Permalänk

PG279Q vs XB271HU samt PG348Q vs X34A.

Tjena! Har lite beslutsångest, kan inte bestämma mig för vilken skärm jag ska välja...

PG279Q vs XB271HU, en av dessa ska användas till en triple monitor setup, tror att acern har lite smalare kanter men den nedre kanten sticker ut en hel del och verkar vara lite i vägen om man ska köra tre skärmar, ett problem som inte asus har.
Utseendemässigt så gillar jag båda, kommer va väggmonterade så foten spelar ingen roll. OSDn är lite skitsamma, asus är tydligen bra och acer är kass, men kommer väldigt sällan använda dom så som sagt, spelar mindre roll.
Det som oroar mig mest är IPS glow och backlight bleed, vilken skärm har bäst kvalitetskontroll? Mest för att slipa hålla på och skicka tillbaka skärmar tills jag får en som är bra. Kanske inget jg borde oroa mig för?

Komplett har droppat priset på asusen med 2000 kr så lutar åt att jag tar den pga det.

PG348Q vs X34A, blir "bara" en av dessa, samma här, båda är estetiskt tilltalande och har samma performance (tror jag..), kommer också väggmonteras så fotens utseende spelar ingen roll.
Även här då, vilken kommer jag ha minst problem med gällande panelen?
Priset spelar inte jätte stor roll här.

Någon som har lust o hjälpa mig att ta ett beslut? Skriv gärna varför jag ska välja någon.

And what will drive all dem pixels? Kör nu 2 1080 från MSI, kommer antagligen uppgradera till 1080 ti, eller vänta på volta, får se.

Detta är setupen jag fått inspiration från ifall någon är intresserad. https://www.youtube.com/watch?v=oO9c5dUKEK4

Permalänk

Här var det livat Fått in lite röster iaf.

Ingen som har lite input på varför man röstat på en viss skärm?

Efter x antal timmars research så lutar jag åt Acer XB271HU och Asus PG348Q.
Acern har tydligen en mindre risk för att få blb pga designen, själva panelen hålls på plats av dubbelsidig tejp på baksidan, medans PG279QQ använder ramen runt skärmen och den ramen har tryck mot panelens framsida så risken för blb ökar.

PG348Q lutar jag åt för att jag tror jag gillar den mer helt enkelt, dock inte säker.. Acers motsvarighet leder ju ändå med en hel röst!

Permalänk
Medlem

läs kommentarerna om Asus Rog SwiftPG279Q på inet så får du själv se vad folk tycker= verka vara en del problem med kvaliteten på den skärmen

https://www.inet.se/produkt/2205472/asus-27-rog-swift-pg279q-...

har själv Acer Predator XB271HU ( mycket nöjd ) pga asus rog skärmen var slut, när jag köpte den förra året. och är glad för det när man läser om problemen med asus roggen som folk upplever.

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av macbang:

läs kommentarerna om Asus Rog SwiftPG279Q på inet så får du själv se vad folk tycker= verka vara en del problem med kvaliteten på den skärmen

https://www.inet.se/produkt/2205472/asus-27-rog-swift-pg279q-...

har själv Acer Predator XB271HU ( mycket nöjd ) pga asus rog skärmen var slut, när jag köpte den förra året. och är glad för det när man läser om problemen med asus roggen som folk upplever.

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Recensioner, att man inte kollat på det...
Sökt på hela nätet efter vad folk tycker..
Men nu har jag kollat runt lite mer, läst lite recensioner på amazon osv.

Har nu bestämt mig, xb271hu och pg348q, känns som det bäste valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av robidobban:

Ingen som har lite input på varför man röstat på en viss skärm?

Jag skulle gissa på att 99% röstar på det de själva har köpt. Konfirmeringsbias och så vidare...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Administrativ avgift

@robidobban: 34:orna är bara att ta vilken du föredrar designen på , jag själv skulle ta en Swift i 27:tums segmentet pga bättre garanti/service/utseende. Är du inte nöjd bara byta skärmen tills du får en med lagom BLB osv. Samma gäller 34:orna det är IPS paneler med dålig yield så då får de sätta i de paneler de får.

Asusen har bättre menyer rent generellt och bättre fot designmässigt men med en 34tummare så byter man ut den endå

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag satt i din sits inte för så länge sedan (innan jag i slutändan bestämde mig för en Dell S2417DG istället, mycket nöjd med den). Efter att ha läst en massa recensioner (samt köpt PG279Q men returnerat den efter lite mer påläsning) kom jag fram till följande saker:

1) PG279Q verkar överlag ha mest problem med backlight bleeding. De exemplar som har dessa har enligt väldigt många en gulaktig ton.

2) XB271HU ska överlag ha mindre problem än PG279Q, MEN det beror troligtvis på att PG279Q är mer populär och fler personer har förmodligen köpt/skrivit om PG279Q än XB271HU. De exemplar som har backlight bleeding har en silveraktig ton som är mer "lätthanterlig" än PG279Q.

3) Panelerna produceras av AU Optronics, ett företag som ägs av Acer. Finns spekulationer om att de levererar bättre paneler till Acer's skärmar än till ASUS, men man vet aldrig om detta stämmer eller ej.

4) Kanterna är tunnare på XB271HU än PG279Q, men du har lika stor dödyta runt kanterna med båda skärmarna. De tunnare kanterna kan f.ö. vara bättre mot backlight bleeding. Läste någonstans även att Acer's konstruktion är bättre och ASUS har mer eller mindre sämre.

Kan inte utala mig något om de X34A och PG348Q men folk verkar vara lika nöjda med båda två. Min rekommendation går till XB271HU (istället för PG279Q) om du inte vill ha curved just p.g.a. de tunnare kanterna (MYCKET snyggare på skrivbordet) samt att det VERKAR vara ett lite bättre lotteri med dessa än med PG279Q om man läser reviews på nätet.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Detta är fan värre än o välja vilka chips man ska käka på fredagskvällen...

Jag orkar inte hålla på och krångla med o skicka tillbaka skärmar hela tiden, speciellt inte när jag ska köra med såpass många skärmar så blir det rätt bökigt om flera stycken visar sig va kassa.
Utseendemässigt och prestanda så är alla alternativen bra enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robidobban:

Detta är fan värre än o välja vilka chips man ska käka på fredagskvällen...

Jag orkar inte hålla på och krångla med o skicka tillbaka skärmar hela tiden, speciellt inte när jag ska köra med såpass många skärmar så blir det rätt bökigt om flera stycken visar sig va kassa.
Utseendemässigt och prestanda så är alla alternativen bra enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Väljer du en av panelerna ovan kommer du mer eller mindre få backlight bleeding, MEN låt dig inte luras av de bilder du ser på nätet - dessa är överexponerade och skinet du ser syns inte i verkligheten. Vem vet, du kanske köper en av dessa skärmar och får ett exemplar med backlightbleeding som DU kanske inte märker av alls men när du väl tar en bild så ser det väldigt dåligt ut?

Så ja, det är ett lotteri men det är inte lika illa som folk beskriver det på nätet (folk gillar att klaga). Har testat dessa skärmar i butik och märkte inte av någon backlight bleeding alls i diverse spel fram tills dess då jag tog fram kameran och snappade en bild när skärmen hade en svart bakgrund - inget jag direkt såg eller brydde mig om förrän jag stirrade mig blind på bilden.

Om du är väldigt känslig mot backlight bleeding & IPS glow så kan du kan alltid vänta på de kommande >144 Hz IPS HDR Quantom Dot panelerna (t.ex. ASUS PG27UQ), läste tidigare några inlägg på bl.a. Reddit som beskrev att dessa kommer att inte ha lika stora problem med backlight bleeding och IPS glow p.g.a. Quantom Dot teknologin (ta det med en nypa salt än så länge fram tills tester har kommit ut) och om detta stämmer så är det ju en bra uppgradering från dessa skärmar. Om inte så kör på en av dessa skärmar, du blir säkerligen väldigt nöjd oavsett vilken du väljer.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vänta till efter Computex, inte helt omöjligt att Asus presenterar en uppföljare till PG348Q. Samt kanske lite mer info om deras 4k 144hz monitor 😇

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Vad som visas upp på computex är väl inte jätteintressant för mig, det som visas upp där blir väl inte tillgängligt förrän framåt hösten eller nästa år?

Jag vill ha skärm nu, om det är något revolutionerande som visas upp nu så får jag väl köpa det när det kommer ut.

Men tack för all information! Det har hjälpt mig något med vad jag ska välja!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur står sig 1440p på 27" mot 34"? Vad ger bäst upplevelse? Anses 27" vara den så kallade sweet spot? Märks den sämre PPI på 32" av? Eller är allt personlig preferens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Hur står sig 1440p på 27" mot 34"? Vad ger bäst upplevelse? Anses 27" vara den så kallade sweet spot? Märks den sämre PPI på 32" av? Eller är allt personlig preferens?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom 34"-skärmarna har 3440 horisontala pixlar har de faktiskt högre pixeldensitet än 27"-skärmarna.

Permalänk
Medlem

@Wifi: varför drar du upp en tråd som är en månad gammal.

Permalänk
Medlem

@nachobirger: Aha! Se där. Då är det 32" med 1440p som får sämre PPI?

@agitax: Varför inte? Bättre det än att skapa en ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Återupplivar min gamla döda tråd för att lämna ett svar.

Skärmarna jag valde blev 3 st Acer Predator XB271HU och 1 st Asus ROG Swift PG348Q, samma som i videon jag länkade tidigare i tråden.
Använt dom ett par månader nu och har inget att klaga på. En Acer hade lite BLB på övre vänstra kanten men det märker man endast på en helsvart skärm och man kollar rakt på det, med andra ord inget man behövde lämna tillbaka den för. Resterande skärmar var problemfria, ingen BLB och inte en enda död pixel.

Om jag gjorde rätt val har jag ingen aning om, men jag är definitivt nöjd med det jag fick hem!