Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Det är ju nice
Hoppas kommer 1080p 100 + FPS eller högre!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Det är ju nice
Hoppas kommer 1080p 100 + FPS eller högre!

Jag tror de bestaämmer sig för att köra 4K med extra lull-lull i 30 FPS.

Permalänk
Inaktiv

Bitcoin mining. Och självklart ska alla bitcoin skickas tillbaka till dem själva genom XboxLiveServern.

Det gäller här utveckla något väldigt litet roligt spel som ej drar mycket resurser, men ändå skapar en stor skara användare. Typ som Plants VS Zombies, Angry Birds etc så all nästan alla datakraft finns kvar för bitcoining.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de flesta väljer finare grafik så att detta avspeglas i PC-portarna.

Hellre 4K och massa ögongodis i 30FPS än skitgrafik i 720P med 50000FPS, alla dagar i veckan, hands down. Inget snack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att de flesta väljer finare grafik så att detta avspeglas i PC-portarna.

Hellre 4K och massa ögongodis i 30FPS än skitgrafik i 720P med 50000FPS, alla dagar i veckan, hands down. Inget snack.

Du är en sån person som endast gillar delen att köpa och bygga komponenter, men sen i slutändan inte använder datorn så mycket?

Att spela i 55K 30 FPS är ospelbart.

Spelar ingen roll hur snyggt ett spel är när det är ett bildspel mer eller mindre.

Flyt i bilden är snyggt i sig och är alltid en prio framför utseende!

Permalänk
Medlem

Jag är av den åsikten att inte konsolerna håller tillbaka PC marknaden.
Måste erkännas att det är rätt länge sen jag har kollat på Steam statistiken, men medel PC enligt steam torde vara avsevärt klenare än Xbox one och PS4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att de flesta väljer finare grafik så att detta avspeglas i PC-portarna.

Hellre 4K och massa ögongodis i 30FPS än skitgrafik i 720P med 50000FPS, alla dagar i veckan, hands down. Inget snack.

Själv tar jag hellre 1080P i 60FPS och OK grafik än båda dina alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du är en sån person som endast gillar delen att köpa och bygga komponenter, men sen i slutändan inte använder datorn så mycket?

Att spela i 55K 30 FPS är ospelbart.

Spelar ingen roll hur snyggt ett spel är när det är ett bildspel mer eller mindre.

Flyt i bilden är snyggt i sig och är alltid en prio framför utseende!

Det tycker inte jag. Vill man få mer flyt så småningom så är det ju "bara" att skaffa nytt grafikkort, men det är betydligt bökigare att i efterhand få ett snyggare spel. Visst, vissa spel har ENB-moddar och Hi-rez texturer och allt vad det är men då är man helt utelämnad till modcommunityt.

Dock så tror jag det är verklighetstroget att förvänta sig att utvevklarna kommer välja lite både och beroende på spel så vi kan nog båda få vårt lystmäte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du är en sån person som endast gillar delen att köpa och bygga komponenter, men sen i slutändan inte använder datorn så mycket?

Att spela i 55K 30 FPS är ospelbart.

Spelar ingen roll hur snyggt ett spel är när det är ett bildspel mer eller mindre.

Flyt i bilden är snyggt i sig och är alltid en prio framför utseende!

En balans av både prestanda samt grafik vore bäst, allt över 60 FPS funkar för mig iallafall.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Du är en sån person som endast gillar delen att köpa och bygga komponenter, men sen i slutändan inte använder datorn så mycket?

Att spela i 55K 30 FPS är ospelbart.

Spelar ingen roll hur snyggt ett spel är när det är ett bildspel mer eller mindre.

Flyt i bilden är snyggt i sig och är alltid en prio framför utseende!

Men kära du, din tv kan max visa 60fps! Vad ska du med resten till?! Om du nu tillhör den skaran som påstår sig se skillnaden mellan 60hz och 120hz är det ändå bortkastade resurser eftersom merparten som köper xbone gör det för att spela framför tvn (som i regel aldrig har högre frekvens än 60hz). Vill du jacka in en 144hz skärm har du i alla fall mer användning av en pc som det faktiskt går att uppdatera gpu när den komponenten inte riktigt hänger med längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Men kära du, din tv kan max visa 60fps! Vad ska du med resten till?! Om du nu tillhör den skaran som påstår sig se skillnaden mellan 60hz och 120hz är det ändå bortkastade resurser eftersom merparten som köper xbone gör det för att spela framför tvn (som i regel aldrig har högre frekvens än 60hz). Vill du jacka in en 144hz skärm har du i alla fall mer användning av en pc som det faktiskt går att uppdatera gpu när den komponenten inte riktigt hänger med längre.

Man kan känna och se skillnad om vsync är av. Inputlag minskas.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ulanddanne:

Men kära du, din tv kan max visa 60fps! Vad ska du med resten till?! Om du nu tillhör den skaran som påstår sig se skillnaden mellan 60hz och 120hz är det ändå bortkastade resurser eftersom merparten som köper xbone gör det för att spela framför tvn (som i regel aldrig har högre frekvens än 60hz). Vill du jacka in en 144hz skärm har du i alla fall mer användning av en pc som det faktiskt går att uppdatera gpu när den komponenten inte riktigt hänger med längre.

Märker du inte skillnaden mellan 60 och 120 fps så kan jag säga till dig att DU borde kolla upp syn och dina sinnen.

Vad tror du håller TV apparaterna kvar på 60hz? Alla filmer är ju 24hz så kom inte och säg att det är för att TV är gjort för att se TV på.

Så fort Xbox tillåter över 60 hz så ska du få se på grejer på TV-marknaden också.

Sen så finns det competetive gaming med Xbox/PS också. Och dessa personer spelar ofta på datorskärmar med låg input lag.

Vill du ha BRA grafik framför flyt, spela på PC?

Edit:

Sen är det ju "lite" skillnad på 30 och 60 fps. Men det kanske du inte heller märker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ulanddanne:

Men kära du, din tv kan max visa 60fps! Vad ska du med resten till?! Om du nu tillhör den skaran som påstår sig se skillnaden mellan 60hz och 120hz är det ändå bortkastade resurser eftersom merparten som köper xbone gör det för att spela framför tvn (som i regel aldrig har högre frekvens än 60hz). Vill du jacka in en 144hz skärm har du i alla fall mer användning av en pc som det faktiskt går att uppdatera gpu när den komponenten inte riktigt hänger med längre.

Hur man idag, fortfarande kan ifrågasätta huruvida det är skillnad på 60 fps/hz och 144 fps/hz är för mig ett mysterium. Otroligt ignorant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Men kära du, din tv kan max visa 60fps! Vad ska du med resten till?! Om du nu tillhör den skaran som påstår sig se skillnaden mellan 60hz och 120hz är det ändå bortkastade resurser eftersom merparten som köper xbone gör det för att spela framför tvn (som i regel aldrig har högre frekvens än 60hz). Vill du jacka in en 144hz skärm har du i alla fall mer användning av en pc som det faktiskt går att uppdatera gpu när den komponenten inte riktigt hänger med längre.

Råkade sätta igång CS:GO med skärmen inställd på 60hz för några dagar sedan. Kände att det laggade satan, och trodde först att det var något minnesproblem eftersom FPSen stämde på ca 300. Startade om Steam, rechachade CS:GO och var nära på att starta om datorn innan jag kollade på skärminställningarna. Bytte över till 165hz fort som satan, och vips var det lent som smör igen.

Att på något sätt försöka ens insinuera att man inte märker skillnad på 60hz och 60+ är löjligt.

Och nej, TV'n idag kan inte visa "max 60fps". TV idag har inte heller som regel endast 60 hz, de kan visa exakt det som deras native refresh rate är, oftast 100hz, dvs 100 fps. Att vi sedan inte kan se mer än 60fps pga. input via HDMI-standarden är en annan femma, men det måste skiljas åt. Nu utgår jag från att vi talar endast spel och inte filmer med inspelning på 24/30 fps, utan vi snackar där källmaterialet inte är en faktor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att de flesta väljer finare grafik så att detta avspeglas i PC-portarna.

Hellre 4K och massa ögongodis i 30FPS än skitgrafik i 720P med 50000FPS, alla dagar i veckan, hands down. Inget snack.

30FPS ? skulle inte palla det ens i ett kortspel som Hearthstone

Permalänk
Medlem

Hellre ögongodis än fps. Kommer från c64 generationen där grafik var allt. FPS ett mindre problem. Vanesak helt enkelt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Så, de gör en upplåst konsol med PC hårdvara..dvs de gör en PC?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Märker du inte skillnaden mellan 60 och 120 fps så kan jag säga till dig att DU borde kolla upp syn och dina sinnen.

Vad tror du håller TV apparaterna kvar på 60hz? Alla filmer är ju 24hz så kom inte och säg att det är för att TV är gjort för att se TV på.

Så fort Xbox tillåter över 60 hz så ska du få se på grejer på TV-marknaden också.

Sen så finns det competetive gaming med Xbox/PS också. Och dessa personer spelar ofta på datorskärmar med låg input lag.

Vill du ha BRA grafik framför flyt, spela på PC?

Edit:

Sen är det ju "lite" skillnad på 30 och 60 fps. Men det kanske du inte heller märker.

Oj, religon detta vad det verkar.

Faktum kvarstår att den stora massan skiter fullständigt i om det är 30/60/120/144hz. För mig är 30 smärtsamt, men 60 med dippar upplever jag fungerar utmärkt. Jag tror även majoriteten av alla med xbox/PC/PS4 inte störs av den frameraten. Vilket även de flesta spelutgivare sannolikt är medvetna om, så oavsett "om jag borde kolla upp min syn" eller inte är det irrelevant i sammanhanget, jag tillhör majoriteten (de som premieras) du till minoriteten som inte gör det. Med andra ord kan du köra upp din supersyn långt upp någonstans där solen inte skiner - för du kommer inte se några 120hz på xbone inom en överskådlig framtid - det är och förblir en plattform för casual players.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

30FPS ? skulle inte palla det ens i ett kortspel som Hearthstone

Hur klarar du ens av att se på TV i så fall? Det är ju bara 24FPS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur klarar du ens av att se på TV i så fall? Det är ju bara 24FPS.

Haha det där argumentet är så tröttsamt, det är skillnad på film och spel. Alla som har levt vet att 30fps ofta ser förjävligt ut och flytet i 60 fps och uppåt är så sjukt mycket bättre. Det är en helt annan grej när man själv styr jämfört med rörlig video, som för den delen också ser bättre ut i hög framerate.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Utvecklarna får samma möjligheter som med PS Pro, revolutionerande. Bara att hoppas på att Microsoft investerar i något nytt intressant IP så att man kan motivera ett köp av Xbox Scorpio.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Utvecklarna får samma möjligheter som med PS Pro, revolutionerande. Bara att hoppas på att Microsoft investerar i något nytt intressant IP så att man kan motivera ett köp av Xbox Scorpio.

Ingen som påstått att det är revolutionerande (allra minst SweC-artiklen), men däremot så tycker jag att det är bra att Microsoft (och Sony) går den vägen.

Själv hoppas jag däremot att de inte kör med fula dirty knep och skit som att låsa upp IP unikt till XB. Vill även ha möjlighet att spela på min PC (som är min huvudplattform, även om jag har 5 XB1S) om utvecklaren/publicisten har den möjligheten. Tycker att inlåst skit är kass, oavsett om det är spel, operatörslåsta telefoner/routrar, etc!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Oavsett om man ser skillnad eller inte så ökar i alla fall precisionen med högre bildfrekvens vilket är avgörande i FPS.
Jag tar gärna ögongodis i titlar som inte är beroende av hög bildfrekvens men hinner knappast bry mig i snabba FPS-titlar, så det argumentet känns rätt konstlat. Men som vanligt är allt svart eller vitt för vissa...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Haha det där argumentet är så tröttsamt, det är skillnad på film och spel. Alla som har levt vet att 30fps ofta ser förjävligt ut och flytet i 60 fps och uppåt är så sjukt mycket bättre. Det är en helt annan grej när man själv styr jämfört med rörlig video, som för den delen också ser bättre ut i hög framerate.

Det känns lite som att argumentera med en "elallergiker". Tvivlar starkt på att du skulle kunna pricka om något var 30 eller 60fps utan framecounter. Nossebo är helt klart en riktig sak, säger inget om det, men det är skillnad på inbilldningssjuka och att vara sjuk på riktigt om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du är en sån person som endast gillar delen att köpa och bygga komponenter, men sen i slutändan inte använder datorn så mycket?

Att spela i 55K 30 FPS är ospelbart.

Spelar ingen roll hur snyggt ett spel är när det är ett bildspel mer eller mindre.

Flyt i bilden är snyggt i sig och är alltid en prio framför utseende!

30fps fungerar helt ok i många spel på konsol, det är mest i snabba spel på PC som kraven höjs lite. Dessutom är konsolspelare knappast lika vana som oss på PC sidan med minst 60fps och då är det inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns lite som att argumentera med en "elallergiker". Tvivlar starkt på att du skulle kunna pricka om något var 30 eller 60fps utan framecounter. Nossebo är helt klart en riktig sak, säger inget om det, men det är skillnad på inbilldningssjuka och att vara sjuk på riktigt om du förstår vad jag menar.

Märkte sjukt stor skillnad mellan 60 och 144hz i hearthstone, blir lite annorlunda känsla i spel på konsol då du ändå inte har samma precision som med en mus och känner inte av eftersläpningar på samma sätt, drar då personligen ner inställningar i spel så jag har minst 60 fps även om det börjar likna minecraft grafik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle det funka att de gör spelen med olika inställningar tex 1080p medium 60fps för dem som vill det, sedan 1080p ultra 30fps så användaren kan välja via meny? eller rent av 720p 120fps

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tvivlar starkt på att du skulle kunna pricka om något var 30 eller 60fps utan framecounter.

Då halkar jag in på ett bananskal och antar utmaningen!
Är starkt övertygad om att jag skulle pricka rätt på om något är i 30 eller 60 bilder per sekund. Men hur lätt det är beror så klar lite på vad det är för scen/spel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Då halkar jag in på ett bananskal och antar utmaningen!
Är starkt övertygad om att jag skulle pricka rätt på om något är i 30 eller 60 bilder per sekund. Men hur lätt det är beror så klar lite på vad det är för scen/spel.

jag ställer mig i ledet att pricka rätt mellan 45 och 60 fps. Ställer mig i ledet att pricka rätt på 30 fps on 40 fps också.