Permalänk
Medlem

På gymmet har de fingeravtrycksläsare för att komma in på obemannade tider. Är ibland ett helvete att komma in för att den inte vill acceptera fingeravtrycket, brukar inträffa när man har grov jobbat och slitit hemma på helgen.
Så är du grovjobbare så kan det var problem, men sitter du bara på kontor så funkar det nog bra.

Permalänk
Medlem

För oss med fingertopps eksem så blir det klurigt, har inte haft några fingeravtryck på över tio år, blev lite svårt när jag skulle skaffa pass

Permalänk

Det är mycket reklam för elektroniska lås och jag tycker att det har en god framtid som extra lås.

Det är mycket reklam för elektroniska lås och jag tycker att det har en god framtid som extra lås.
När du har hantverkare som behöver till gång till hemmet, bara ha extra låset låst så dörren är låst och hantverkaren har till träde så kan du byta koden för låset oftare (från knappsats till nyckel bricka), inte behöva byta nycklar.
Om du skulle förlägga dina nycklar så har du även ett fungerande backupp-system.

Har inte så stort förtroende för fingerkort läsare för dörrlåset men att ha det för stenen/blomkruka eventuellt fjärupplåsning för extranyckel.
Jag tycker inte om ha övervakning inne i hemmet men utan för dörren är ok för mig, så då gör det möjligt att se vem man släpper in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det jag menar är att det ger väldigt lite att byta lås om det nya låssystemet i praktiken inte är säkrare.

Tror att många idag byter av praktiska skäl. Slippa nycklar osv. Funderar själv på någon annan lösning om några år när ungarna är lite större och går i skolan, för att slippa borttappade nycklar höger och vänster..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

De i tråden länkade exemplet har en låskista som inte följer svensk modul måtts standard och är leksaker jämfört med svenska lås.
http://www.assar.ee/cgi-bin/document.cgi?doc=451
Det man även ska tänka på är att vi har ett klimat i Sverige som dessa produkter inte är utvecklade för så klä på er ordentligt för det blir kallt att bli kvar i kylan när ni inte kommer in hemma.
Angående påståendet o trådstarten om Assa 2000 så är de bekymren åtgärdade sedan långt tillbaka och felet finns inte på lås med en lite smalare hakregelkolv.
Det finns andra lås utan fingeravtryck som är lämpade för svenska marknaden.
Glöm inte att med en yale doorman bör du alltid låsa i bortasäkert läge när ingen är hemma, samma gäller för dorma duo home.
Personligen så finner jag Yale doorman och Dorma pro duo estetiskt motbjudande det är så fula med lådan på insidan.
Det finns bättre och snygga lösningar utan lådor på insidan men då är det riktiga passerlösningar med motorlås men det är betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tror att många idag byter av praktiska skäl. Slippa nycklar osv. Funderar själv på någon annan lösning om några år när ungarna är lite större och går i skolan, för att slippa borttappade nycklar höger och vänster..

Jodå, även om fingeravtrycksavläsning troligen inte är säkrare så kan det förstås vara betydligt smidigare, förutsatt att batteriet i låset inte tagit slut eller att man t.ex. skulle ha limrester på fingret och därför vägras entré.

Batteriproblemet har jag iofs sett någon låstillverkare lösa med att man kan trycka ett 9V-batteri mot externt exponerade poler. Nog för att man sällan traskar runt med ett 9V-batteri i fickan, men det är åtminstone ett problem som inte är alltför svårt att lösa (t.ex. genom ett besök på en dygnetruntöppen mack, eller att alltid ha ett reservbatteri placerat utomhus någonstans).

En relevant sidofråga är hur hemförsäkringsbolag ställer sig till detta - godkänner de fingeravtrycksavläsning utan knussel? Om någon faktiskt skulle köra med silikontricket och tar sig in utan att lämna minsta märke så misstänker jag att försäkringsbolaget skulle ställa sig på tvären (och t.ex. kunna hävda att man glömt låsa)...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Du missar min poäng: påståendet är att moderna fingeravtrycksläsare är "supersäkra" och kan inte luras med det gamla silikontricket. Tjurbajs säger jag, och väntar på att den som kommit med påståendet gräver fram någon form av bevis.

Det jag menar är att det ger väldigt lite att byta lås om det nya låssystemet i praktiken inte är säkrare.

Personligen tycker jag att smidigheten är en stor vinst, sen är det ju säkrare än nyckel oavsett, de behöver knappast vara "supersäker" föra att vara ett motiverat köp, inget kommer någonsin vara helt supersäkert

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Fast spelar det någon som helst roll om det funkar eller ej att göra silikonavgjutningar av husägarens finger och dylikt? Tror knappast Baxar-Bosse försöker sig på några James Bond-varianter när han lika bra kan knacka en ruta och kliva på

I praktiken är väl det enda viktiga vad försäkringsbolaget har att säga om aktuellt lås.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Glöm inte att med en yale doorman bör du alltid låsa i bortasäkert läge när ingen är hemma, samma gäller för dorma duo home.
Personligen så finner jag Yale doorman och Dorma pro duo estetiskt motbjudande det är så fula med lådan på insidan.
Det finns bättre och snygga lösningar utan lådor på insidan men då är det riktiga passerlösningar med motorlås men det är betydligt dyrare.

Har motorlås på jobbet, av någon anledning så sitter det en fastlimmad plastkåpa över låsvredet.. givetvis så tar någon bort kåpan när det inte fungerar.. händer säkert varannan månad. Varför inte ha gångjärn så den kan fällas upp och sedan tillbaka lol.
Sedan på vintern ligger det två gruskorn eller något så kommer dörren ej stängas ordentligt utan står och klickar.
Föredrar nycklar i det fallet, känns enklare. Visst har det hänt någon enstaka gång att det inte blivigt låst när det var nycklar.
Men har säkert hänt flera gånger att ellåset bara stått och klickat hela natten istället när dörren ej blivigt korrekt stängd.
Hade det vart nyckel hade säkerligen någon kontrollerat vid låsning och det blivigt låst istället. Så frågan om det är speciellt mycket bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har sett många recensioner på amerikanska sidor där det sitter väldigt avancerade lås men dörren i sig är gjord av plywood och låsmekanismen ser ut såhär:
http://www.scansysinc.com/en/html/product/img/shs-.jpg
(mitten längst till höger)

Typiskt amerikanskt vågar jag nog påstå.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

På gymmet har de fingeravtrycksläsare för att komma in på obemannade tider. Är ibland ett helvete att komma in för att den inte vill acceptera fingeravtrycket, brukar inträffa när man har grov jobbat och slitit hemma på helgen.
Så är du grovjobbare så kan det var problem, men sitter du bara på kontor så funkar det nog bra.

Du behöver inte vara grovjobbare. Räcker med en enklare skada på aktuellt finger eller smuts, för att de inte ska registrera fingeravtrycket korrekt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har motorlås på jobbet, av någon anledning så sitter det en fastlimmad plastkåpa över låsvredet.. givetvis så tar någon bort kåpan när det inte fungerar.. händer säkert varannan månad. Varför inte ha gångjärn så den kan fällas upp och sedan tillbaka lol.
Sedan på vintern ligger det två gruskorn eller något så kommer dörren ej stängas ordentligt utan står och klickar.
Föredrar nycklar i det fallet, känns enklare. Visst har det hänt någon enstaka gång att det inte blivigt låst när det var nycklar.
Men har säkert hänt flera gånger att ellåset bara stått och klickat hela natten istället när dörren ej blivigt korrekt stängd.
Hade det vart nyckel hade säkerligen någon kontrollerat vid låsning och det blivigt låst istället. Så frågan om det är speciellt mycket bättre.

Bra inlägg för det tar upp problematik som kan uppstå i en dörrmiljö.
Angående att dörren inte stängs riktigt på vintern kan bero på isbrygga som blir under dörren eller grus efter sandning men dessa problem finns även med manuell låsning.
Det som bör göras åt problemet är att använda larmfunktionen för dörr öppen/olåst som finns i låset som varnar att den inte är stängd och låst, hur den sedan varnar t.ex via summer eller larm beror på dörrmiljön och kunden.
Privat så känner fler om det verkligen är låst än på en arbetsplats där folk bara passerar och ofta inte bryr sig om dörren ens stängs.
Ofta så krävs även ett annat förfarande vid låsning för att även koppla på larm när ingen är hemma och då sker automatiskt kontroll av att samtliga dörrar är låsta.
Även en Yale doorman måste du kontrollera för den kanske inte låser sig den heller.
Angående kåpan över vredet så är det för nödutrymning (den är inte limmad) och dessa kåpor ska gå sönder vid passage för att visa att en ogiltig passage skett och kåpan ska då bytas och måste vara hel vid brandsyn.
Ett motorlås är betydligt bättre och driftsäkrare men i vissa miljöer framför allt där väldigt många passerar på t.ex vissa företag och där folk ofta öppnar med nödutrymningshandtaget istället för via öppningsknapp/inrekortläsare så blir det ofta bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du behöver inte vara grovjobbare. Räcker med en enklare skada på aktuellt finger eller smuts, för att de inte ska registrera fingeravtrycket korrekt.

Det räcker med att det är kallt ute för att det ska strula och om läsaren sitter utomhus så kommer du ofta inte in på vinterhalvåret för de klarar inte kylan samt saknar värmeelement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven78:

@Buffer:Antar att du inte har så bra koll på biometri. Fingeravtrycksläsare är mycket säkrare än pinkoder, det beror ju såklart på vilken sensor som sitter i. Iphones sensorer är långtifrån de bästa.

Vi har ett svenskt fantastiskt företag som tillverkar sensorer till mobiler, dörrar, bilar, betalkort, allt du kan sätta fingret på. Du kan inte kopiera tt fingeravtryck och använda på deras sensorer. Mycket enklare att gissa rätt på en 4 siffrig pinkod.

Problematiken med fingeravtrycksläsare härstammar från relationen mellan säkerhet och användbarhet. För hög säkerhet krävs hög detaljrikedom i fingeravtrycket. Har man hög detaljrikedom får man direkt problem med att fingret eller läsaren kan vara förorenad av tex. små dammkorn, hudflagor m.m. Får man problem med föroreningar så kommer användaren att bli nekad access och man får ett oanvändbart system.

Teknik för att identifiera om ett finger är levande eller inte har samma problematik. Levande material detekteras genom att man letar efter pulsen i fingret. Olika människor har olika tjocklek på huden på fingrarna. Exempelvis har en musiker som spelar elbas mycket tjockare hud på fingrarna än en person om inte gör det. Tjockare hud innebär att pulsen som ska detekteras ligger längre in i fingret.

För att undvika dessa två problem skruvar skruvar man helt enkelt ned känsligheten på sensorerna. När känsligheten skruvas ned så öppnar det upp möjligheterna att lura sensorn med ett tunt lager av silikon eller latex. Ett tunt lager av sikikon/latex tolkar sensorn som hård hud a.k.a. basist-fingrar.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på fingeravtryck som säkerhetslösning. Vi lämnar fingeravtryck efter oss överallt, skurken behöver inte gå längre än till brevlådan. Det är som att lämna efter sig en avbild av nyckeln.

Även om det idag fanns ett idiotsäkert sätt att skilja på ett riktigt fingeravtryck och ett fejkat så kommer det hela tiden nya bättre sätt att simulera hud etc. Det är ett populärt forskningsområde inom sjukvården.

Retinaskanner är en betydligt säkrare biometrilösning. Men jag vet inte om det finns kommersiellt.

Men sen kommer man till det stora problemet med biometrilösningar. Vad fan gör du om det blir knäckt? Med en traditionell nyckel byter du lås. Det är lite svårare att byta fingeravtryck eller retina.

För den som promt vill ha smidigheten som fingeravtrycksläsare ger rekommenderar jag att man kollar på rfid-implantat. Det går åtminstone att ändra koden på.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Hur många tjuvar dyrkar lås alt. kopierar nycklar då, måste vara obetydligt.
Går ju att koppla på 43 olika sensorer som skannar allt från blodtyp till spermiekoncentration, hjälper ju inte ändå om kistan eller gångjärnen är av sämre sort.
Speciellt inte om man kan traska till baksidan och bryta upp altandörren som är av sämre kvalite alternativt panga en ruta.

Smidighetsfaktor sure(tills det krånglar) men säkerhetsmässigt not so much.
Känns mer som att någon vill stilla sin tekniktörst

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Kom just på att jag glömt nämna Habo Tribe Eletronisk lås som öppnas enkelt med fingeravtryck eller kod avsett för den svenska marknaden.
http://se.habo.com/serier-miljoer/habo-tribe
Låset är nytt på marknaden så ingen kan svara på hur väl det fungerar men det är utvecklat för svenska marknaden och priset är precis under 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Hur många tjuvar dyrkar lås alt. kopierar nycklar då, måste vara obetydligt.
Går ju att koppla på 43 olika sensorer som skannar allt från blodtyp till spermiekoncentration, hjälper ju inte ändå om kistan eller gångjärnen är av sämre sort.
Speciellt inte om man kan traska till baksidan och bryta upp altandörren som är av sämre kvalite alternativt panga en ruta.

Smidighetsfaktor sure(tills det krånglar) men säkerhetsmässigt not so much.
Känns mer som att någon vill stilla sin tekniktörst

Man behöver varken dyrka eller kopiera för att få upp många lås.
Sök på bumperkey eller lock pick gun.
Modernare lås kan däremot ha pins på sidorna också och/eller andra motmedel som gör det svårt.

Skickades från m.sweclockers.com