockland:

@virre567:
Om du vill ha HW-optimerad skulle jag säga kompilera egen kernel. Själv rullar jag Gentoo Linux som är ganska precis anpassad efter min hårdvara och min desktop enviroment.

En färdig Linuxdistributions paket har stöd för alla desktop envioments och drar in stöd för detta, vilket gör att applikationer k a n bli långsammare överlag och du sitter med en prekompilerad LibreOffice som har stöd för gnome, fast du kanske aldrig tänker köra gnome. Ett exempel bara.

Vill du byta till gnome, så justerar du dina s.k. USE-flags och kompilerar om, för att förenkla det lite.

E: Gentoo Linux installerar du inte för att sedan skala bort saker. Gentoo bygger du i princip upp från grunden, eller ja, från Stage 3 i all fall.
Men du k a n bygga från stage 1 (toolchains m.m.) om du vill.

Det känns verkligen som att hoppa ner i djupa delen av poolen direkt men kanske är bästa sättet att lära sig hur saker fungerar?

Edit: Kanske förstår fel, jag tolkar kernel som typ basen i os. Så tolkar det som att bygga en egen version av linux eller menas det att man börjar med en avskalad och installerar bara "koden" som behövs för programmen och inte "koden" för alla andra distros som man inte kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Det sitter hela 1,5gb ram i den! Så nån gång verkar den blivit uppdaterad. Annars är allt standard på den, 1,99ghz turion 64, tyvärr inte tvåkärnig...

Det känns verkligen som att hoppa ner i djupa delen av poolen direkt men kanske är bästa sättet att lära sig hur saker fungerar?

Edit: Kanske förstår fel, jag tolkar kernel som typ basen i os. Så tolkar det som att bygga en egen version av linux eller menas det att man börjar med en avskalad och installerar bara "koden" som behövs för programmen och inte "koden" för alla andra distros som man inte kör?

Alla år med Ubuntu, Linux Mint, Manjaro, Arch Linux mfl. lärde mig m a s s o r. Tack vare Ubuntuforumet, Arch BBS forumet m.fl.
I retroperspektiv hade jag gärna testat Gentoo eller Funtoo tidigare. Men det är ofta en lång inlärningskurva (själv är jag i vääääldigt tidigt skede), beroende på hur lätt jag har att lära och se sammanhang. Men labba i virtualbox eller motsvarande tills du känner dig lite varm i kläderna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Min favoritdist för desktop är Ubuntu Budgie 17.04. Där får du senaste kerneln (4.10) som har stöd för de senaste drivrutinerna, och därmed även de äldre.

Finns att tanka här: https://ubuntubudgie.org/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Kan du posta utdata från " /sbin/lspci -knn"
Den för tankarna till min gamla Thinkpad T60.
Grafiken verkar vara ATI Xpress 1150 256MB och det är ett äldre chip från R300 och därmed saknar hårdvaruacceleration för video, det stödet finns för UVD vilket betyder HDxxxx R600.
Jag använde en T60 förr men den hade turen att ha X1400 (RS780) så den hade UVD.
Så vilken modern dist du än använder så lär youtube hacka och inte fungera bra.
Hur spelar du video från youtube? html5 eller flash?
Förr så fanns catalyst till det chipet men det är länge sedan det stödet togs bort.
Jag rekommenderar att du fortsätter köra windows XP på den eller så får lära dig leva med att youtube inte fungerar tillfredsställande.
Linux API är inte fast vilket gör att du inte kan installera de äldre drivrutinerna så som du kan göra i xp.
http://web.archive.org/web/20060717200308/http://www.ati.com:...