Var hittar jag Windows 10 ISO hos Microsoft?

Permalänk
Medlem

Var hittar jag Windows 10 ISO hos Microsoft?

Jag hade tänkt ladda hem Windows 10 PRO, installera på en dator och senare registrera den med OEM-nyckel. Men var hittar jag ISO-filen? Hittar bara ett verktyg som man kan "skapa ett installationsmedia" med. Men just nu sitter jag på en dator med Windows Home edition och med verktyget laddas bara ISO-filen hem för samma version som den dator man sitter på? Hur ska jag gå tillväga? Vill inte ladda hem nåt skit från en torrentsajt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Du kan ju ladda ned den media creator, sedan välja att "bränna" ISOn till ett usb eller en disk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Skulle iaf välja att använda microsofts verktyg. finns instruktioner i länken

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Tror jag först missförstod sidan hos microsoft. Det verkar gå att installera pro trots att jag just nu sitter på en med home.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för tipsen! Tror jag först missförstod sidan hos microsoft. Det verkar gå att installera pro trots att jag just nu sitter på en med home.

Du kan dock behöva välja att uppgradera från Home till Pro, då installationsprogrammet inte tillåter att man skriver in en nyckel själv om det redan finns en aktiverad licens. Det är tyvärr numera samma ISO för både Home och Pro.

Med lite meck går det att komma runt, men lättast att välja uppgraderingen från Windows. Då behöver du inte ens omistallera 10:an.

Gå bara in på PC Settings / About / Change product key or upgrade your edition of Windows

Har gjort på detta sättet på flera datorer som redan haft Home-edition aktiverat, då jag skulle uppgradera till Pro. Helt smärtfritt och kräver bara en omstart av datorn

Permalänk

Kollade lite själv då jag sitter på pro och när man skapar iso står det bara windows 10 under edition
valen jag har är windows 10, windows 10 home SL och windows 10N. så då är det Windows 10 som skall väljas. om det är pro eller inte beror nog på nyckeln sedan

Permalänk
Avstängd

Kopierar mitt svar från en annan tråd så man kan kringgå Microsofts blockering att komma åt ISO filer

Skrivet av Bassen87:

Om du eller andra tar och gör en ny installation av Windows som sista utväg så är ett tips att installera ett tillägg i Chrome/Firefox som heter "User Agent Switcher" då Microsoft vägrar låta Windows 10 användare att komma åt https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS... men tillåter folk som maskerar att ens dator ansluter som en Android eller Iphone kommer rakt in på den rätta sidan för att kunna välja den nyaste versionen (I detta fall Windows 10 - Creators Update)
Annars är risken att du blir tvingad till att använda deras Media Creation Tool som bara laddar hem en äldre ISO utav Windows 10 och då var idén med en ny installation tillsammans med Creators Update helt meningslöst då du kommer att vara tvungen att köra med en uppdaterad version igen.

Källa: http://www.addictivetips.com/windows-tips/download-the-offici...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalas_konrad:

Kollade lite själv då jag sitter på pro och när man skapar iso står det bara windows 10 under edition
valen jag har är windows 10, windows 10 home SL och windows 10N. så då är det Windows 10 som skall väljas. om det är pro eller inte beror nog på nyckeln sedan

Ja precis så tolkade jag det en andra gång jag läste igenom allt. Hoppas på att det fungerar!
Schysst att man kan installera och registrera nyckel senare eftersom jag tänk köpa från kinguin vet jag ju heller inte när jag får den exakt. Bra att kunna använda windows för att felsöka utan att behöva gå pirat

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Kopierar mitt svar från en annan tråd så man kan kringgå Microsofts blockering att komma åt ISO filer

Har för mig jag gjorde så där nån gång ochså och laddade ner Windows 10 ISO med "User Agent Switcher" tillägg.
Frågan är varför Microsoft blockerar nerladdning av Windows ISO från början?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wolfmoon:

Har för mig jag gjorde så där nån gång ochså och laddade ner Windows 10 ISO med "User Agent Switcher" tillägg.
Frågan är varför Microsoft blockerar nerladdning av Windows ISO från början?

För att de vill att vanliga användare ska använda deras Media Creation Tool antagligen för att den är mer användarvänlig, nackdelen är dock att de inte pushar ut den nyaste versionen dvs Creators Update tillsammans med Media Creation tool.

Permalänk
Medlem

Alltså waow vilken djungel. För ensgångs skull köpt legit windows, en timme senare hittar jag denna tråd och hoppas nu kunna få ner ISO för att kunna installera och slänga in min nyckel. Jag har Crackat 8.1 Enterprise N och kunde inte använda deras Media Creator Tool, har inte ett 8gig USB så jag kan använda programet för att skapa en sån fil på UBS. Försökt ringa Microsoft för att få hjälp, pratade med två personer som skulle koppla mig rätt men det funkade inte så samtalet las på sen hade dem stängt.

Känns extremt osmidigt hela grejen, jag KÖPTE ett windows (download) som jag trodde jag skulle få installera inte uppgradera. Vare sej jag har crackat eller ej, stod aldrig texten "Köp och Uppgradera ditt Windows". Utan det står faktiskt Köp och Installera.

Permalänk
Medlem

@shuuberg:
Har du något annat medium att boota upp ifrån bortsett från USB?

Kör du något system på disken idag? Du nämner Windows 8.1 Enterprise N.

Packa upp Windows 10-ISO:n på skrivbordet och kör \sources\setup.exe, så går det fint att installera OS:et den vägen.

Ett tips att är hämta ISO:s på länken nedan, så att du själv kan välja vilken version du är ute efter (och vad du har licens för):
http://windowsiso.net/

Microsoft tillåter inte slutanvändarna att välja en specifik version såvida man inte har MSDN-konto.

Permalänk
Medlem

@walkir:

Tackar för svaret, jag lyckades få in de på mitt USB trotts allt, de nerladdade ISO va inte mer en 5gig tror jag, vet inte varför Windows själva skrev minst 8gig på sin hemsida.

Precis jag hade 8.1 installerat men var ändå osäker på om det skulle gå att installera win10 direkt, tänkte att den skulle radera win8 i prosessen utan att hinna installera win10 och så skulle jag hamna i något mellan läge hehe, säkra före de osäkra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av shuuberg:

@walkir:

Tackar för svaret, jag lyckades få in de på mitt USB trotts allt, de nerladdade ISO va inte mer en 5gig tror jag, vet inte varför Windows själva skrev minst 8gig på sin hemsida.

Precis jag hade 8.1 installerat men var ändå osäker på om det skulle gå att installera win10 direkt, tänkte att den skulle radera win8 i prosessen utan att hinna installera win10 och så skulle jag hamna i något mellan läge hehe, säkra före de osäkra.

Lycka till med att hitta USB-minne på 5GB, de kommer i jämna storlekar och dubblas (2,4,6,8,16GB osv)
Kan tänka mig att MS menar på att man behöver ha utrymme för kommande ISO-filer eftersom de antagligen kommer ta upp mer utrymme.