FSP avtäcker vattenkylda nätaggregatet Hydro PTM+

Permalänk
Melding Plague

FSP avtäcker vattenkylda nätaggregatet Hydro PTM+

Tillverkaren FSP blir först ut på marknaden med ett vattenkylt nätaggregat i form av Hydro PTM+, en helmodulär modell med 80 Plus Platinum-certifiering och en effekt på 1 200 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tillverkaren uppmärksammar en farhåga de uppskattar att många användare har när det kommer till att vattenkyla en komponent med så pass mycket ström. De menar att de arbetat mycket med detta och lyckats hitta en lösning som är säker för användarna.

Oavsett om deras lösning är "säker för användarna" så kommer det säkert komma ut en eller flera av denna produkt med någon defekt ut på marknaden. Jag skulle nog tro att ett läckage som kortsluter ett nätaggregat inte kan vara så bra för alla komponenter det är direkt kopplat mot, så som moderkort, grafikkort, SATA diskar m.fl. Är det värt risken att vattenkyla ett nätaggregat när det finns högkvalitativa nätagg med hög effekt som kan kylas passivt utan problem under load?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

någon bred produkt är det nog inte.
Med dagens verkningsgrad ser jag inte den helt stora nyttan med att vattenkyla en psu, koolt, javisst, användbart, sådär.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Först ut?

Långt ifrån först skulle jag nog vilja påstå.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tallem:

Först ut?

Långt ifrån först skulle jag nog vilja påstå.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Precis min tanke. Koolance någon?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Känns i mångt och mycket som en halvmesyr.
* Antalet användare som har behov av ett nätaggregat på 1400W lär vara mycket begränsat.
* Om man faktiskt har behov av så stor effekt och använder vattenkylning även till nätaggregatet vill man inte ha någon fläkt där.
* Givet att man har en vattenkylning dimensionerad för att effektivt ventilera bort över en kilowatt behövs inte hög effektivitet i nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

De menar att de [...] lyckats hitta en lösning som är säker för användarna.

Och vad är det då? De kan ju lika säga "Ni får helt enkelt ta och lita på oss".

Permalänk
Medlem

När får vi vattenkylda möss och tangentbord då?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Detta känns spontant som en onödig produkt och potentiellt livsfarlig.

Ha det gött

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Vattenkyld

Har en fläkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Vattenkyld

Har en fläkt.

Kan inte det vara för radiatorn då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Kan inte det vara för radiatorn då?

Det sitter inte någon radiator i själva aggregatet. Tydligen är fläkten bara till för dom som inte vill använda vattenkylningsfunktionen.

Total fail.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vad kommer näst, vattenkyld cpu? hehe

Eller vänta det finns redan vattenkylda cpuer.. Jag ser detta då inte som mer extrem. Det enda är vatten i närheten av 230V, men ett läckage i en vanlig dator där nätdelen sitter längst ner är princip lika riskfyllt.

Permalänk
Medlem

Darwin awards 2017!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Vad kommer näst, vattenkyld cpu? hehe

Eller vänta det finns redan vattenkylda cpuer.. Jag ser detta då inte som mer extrem. Det enda är vatten i närheten av 230V, men ett läckage i en vanlig dator där nätdelen sitter längst ner är princip lika riskfyllt.

Jag har haft vattenkylning sedan tidigt 2000, inte en enda gång har jag haft läckage. Inte ens vid initialt läckagetest

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy:
Nej fläkten används oavsett, går igång vid 50% last för att kyla det som blocket inte täcker.
Finns en del serier nätagg idag som är passiva tills 50% last redan ändå. Fast med denna lider man av pump-ljud 24/7.

Permalänk
Medlem

Alltså, har man problem med att kyla ett Platinum klassat nätagg i en pc med hjälp av en fläkt så har man nått en helt ny nivå av fail.

Permalänk

Att kyla ett nätagg med vatten kan nog bli väldans spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Precis min tanke. Koolance någon?

Ja, hade en sådan. Onödigt och kommer dra för mycket från andra komponenter som är viktigare att vattenkyla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är säkert bra, men skulle aldrig skaffa av dessa 2 anledningar:

1. Även om den är säker så hade jag aldrig i livet lagt vatten så nära något som antingen kan förstöra min dator med minsta lilla läcka eller ta livet av mig för de läcker.
2. Garantin lär inte vara lika lång eftersom det måste finnas en pump? Eller är det bara en tank runt allt? Om det finns en pump så lär ljudet på den vara högre än vanliga nätagg.

Sen så förstår jag inte varför man måste ha 1600W idag i konsumentdatorer. Kan man ens nå 1600w? Jag vet att linustechtips behövde 1200-1400W när han gjorde 7 gamers-1 pc, men till och med det var mindre än 1600W

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Enligt mig, totalt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite B när det finns helt passiva. Förmodligen är detta bara en gimmick för att på publicitet.

Sen var det väl mest förr som det var prat om att vattenkylning läcker och så. Jag har byggt flertalet system med t. ex AIO som snurrat i flera år utan minsta problem, så det känns som läckor idag är ovanligt och mest en produkt av klantighet hos användaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara se en användning för detta.
I en färdigbyggd dator med full gratis support om något händer.
Ska inte kosta ägaren till datorn krona oavsett vad som sker p g a vattenläcka.
Till dörren support givetvis.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad alla är negativa här på Sweclockers. Jag skulle lätt kunna köpa ett sådant nätaggregat om jag byggde en vattenkyld dator. Rolig produkt!

Permalänk
Medlem

1400W med 90% verkningsgrad (Platinum i ~100%) gör 140W värme. Kan faktiskt bli lite tungt för en ensam fläkt, så jag kan nog se fördelen med vattenkylning (även om marknaden är extremt liten). Fläkten förstör dock det hela en aning... poängen är ju att ha en centraliserad vattenkylning som visserligen ger ifrån sig pumpljud, men den sköter då om processor, flera grafikkort samt nu nätagget.

Permalänk
Medlem

Nu kan min dröm bli verklighet. Jag vill sänka hela datorn i mineralolja, och sedan vattenkyla alla komponenter med vatten och glykol som jag drar igenom en kylanläggning som drar ner temperaturen till under nollan. Tack vare mineraloljan kan det inte bli kondens, och jag kan överklocka som fan XD

Alternativt skulle det gå att göra en massiv passivt kyld anläggning av det men hålla komponenterna vid 40c eller nåt. Dock drar det i alla fall mer el.

Bara en galen tanke jag haft.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen med detta, men det är väl skoj för de som efterfrågar det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Läsförståelse är lite låg..

Ingen pump, ingen radator bla bla.
Finns bara möjlighet att koppla in i sin befintliga vattenkylning, behöver inte göra det, finns fläkt som kyler annars MEN den fläkten går inte igång om förbrukning ligger under 50%, alltså under 600W.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ggalaxyy:
Nej fläkten används oavsett, går igång vid 50% last för att kyla det som blocket inte täcker.
Finns en del serier nätagg idag som är passiva tills 50% last redan ändå. Fast med denna lider man av pump-ljud 24/7.

Okej, läste något annorlunda på ett amerikansk forum där jag såg denna.

Jo jag äger själv ett aggregat som går igång först efter belastning - men tvivlar på att det sitter en pump i detta aggregat.

Visa signatur
Permalänk

Köp ett nätagg med mer effekt.
Problemet löst.
Mitt 750W nätagg kör aldrig igång fläkten eftersom min dator inte kommer upp i så höga watt.
Men för de som dumt envisas med att köra ett 450W med en dators som förbrukar 449.9999W för för att "man behöver inte så mycket watt om du inte använder det" kanske detta är något.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB