Cpu uppgradering till HP ProBook 430 g1 (Intel Core i7-4702MQ CPU)

Permalänk
Medlem

Cpu uppgradering till HP ProBook 430 g1 (Intel Core i7-4702MQ CPU)

Hej allesammans Forlat om det blir svart att lasa, jag har engelskt tangentbord

Min Far har en HP ProBook 430 G1 som behover en cpu uppgradering for procvessorn han har i nu klarar inte av att gora allt han vill gora pa datorn. han anvander datorn till videoredigering och var tvungen att uppgradera ram minnet till 16GB och SSD ar redan installerat. Nu ar det processorn som bottleneckar allt han gor, tex nar han multitaskar sa sloas allt ned. Han har redan bestemmt att han vill lagga ett par tusen pa en ny processor.

Jag har kollat runt lite, och jag hittar ingenting vettigt till 430 modellen, men daremot hittar jag att en ProBook 450 g1 kan acceptera en Intel Core i7-4702MQ CPU. Jag har forsokt hitta info om en sadan passar i en 430 G1, men jag hittar ingenting att snacka om. Jag tror de har samma chipset sa den borde stodjas pa en 430.

Sa nu fragar jag er besta sweclockers Om ni vet nogot sej till

Maste fortsatta arbeta nu, ses

Med Vanliga Halsningar Dennis G.

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Vila i frid

Det är alltid något som flaskar. Att uppgradera en bärbar är även en chansning. Saker brukar gå sönder när man demonterar en bärbar, iaf första gången. En bärbar jämfört med stationär är ca dubbelt så dyr för samma prestanda. Att fjärra mot en kraftfullare burk är inget alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Hej allesammans Forlat om det blir svart att lasa, jag har engelskt tangentbord

Min Far har en HP ProBook 430 G1 som behover en cpu uppgradering for procvessorn han har i nu klarar inte av att gora allt han vill gora pa datorn. han anvander datorn till videoredigering och var tvungen att uppgradera ram minnet till 16GB och SSD ar redan installerat. Nu ar det processorn som bottleneckar allt han gor, tex nar han multitaskar sa sloas allt ned. Han har redan bestemmt att han vill lagga ett par tusen pa en ny processor.

Jag har kollat runt lite, och jag hittar ingenting vettigt till 430 modellen, men daremot hittar jag att en ProBook 450 g1 kan acceptera en Intel Core i7-4702MQ CPU. Jag har forsokt hitta info om en sadan passar i en 430 G1, men jag hittar ingenting att snacka om. Jag tror de har samma chipset sa den borde stodjas pa en 430.

Sa nu fragar jag er besta sweclockers Om ni vet nogot sej till

Maste fortsatta arbeta nu, ses

Med Vanliga Halsningar Dennis G.

Att det är samma chipset betyder inte automatiskt att en i7-4702MQ skulle fungera, en i7-4702MQ är också en 35W TDP CPU och datorn verkar enbart byggd för 15W TDP CPU.

Hittar bara själv någon suspekt sida om i7-4702MQ, men modellen verkar aldrig ha släppts med detta alternativ, vad jag kan hitta så enbart med 4xxxU CPU, en MQ eller HQ CPU är troligen inte att tänka på i den modellen.

Det snabbaste jag hittar som datorn har support för är i7-4500U

Det man kan kolla på är att titta på vilka CPU som just denna modellen släpptes med, och sen utgå ifrån att alla andra CPU inte fungerar.

Vad är det för CPU idag i datorn? Om det är en Celeron kanske det kan vara motiverat att leta upp en i7-4500U, är det tex i5 42XXU eller 43XXU är det ingen mening med det.

Med tanke på ändamålet är inte kanske en stationär ett alternativ?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: tack ska du ha! Nu vet jag iaf lite hur jag ska börja leta

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Ifall denna bild stämmer så är det nog läge att ge upp redan nu då processorn ser ut att vara fastlödd på moderkortet.

https://www.aliexpress.com/item/Original-laptop-motherboard-7...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Ifall denna bild stämmer så är det nog läge att ge upp redan nu då processorn ser ut att vara fastlödd på moderkortet.

https://www.aliexpress.com/item/Original-laptop-motherboard-7...

Ja, det var min första tanke när jag läste TS inlägg, det är nog då laptops där man kan byta CPU. Att sen genomföra det och få något ut av det jämfört med att köpa nytt tror jag vore omöjligt och absolut inget jag skulle rekommendera.