Problem med bastoner Yamaha RX A1030

Permalänk

Problem med bastoner Yamaha RX A1030

Hejsan! Köpte en ny förstärkare igår, en Yamaha RX A1030 som fick ersätta min Sony STR DN860. Har dock ett litet problem... De riktigt låga bastonerna låter relativt burkigt, ungefär som den spelar upp basljudet i ljud och inte basiga toner. Sonyn hade mer öppen bas. Är det någon som har en lösning på detta? Eller ska det vara såhär? Yamahan hade trots allt x3 nypris mot Sonyn..

// Linus

Permalänk
Medlem

@linusberg: Är det samma högtalare? Har du provat att köra YPAO (tror jag den heter, Yamahas automagiska rumskorrigering)?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

@linusberg: Är det samma högtalare? Har du provat att köra YPAO (tror jag den heter, Yamahas automagiska rumskorrigering)?

Ja, samma högtalare. Ett par Xtz 95.24. Har inte kört rumskorrigeringen än, köpte förstärkaren av en bekant och han skulle kolla efter mikrofonen hemma. Det går inte återställa till standardinställningar på något vis tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du säga bu om den ena och bä om den andra förstärkaren så hoppas jag innerligt att du redan har varit supernoga med att stänga av allt vad DSP heter i båda förstärkarna!

Annars jämför du äpplen med dadlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

Ja, samma högtalare. Ett par Xtz 95.24. Har inte kört rumskorrigeringen än, köpte förstärkaren av en bekant och han skulle kolla efter mikrofonen hemma. Det går inte återställa till standardinställningar på något vis tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Fabriksåterställ maskinen, så blir den helt som ny: http://faq.yamaha.com/us/en/article/audio-visual/aventage/rx-...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Finns en inställning som heter extra bas som ger fylligare bas som kan vara värt att testa.

Den är tänkt för de som har lite mindre högtalare eller om man vill ha lite mer bas av andra skäl.

Också viktigt att man ställt in vilka högtalare man har när man gör setup på förstärkaren.

Om man till exempel har angivit att man har subwoofer utan att ha någon(eller den är avslagen) så uteblir mycket av basen som till stor del skickas dit istället för till fronthögtalarna.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Ska du säga bu om den ena och bä om den andra förstärkaren så hoppas jag innerligt att du redan har varit supernoga med att stänga av allt vad DSP heter i båda förstärkarna!

Annars jämför du äpplen med dadlar.

Alltid kört båda utan alla DSP/enhancer och så vidare. Även om jag skulle kört med det ska inte basen låta såhär burkig istället för att faktiskt spela basiga toner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Airborne:

Finns en inställning som heter extra bas som ger fylligare bas som kan vara värt att testa.

Den är tänkt för de som har lite mindre högtalare eller om man vill ha lite mer bas av andra skäl.

Också viktigt att man ställt in vilka högtalare man har när man gör setup på förstärkaren.

Om man till exempel har angivit att man har subwoofer utan att ha någon(eller den är avslagen) så uteblir mycket av basen som till stor del skickas dit istället för till fronthögtalarna.

Hmmm... Inte hittat den inställningen än, var inne och pillade igår i inställningarna och "tog bort" alla högtalare förutom fronterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Se till så Bass Enhancer eller liknande inte är påslaget.
Jag höll på och skruvade på antingen en Yamaha eller Onkyo för ett tag sen som hade någon sådan "enhancer", och när den var påslagen lät det som förstärkaren tog subbasen och dubblerade den en oktav högre.
Det lät riktigt bumligt och konstigt med musik, men gav antagligen en extra kick med film.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Varför laddar du inte ner appen AV Controller , Det finns många inställningar du kan göra där.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Varför laddar du inte ner appen AV Controller , Det finns många inställningar du kan göra där.

Har gjort detta och pillat men problemet är inte löst än..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Varför laddar du inte ner appen AV Controller , Det finns många inställningar du kan göra där.

Har gjort detta och pillat men problemet är inte löst än..

Skickades från m.sweclockers.com