Fractal Design introducerar den budgetorienterade chassiserien Focus G

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design introducerar den budgetorienterade chassiserien Focus G

Fractal Design tar sikte på prismedvetna entusiaster med chassiserien Focus-G, där två modeller för formfaktorerna ATX och Micro ATX ska erbjuda en god byggupplevelse i instegssegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara vettigt budgetchassi.

Synd bara att de satt ett galler på framsidan.
Läcker ljud och förstör utseendet imo.

Permalänk
Medlem

Helt OK pris för vad man får. Men de borde kanske funderat på en modell utan 5.25"-platser också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen

För djupa. ODD-platserna borde ha skippats. Antalet hårddiskplatser är dock alldeles lagom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Synd att dom har kvar 5.25" platserna ;/

Permalänk
Medlem

Det måste väl kosta mindre att producera chassin utan 5.25"-platserna? :/
Hur många är det som använder dem om de bygger nytt? Inte ens lille Anton på 11 vårar vill väl ha en DVD-brännare?

Mvh
Gappa

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Snusfri

Hoppas att Fractal Design släpper en mITX och/eller mATX serie snart nog med tempered glass.
Lite i stuk med med NZXT S340 Elite fast i ett mindre format med PSU shroud osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Kändes som vettiga billiga chassien och är runt där jag brukar köpa då jag anser det är onödigt att slänga för mycket pengar på chassie och är lite liknanade jag använder i dag fast från inwin som med var nått 500kr chassie eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Lika skitlångt och endast 10mm (5%) smalare. Kallas för mini. Det är Fractal Design det.

Permalänk

Varför är så många emot 5.25" platserna?
Är väl inget krav på att använda dom bara för attt dom finns. Personligen skulle jag inte klara mig utan en optisk enhet.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dem ska envisas med 5.25 platser, tar bara en massa onödig plats och stoppar upp luftflödet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Rasse12345:

Varför är så många emot 5.25" platserna?
Är väl inget krav på att använda dom bara för attt dom finns. Personligen skulle jag inte klara mig utan en optisk enhet.

Du kan få ner djupet endel om du inte behöver plats för optisk enhet. Och väldigt många behöver ingen, jag köpte själv ett Define c (som saknar sådana) de få gånger jag behöver optisk enhet kan jag koppla in en via USB. Min HTPC saknar också plats för optisk enhet. Men samtidigt är det ju bra de finns för folk som behöver det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Varför är så många emot 5.25" platserna?
Är väl inget krav på att använda dom bara för attt dom finns. Personligen skulle jag inte klara mig utan en optisk enhet.

Det försämrar luftflödet och ser fult ut. Dessutom är det ju ganska stora mängder plåt som används till dem så det gör säkert en 50-lapp på priset vilket är mindre kul om man inte vill ha.

Jag har själv varit hårdnackat fan av 5.25" platser länge tills jag kom på hur otroligt fult det är och vad det försämrar luftflödet och är en dammagnet.

Jag köpte mig en extern dvd-brännare. Den duger bra de få gånger jag behöver använda optisk enhet.

Betänk nu också att detta kommer från mig, en person som haft vilda diskussioner om 5.25" platsens nödvändighet men sanningen är att det är bättre med en extern.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hade varit trevligt med två platser för 2.5 tums diskar på moderkortets baksida.

Man kan lika gärna gå upp till Define C och få 3 stycken platser att sätta sina SSD diskar på. Det kostar också knappt 300 kronor extra att gå upp till Define C som dessutom enligt mig har en bättre mer stilren design.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hade varit trevligt med två platser för 2.5 tums diskar på moderkortets baksida.

Man kan lika gärna gå upp till Define C och få 3 stycken platser att sätta sina SSD diskar på. Det kostar också knappt 300 kronor extra att gå upp till Define C som dessutom enligt mig har en bättre mer stilren design.

Fast 300kr är ju väldigt mycket i budgetsegmentet. Om man tänker som mig när jag var typ 13-15 så sket jag fullständigt i hur bra chassit var. Och kunde välja ett betydligt fulare och sämre om de skiljde 50kr, ville lägga allt på sådant som gjorde att prestandan steg istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förstår inte poängen med fönster i budgetklassen.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast 300kr är ju väldigt mycket i budgetsegmentet. Om man tänker som mig när jag var typ 13-15 så sket jag fullständigt i hur bra chassit var. Och kunde välja ett betydligt fulare och sämre om de skiljde 50kr, ville lägga allt på sådant som gjorde att prestandan steg istället.

Jag var likadan. Nu har jag ingen jättekoll men skulle inte förvåna mig om där finns andra chassin i samma prisklass som erbjuder mer och bättre lagringsutrymme för pengen tex Carbide 270R:

https://www.inet.se/produkt/6901952/corsair-carbide-270r#spec...

Jag är inte helt övertygad om dessa Focus chassina men de visar sig kanske vara riktigt bra!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

alldeles för edgy

Permalänk
Inaktiv

Ser ut some deras Core 1000. Är det samma chassi?

Permalänk
Medlem

5.25" platser och meshgaller i fronten?

Permalänk
Medlem

Rätt snygga på bild... Men gissar att de är relativt högljudda. Och med tanke på att det finns define-chassin som ofta är på kampanjpris för dryga femhundringen, så är de troligen bättre köp. Däremot har jag tröttnat på designen av define-serien. De är verkligen chassivärldens volvo 240 fantastiskt bra chassin för priset, men lite tråkiga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Klart man vill ha optisk enhet, hade det funnits med diskettstation hade jag velat ha det också. Man vet ju aldrig! Kan inte skada med många möjligheter.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Ja, nu får det vara nog med 5.25" platserna. Och det är dags för Fractal design att släppa R6 med härdat glas!

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

Jag gillar 5.25 platserna. Kör med en hel del musik-cd via datorn och behöver det dessutom för äldre spel. Men visst, det optimala vore väl om det fanns både en modell med 5.25 platser och en utan.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW