Windows 10: Autostart fungerar ej

Permalänk
Medlem

Windows 10: Autostart fungerar ej

Hej!

Köpte en licens till Ivacy VPN då till och med jag börjat nojja för övervakning.

VPN-lösningen använder sig av ett vanligt program med .exe fil, som jag självklart vill starta automatiskt vid boot. Tyvärr verkar den inbyggda autostart-inställningen i clienten inte funka. Jag har testat göra en genväg och lägga till i autostart-mappen (winkey+r och sen "shell:startup") utan framgång. Hittade även en guide på hur man gjorde en autostart med hjälp av taskschd.msc, men får inte heller det att fungera... Verkar inte hända något alls, och vet inte var jag ska kolla efter fel.

Någon som har ideér? Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Lyckades efter ca 20 tester med omstart lösa det själv!

Med hjälp av taskschd.msc enligt nedan:

Skrivet av :

1. Skapa en ny aktivitet och ge lämpligt namn
2. Under allmänt, klicka i "kör med högsta privilegier, och i dropdown-listen längst ner välj ditt operativsystem (W10 i detta fallet)
3. Under tabben "Utlösare", skapa en ny utlösare och välj i dropdown-listen längst upp "Starta aktiviteten: Vid inloggning". Klicka även i att fördröja aktiviteten. I rutan kan man på ren svenska skriva "2 sekunder" för 2 sekunders fördröjning vid inloggning. Jag var tvungen att använda detta då aktiviteten inte verkade registreras och köras annars.
4. Under tabben "Åtgärder", skapa en ny åtgärd. Välj att åtgärden ska starta ett program, klicka bläddra och peka på din önskade .exe fil.
(5.) Använder du laptop kan det vara bra att gå in under villkor bocka ur "Stoppa om datorn växlar till batteridrift" och "Starta endast om datorn går på nätström".

Nu funkar det förhoppningsvis!

Mycket lustigt att det inte funkar med en vanlig genväg i startup-mappen dock!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD