Höja å sänka tv ljud via optisk utgång.

Permalänk
Medlem

Höja å sänka tv ljud via optisk utgång.

Ja lite knäpp rubrik jag vet... men problemet är så att på min tv jag har nu så har jag optisk ljudutgång. Problemet kommer när jag kopplat ljudet till förstärkare och ut i högtalare så kan jag inte justera ljudet med fjärren till tvn utan måste resa på mig och asa mig bort till stärkaren för att höja volymen. Askass!!! Tvn är 5 år gammal. Funderar på en ny tv och undrar om alla tv med optisk utgång har samma upplägg. Är det så optiskt ljud funkar?
Kanske svårt att höja volymen med starkare ljus. Tror just jag löste min fråga själv.
Får köpa en med hörlursutgång ist.

Permalänk

låter som antingen skaffa lång pinne med gripklo eller skaffa ny stärkare

Permalänk
Medlem

@Herja:
Du har väl en fjärrkontroll till recievern? Det är den du måste använda för att justera ljudet.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Nej, optisk signal är inget hinder för att justera volym från källan. Det är upp till TVn.

Skrivet av Mats76:

@Herja:
Du har väl en fjärrkontroll till recievern? Det är den du måste använda för att justera ljudet.

Det hoppas jag inte, då denna tråd isf vore synnerligen ogenomtänkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nä jag har en gammaldags stärkare med vred och reglage å grejjor. Fett analog. Med genom hörlursuttag borde ju ljudet ändras genom tvn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nej, optisk signal är inget hinder för att justera volym från källan. Det är upp till TVn.

Okej så då finna det hopp iaf. Hur får man reda på om tvn går med på det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det inte så då att du får ut en digital signal via det optiska uttaget, du får ut "ljudsignalen".

Skall du ändra på den volymen så innebär det att den digitala signalen skulle ändras och du förstör hela dynamiken.

Så TV:n ger ut ljudsignalen till förstärkaren, som i sin tur får sköta hur mycket signalen skall förstärkas innan den når högtalaren. I din TV fungerar det lika dant, bara att där sköter du TV:ns förstärkare med TV:ns fjärrkontroll.

Att ändra volymen på den digitala utgången är ungefär som att ha CD-skivor (jag vet att CD betyder compact disc men för mig heter det CD-skiva ) med olika volym inspelat beroende på hur högt du vill lyssna. Vill du ha lägre så byter du till annan skiva osv.

EDIT: Jag kan ju ha fel då, men att justera volymen genom att ändra det digitala signalinnehållet känns fel väg att gå, i så fall måste den optiska utgången också skicka information som förstärkaren kan tolka för att ändra sin volyminställning och förstärkaren måste klara detta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Är inte jätteinsatt när det kommer till sånt här men som jag förstår det är väl optiskt ljud alltid digitalt, och bitdjupet definierar ett visst dynamiskt omfång av olika möjliga ljudvolymer för innehållet som spelas upp. Så när volymen justeras digitalt komprimeras ljudet till ett mindre, specifikt, omfång. Det påverkar volymen alldeles utmärkt, man får ett mindre dynamiskt omfång bara. Kan tänka mig att vissa enheter inte tillåter ändring av volym vid optisk utmatning, för att bevara hela omfånget.

Permalänk
Medlem

Det va en ganska billig tv så den kanske inte är så smart att den kan omvandla ljudet till lägra volym...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda gången jag kunnat ändra receiverns volym via tv fjärren var när både TV och receiver var Sony och kopplade via HDMI samt länkade med BRAVIA Sync, annars har jag alltid behövt justera med receiverns fjärr eller manuellt på receivern.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ändra volymen för hörlurar i TV:ns menyer.

Permalänk
Medlem

Om du vill gå full DIY mode så kan du titta på den här videon,

Permalänk
Medlem

Nej, så vitt jag vet så går det inte att påverka "styrkan" av den optiska signalen. Volymreglaget på TVn är för dess högtalare. Jag har en optisk mellan min TV och min förstärkare, men även HDMI (för bild). Med HDMI och LG SIMPLINK kan man styra förstärkarens volym med TV-fjärren. Men då är det alltså genom HDMI som volymen på förstärkaren kan styras. Det har i sig inget med den optiska signalen att göra. Det låter inte som något din förstärkare klarar.

Så det enkla svaret är nej, du kan inte påverka den optiska signalen med tv-fjärren. Möjligen funkar det om du byter till hörlursingång. Men du gör en jätteförlust när det kommer till ljudkvalité.

Permalänk
Medlem

Kvalitéts förlusten får jag nog ändå. Jag måste köra optiska ljudet genom en omvandlare för att få analog röd å vit signalkabel ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör inte reglera volymen digitalt men det går att göra det men det påverkar ljudkvaliten mer än om man reglerar analogt men alla de förstärkare med digitalingång jag sett hittills har haft fjärrkontroll.
Vad har du för förstärkare som har inbyggd dac med toslinkingång men saknar fjärrkontroll ? Det låter som en ganska udda kombination av egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Optiska ljudutgångar fungerar nästan alltid oavsett TVns ålder eller prisklass så att den inte volymjusterar. Inte rena tekniska begränsingar utan snarare ett medvetet design val. Problemet ligger i andra ändan av kabeln dvs. Du bör antingen byta receiver eller köra något annat än optisk. (Även analogt så är det "fel" att volymjustera via TVn rent ljudkvalités mässigt. Där är det till och med allvarligare.)

Tillfällen där du kan volym justera optiska utgångar är utanför TV apparater. Exempelvis så kan du volymjustera på en dator med optisk ljudutgång etc.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herja:

Kvalitéts förlusten får jag nog ändå. Jag måste köra optiska ljudet genom en omvandlare för att få analog röd å vit signalkabel ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Då bör du kunna koppla 3,5mm->RCA (röd/vit).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör inte reglera volymen digitalt men det går att göra det men det påverkar ljudkvaliten mer än om man reglerar analogt men alla de förstärkare med digitalingång jag sett hittills har haft fjärrkontroll.
Vad har du för förstärkare som har inbyggd dac med toslinkingång men saknar fjärrkontroll ? Det låter som en ganska udda kombination av egenskaper.

Min tanke också. Definitivt värt besväret att kolla om den levererades med fjärr, och om det går att ordna en ny, eller få det att lira med en programmerbar universalfjärr.

Annars vore det ju riktigt coolt att köra på någon DIY-lösning. där en fjärrkontroll styr en stegmotor vars axel man försett med ett gummihjul, som i sin tur rullar mot volymratten, och ändrar volymen. Inte särskilt svårt att konstruera, och går alla gånger att få riktigt prydligt, om man bygger in motor och manöverkrets i någon liten låda

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här frågan kommer hyfsat ofta och det finns så klart en bunt lösningar som inte kräver att man bygger in en stepmotor i förstärkaren.

DAC som arbetar via ARC så att volymen styrs via TV:ns fjärr:
https://www.digitaltvexperten.se/artikel.php?k=962&p=4151&gcl...

En mindre elegant variant som spar pengar, ifall man har platsen i hyllan, är att köra med en billigast möjliga begagnade hemmabioreceiver, optiskt in och dra ljudet från hörlursuttaget till stereoförstärkaren. Styr med receiverns fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min t amp. Kör med en DAC separat från förstärkaren (blir lite kablar och ac adaptrar). Har förstärkaren bredvid sängen så höjer direkt på ratten.

Den som Laxpudding länkade såg intressant ut men lite för dyrt för att bara vilja höja/sänka volymen för min del. För vardagsrummet kör jag "ordentlig" förstärkare istället och där går det ju bra att köra förstärkar-fjärren.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Min tanke också. Definitivt värt besväret att kolla om den levererades med fjärr, och om det går att ordna en ny, eller få det att lira med en programmerbar universalfjärr.

Annars vore det ju riktigt coolt att köra på någon DIY-lösning. där en fjärrkontroll styr en stegmotor vars axel man försett med ett gummihjul, som i sin tur rullar mot volymratten, och ändrar volymen. Inte särskilt svårt att konstruera, och går alla gånger att få riktigt prydligt, om man bygger in motor och manöverkrets i någon liten låda

Det finns redan färdiga kit för fjärrstyrning av motorpotentiometrar på Ebay i olika kvalitetsklasser (en bra potentiometer är ju inte billig) vill man ha det utan att bygga allt själv så kan man köpa ett sånt kit så slipper man tänka på själva styrningen och kan koncentrera sig på att koppla in potten i audiokretsarna. Det fimms också halvfabrikat med vca styrning och reläer och fasta motstånd.
En motorpott som åtminstone är anständigt bra
http://www.ebay.com/itm/ALPS-RK27112MC-Potentiometer-50K-loga...
Ett kit med en enkel pott och ingångsväljare och fjärr
http://www.ebay.com/itm/Remote-Control-Volume-Audio-source-si...
Vca (dca)
http://www.ebay.com/itm/PGA2311-LCD-Remote-Volume-Controller-...
Kit med motståndsstege
http://www.ebay.com/itm/Hi-end-V02-Balance-Remote-Volume-Cont...

Har man investerat i många motorpottar kan man ha lite skoj med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns redan färdiga kit för fjärrstyrning av motorpotentiometrar på Ebay i olika kvalitetsklasser (en bra potentiometer är ju inte billig) vill man ha det utan att bygga allt själv så kan man köpa ett sånt kit så slipper man tänka på själva styrningen och kan koncentrera sig på att koppla in potten i audiokretsarna. Det fimms också halvfabrikat med vca styrning och reläer och fasta motstånd.
En motorpott som åtminstone är anständigt bra
http://www.ebay.com/itm/ALPS-RK27112MC-Potentiometer-50K-loga...
Ett kit med en enkel pott och ingångsväljare och fjärr
http://www.ebay.com/itm/Remote-Control-Volume-Audio-source-si...
Vca (dca)
http://www.ebay.com/itm/PGA2311-LCD-Remote-Volume-Controller-...
Kit med motståndsstege
http://www.ebay.com/itm/Hi-end-V02-Balance-Remote-Volume-Cont...

Oj, coolt, visste inte att det fanns färdiga kits med fjärrstyrning och motorpot för audiobruk. Det är ju förstås en mycket bättre lösning om man inte har något emot att göra ett minimalt ingrepp på stärkaren

Bra att veta hursom, det där kan man definitivt få användning för i framtiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!