Hemmaserver: Går det att tysta en rackserver eller ska man bygga en helt ny tower-server?

Permalänk
Medlem

Hemmaserver: Går det att tysta en rackserver eller ska man bygga en helt ny tower-server?

Hej!

Tänkte skaffa en (två) server. En mail server & en mer intensiv applikation på den andra servern. Funderar på hur jag ska lägga upp det, vill gärna ha det hemma. Det lutar därför åt en tower, då en rack server låter mycket. Därimot ser det ut som begagnade rack servrar är mykcet billigare på Tradera. Därför funderar jag lite på hur jag ska göra.

Går det att tysta en rack server? Eller är det värt att bygga helt nya tower servrar? Hur skulle ni gjort?

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd

@Emgh:

Det är en tolkning fråga hur mycket dom låter jag har ett par serverdator dom låter inte jätte mycket man dom kan låta mer än vad en dammsuger gör.

2U låter mycket mindre än vad 1U gör.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Jag har ett par servrar 1U i källaren som låter så in åt hel**e men om du har möjlighet att göra som jag gjort skulle jag rekommendera beggade från tradera etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Jag har ett par servrar 1U i källaren som låter så in åt hel**e men om du har möjlighet att göra som jag gjort skulle jag rekommendera beggade från tradera etc

Bor i lägenhet. Inte aktuellt. Kanske får bli ett Xeon tower. Kanske dyrare nu, men känns otroligt värt det i längden.

Permalänk
Medlem

Två frågor angående denna: https://www.komplett.se/product/517879/datorer/server-tillbeh...

1. Dämpar den ljud? Isåfall lite/mycket?
2. Rymmer de lite större servrarna? Har kollat Proliant servrarna och det ser ut att rymmas, kan någon bekräfta?

Permalänk
Medlem

Är uptime viktigt för dig, för om inte skulle jag rekommendera att bygga något eget i typ ett fractal design chassi och cpufläkt av vassare modell typ D15 . Min server är nästan helt ljudlös, och har faktiskt peppa peppa inte haft några hårdvaruproblem än.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Här har du en lite billigare.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Blir inte så mycket tystare men det blir lite.
Dessa skåp är till för att montera bladservrar. 1u, 2u, alla är standard och borde passa i dessa.
Du kommer att behöva speciella monteringssats för att få in din/dina u2.
Ett tips är att egentligen bara ha 1 server där du kör vm på det du behöver.
Problemet med u1 och u2 är ifall du vill uppgradera jämfört med en vanlig låda.
Du har mindre plats och du kan inte stoppa in flera grafikkort.
Tänk på att psu i dessa blad är annorlunda än en vanlig psu. Mindre kontakter.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ska det vara tyst så glöm större servers överhuvudtaget. deras kylsystem är inte gjorda för att gå tyst.
Bättre då att bygga två egna och sätta upp ett virtualiseringskluster

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Här har du en lite billigare.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Blir inte så mycket tystare men det blir lite.
Dessa skåp är till för att montera bladservrar. 1u, 2u, alla är standard och borde passa i dessa.
Du kommer att behöva speciella monteringssats för att få in din/dina u2.

Det skåpet är för väggmontering och passar för switchar etc. Inte djupt nog för rackservrar.

Ren generellt så dämpar ett rackskåp inget ljud då de måste ha så pass mycket luftflöde genom det, så att köpa ett vanligt skåp för ljuddämpning är meningslöst. Finns speciella skåp för kontorsmiljö som är ljuddämpade men då blir det mycket billigare att köpa en tower server istället.

Ren generellt så är 2U tystare än 1U som det sades innan i tråden, dock är det stor skillnad på moderna servrar och grejor som är några år gamla. En modern 2U är lika tyst som en tower i idle/låg belastning.
En modern server drar kanske 30-75W i idle beroende på hur mycket diskar etc. man har i dem, en som är 4-5 år gammal drar typ inte mindre än 200-250W och måste därför ha mer kylning och låter mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Det skåpet är för väggmontering och passar för switchar etc. Inte djupt nog för rackservrar.

Ren generellt så dämpar ett rackskåp inget ljud då de måste ha så pass mycket luftflöde genom det, så att köpa ett vanligt skåp för ljuddämpning är meningslöst. Finns speciella skåp för kontorsmiljö som är ljuddämpade men då blir det mycket billigare att köpa en tower server istället.

Ren generellt så är 2U tystare än 1U som det sades innan i tråden, dock är det stor skillnad på moderna servrar och grejor som är några år gamla. En modern 2U är lika tyst som en tower i idle/låg belastning.
En modern server drar kanske 30-75W i idle beroende på hur mycket diskar etc. man har i dem, en som är 4-5 år gammal drar typ inte mindre än 200-250W och måste därför ha mer kylning och låter mer.

Intressant, några exempel på en sådan tyst server?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b1ghen:

Det skåpet är för väggmontering och passar för switchar etc. Inte djupt nog för rackservrar.

Ren generellt så dämpar ett rackskåp inget ljud då de måste ha så pass mycket luftflöde genom det, så att köpa ett vanligt skåp för ljuddämpning är meningslöst. Finns speciella skåp för kontorsmiljö som är ljuddämpade men då blir det mycket billigare att köpa en tower server istället.

Ren generellt så är 2U tystare än 1U som det sades innan i tråden, dock är det stor skillnad på moderna servrar och grejor som är några år gamla. En modern 2U är lika tyst som en tower i idle/låg belastning.
En modern server drar kanske 30-75W i idle beroende på hur mycket diskar etc. man har i dem, en som är 4-5 år gammal drar typ inte mindre än 200-250W och måste därför ha mer kylning och låter mer.

Min serverdator med två E5-2690V2 dra inte så mycket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Min serverdator med två E5-2690V2 dra inte så mycket.

http://i.imgur.com/gL26iX6.png

Den räknar jag som relativt modern då 2690 v2 släpptes för 3-3.5 år sedan

Permalänk
Medlem

@Emgh: Vad är din definition av "tyst"?

Ska du ha örat direkt mot den och inte höra något eller ska den stå i ett rum med stängd dörr?

Jag har en liten maskin som agerar NAS och det enda som egentligen hörs är diskarna, så om du vill ha något riktigt tyst vill du nog köra SSD diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

@Emgh: Vad är din definition av "tyst"?

Ska du ha örat direkt mot den och inte höra något eller ska den stå i ett rum med stängd dörr?

Jag har en liten maskin som agerar NAS och det enda som egentligen hörs är diskarna, så om du vill ha något riktigt tyst vill du nog köra SSD diskar.

Nja, så viktigt är det inte. En vanlig dator man bygger (sitter just nu på Intels standard kylare och en I7 i ett väldigt luftig chassi är helt ok) men test körde en Proliant för någon vecka sedan, den lät ju väldigt många gånger mer än en "vanlig dator". Något som en tower dator man har hemma kan jag tänka mig, bara inte detta extrema server ljudet.

Permalänk
Medlem

Om man skulle kunna tänka sig en större server, och köra med 120mm fläktar, då skulle ljud inte alls vara ett problem va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emgh:

Om man skulle kunna tänka sig en större server, och köra med 120mm fläktar, då skulle ljud inte alls vara ett problem va?

Generellt sätt är allt som sitter i ett server chassi extremt högljudd och även 2U brukar köra dom mindre fläktarna som är för 1U serverar.

Allt du sätter i ett rack och som är fulldjup är designat för maximal prestanda och därav maximal kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emgh:

Om man skulle kunna tänka sig en större server, och köra med 120mm fläktar, då skulle ljud inte alls vara ett problem va?

Jag har ett Silverstone DS380 med 8 hårddiskar i och det är allt annat än tyst.

Nu går det säkert att ljudisolera och så men just server kommer nog aldrig vara så tyst som man önskar utan att förlora kylning.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Vad tror ni om denna https://www.xcase.co.uk/collections/4u-rackmount-cases/produc... i ett vanligt server rack, med tysta 120mm desktop fläktar & desktop hardware?

Permalänk

@Emgh:

förstår, då tror jag att tower blir bättre, alt bygga en engen burk som man sätter in vattenkylning i, köpa en värsting ryzen vattenkylning och ljudisolerat chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emgh:

Tack för svar. Vad tror ni om denna https://www.xcase.co.uk/collections/4u-rackmount-cases/produc... i ett vanligt server rack, med tysta 120mm desktop fläktar & desktop hardware?

Ska du ha mer än en server?
Annars behöver du ha något form av rack för en server, då är det lättare att köra en tower.

Värt att notera är kanske också att rackskåpet du länkade innan är en fjärdedels djup och är mest till för att hålla switch + patchpanel inte en server.

Edit; det va visst lite djupare än "en fjärdedels djup", men fortfarande inte fulldjup vilket är strax under en meter.
En fullstor rackserver brukar vara runt 850mm djup

Permalänk
Medlem

Värt att kontrollera på din nuvarande server är om den har inställningar för fan-profiles i BIOS/UEFI, t.ex. "acoustic-mode" "silent-mode" "quiet-mode" etc.
Man frestas ofta att sätta rubbet till "High performance" men det är tyvärr inte gångbart för majoriteten om ljudet är en deal-breaker.
Rackservrar hör ju normalt hemma i serverhallar och där spelar ljudnivån ingen som helst roll.

Som flera redan påpekat är det rätt subjektivt vad man tycker uppfattar som högljutt.
Rackservrar 1U brukar enl. min egen erfarenhet vara de som är mest högljudda, finns knappt några undantag.
Kombinationen säger sig självt i form av litet ventilationsutrymme, små fläktar med hög effekt, hög ljudnivå (speciellt vid omstarter, belastning etc.) så inget vidare om man vill ha det så tyst som möjligt.
Towerservrar är klart dem med bäst ventilations- och expansionsmöjligheter dock är de inte så praktiska till ytan de tar upp om man vill ha flera st.
2U är formfaktorn som ger bäst trade-off om man vill köra rack. Annars är det Tower som gäller för kontorslandskap eller hemma.
För egen del kör jag flera 2U servrar i ett lägenhetsförråd, dem går att ställa till "Silent-mode" så de hörs knappt. Har även ett gäng 1U servrar för offline-backups, dem är bara igång när de verkligen behövs.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

@Emgh:

Har såna här i min andra serverdator som är 1U https://store.supermicro.com/index.php/40mm-fan-0086l4.html#t... den låter mycket mer än vad min 2U gör http://store.supermicro.com/80mm-fan-0126l4.html .

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@superegg: Blev lite nyfiken! Vad har du för server? Hur har du övervakat för att få denna fina bild?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande X-case till salu, om nu annonsen går att se:

http://www.sweclockers.com/marknad/132732-x-case-4u-chassi-m-...

Funkar inte för extended ATX som det är på många "riktiga" servermoderkort, men stödjer väl ATX och neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har ett Silverstone DS380 med 8 hårddiskar i och det är allt annat än tyst.

Nu går det säkert att ljudisolera och så men just server kommer nog aldrig vara så tyst som man önskar utan att förlora kylning.

Har också det chassit, och kylningen är rent sagt värdelös. Vad jag har gjort är att permanent tagit bort ena chassisidan och limmat fast 2 extra 120mm-fläktar på hårddiskburen så det blir en push-pull-lösning. Det var enda sättet för mig att få ner hårddisktemperaturen under 40 grader. Nu är dom nere på runt 33-36 grader, vilket är mer acceptabelt. Dock låter den som satan då fläktarna går på max (men den är ju ändå långt tystare än vad en rackserver någonsin skulle vara såklart).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Emgh:

Hej!

Tänkte skaffa en (två) server. En mail server & en mer intensiv applikation på den andra servern. Funderar på hur jag ska lägga upp det, vill gärna ha det hemma. Det lutar därför åt en tower, då en rack server låter mycket. Därimot ser det ut som begagnade rack servrar är mykcet billigare på Tradera. Därför funderar jag lite på hur jag ska göra.

Går det att tysta en rack server? Eller är det värt att bygga helt nya tower servrar? Hur skulle ni gjort?

Alltså hur tyst rack servern går att göra beror helt på vad som sitter i den, är lättare att diskutera om du ger prestanda krav på maskinerna. Kör man större rack chassin kan man få plats med 120mm chassifläktar för stationära datorer, dessa går traditionellt att få tystare än server orienterade fläktar.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joulester:

@superegg: Blev lite nyfiken! Vad har du för server? Hur har du övervakat för att få denna fina bild?

Bilden tog jag via IPMI.

Har ett par Supermicro server och en HP.

Supermicro

Server 1:

CPU: Intel Xeon E5-2680
Ram: 64 GB
Info: men har köpte till en till CPU och 192 GB ram dock inte haft tid att tycka in det.
Moderkort: X9DRW-iF
Chassis: SC113TQ-R700WB

Server 2:

CPU: Intel Xeon E3-1230v2
Ram: 8GB
Info: Används som brandväg (Pfsense)
Moderkort: X9SCI-LN4F Något som vet vad detta menas "Product SKUs - Discontinued SKU (EOL). Please contact sales-rep for replacement SKUs."
Chassis: CSE-813MTQ-R400C

Server 3:

CPU: 2st Intel Xeon E5-2690v2
Ram 128GB
Info: Har köpte 128GB till dock inte haft tid att tycka in det.
Moderkort: X9DR7-LN4F
Chassis: CSE-825TQ-R740LP

Server 4:

CPU: none
Ram: 256GB
Info: ej byggt klart, Ska blir ett san i framtiden.
Moderkort: X9DRH-7TF
Chassis: SC846BE16-R920B

Server ??:

Moderkort: 3x X9DRW-iF
Info: Ej bygg klar.

HP:

Server 1:

CPU: AMD ???
Ram: Tror det var 12GB.
Info: Används inte så mycket.
Moderkort: AMD ????
Chassis: HP ????

UPS:

BlueWalker PW UPS VI 3000RT HID
Info: Har inte kopplad in den än.

Switch:

Cisco 1:

SG500-28-K9-G5

Cisco 2:

SG200-26

Något annat du undra över?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tack alla! Tror jag har bestämmt mig. Letar efter två 4U rack, kommer köra dem i ett rack hemma. Ska bygga dem själv & med "vanliga" desktop komponenter & tysta 120mm fläktar. Finns ingen anledning till att dessa skulle låta mer än en helt vanlig desktop dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emgh:

Tack alla! Tror jag har bestämmt mig. Letar efter två 4U rack, kommer köra dem i ett rack hemma. Ska bygga dem själv & med "vanliga" desktop komponenter & tysta 120mm fläktar. Finns ingen anledning till att dessa skulle låta mer än en helt vanlig desktop dator.

Kör med vattenkylning mycket bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kör med vattenkylning mycket bättre.

Sorry för ett lite "noobit" svar, har installerat vattenkylning för en gång för länge sedan, men den "cpu modulen" är väl kopplad till en anna fläkt? Så varför blir det egentligen tystare?