Permalänk

Bordsfäste (gas) till monitor, funderingar.

På senare tid har jag blivit allt mer intresserad av att skaffa mig ett bordsfäste till min 27" skärm.

Då jag har noll och ingen erfarenhet av detta tidigare, så tänkte jag sondera terrängen här på Sweclockers och se om jag kan hitta några som har tidigare erfarenheter av det.

Vad bör man tänka på innan ett köp? Det första jag kommer att tänka på är att se att armen klarar av skärmens vikt, men i övrigt inget. Har jag kanske tänkt fel? Fungerar en fjäderarm lika bra som en som använder sig av gas? Bör man köpa en med två armar (och gömma undan den ena armen) om man i framtiden kanske vill köpa en skärm till? Oavsett så är jag tacksam för åsikter från er med tidigare erfarenhet.

Några av de bordsfästen jag kikat på är:

Iiglo G100 - 999:-

M Vesa Gas Lift Arm - 1390:-

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Jag går i samma tankar, vore trevligt att återerövra det skrivbordsutrymme skärmfoten tar upp idag. Jag har funderat på en Ergotron, mest för att jag gillar designen (av det jag kan se på bild) bättre på den. Ytterligare lite dyrare än de exemplar du tittat på och frågan är om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera dell mssa18
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

Har haft en gas-arm tidigare, men föredrar denna. Väldigt smidig att jobba med.

Permalänk

@Khers:

Tack för tipset.
Det jag gillade med iiglo är att den har en usb-kontakt. I dag har jag tangentbordet kopplat till skärmens usb-hub, men jag tror att det skulle se konstigt ut om skärmen hängde mer fritt.

Dold text
Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
Glöm inte att kolla av att din skärm har samma infästning som din arm (vanligtvis VESA, men alla skärmar har det inte).

Jag kör också på 3e parts skärmhållare, vilket föll sig ganska naturligt när jag skaffade min 4e skärm .
Och när man har flera skärmar så bör man även kolla, förutom vikt, att armarna/stället är tillräckligt långa/breda så att skärmarna får plats i bredd/höjd (dvs 24"-armar/ställ kan klara vikten från en 27", men kanske inte fysiskt bredden; och det blir sådär snyggt/praktiskt med skärmarna "omlott" ).

Vad gäller USB (och andra kontakter) så gillar jag skrivbordsgenomföringen Keystone (eller vägg dito), ypperlig för USB, men även t.ex. RJ45, HDMI, TOS-link, Audio eller något annat.

Och har du inte bråttom så finns de, såklart, till mycket bättre pris på t.ex. aliexpress.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@Rutger Janåker:
Glöm inte att kolla av att din skärm har samma infästning som din arm (vanligtvis VESA, men alla skärmar har det inte).

Jag kör också på 3e parts skärmhållare, vilket föll sig ganska naturligt när jag skaffade min 4e skärm .
Och när man har flera skärmar så bör man även kolla, förutom vikt, att armarna/stället är tillräckligt långa/breda så att skärmarna får plats i bredd/höjd (dvs 24"-armar/ställ kan klara vikten från en 27", men kanske inte fysiskt bredden; och det blir sådär snyggt/praktiskt med skärmarna "omlott" ).

Vad gäller USB (och andra kontakter) så gillar jag skrivbordsgenomföringen Keystone (eller vägg dito), ypperlig för USB, men även t.ex. RJ45, HDMI, TOS-link, Audio eller något annat.

Och har du inte bråttom så finns de, såklart, till mycket bättre pris på t.ex. aliexpress.

Tack för tipsen!
Jag tänker att en dubbel-arm som säger sig stödja flera 27" även borde klara av att ha dem sida vid sida utan att det blir omlott. Men då jag aldrig verkar kunna bestämma mig för vilken 27" (1440p 165hz) jag ska köpa, så funderar jag på att skaffa mig ett bordsfäste för en skärm. Men man vet ju hur det blir, några veckor efter att man köpt fästet så blir det ett kanon-erbjudande på en skärm.

Den där skrivbordsgenomföringen är inte alls någon dålig idé, men jag ogillar att behöva borra ett stort hål i bordet. Det borde dock inte bli allt för många kablar liggandes på bordet oavsett. Det är kabeln till tangentbordet då, men så länge man har en rätt snygg kabel så känns det ändå okej. Musen kör jag trådlöst.

Permalänk

@anon257891:

Kör du med ett fäste för fyra skärmar, eller med flera fästen? Satt nämligen och grubblade över hur onödigt det känns att köpa ett fäste för en skärm nu, sedan ett nytt fäste om man köper en ny skärm om en månad eller tre.

Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
Jag kör med ett styck fyr-skärms-fäste...

...MEN hade jag gjort om det idag så hade jag köpt fyra stycken (gas)"enkel-armar". Antagligen lite blandat för både skrivbords- och vägginfästning.

Enkelarmar ger större frihet för placering/flexibilitet (och tar inte upp speciellt mycket mer "bordsyta" (speciellt inte väggfästen), hade jag varit du hade jag köpt "enkel-armar" i ngn form (och väntat med "framtidssäkring": det blir ändå aldrig som man tänkt sig )

Permalänk

@anon257891:

Jag var orolig över att flera enkelarmar skulle ta bort känslan av att det blir "rent och snyggt" på skrivbordet. Men det kanske inte är någon dålig idé att köpa en arm nu, sedan en till när/om det blir ytterligare en skärm.

Edit:

Det fick bli en Multibrackets M VESA Gas Lift Arm Single. Dåligt med tålamod är det gott om.